سرآغاز

نشانه شناسی

نظام تنشی و ارزشی از دیدگاه نشانه-معناشناسی سیال الگویی جهت تحلیل گفتمان ادبی

حمید رضا شعیری
images.jpg

این مقاله تلاشی است در جهت ارایة الگویی مناسب برای تحلیل گفتمان ادبی. در واقع، ما با تکیه بر رویکردی نشانه- معناشناختی و پساساختگرا نشان می‌دهیم که در صورت بکارگیری دید‌گاهی پدیداری در هنگام مطالعة نشانه می‌توان همة زوایای حضور زندة آن را مورد مطالعه قرار داد. تجزیه و تحلیل شعر "ققنوس" نیما تأکید بر این نکته

انحطاط آرمان: دیسنی لند

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
disnyland-map-1977

  در پی الگویی هستم که از زاویه ی نظری و گمانی می تواند در حیطه ی کنش های آرمانی  قرار گیرد؛  شامل تاثیری شدید و خنثی کننده  است؛ و در بطن ایدئولوژی، حنثی کنندگی،  متعین  فضای خاصی  است  به منظور ساختن وپروردن  نظریات اجتماعی.  این الگو ها و عملکرد ها در توپوگرافی مکانیِ واقعی در کالیفرنیا و در شکل به کار گیری آن توسط بازدیدکنندگانش ظاهر می شود.  از این دید کلی،  گردش در دیسنی لند را می

نشانه ها و کاربری بناها : مطالعه میدانی میدان بهارستان

شیرین حسینی ، نسرین ریاحی پور
DSC01139.jpg

واژه «نشانه شناسی (سیمیولوژی) از "سه مه یون "یونانی به معنای نشانه می آید.» (گیرو،14:1380)«نشانه شناسی علمی است که هدف خود را شناخت و تحلیل نشانه ها و نمادها چه آنها که به صورت زبان گفتاری یا نوشتاری در آمده­اند و چه آنهایی که صورت های غیر زبانی دارند ، اعم از نشانه های فیزیولوژیک ، بیولوژیک ، نظام های معنایی ، نظام های ارزشی ، نمادهای نمادین

سانسور و سکوت

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
امبرتو اکو

فقط  در سکوت است که  تنها شیوه ی قدرتمند پخش اطلاعات یعنی سینه به سینه  نسج می گیرد.  در دوران سرکوب مستبد ترین نظام ها،  مردم همواره توانسته اند یکدیگر را  از آنچه در دنیا می گذرد با خبر سازند.

هزار تو:خاطره‌نگاری‌های دورنمات در نقد زندگی و زمانه‌اش

گروه کتاب و رسانه
jpg.

دورنمات، فردریش، 1393، هزارتو: خاطره‌نگاری‌های دورنمات در نقد زندگی و زمانه‌اش، ترجمه حدادی، محمود، تهران: نشر نیلوفر، چاپ اول، 224 صفحه

فریدریش دورنمات نویسنده و نقاش نامدار سوئیسی قرن بیستم از چند ویژگی هنرمندی کلاسیک برخوردار است: مانند بزرگان عهد کهن به دانشی چند احاطه داشت، از جمله و خاصه به نجوم، فیزیک، فلسفه و تاریخ هم. با نجوم از کودکی آشنا بود و این دانش از دیرباز به او دیدی خیامی ـ کپرنیکی داده است.

نشانه شناسی شناختی در حیطه فیلم

گروه کتاب و رسانه
 شناسی شناختی در حیطه فیلم.jpg

باکلند، وارن،1393، نشانه شناسی شناخت در حیطه فیلم، ترجمه ی شهبا، محمد، تهران: نشر مینوی خرد، چاپ اول، 228 صفحه
نویسنده در این کتاب بر آن است تا نشان دهد برخی نظریه‌پردازان حیطۀ فیلم، با استفاده از زبان‌شناسی گشتاری زایشی چامسکی به بررسی فیلم پرداخته‌اند. وی به این منظور ابتدا طرحی کلی از نظریه‌های فیلم ارائه می‌دهد و سپس آثار افرادی همچون میشل کولن، روژه اودن، فرانچسکو کاسه‌تی و دومینیک شاتو را تشریح می‌کند.

نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر:نقد و بررسی آثار ابراهیم گلستان و جلال آل احمد

گروه کتاب و رسانه
golestan-book.jpg

صادقی،لیلا،1392،نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر (جلد اول)،تهران:نشر سخن،چاپ اول،408صفحه بررسی و نقد آثار ابراهیم گلستان و جلال آل احمد

نشانه‌شناسی ادبی وارد مرحله‌ی جدیدی از فعالیت‌های خود در غرب شده است، حال آنکه در ایران هنوز زمینه‌ای

گریز از تهران یا گریز از اعتیاد : بررسی فیلم خون بازی

نسرین ریاحی پور
wyq8ygsruzhn65qotgee.jpg

خون بازی ( 1385) به کارگردانی رخشان بنی اعتماد تمرکز اصلی خود را بر مسئله ی اعتیاد گذاشته است. فیلم درگیری طبقات فرو دست و فرادست را در رابطه با مواد مخدر نشان می دهد. اعتیاد آن چنان در جان پایتخت نفوذ کرده و قدرت گرفته که نظارت شدید پلیس نیز موفقیتی در پی ندارد. خون بازی فیلم تکان دهنده ایست. شاید کسی این نکته را به خوبی درک کند که درگیری نزدیکی با آن داشته است.

معنای معنا

گروه کتاب و رسانه
 معنا.jpg

سی.کی. اُگدن، آی.اِی ریچاردز،1392، معنای معنا، ترجمه ی محمود فضیلت، مریم نویدی، تهران: نشر زوار، چاپ اول، 389 صفحه
فلسفه معمولاً معناشناسی را اینگونه تعریف می‌کند: تبیین نسبت موجود میان زبان و جهان. در معناشناسی، زبان راه خود را به سوی جهان می‌یابد و عبارات به اشیاء و رخدادهای درون جهان ارجاع می‌شوند.

منطق گفتگویی میخائیل باختین

گروه کتاب و رسانه
 گفتگویی میخائیل باختین.jpg

باختین از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین نظریه‌پردازان ادبی در سدۀ بیستم و از برجسته‌ترین اندیشمندان در گسترۀ علوم انسانی شمرده شده است.
نویسندۀ این کتاب که او نیز خود از نظریه‌پردازان نامی ادبیات است در این اثر چیزی مابین گزیدۀ آثارو شرح و تحشیه فراهم کرده است: مهم‌ترین قطعه‌های آثار عمدۀ باختین را عیناً نقل کرده و در خلال آنها به شرح و بسط و تفسیر و توضیح آن قطعه‌ها پرداخته است، به گونه‌ای که نزدیک به نیمی از کتاب، نوشته‌های خود باختین است.

کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر

گروه کتاب و رسانه
sokoot-leila -book.jpg

صادقی،لیلا،1392، کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر، تهران: نشر نقش جهان، چاپ اول،383صفحه

سکوت به معنای غیاب هرگونه عنصر زبانی در گفتار و همچنین در نوشتار است که با نبود خود به صورتی متناقض حضوری نشاندار و معنادار ایجاد می کند. سکوت وقتی معنادار است که یک فقدان یا جای خالی در یک بافت گفتمانی به مدلولی دلالت کند که پیوسته به تعویق می افتد.

نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر(2):نقد و بررسی آثار صادق چوبک و سیمین دانشور

گروه کتاب و رسانه
choobak-simin.jpg

صادقی،لیلا،1393،نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر(جلد دوم)،تهران: نشر سخن،چاپ اول،342صفحه
مقدمه:
مباحت نشانه‌شناسی ادبیات داستانی در ایران بیشتر در همایش‌ها، کلاس‌های درس، کارگاه‌های آموزشی، پایان‌نامه‌ها و مجلات پژوهشی دانشگاهی مطرح شده‌اند، و کتاب‌های چندانی در این حوزه یافته نمی‌شود که در این میان می‌توان به چند کتاب معدود اشاره کرد،

نظریه نشانه شناسی حروف در متون فارسی

گروه کتاب و رسانه
 نشانه شناسی حروف در متون فارسی.jpg

زمردی، حمیرا،1392، نظریه نشانه شناسی حروف در متون فارسی، تهران: نشر زوار،چاپ اول، 290 صفحه

شیوۀ ترسیم تصاویر خطی و شکل هندسی حروف همواره ذهن بشر متفکر را به خود مشغول داشته است. از قدیمی‌ترین تصاویر کشف‌شده بر روی دیوار غارها تا ابداع خطوط تصویری نظیر هیروگلیف و انواع دیگر آن و سپس تکامل و اختراع خط نزد تمدن‌های مختلف، شاهد تنوع اشکال حرفی هستیم.

