سینما

  • نشانه های هویت جمعی در  فیلم  بدون توقف به دلیل ساختار هیجانی آن کمتر به چشم مخاطب می آید که نشان از زیرکی سازندگان آن می دهد اما باز شاهد هستیم که در نگاه مسالمت آمیز به مسلمانان نیزخود را برتر و نجات دهنده مانند بیشتر فیلم های هالیوودی که قهرمان پرور است نشان می دهند. بدون توقف (Non-Stop) فیلمی اکشن-رمز آلود، به کارگردانی جاومه کولته سِرا است . از ستارگان این فیلم می‌توان به لیام نیسون و جولیان مور اشاره کرد.

    25 ژوئیه 2016
  • آنچه در این سال‌ها خصوصا در نقدهای تلویزیونی همواره بر طبلش کوفته می‌شود، یافتن معانی و «مفاهیم عمیقۀ» آشکار در تحلیل فیلم‌هاست، اثری که به این مفاهیم و اشارات ظاهرا «متعالی» که به سادگی در هر فیلمفارسی‌ای میتوان یافت و مخاطب آسان‌گیرش را دچار توهم تماشای اثری «پر معنا» می‌کند، سر تسلیم فرو نیاورد به ورطۀ بی‌معنا فرو میافتد یا به اجبار در تحلیل‌های  سردستی و خام، در قالب‌های تنگ از پیش تعیین‌شده گنجانده می‌شود که اغلب به دلیل متناسب‌نبودن با اثر و یا مسلط‌نبودنِ تحلیل‌گر به ابزار بیان رسانه به چیزی جز تقلیل فیلم نمی‌انجامند.

    19 ژوئیه 2016
  • عکس از: زنده یاد عباس کیارستمی

    19 ژوئیه 2016
  • به جاي مقدمه

    19 ژوئیه 2016
  • ”فیلمخانه“ (”سینماتک“) فرانسه، تا پایان ماه مه نخستین مرور بزرگ آثار گذشته سینمائی جهان را برگزار خواهد کرد که به ”رائول روئیز“ فیلمساز فرانسوی ـ شیلیائی اختصاص یافته است. حدود شصت اثر ساخته او به نمایش در خواهند آمد که چند فیلم از آن میان تاکنون اکران نشده و بسیاری از آنها به همین مناسبت مرمت شده اند. فیلمساز در بنای این آثار پرشمار، هرگز به رعایت هنجارهای تحمیلی صنعت سینما و بازار تولیدات آن تن در نمی داد.

     

    18 ژوئیه 2016
  • موج نو در سینمای ایران موافقین پرتعداد و مخالفین صریحی دارد. به باور موافقین، موج نو در مقابل فیلمفارسی های رایج ایستاد و سخنی متفاوت با آنچه آنها رویا فروشی،سطحی نگری و ابتذال می خواندند در سینما پدید آورد. مخالفین اما معتقدند اگر موج نو در سینمای فرانسه دارای پایگاه اجتماعی و عقبه فکری مستحکمی برگرفته از اندیشه تئوریسین های «کایه دو سینما» بود، در سینمای ایران چنین استوار شکل نگرفت و قوام نیافت و در حد چند فیلم مخالف جریان حاکم باقی ماند. به همین دلیل نمیتوان واژه موج  و جریان را بر آن نهاد.

    17 ژوئیه 2016
  • امير پيش از آنکه به دنيا بيايد پدرش را از دست داده است و مادرش او را در ششسالگي تنها ميگذارد. همراه با برادر بزرگترش تحت سرپرستي خالهاش زندگي ميکند. کارهايي مانند تخمهفروشي جلوي در سينما، کنترلچي سالن سينما و آپاراتچي سينما را در آبادان تجربه ميکند. از 12 سالگي با تماشاي فيلمهاي خارجي در سينماي آبادان، به سينما و نمايش علاقه پيدا ميکند و بعد در تئاتر حافظ آبادان نقشهايي کوتاه بچهها را بازي ميکند. سالهاي اول دبيرستان را در دبيرستان رازي آبادان ميگذراند. 

    16 ژوئیه 2016
  • به پرواز آيد مرغي از فراز، هر آن مرغي که آدم نام گيرد. گَهي مرغان که آدم را مانند، گَهي آدم که آن‌را مرغ خوانند. از اين مرغان يکي بنشست، تنها... پريد از پنجره در کارگاهي، از درون روشنايي بر سياهي.

    «نه‌مرغِ نه‌آدم» به تاريکي نگاهي داشت... بسي «آهن» در انبوه سياهي نمايان کرد، سپس سَرها و تَن‌ها يک‌به‌يک خود را از فضاي تنگِ «آهَنگاه»2رهانيدند... «آهنستان»ي عيان است. نگاه «نه‌مرغِ نه‌آدم» به «آهن»‌ها است، آهن‌هايي که خود را هم‌چو انسان مي‌شناسانند.

    16 ژوئیه 2016
  • " قرار دلم کجا می روی " ، نام و مطلعِ شعر ترانه ای است  که جمشید ارجمند بر روی آهنگی  ساخته ی حبیب الله بدیعی ( 1312 – 1371 ) ، موسیقی دان و نوازنده ی برجسته ی ویلن که عبدالوهاب شهیدی ( 1301 - . . . ) خوانده ، سروده است  ؛ زمانی که با داوود پیرنیا  ( 1279 – 1350 ) سرپرست برنامه ی گلها همکاری می کرد .

    13 ژوئیه 2016
  • توضیح و چکیده فارسی: مقالات ترکی استانبولی فعلا و تا زمان فعال شدن صفحه زبان ترکی، به‌طور موقت در اینجا منتشر می‌شود. اما پس از راه‌اندازی صفحه یادشده، به آنجا منتقل خواهد شد.

    13 ژوئیه 2016

صفحه‌ها