قوم‌گیاه‌شناسی و قوم‌پزشکی

  • طرز كاشتن درخت خرمابراي كاشتن هر درخت خرما كارهايي به شرح زير انجام مي دهند: اول يك نهال درخت خرما را كه وزن آن در حدود چهار كيلو و بلندي آن دو متر باشد از مادرش مي كنند و سپس يك گودال به عمق يك متر و نيم و پهناي يك متر مي كنند، آنگاه كود الاغ را به اندازة يك يا دو بيل در ته آن مي ريزند و بعد از آن برگ هاي نهال را مي بندند و قسمتي از برگها را با تبر مي بُرند تا گرد شود . نهال را در ته گودال مي گذارند به طوري كه آن طرف از نهال كه از مادرش جدا كرده اند طرف شمال ته گودال باشد .

    08 می 2016
  •    آنچه گیاه می داند     دانیل چاموویتز   برگردان: عاطفه اولیایی        تشخیص رنگ توسط گیاهان   در ۱۸۶۴ جولیوس  ون ساش ، معاصرداروین  نشان داد که رنگ آبی  فتوپروپیسم ( خم شدن   گیاهان به طرف نور)  را در گیاهان بر می انگیزد. داروین و پسرس ( فرانسیس) نشان دادند که خم شدن گیاهان به طرف نور نه ناشی ار روند فتو سنتز ( تبدیل نور به انرژی) ، بلکه  نوعی حساسیت  نهادی گیاه به نور است و این جوانه ی انتهایی گیاه است که به نور حساسیت نشان می دهد. آزمایشات دیگر نشان داد که  کریسنتموم ( گلی که

    تشخیص رنگ توسط گیاهان

    05 مارس 2016
  • صد و نوزدهمین شماره مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «فلسفه پزشکی» منتشر شد. منوچهر دین­پرست، دبیر دفترماه، در سخن دبیر نوشته است که "فلسفه پزشکی" برای نخستین بار نه از سوی فیلسوفان بلکه از سوی پزشکان در ایران طرح شده است و اکنون این بحث در کشور جایگاه­اش را یافته است.

    02 مارس 2016
  • انغوزه چینی در منطقه ششتمد سبزوار

     

    چکیده

     

    13 دسامبر 2015
  • در سالهاي اخير، طب سنتي به عنوان گفتمان رقيب علم پزشكي از پس سالها در حاشيه بودن، قدعلم كرده­است و با وجود بدگماني­ها و نگاه تحقير آميز پزشكي غالب، تا بدانجا پيش رفته است كه رشته­اي دانشگاهي در زير شاخه­هاي پزشكي را به خود اختصاص داده است و در مطبهايي كه پيروزمدانه عنوان طب سنتي را يدك مي­كشند نمود يافته­است. آيا قدعلم كردن دوبارة طب سنتي، شكست گفتمان مدرن پزشكي است.آيا مقبوليت اين گفتمان در ميان مردم كاهش يافته است؟دلايل چنين اقبالي به طب سنتي در چيست؟

    14 اکتبر 2015
  • "گیاه مردم‌شناسی" شاخه نوپا و برون رشته‌ای از حوزه دانش‌ و فن‌آوری‌های سنتی مردم‌شناسی است. حوزه دانش و فن آوری سنتی، حاصل هزاران سال تجربه آدمی‌در ارتباط با خود و دیگران (جامعه) و طبیعت در بستر تاریخ و فرهنگ محلی، منطقه‌ای و جهانی بوده که بخش اندکی از آن در دوران خط به نگارش درآمده؛ اما بدنه اصلی آن به دلایل گوناگون شفاهی و نانوشته باقی مانده و بخش دانش ضمنی آن ناخودآگاه و ناهشیار بوده و به سختی قابل درک و به زبان شعر ایرانی "من عاجزم ز گفتن و خلق از شنیدنش"می‌باشد. گیاه مردم‌شناسی روابط انسان و گیاه را در پیوندگاه فرهنگ بازگو می‌کند.

    20 سپتامبر 2015
  • نظام غذایی بومی در بر گیرنده مواد و منابع غذایی به دست آمده از منابع محلی موجود در محیط است که به جهت فرهنگی دارای پذیرش و اقبال ساکنان یک منطقه یا افراد عضو یک فرهنگ هستند(کوهنلاین و رورس[1]، 1996). این منابع از آن­جا که از نظر استفاده، روش­ های گرداوری و مصرف ریشه در فرهنگ­های محلی و افراد عضو آن فرهنگ دارند به شدت دارای بار معنایی فرهنگی و هویتی برای مصرف کنندگان آن­ها هستند.

    05 آوریل 2015
  • کشاورزی به عنوان یک انقلاب در شیوه زندگی جامعه بشری نقش اساسی داشته است  تا حدی که گاه در اساطیر با ریشه گیاهی  زن و مرد آغازین مواجه می شویم .اما گردآوری گندم در مقایسه با سایر محصولات  پیشینه ای کهن  و متفاوت  و حتی قدسی در فرهنگ خاورمیانه دارد. این سیر خط از بدو شروع کشت گندم تا آخرین مرحله آن (یعنی مصرف به صورت نان یا سایر فراورده‌ها) گاه پس از مصرف را (شکل دفع ضایعات نان) نیز شامل می‌شود. به واقع نوعی بار قدسی یا اعتقادی این فرایند طولانی را در برگرفته و نفوذ خود را بر لایه‌های ذهنی کنشگران اجتماعی اعمال کرده است.

    29 دسامبر 2014
  • نگاهی به خوشه چینان ساخته آنیس واردا

    30 ژوئن 2014
  • مردم استان کردستان بواسطه طبیعت و محیط زیست شان همواره از انواع گیاهان منطقه ای و بومی بهره مند بوده، و با روییدن این گیاهان خودرو در فصلهایی از سال، چه به صورت خام و چه به صورت پخته از آنها در تهیه انواع غذاها و خوراک ها استفاده کرده اند. غذا و خوراک هر منطقه ای نشان دهنده یکی از ویژگی های فرهنگی آن دیار و سرزمین است. بطوریکه از نحوه تغذیه می توان با محیط زیست، اقتصاد و فرهنگ آن سرزمین آشنایی پیدا کرد. آنچه در ادامه می آید حاصل گفتگو با چند تن از اهالی شهرهای سقز، بانه و سنندج است. 

    برای خواندن این مطلب در زیر کلیک کنید:

     

    17 می 2014

صفحه‌ها