روان‌شناسی

  • هفته ی پیش، مقاله ی آموزنده ی  آقای سمیعی مرا با  شعر سپانلو به نام « خانم زمان» آشنا کرد.  آن شعر را نخوانده بودم  و در این نوشته نیز در باره ی آن سخنی ندارم.  آنچه  نظرم را جلب کرد،  عنوان آن بود  که حاکی از مؤنث دانستن  و یا نمایاندن زمان بود.  فهرستی از مفاهیم دیگر که با این روش از آن ها یاد می شود برایم  تداعی شد: از خورشید خانم گرفته تا  ...   استفاده از زن به مثابه  محملی برای درک و معنا دادن به دنیا تازه نیست و قدمت آن، سخن  از مقبولیت و عادی شدنش می کند؛ گویی حضورش در تخیل، به تنهایی  دلیل محق و حتی لازم بودنش  است. در دنیای مران ( و مردانه) ، این به چه معنی است؟

    20 ژوئیه 2016
  • ژان پیاژه در سال 1925 به فرآیند قصه ساختن کودکان 4 تا 12 ساله از روی دو تصویر علاقه‌مند شد: «به این دوتا تصویر خوب نگاه کن. هر دو یک قصه را تعریف می‌کنند. اولی شروع قصه است و دومی پایان قصه. خوب نگاه کن و آن را برایم تعریف کن.» کودکانی که این آزمون را انجام می‌دهند، برای ایجاد ارتباط بین دو تصویر با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند. این در حالی است که شخصیت‌های قصه در هر دو تصویر به‌صورت واضح حضور دارند و روابط آشکاری بین دو موقعیت وجود دارد که تجسم آن‌ها بسیار ساده است.

    18 ژوئیه 2016
  • تحقیقات تخصصی درباره «مغز افراد دوزبانه» موضوعی جذاب و مورد توجه رسانه‌ها‏ است. کافی است به چند سؤالی که همیشه در این مورد مطرح است، اشاره‏ کنیم: مغز چگونه می‏‌تواند چندین زبان را به‌طور هم‌زمان بیاموزد؟ آیا عملکرد مغز یک فرد دوزبانه با مغز فردی که تنها به یک‌زبان مسلط است، تفاوت دارد؟ مغز چگونه تحت تأثیر یادگیری زبان دوم یا چندین زبان خارجی تغییر می‏کند؟

    05 ژوئیه 2016
  • «سازنده و پرورنده‌ی این روان، آیین بودا نیست، یوگاست. آیین بودا خود ثمره‌ی روح و ذهن یوگاست که از اصلاحات تاریخی بودا، کهن‌تر و عالم‌گیر تر است.»

    05 ژوئیه 2016
  •  ...چون نخواهیم دانست که نمی دانیم.  - عاطفه اولیایی     / رفتار  انسان معمایی است که همیشه  به راحتی قابل گشودن نیست.  بدبختانه یا خوشبختانه،  تصمیماتمان همیشه مبنی بر سنجش جوانب مختلف آن از دید  فلسفی نیست.   سؤال این جاست که چرا فقط موضوعات مرگ و زندگی را به این محک می گذاریم و نه هر تصمیمی را؟  روشن است!  زیرا که  بی نهایت خسته کننده است

    رفتار انسان معمایی است که همیشه  به راحتی قابل گشودن نیست.  بدبختانه یا خوشبختانه،  تصمیماتمان همیشه مبنی بر سنجش جوانب مختلف آن از دید  فلسفی نیست.   سؤال این جاست که چرا فقط موضوعات مرگ و زندگی را به این محک می گذاریم و نه هر تصمیمی را؟  روشن است!  زیرا که  بی نهایت خسته کننده است.  پس چگونه تصمیم می گیریم؟  به بایگانی زندگیمان مراجعه کرده و بر پایه ی گفتگوهایی که در گذشته با خود داشته ایم در این یا آن راه قدم می گذاریم.  البته  هر مورد، حتی قدم برداشتن ابتدا با پای راست یا چپ  را می توان مورد بحثی درونی قرار داد و بالاخره تصمیم گرفت، ولی واقعا چند درصد از کارهایمان را  بر ا

    30 ژوئن 2016
  • خوشبختی و معنای زندگی

    از دیدگاه گرت تامسون[1]

     

    غزاله حجتی[2]

    اشاره

    29 ژوئن 2016
  • باومن، زیگموند،1384، عشق سیال، ترجمه عرفان ثابتی، تهران: نشر ققنوس،چاپ اول،240 صفحه

    ­

     اين كتاب از چهار فصل به قرار زير تشكيل شده است:

        عاشق شدن و از عشق فارغ شدن.
        زيروبم جعبه ابزار اجتماعي بودن.
        در باب دشواري عشق ورزيدن به همسايه.
        نابودي مودت.

    26 ژوئن 2016
  • تشویق کودکان به حرف زدن و کاهش نابرابری‌های زبانی از اهداف اصلی چندین پژوهشی است که در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌های فرانسه انجام‌شده است. بعضی از این راهکارها می‌توانند تبدیل به الگویی برای پیروی شوند.

    23 می 2016
  • انسان­شناسان تا مدت­ها بر فرهنگ متمرکز بوده­ اند و رنج افراد را فراموش کردند. آنها نه به دنبال درک تجربه، بلکه به فرم­های فرهنگی می­اندیشیدند (همچون گیرتز). مفهوم کلیشه­ ای فرهنگ، مفهومی کلیت­ساز، آرامش­ساز، وفاق­ساز و همگون­کننده، انسان­شناسان را از انسان بازداشت و به چیزی موهوم و جعلی کشاند. سختی­ها و مشقت­های زندگی در پرتو مفهوم فرهنگ قابل رویت نبودند، چون فرهنگ نمی­توانست با افراد ستیز داشته باشد، بالعکس، زاییده از خود آنها تلقی می­شد.

    15 می 2016
  • بیکاری در فرانسه، سالانه، 14 هزار نفر را از پای درمی‌آورد. این میزان چهار برابر تلفات جاده‌ای است. موضوع ممنوعه‌ای که مانع از انجام بخش عمده‌ای از پژوهش‌ها در حوزۀ سلامت افراد بدون شغل شده است. راهکارهای زیادی برای مقابله با خطرات و آسیب‌های روانی-اجتماعی بیکاری وجود دارد و عوامل زیادی هم باعث افزایش مرگ‌ومیر در بین بیکاران می‌شود.

    09 می 2016

صفحه‌ها