رقص کردی در گذر تاریخ

ملیحه درگاهی
kurdish dance.jpg

پیوند میان هنر و انسان شناسی پیوندی عمیق است به طوریکه بخشی از فرهنگ را نمی توان یافت که به گونه ای با هنر عجین نشده باشد. اگر دو جنبه برای فرهنگ در نظر بگیریم و آن را به صورت فرهنگ مادی و معنوی تقسیم کنیم، فرهنگ مادی شامل همه ی ابزار و ادواتی می شود که ساخته ی مستقیم و غیر مستقیم انسان است و در زندگی او به کار می رود، بگذریم از اینکه در حال حاضر ابزار و وسایل به ندرت به شکل دستی

پیوست: 

در جستجوی نشانه ها: نشانه شناسی، ادبیات، واسازی

گروه کتاب و رسانه
culler.jpg

«بیست سال پیش، اگر می‌خواستید بدانید جایگاه نظریه‌ی ادبی کجاست، من می‌گفتم "نشانه‌شناسی" و برای شناخت پیوندهای بین نظریه‌ی ادبی و نشانه‌شناسی، جستجوی نشانه‌های کالر بهترین انتخاب بود. اما آیا امروزه نیز بهترین انتخاب است؟ پاسخ همان است. کالر در هر فصل درباب مسائل و موضوعات اصلی علوم انسانی، مروری اجمالی، نقد، پرسش‌ها و راه حل‌هایی را ارائه کرده است.

تصوف و ساختار شکنی: یک پژوهش تطبیقی

گروه کتاب و رسانه
 و ساختار شکنی.jpg

آلموند، یان،1390،تصوف و ساختار شکنی: یک پژوهش تطبیقی، ترجمه ی رادمهر، فریدالدین،تهران: نشر پارسه،چاپ اول، 252 صفحه

موضوع این کتاب تقابل نظریه‌های «ابن عربی» و «ژاک دریدا» است. در این کتاب تلاش بر آن است که به پژوهش تطبیقی افکار «ابن عربی» و «ژاک دریدا» پرداخته شود. نگارنده در این اثر می‌کوشد «حیرت و متن» را در نظریه‌های این دو دانشمند مطالعه کرده و مشترکات آنها را بیان نماید تا به این وسیله هم عرفان اسلامی را به مخاطب معرفی نموده و هم پیرامون تفکر غربی سخن بگوید.

رابطة نشانه‌شناسی با پدیدار‌شناسی راهکاری برای تحلیل گفتمان ادبی-هنری

حمید رضا شعیری
Neshaneshenasi- 3.jpg

پدیدارشناسی هوسرل سعی دارد تا ما را متوجة این نکته سازد که چیزها حضوری مستقل و خارج از انسان ندارند. در چنین نظامی، مفهوم واقعی چیزها تابع دریافتی است که ما در عمل ارتباط از آنها داریم.  نظام پدیدارشناختی هوسرل در صدد است تا ما را متوجة «اصل چیزها» کند.

تأملی بر «وانموده»، اثر ژان بودریار، ترجمه مانی حقیقی

زهره روحی
108955.preview.jpg

یکی از کوشش‌های پست‌مدرنیستی، بازخوانی برخی مقولات به ارث رسیده از فلسفه باستان (عموماً افلاطونی) و از کار انداختن قدرت نهفته در آن‌ها است. در این مقاله خوانش مجدد «وانموده» اثر بودریار به همین نکته اشاره دارد. در بحث گذشته بازخوانی دلوز را مورد تأمل و بررسی قرار دادیم و در بحث حاضر سراغ بودریار خواهیم رفت.

