هنر مدرن

  • انقلاب علمی و مکانیکی شدن تصویر عالم

    آغاز انتقادهای شدیداللحن منتقدان به دوران مدرن، تصویر مکانیکی‌ای است که این دوران از عالم عرضه می‌کند. این تصویر مکانیکی، ریشه در تغییر نگاه به نظم در طبیعت و جهان‌ هستی دارد که در واقع محصول دوران رنسانس و پس از آن، دوران انقلاب علمی بود. در آن زمان تعریف نظم به کلی درگرگون شد و از تعریف سنتی خود فاصله گرفت.

    18 ژوئیه 2016
  • سرهای بزرگی در گالری های مشهوری مثل ساچی، لوور، و تیت مادرن، و موزه گانوسیان نصب شده اند، و این در حالیست که در واقعیت این سرهای واقعی نیستند که نصب شده اند.

     با اینکه ایده این سرها، تنها بزرگنمایی آن ها بوده، این نمونه های ماهرانه به قدر کافی بی ثبات و نامرتب هستند که بیننده را احتمالا از احساس عمیق تری از رمز و راز مملو می کند، و این زمانی است که  بینندگان در میابند که این سرها واقعی هستند.

    این عکس ها در واقع حسی از یک سرهای واقعی در گالری های کوچک هستند، که تزی گابونیا با عنوان «سر خود را داخل گالری قرار دهید» منتشر کرده است.

    17 ژوئیه 2016
  • و حال به پرسش اساسی می رسیم: آیا زندگی ِ ما معنایی دارد؟ این معنا چیست؟ جایگاه انسان بر روی  زمین کدام است؟  و اینجا است که متوجه می شویم چرا موجودات بالزاکی  چنین برای ما اطمینان بخش بودند: زیرا آنها به جهانی تعلق داشتند  که انسان، اربابش بود؛  این موجودات [مثل] کالاها و اشیائی بودند که مساله تصاحب و حفظ  و به دست آوردنشان [در کار] نبود؛ زیرا میان این اشیاء و صاحبانشان، هویتی پیوسته وجود داشت:  یک جلیقه ساده، خود، یک شخصیت بود و در عین حال یک جایگاه اجتماعی. انسان، دلیل همه چیزها، کلید کیهان، و ارباب طبیعت و مشیت الهی به حساب می آمد...

    16 ژوئیه 2016
  • می پرسید آیا من عشقی، به جز عشق افلاطونی هم داشته ام؟  آری و خیر. اگر پرسش خود را به گونه ای دیگر  مطرح کرده بودید، مثلا می پرسیدید: «آیا شما به حس خوشبختی ِ یک عشق ارضا شده، دست یافته اید؟» : می گفتم: خیر، خیر و خیر. به نظر من، پاسخ پرسش شما در موسیقی من نهفته است. از من بپرسید: آیا قدرت، قدرت عظیم این احساس را درک می کنم؟  و من می توانم بگویم: آری، آری و آری. و باز هم تکرار کنم که من  بارها تمام تلاش خود را به کار برده ام تا اندوه و شادمانی های  عشق را در موسیقی خود به بیان در آورم.

    09 ژوئیه 2016
  • سال ها  روزی در هفته با  گروهی از جوانان،  سفری خیالین به ایران می  کردیم، به بلیط و  ویزایی هم احتیاج نبود؛ روزهای جمعه ساعت  یک بعد از ظهر، زمان تماشای  فیلم های ایرانی بود.  دانشجویان با شوق و ذوق و کاسه های کوچک پر از تنقلات و شرینی های ایرانی جمع می شدند و به تماشای فیلم می نشستیم.

    09 ژوئیه 2016
  • آلفرد کوبین(1877-1959)، طراح اتریشی دارای مجموعه ای از آثار  نقاشی وهم انگیز و یک رمان با نام «آن سوی دیگر»  است. در این رمان، اضطراب، وهم، خیال و مضحکه آرمانشهرها (اتوپیاها) در هم آمیخته اند . همه این ها در پایتختی با عنوان «امپراتوری رویا» قرار گرفته اند.  در این رمان او می نویسد: « پایتخت، غم انگیز و اندوهبار است؛ بر زمینی بی جان و در نوعی یکواختی بی رنگ و بو رشد کرده است. شاید به نظر برسد این شهر را  قرن ها پیش ساخته باشند،  اما در واقع، تنها ده دوازده سالی است که آنجاست.  بنیانگزار آن ، تمایل نداشت مشخصه تنگدستانه محیط را تغییر دهد.

    02 ژوئیه 2016
  • با دهانی گشاد ودندان هایی های کوتاه و بلند برآمده و قندیل شکل،‌ موهای آشفته و فری که بیشتر به صفحات کاغذ روغنی  می مانند تا به تار مو، گوش های  کوزه مانندی که  ازدو طرف صورت استوانه ای و چشمهای پلق زده اش،  بیرون زده، روبرویمان  ایستاده است.  بال های  بد قواره ی بزرگش را بازکرده.  ران های دوکی شکلش هم به پا های پنجه مرغی ختم می شوند.

    02 ژوئیه 2016
  • "باید همه چیز را خاتمه یافته تلقی کرد" به گمانم این عبارت زاها حدیدِ متقدم در گفت و گوی سال 1983 اش با مجله ال کروکی شماره 52 گویای نوع نگاه اوست به وظیفه ای که برای خودش تعریف کرده و جهت گیری اش در مواجه با تاریخ و البته مدرنیته ها:"مدرنیته جدید، نمی بایست سرگرم تولید ان چه که جنبش مدرن [یا مدرنیسم] ایجاد نموده است باشد. . . برای شروع حرکتی نو، بهتر است همه چیز را خاتمه یافته تلقی نمود."

    26 ژوئن 2016
  • به جیاکومتی می گویم:

    من: آدم باید قلب محکمی داشته باشد که یکی از مجسمه های شما  را در خانه اش بگذارد.

    او: چرا؟

    تردید دارم پاسخ بدهم. حرف من ممکن است به نظرش مضحک بیاید.

    من: وقتی یکی از مجسمه های شما در یک اتاق گذاشته می شود، آنجا را تبدیل به معبد می کند.

    به نظرم کمی معذب می آید.

    او: و فکر می کنید این چیزی خوب باشد؟

    من: نمی دانم. خودتان فکر می کنید خوب باشد؟

    25 ژوئن 2016
  • مقدمه

    موسيقي بخش مهمي از زندگيِ بيشتر جوانان است. طبق نظر میکل و میکل ميزان ساعاتي كه نوجوانان براي گوش كردن به موسيقي صرف مي كنند تقريبا بيش از ساعاتي است كه برای سال هاي مدرسه صرف شده است. آرنت اهمیت موسیقی برای نوجوانان را اين گونه توصيف می کند:

    21 ژوئن 2016

صفحه‌ها