عشایری

  • روز 24 اردیبهشت ماه به مناسبت بزرگداشت فردوسی فیلم مستند "شاهنامه خوانی در ایل قشقایی" به کارگردانی پوریا خلیلی در فرهگسرای اندیشه به نمایش درآمد در این برنامه که از عده ای از محققان و پژوهشگران حوزه مردم شناسی و فرهنگ و هنر نیز دعوت به عمل آمده بود ابتدا ارمیا غنی شاهنامه خوان نوجوان قشقایی قسمت هایی از شاهنامه را به سبک نقالان سنتی اجرا کرد . کارگردان مستند "شاهنامه خوانی در ایل قشقایی" پیش از نمایش فیلم ضمن خیر مقدم به حضار از خانم پروین بهمنی پژوهشگر فرهنگی و هنری ایل قشقایی به خاطر راهنمایی ها و معرفی چند نفر از شاهنامه خوانان قشقایی تشکر و قدر دانی کرد .

    05 ژوئن 2016
  • سی و یکمین نشست پلک تهران به نمایش و نقد مستند بلند «علف» به کارگردانی مریان کوپر و ارنست شودساک (1925-71 دقیقه( و نیز بررسی کتاب «مستند علف: سه روایت و یک مقدمه» اختصاص دارد. این نشست چهارشنبه  5 اسفند 1394، ساعت 17:30 در سالن ناصریِ خانه ی هنرمندان برگزار خواهد شد.

    در این جلسه محمدرضا اصلانی،مستند ساز ، دکتر احمد الستی، مدرس سینما،  دکتر ناصر فکوهی، استاد انسان شناسی دانشگاه تهران و مدیر موسسه انسان شناسی و فرهنگ و دکتر مسعود شفیق جامعه شناس و فرهاد ورهرام فیلم ساز،  حضور و سخنرانی خواهند داشت.

    24 فوریه 2016
  • به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین نکوداشت هشتادمین زادروز دکتر علی بلوکباشی، مردم‌شناس پیشکسوت شامگاه سه‌‌شنبه 22 دی‌ماه، با سخنرانی مجید غلامی‌جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، دکتر علی‌اشرف صادقی، زبانشناس و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر ناصر تکمیل‌همایون، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی، دکتر اصغر کریمی، مردم‌شناس، دکتر ناصر فکوهی، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی و دکتر علیرضا حسن‌زاده، رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی و حضور جمعی از پیشکسوتان و اهالی فرهنگ به کوشش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد

    17 ژانویه 2016
  • بستن سگ به خر/ اندیشه افزایش نیروی انجام کار٬تهیه نیازهای اولیه غذا وپوشاک٬ سرعت بخشیدن به کارها و رسیدن به حس راحتی آدمی را در مسیر تربیت واهلی کردن حیوانات قرار داد. در این میان اهلی کردن ونظم دادن به رفتارهای روزانه برخی از حیوانات با کمک حیوان دیگری ممکن می شود. در میان ایلات وعشایرمرکزی و جنوب کشور هرگاه سگی درزمان کوچ نافرمانی کند٬ بیراهه برود و وظیفه اش که همان همراهی با سایر احشام می باشد انجام ندهد و به عبارتی ولگردی کند با طنابی به خر بسته می شود٬ خر از سگ فرمان نمی پذیرد وفقط طی مسیر رااز صاحبش فرمانبری می کند و سگ را از پی خود می کشاند.

    20 اکتبر 2015
  • زمستان درراه است. جمع آورى هيزم دراستان كهگيلويه وبويراحمد، شهرستان بويراحمد، بخش مارگون، عشاير طايفه شاه غالب.

    06 اکتبر 2015
  • برای من شنیدن کلمه عشایر، تداعی گر زنان و مردانی  است که از اوانم کودکیم تا الان بصورت متناوب و در دوره های زمانی گوناگون و در مکان پست و بلند دیارم با آنها روبرو بوده و در هر گوشه و کناری از منطقه ای زیست من، حضور و وجود آنها در قالب نشانه های برجسته ای مانند سیاه چادرهای برافراشته، گله های دام و انسان های زجر کشیده و سرد و گرم چشیده روزگار ولی مهمانواز و ساده با صورت های آفتاب سوختهبه چشم می آید. دیار این عشایری که از آن سخن رفت شهرستان ایوان می باشد منطقه ای کوهستانی و با آب و هوایی معتدل در  ایلام و در دامنه رشته کوه های زاگرس.

    30 سپتامبر 2015
  • سرپوش های عشایری: سرپوشاندن با کلاه بخشی از پوشاک محسوب می شود، تنوع کلاه متناسب با فرهنگ ،جغرافیا وباورها در میان ایلات وعشایر کشور رسمی به جامانده از تن پوشیدن درگذشته است. عکس های تاریخی دوره حکم رانی ایل قاجار نشان از شان ومنزلت وجایگاه کلاه در پوشاک ایرانیان دارد، همه افراد از خرد ودرشت ،زن ومرد سرپوش داشتند، بی کلاهی عیب وعارمحسوب می شد وفرد بی کلاه مورد نکوهش وسرزنش قرار می گرفت خلاصه سر بی کلاه سری پردردسر بود!

    23 سپتامبر 2015
  • درمسیر کوچ بهاره عشایر قشقایی به سوی ییلاق های اقلید دراستان فارس- زنگوله ها آوای دل نشینی دارند، دشت های سرسبز و مراتع با آوای درای احشام به خصوص گوسفندان دیدنی تر می شوند اماهمه دلیل استفاده از این ابزارآوای دشت ها، موسیقی برای خوش چریدن وفرمان روایی قوچ ها و بزهای نر بزرگ نمی باشد. درای یا زنگوله را متناسب با اندازه جثه وکاربردش برگردن حیوانات اهلی می بندند.
    15 سپتامبر 2015
  • سنگ قبرهای طوایف بختیاری درمناطق روستایی وعشایری شهرستان ایذه، استان خوزستان. این سنگ قبرها نشان وآدرس گوربرای بازماندگان هستندوبازگوکننده جنسیت، شخصیت، موقعیت ومنزلت اجتماعی متوفی و گاهی هم دلیل مرگ. نقش ونگار های ایجاد شده ورنگ های بکار برده شده روایت کننده قصه های زندگی هستند. این سنگ قبرها با نام وامضای سازنده دیده می شوند، هرکدام از این سنگ قبرها همانند کارت ویزیتی هستند برای سازنده آن.
    08 سپتامبر 2015
  • چوب وچماق
    مرد گله دار چماق بردوش٬ کوچ بهاره عشایرقشقایی درمسیر ییلاق های شهرستان اقلید استان فارس.
    تانیم قرن پیش غالب افرادایلیاتی  کلاهی برسر داشتند وچوب٬شلاق٬ ترکه ویا چماقی در دست.  نبودن کلاه برسررفتاری ناپسند و زشت بود و نبودن چوب دستی در دست بی احتیاطی و عیبی بزرگ محسوب می شد٬نداشتن چوب دستی احتمال قرار گرفتن در خطر گاز گرفتگی سگ ها٬نیش زدن خزندگان٬هجوم سایر حیوانات ویا همنوعان محاجم راباعث می شد.

    01 سپتامبر 2015

صفحه‌ها