اهمیت آیکونوگرافی در پژوهش های اسطوره شناختی

بهار مختاریان
Myth- 26 Dey 90- Mokhtarian.jpg

معمولا از لحاظ محتوایی تفاوتی میان نماد و آیکون نیست اما از آنجا که آیکون  برای نمادهای تصویری کلاسیک استفاده شده است، نماد کلی تر از آن در نظر گرفته می شود و سوای تصویر به هر نوع نمادی، چه کلامی و چه غیر کلامی اطلاق می شود. واژۀ آیکونوگرافی مرکب از دو لغت یونانیِ آیکون (Icon= تصویر) و گرافی (graphein= نوشتن) تشکیل شده است و امروزه به روشی در پژوهش تاریخ هنر اطلاق می شود که در آن نه به

درباره امبرتو اکو

دائره المعارف بریتانیکا برگردان مهسا شیخان
Umberto-Eco-007.jpg

امبرتو اکو  در 5 ژانویه 1932 در شهر کوچکی در شرق تورین در 60 کیلومتری جنوب میلان در ایالت شمال غربی پیدمونت متولد شد. شهر-الساندریا- بیشتر حول کارخانه ای که کلاه های بورسالیون تولید می کرد شکل گرفته بود، و اهل شهر پدی مونتس بودن عموما بدین معنا بود که متولدین و ساکنین این شهر فرهنگی متفاوت از بقیه اهالی ایتالیا دارند.  ایالت پدی مانتس در منطقه کوهستانی قرار گرفته بود که به اهالی این

مطالعه اقتباس فیلم «پری» از داستان «فرانی و زویی» بر اساس ترامتنیت ژرار ژنت و ترجمه بینا نشانه ای- بینا فرهنگی

ریحانه نادعلی نایینی
نمایی از فیلم پری

مهرجویی به عنوان مترجم، نشانه های زبانی را به نشا نه های سینمایی و نشانه های فرهنگ دیگری را به نشانه های فرهنگ خودی تبدیل (ترجمه) کرده است. او در فرآیند تبدیل پیش متن به بیش متن یا به عبارت دیگر در جریان تبدیل داستان به فیلم، به مضمون و پیام داستان وفادار مانده، ساختار کلی داستان را در فیلم حفظ نموده، تعدادی از عناصر را در فیلم تکرار کرده و تعداد زیادی را مطابق با فرهنگ جامعه ایران، تغییر داده است.

پیوست: 

رمزهای زنده جان جلال ستاری

گروه کتاب و رسانه
a226d3a1a17ce3efa70b98858345175d.jpg

انسان، جانور غریبى است که مدام از خود مى‏ پرسد: جهانى که در آن بسرمى‏برد، چگونه جهانى است. معهذا پاسخ به این پرسش آسان است وآن‏ جهان، نامى دارد: جهانِ واقعیات. علم این واقعیت را متدرجاً دوره مى‏کند ومى‏کاود و شناختى که از آن دارد، عالى است و باید تصدیق کرد که دربهره‏بردارى از کشفیّات گوناگونش در عالم کائنات، از خردترین ذره تا بزرگترین پاره آن، اندازه نمى‏شناسد. اما آنچه مایه تأسف است اینست که‏ علم

نشانه شناسی در سینما

نسرین ریاحی پور
La Dolce Vita(1960).jpg

نشانه شناسی علی رغم آن که از زبان شناسی سر برآورده است؛ به عنوان یک روش تحقیق در حوزه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. «نشانه شناسى با نتایج جالب توجه در حوزه ى فیلم ، نمایش ، پزشکى ، معمارى ، جانور شناسى و بسیارى از حوزه هاى دیگر مربوط به ارتباطات و انتقال اطلاعات به کار برده شده است ؛ در واقع برخى نشانه شناسان ادعا مى کنند که مى توان همه چیز را تحلیل معنا شناسانه کرد .

نمادگرایی فراموش شده فرم های معماری

ملیحه درگاهی
images-book.JPG

نمادگرایی فراموش شده فرم های معماری، نوشته ی رابرت ونتوری، دنیس اسکات براون، استیون آیزنور، ترجمه ی سیامک پناهی، ادیبان، ارومیه: ادیبان، 1391.
کتاب نمادگرایی فراموش شده فرم های معماری دارای دو بخش است. در بخش اول به معماری استریپ و سبک ها و فرم های معماری در لاس وگاس پرداخته می شود.

