صدا و موسیقی

  • ژانر راک-اپرا (Rock-Opera) ‌ترکيبي است از موسيقي راک با فنون روايي و فرم‌هاي تئاتر تجربي و حاشيه اي. به عبارت دقيق‌تر اين ژانر برآيندي است از‌ ترکيب يا همجوشي دو گونه موسيقي فاخر کلاسيک اپرا که مبتني بر صورت است با موسيقي عامه‌پسند راک که مبتني بر شور و احساسات يا در اصطلاح ماده موسيقيايي است.

    25 ژوئیه 2016
  • " قرار دلم کجا می روی " ، نام و مطلعِ شعر ترانه ای است  که جمشید ارجمند بر روی آهنگی  ساخته ی حبیب الله بدیعی ( 1312 – 1371 ) ، موسیقی دان و نوازنده ی برجسته ی ویلن که عبدالوهاب شهیدی ( 1301 - . . . ) خوانده ، سروده است  ؛ زمانی که با داوود پیرنیا  ( 1279 – 1350 ) سرپرست برنامه ی گلها همکاری می کرد .

    13 ژوئیه 2016
  • ماجراجویان نُت گمشده

    کشفیات اخیر از یک قطعه امضا شده توسط  موتزارت و سالیِری[1] در پراگ،

    موجب تسریع بیش از پش فرایند جستجو و رمزگشایی از این

    گنجینه موسیقی می‌شود

     

    12 ژوئیه 2016
  • می پرسید آیا من عشقی، به جز عشق افلاطونی هم داشته ام؟  آری و خیر. اگر پرسش خود را به گونه ای دیگر  مطرح کرده بودید، مثلا می پرسیدید: «آیا شما به حس خوشبختی ِ یک عشق ارضا شده، دست یافته اید؟» : می گفتم: خیر، خیر و خیر. به نظر من، پاسخ پرسش شما در موسیقی من نهفته است. از من بپرسید: آیا قدرت، قدرت عظیم این احساس را درک می کنم؟  و من می توانم بگویم: آری، آری و آری. و باز هم تکرار کنم که من  بارها تمام تلاش خود را به کار برده ام تا اندوه و شادمانی های  عشق را در موسیقی خود به بیان در آورم.

    09 ژوئیه 2016
  • *توضیح عکس: عاشیق میلادی اسدی و گروهش در یک توی در روستای سُهرین، زنجان. این عکس در 20 شهریور 1395 توسط نگارنده ثبت شده است.

    02 ژوئیه 2016
  • این مقاله ترجمه‌ای است از  Hood, Mantle, 1960. "The Challenge of 'Bi-Musicality',", Ethnomusicology, Vol. 2, No. 4: 55-59. در این ترجمه‌ musicality به زبانِ موسیقایی و bi-musicality به دوزبانگیِ موسیقایی ترجمه شده است. باید اشاره کنم که ترجمه‌ی «زبان موسیقایی» برای کلمه‌ی musicality توسط آقای دکتر ساسان فاطمی، در توضیحاتِ ایشان بر یکی از تکالیف درسی در کلاس نظریه‌های اتنوموزیکولوژی، در دانشگاه تهران، در دوره‌ی کارشناسیِ ارشد رشته‌ی قوم‌موسیقی‌شناسی، به من تذکر داده شد.

    26 ژوئن 2016
  • مقدمه

    موسيقي بخش مهمي از زندگيِ بيشتر جوانان است. طبق نظر میکل و میکل ميزان ساعاتي كه نوجوانان براي گوش كردن به موسيقي صرف مي كنند تقريبا بيش از ساعاتي است كه برای سال هاي مدرسه صرف شده است. آرنت اهمیت موسیقی برای نوجوانان را اين گونه توصيف می کند:

    21 ژوئن 2016
  • پوستر: مرضیه جعفری /  نودمین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ با عنوان «"کولی‌ها"، شهر و موسیقی» در روز یکشنبه 30 خرداد 1395 در پژوهشگاه فرهنگ٬ هنر و ارتباطات برگزار خواهد شد. در این نشست فیلم «سفر امن» اثر تونی گاتلیف نمایش داده می شود. سخنرانی‌ های این نشست توسط آقای محسن شهرناز دار (پژوهشگر حوزه موسیقی) با عنوان «پراکندگی "کولی" و موسیقی در ایران» و خانم دکتر میترا اسفاری (دکتری انسان شناسی) با عنوان «نگاهی انسان شناختی به گروه‌های دوره گرد» انجام خواهد شد.

    مکان: میدان ولی عصر، خیابان ولی عصر، خیابان دمشق، شماره 9، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

    18 ژوئن 2016
  • به بهانه نمایش فیلم سفر امن در نودمین نشست  یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ

    نمی توانم خوشحالی ام ازاینکه بار دیگر امکان دیدن فیلم سفر امن را بر روی پرده سینما می یابم، پنهان کنم. سفر امن یا Latcho Drom فیلمی در ستایش زندگی، موسیقی و انسان است...انسان در این تصاویر  سرگشته ای ست که در عین رهایی و بی تعلقی، عشق و فرهنگ را به زمین آورده است.

    18 ژوئن 2016
  • وبر می گوید موسیقی غرب (اروپا) در طی سده های گذشته به طور چشم گیری تحول پیدا كرده است و این تحول در مقابل موسیقی غیرغربی، كه حالتی ایستا داشته، فوق العاده درخور توجه است. او توضیح می دهد كه فرهنگ غرب و موسیقی آن در جهت ایده آل تكامل یافته است. نگاه تئوریكی وبر بر این پایه است كه تحول فرهنگ اروپا بر بنیاد تحول اقتصادی اجتماعی صورت پذیرفته و فرهنگ آن نیز در جهت كمال و بهره گرفتن معقول از تن های ( نغمه های tone ) موسیقی گام برداشته است. علت این كمال یافتگی هم این است كه غرب از سیستم و تئوری موسیقی به طور معقولانه استفاده كرده است.

    01 ژوئن 2016

صفحه‌ها