معماری

  • ساسکیا ساسـِـن را در ایران غالبا به واسطه کتاب جامعه شناسی جهانی شدن می شناسند، اگر چه مهمترین کتابش شهر جهانی است، از او مقاله ای تحت عنوان جغرافیای جدید مرکز و حاشیه نیز به فارسی برگردانده شده است، نوع تبیین او از شهر و جایگاه ان همان گونه که در گفت و گوی پی امده نیز مشهود است منحصر به فرد است و متمایز، اما تدوین او از نقش معماری در شکل دهی به شهر مخصوصا در حوزه تعامل فرم معماری با سرمایه، درک زیبایی شناسانه سرمایه از معماری و نقش فرم معماری در شکل دهی به شهر در قامت یک لنداسکیپ چند وجهی تقریبا خام است، که عملا گویای فاصله میان رشته هایی همچون معماری با جامعه شناسی است، فاصله ای که خود سا

    25 ژوئیه 2016
  • در  چند سطر پیش رو  کتاب  دوازدهم  مجموعه «دانش زیباسازی شهری» با عنوان «انرژی های پاک»  معرفی می گردد. کتاب «انرژی های پاک» توسط  گروه علمی متشکل از محمد رضا حنیفی، کاوه احمدیان، سید جواد موسوی و سید حمید رضا موسوی پور و شرکت «مشاور نور گستر» نوشته شده است  و  نشر هنر معماری قرن در سال 1391 آنرا در 63 صفحه به چاپ رسانده است. طرح جلد فواد علیجانی با تصویر و نمای نزدیک تنه درختان است.

    23 ژوئیه 2016
  • منظر فرهنگی یک ناحیه است که توسط انسان ها درک می شود، منظر محل تجلی متقارن روابط متعدد موجود در یک دوره خاص بین افراد یک جامعه در یک قلمرو و تپوگرافی مشخص است که نمود آن در نتیجه فعالیت فاکتورهای طبیعی و انسانی در طول زمان و ترکیبی از هردوی آن هاست و شخصیت آن از اثر متقابل مولفه های طبیعی و انسانی ناشی می گردد. (Council of Europe , 2000)

    20 ژوئیه 2016
  • انقلاب علمی و مکانیکی شدن تصویر عالم

    آغاز انتقادهای شدیداللحن منتقدان به دوران مدرن، تصویر مکانیکی‌ای است که این دوران از عالم عرضه می‌کند. این تصویر مکانیکی، ریشه در تغییر نگاه به نظم در طبیعت و جهان‌ هستی دارد که در واقع محصول دوران رنسانس و پس از آن، دوران انقلاب علمی بود. در آن زمان تعریف نظم به کلی درگرگون شد و از تعریف سنتی خود فاصله گرفت.

    18 ژوئیه 2016
  • کتاب  یازدهم  مجموعه «دانش زیباسازی شهری» که با عنوان «نورپردازی اعیاد و مناسبت ها»  معرفی  می شود. کتابی است نوشته  الهام سوری، عاطفه مجتبی زاده و نظارت محمد علی عباسی ورده  که  نشر هنر معماری قرن در سال 1393 آنرا در 133 صفحه به چاپ رسانده است. طرح جلد کتاب توسط فواد علیجانی صورت گرفته که تصویری از هاله ها و تشعشعات  نوری بر روی آن است. الهام سوری  دارای  دکتری طراحی شهری، دبیر علمی همایش بین المللی روشنایی و نورپردازی ایران  و صاحب نظر در زمینه نورپردازی فضاهای شهری و آموزش است.

    17 ژوئیه 2016
  • سال ١٩٩٣ اولين ساختمان زاها حديد، سيزده سال بعد از تاسيس دفترش در لندن به سرانجام رسيد. در همين سال من براى تدريس در رشته معمارى وارد دانشگاه شدم و تا شش سال در آنجا ماندم. سالهايى كه ميرميران بار معاصريت معمارى ايران را به دوش كشيد. او در هفت مسابقه مهم آن سالها از جمله فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران و طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری شركت كرد كه در شش تايشان اول شد. شيردل با آمدن به ايران در همان دوره امكان خروج از حاشيه و پيوستن به مركز و بخشى از معمارى معاصر جهان بودن را فراهم كرد.

    16 ژوئیه 2016
  • فضای عمومی و هویت اجتماعی
    چنانچه در بخش ارائه این سمینار بر آن تأکید شد، هنر عمومی تنوعی از مکانهای عمومی (پارکها، خیابانها، بناهای عمومی) را در بر می‌گیرد و شامل گستره‌ای از مجسمه‌ها، ساختمانها، مبلمانهای خیابانی، فواره‌ها، پلها و موارد این چنینی دیگر است. برخی از این شاکله‌های هنری را می توان به عنوان بنای یادواره‌ای یا تاریخی در نظر گرفت. چنانچه بوهیگاس بیان می کند، بناهای تاریخی به بیان هویت می‌پردازند و فضای بزرگ خلأ و لفاظی که برای پنهان کردن حقایق غامض ساخته‌شده اند، نیستند (بوهیگاس، 1985).

    13 ژوئیه 2016
  • اگر خیال‌پردازی معمار با دست او و با ترسیم اسیکس‌هایش تصویر می‌شود، بسیاری از شاعران و نویسندگان نیز بر این باورند نویسندگی و سرایش شعر نیز از طریق دست شاعر و بازی او با واژگان روی کاغذ حاصل می‌شود و ایشان هر دوی این صور هنری را نوعی صناعت‌گری می‌دانند که در آن صناعت‌گر به کمک دست و ابزار خود اقدام به تخیل و آفرینش اثر هنری می‌پردازد.

    11 ژوئیه 2016
  • شهری که تجلی وجود حقیقی باشد، هم زیباست و هم سالم و هم مفید برای زندگی این جهانی. و این همان تناسبی است که هم از هویت برمی‌خیزد و هم زیبایی را پژواک می‌دهد و هم شهر را پایدار و پویا می‌سازد.

    05 ژوئیه 2016
  • مظاهر گوناگون هر فرهنگ، از آنجا که به رغم تفاوت‌های صوری‌شانْ محملی برای ظهور وجهی از آن فرهنگِ یکسان‌اند، همگی حاکی از حقیقتی واحدند. از این رو اگر در ظاهر متفاوت‌اند، در باطن هم‌ارزند. هم‌نشینی مظاهر فرهنگی، که موجب می‌شود، هر یک بدون دیگری، به درستی و به کمال فهم نشود و نیز همراهی آن‌ها موجب درک بهتر و صحیح‌تر دیگری می‌شود، از همین واقعیت نشأت می‌گیرد. موافقت، مناسبت و در‌هم‌تنیدگی موسیقی  و ادبیات پارسی بیش از هر چیز گواه این موضوع است. این امر ناشی از ارتزاق هر یک از مظاهر فرهنگی از اصول و مبادی مشترک در هر فرهنگ است.

    04 ژوئیه 2016

صفحه‌ها