علوم انسانی

  • واژه ها .... این واژه های لعنتی! / عاطفه اولیایی/
    عاطفه اولیایی

    یادش به خیر!  یاد آن بحث های  داغی که  بیشتر دانشجوی جهان سومی و استاد  جهان اولیش را درگیر می کرد.  دانشجو از شنیدن این که  رابطه ی بین  زبان و واقعیت یک طرفه است، زیرا که  «زبان واقعیت را رقم می زند» و .... در جلسات بعدی هم «  در خارج از متن ، هیچ وجود ندارد» ، « واقعیات ذهنی اند»،  و « نویسنده هم جان به جان آفرین تسلیم کرده است.»   و استاد  نیز ناآرام بود ...  از به چالش کشیده شدن در چنان محیط فرهنگی که بحث ها ی دامنه دار را در کلاس ( شاید  هم در واقع همه جا)  حملات شخصی،  گستاخی و رودررویی می داند و نمی پسندد.‌

    25 ژوئیه 2016
  • سید محمد خندقی

    آموزش زبان قومیت‌ها، مسئله‌ای دشوار و پیچیده خوانده می شود. عده‌ای آن را موجب واگرایی یک ملت می‌دانند و بهانه‌ای برای از بین رفتن وحدت؛ و عده‌ای دیگر، با استناد به قانون اساسی، آن را حق مسلم اقلیت‌های زبانی تلقی می‌کنند. بحث در این‌ّباره در سال‌های اخیر، گاه به واکنش‌های تند از سوی دو طرف منجر شده است. محمد قجق، ترکمن است. این معلم تاریخ و مدیر عامل بنیاد مختومقلی فراقی معتقد است دولت در قبال آموزش زبان قومیت‌ها، سیاستی دوگانه و به‌اصطلاح یک‌ بام و دو هوا دارد.

    24 ژوئیه 2016
  • هاجر قربانی

    کتابِ حذف مرگ؛ شرحِ بخشی از مطالعه و تحقیقِ پزشکی سام پرنیا* کارشناسِ حوزۀ مرگ، رابطۀ ذهن و مغز و تجارب نزدیک به مرگ است. او مدیریتِ تحقیقات «هوشیاری در حین احیاء» را به عهده دارد و در دو کشور انگلستان و آمریکا مشغول به کار است. پرنیا در ابتدای کتابش می‌نویسد: « مرگ طی تاریخ بشریت، همواره اوج ناامیدی و نهایت شکست انسان بوده است.

    24 ژوئیه 2016
  • فاطمه سیارپور

    استفان هاوکینگ اعتقاد دارد که دلایل محبوبیت ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری احتمالی جمهوری خواه آمریکایی را نمی فهمد.

    تلویزیون بریتانیا از مردی که فهم جهانی گسترده ای از زمان، فضا، ستارگان، کهکشان ها و سیاه چاله ها دارد پرسید، اگر می تواند دلیل محبوبیت میلیاردر سرمایه دار را توضیح بدهد.

    هاوکینگ که شاید مشهورترین دانشمند زنده در حال حاضر جهان و نویسنده یکی از پرفروشترین کتاب های دنیا باشد، پاسخ داد: من نمی توانم، او یک عوام فریب است که به نظر می رسد در رسیدن به پایین ترین وضعیت عامه پسند گرایش دارد.

    23 ژوئیه 2016
  • لاله رمضانی، مهدیار نظام

    منظر فرهنگی یک ناحیه است که توسط انسان ها درک می شود، منظر محل تجلی متقارن روابط متعدد موجود در یک دوره خاص بین افراد یک جامعه در یک قلمرو و تپوگرافی مشخص است که نمود آن در نتیجه فعالیت فاکتورهای طبیعی و انسانی در طول زمان و ترکیبی از هردوی آن هاست و شخصیت آن از اثر متقابل مولفه های طبیعی و انسانی ناشی می گردد. (Council of Europe , 2000)

    20 ژوئیه 2016
  • سامال عرفانی

    نگاهی دیگر به شرق و جنوب شرق ترکیه[i]

    : نویسنده: کامیل احمدی[ii]، ریچارد لیم[iii]، متین چولهاغول[iv]، ایسه ستورکنبووم[v] و دیگران

    تعداد صفحات: 671 صفحه

    قطع کوچک

    20 ژوئیه 2016
  • عاطفه اولیایی

    هفته ی پیش، مقاله ی آموزنده ی  آقای سمیعی مرا با  شعر سپانلو به نام « خانم زمان» آشنا کرد.  آن شعر را نخوانده بودم  و در این نوشته نیز در باره ی آن سخنی ندارم.  آنچه  نظرم را جلب کرد،  عنوان آن بود  که حاکی از مؤنث دانستن  و یا نمایاندن زمان بود.  فهرستی از مفاهیم دیگر که با این روش از آن ها یاد می شود برایم  تداعی شد: از خورشید خانم گرفته تا  ...   استفاده از زن به مثابه  محملی برای درک و معنا دادن به دنیا تازه نیست و قدمت آن، سخن  از مقبولیت و عادی شدنش می کند؛ گویی حضورش در تخیل، به تنهایی  دلیل محق و حتی لازم بودنش  است. در دنیای مران ( و مردانه) ، این به چه معنی است؟

    20 ژوئیه 2016
  • نسترن کیوان پور

    برای آنان که داستان می‌نویسند یا علاقه‌مند به خواندنِ داستان و نقدهای ادبی هستند، بارها پیش آمده که هنگامِ نقد به نویسنده توجه کرده‌باشند، نه به اثرِ خلق شده. به این معنی که خواننده و منتقد صرفن به دنبالِ یک توضیحِ قطعی و نهای است که به قولی، مفهوم و منظورِ نوشته را، آن‌طور که در ذهنِ نویسنده قرار داشته و در قالبِ کلمات جاری شده، منتقل کند. اما آیا این انتظار به‌جا است؟ آیا متن صرفن جنبه‌های هویتی و شخصیتی نویسنده را آشکار می‌سازد و تجارب و جهت‌گیری‌های او نسبت به مسائلِ مختلف، تنها معیارِ نقدِ اثرِ اوست؟

    19 ژوئیه 2016
  • جام اروپا
    لوموند برگردان سعیده بوغیری

    جام قهرمانی ملت های اروپا چیزی جز نوعی انحراف اجتماعی نیست

    به قلم جمعی از نویسندگان

    مبالغ صرف شده برای برگزاری جام قهرمانی ملت های اروپا در کشوری که عدم اطمینان شغلی در آن رو به افزایش است و در قالب طرد قانون کار خود را نشان می دهد، امری خارج از نزاکت به شمار می آید.

    19 ژوئیه 2016

صفحه‌ها

اشتراک در Human Science