آمریکای شمالی

  • رمان آمریکایی ادعا می کند انسجام خود را از طریق تقلیل انسان به دست می آورد؛ تقلیل او یا به موجودی ابتدایی و یا به واکنش های بیرونی و به رفتارهایش.  در این رمان، یک احساس یا یک شور، به مثابه تصویری اولویت یافته ارائه نمی شود: کاری که در رمان های کلاسیک ما انجام می شود. رمان آمریکایی حاضر نیست تحلیل و جستجو برای معضلات روان شناختی بنیادین را به عنوان توضیح و چکیده ای از رفتار شخصیت بپذیرد. به همین دلیل است که انسجام و وحدت این رمان، وحدتی صرفا در خدمت روشن کردن [موضوع] ایجاد می کند.

    29 اوت 2015
  • یکی از عناصر هر داستانی، لوکیشن و مکانی است که قصه در آن اتفاق می‌افتد. برای بسیاری از نویسندگان معمولا جریان داستان آن‌قدر مهم است که ترجیح می‌دهند به مکان به عنوان عنصر درجه دوم یا سوم نگاه کنند؛ ظرفی ساده و کم‌اهمیت که معمولا نام و نشانی ندارد و ساختار آن ساده و مکعبی است و  نیاز چندانی به وصف آن نیست. این نگاه بی‌تفاوت به عنصر مکان در داستان حتی در شاهکارهای نویسندگانی بزرگ مثل داستایوفسکی هم دیده می‌شود. در متن وقایع و اتفاقات نفس‌گیری که برای کاراکترهای داستایوفسکی می‌افتد، چه اهمیتی دارد که مکان ارجاع حقیقی یا مجازی به جایی خاص داشته باشد یا نداشته باشد؟

    29 اوت 2015
  • توطئه های فاش شده بسیاری که بر جای جای صفحات تاریخ نقش بسته، به نظریه های دسیسه انگار اعتبار می بخشند. با اینحال بررسی روابط میان ایالات متحده و آمریکا لاتین ما را به تمایز میان توطئه، استراتژی نفوذ و هنر برقراری موازنه نیروها فرا می خواند.

    20 ژوئیه 2015
  • جرم و تبهکاری در آثار سینمایی دیوید ممت نمود خاص و منحصر به فردی را داراست. جهان داستان‌های او جهانی آموخته با جرم و جنایت است؛ جهانی که همیشه چیزهای زیادی در گوشه و کنار خود پنهان کرده و به محض چنگ‌انداختن برای کشف هر کدام آن‌ها قربانی به ناگاه سر از دنیایی ناشناخته بیرون می‌آورد، دنیایی که اجزا و عناصر آن همان اجزا و عناصری هستند که پیش از این در برابر چشمش بودند اما با پیوندهایی تازه و این بار با مفاهیمی ویران‌کننده.

     

    14 ژوئیه 2015
  • تصویر: دانتیکا
    ماهیگیری به نام ”نوزیاس“ در ”ویل رُز“، دهکده ای ساحلی نزدیک ”پورت ـ اوـ پرنس“، به سر می برد. دخترش ”کلر لیمیه لانمه“ («فروغ دریا» به زبان کرئول) شبانگاه گم می شود. پدر به جستجوی او برمی آید، تا بر خلاف میلش او را به زنی توانگر تر از خود بسپارد. زیرا سرنوشت بسیاری از کودکان هائیتی چنین رقم می خورد: والدین، آنها را به رسم ”رستاوک“ («ماندن نزد»،) به کسی می سپارند، و خود در پی ”شش لاوی“ («جستجوی زندگی»، به امید یافتن مکنتی، به دیاری دوردست) روانه می شوند.

    14 ژوئن 2015
  • تصویر: سونتاگ
    چیز هولناک به هنگام جستوجوی حقیقت، یافتن حقیقت است.

    31 می 2015
  • چهلمین نشست « یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ » با موضوع «زبان و قدرت» یکشنبه هفتم دی ماه 1393 در مرکز مشارکت های فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست فیلم مستند «ملف گند»به کارگردانی محمود رحمانی به نمایش درآمد و در ادامه آقای دکتر علی اصغر سلطانی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم و نویسنده کتاب «اصول و روش نگارش دانشگاهی » به سخنرانی در مورد «زبان و قدرت در گفتمان معاصر» پرداختند. و توضیحات کاملی را در خصوص مفهوم قدرت ، قدرت در زبان و گفتمان ارائه دادند .

    06 ژانویه 2015
  • آمریکای لاتین: بولیوی، اکواتور، هندوراس، پاراگوئه، ونزوئلا …
    آمریکای لاتین که به غصب قدرت به دست نظامیان خو گرفته بود، پس از زمستان دیکتاتورها اینک آزمایشگاه تجربیات چپگرای سیاسی گردیده است. اما ایالات متحده و همپیمانانش آموخته اند که از این پس چگونه بدون خونریزی حکومت هائی را که خوش نمی دارند براندازند ــ یا به سرنگونیشان بکوشند.

    06 اکتبر 2014
  • آلن لومکس[1] (2002-1915) اتنوموزیکولوژیست، فولکلوریست، مورخ، نویسنده، فعال سیاسی و فیلم‌ساز آمریکایی است.

    09 آوریل 2014
  • عکس: هود در اتاق گاملان؛ موسسه اتنوموزیکولوژی،UCLA، 1960
    مانتل هود (1918-2005) اتنوموزیکولوژیست آمریکایی و متخصص موسیقی گاملان اندونزی است که در دهه‌های 1950 و 60 میلادی، کنار مریام و نتل، دیدگاه‌های جدیدی را به اتنوموزیکولوژی وارد کردند. ویژگی بارز روش هود، تاکید او بر ضرورت یادگیری موسیقی و نیز زبان برای پژوهشگران موسیقی است. هود همچنین بنیانگذار موسسه اتنوموزیکولوژی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا UCLA است.

     

    05 مارس 2014

صفحه‌ها