نشانه شناسی ادبی؛ مجموعه دروس افتتاحیه کلژ دوفرانس

گروه کتاب و رسانه
bart.jpg

بارت، رولان،1393،نشانه شناسی ادبی، مترجم: ناصر فکوهی،تهران:فرهنگ جاوید،چاپ اول،72 صفحه، مجموعه دروس افتتاحیه کلژ دو فرانس

انتشارات فرهنگ جاوید با همکاری سایت انسانشناسی و فرهنگ اقدام به ترجمه و چاپ مجموعة دروس افتتاحیة کلژ دو فرانس کردهاند که شامل خطابههای برجستهترین نظریهپردازان علوم انسانی دربارة شاخة علمی تخصصی خودشان است.

دیدگاه پیرس و سارتر در مورد آگاهی و خود

دیوید بوئرسما برگردان فاطمه ترکاشوند
Pierce.jpg

چارلز پیرس (1914- 1839) و ژان پل سارتر (1980- 1905) دو تن از چره های برجسته در حوزه ی فلسفه بودند که با موضوعات آگاهی و خود یا خویشتن عمیقاً درگیر بودند. این دو مبحث، مدّت هاست که فلسفه دانان را مشغل خود کرده است و سبب اختلاف نظر در میان مکتب های مختلف فکری گردیده است. شرط آگاهی کدام است؟ ماهیت خویش چیست؟

ترجمه فصل سوم کتاب «انسان‌شناسی زبان‌شناختی»: تنوّع زبانی

الساندرو دورانتی برگردان مهرداد امامی
main.gif

متن پیش رو ترجمه‌ی فصل سوم (تنوّع زبانی) کتاب تأثیرگذار الساندرو دورانتی، زبان‌شناس برجسته‌ی ایتالیایی و استاد انسان‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا است با عنوان انسان‌شناسی زبان‌شناختی (1997) که یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین کتاب‌های مقدماتی در جهت شناخت زیرشاخه‌ی زبان‌شناسی در علم انسان‌شناسی است. دورانتی تألیفات و پژوهش‌های زیادی در رابطه با انسان‌شناسی زبان‌شناختی دارد

دورنمای روایتی

علي عباسي
Sans titre.jpg

چکیده:
مقولة نقطة دید، مهمترین وجه ساختار روایی است و به کمک آن می توان به گفتمان روایی ساختار داد. نقطة دید یک نظام متنی است که دسترسی خواننده یا بینندة یک تابلو را به دلالت معنایی هدایت می کند. «نقطه دید» یکی از سازوکارهایی است که روی خواننده تاثیر می گذارد.

فرایند نشانه شناختی و طبقه بندی نشانه ها بنا بر نشانه معنا شناسی امبرتو اکو

لوسی گیلمت و ژوسین کوزت، برگردان مطهره مرادیان سرخی
2010-9-17-semiotics.jpg

نشانه شناسی شامل انواع نشانه های مختلف میشود، اکوطبقه بندی ای ترتیب داده که در آن نشانه های مصنوعی از نشانه های طبیعی که ما در این مقاله به این دسته پرداخته ایم، تمایز یافته اند. نشانه های طبیعی به دو دسته تقسیم می شوند:نشانه های مشخص شده با حوادث طبیعی (به عنوان مثال: موقعیت خورشید)، نشانه های منتشر شده توسط عامل انسانی (به عنوان مثال لکه های قرمز روی پوست بر اثر بیماری آبله مرغان)

تحلیل نشانه‌شناختی آیین قبله دعا (طلب بارش باران) در قشم

بنیامین انصاری‌نسب
talabe baran.jpg

آب، منشا زندگی و ضروری‌ترین ماده برای پیدایش و ادامه حیات است. با توجّه به اهمّیّت آب در سرزمین‌های خشک جنوب، طبیعی است که این عنصر در تمام وجوه زندگی انسان و حتّی عقاید، باورها، آداب و رسوم، نمود ویژه‌ای داشته باشد. یکی از مناسک مربوط به آب در قشم، آیین «قبله دعا» یا «دعای باران» است. این مقاله به تحلیل نشانه‌شناسی عناصر و کارکردهای اجتماعی این آیین می‌پردازد...

پیوست: 
تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.