جان مینارد کینز

امروز در حالی که بحران سرمایه داری جهانی به نقطه ای فاجعه انگیز رسیده است و نولیبرالیسم که تا مدتها سعی می کرد این گمان را تقویت کند که گویی این بار نیز با یک بحران مقطعی روبرو هستیم و بزودی جای آن به دورانی از شکوفایی هر چه بیشتر داده خواهد شد، ناچار شده است لااقل تا اندازه ای از مواضع به شدت ایدئولوژیک خود کنار بنشیند و اجازه دهد تا مردم جهان نارضایتی خود را از چنین اوضاع درهم و  چنین کوچه بن بست و سرنوشت  نامعلومی  به بیان در آورند، بار دیگر نام کینز بر سر زبان ها آ»ده است این اقتصاددان  برجسته بریتانیایی که پس از پایان چنگ جهانی دوم، از یک معماری  مالی و اقتصادی متفاوت با آنچه  لیبرالیسم در آن زمان پیشنهاد می کرد، دفاع کرده  طرفدار ساختن جهانی انسانی تر بود که دیگر اچازه ندهد فاجعه ای چون جنگ های  جهانی  به دلایل بحران های اقتصادی اتفاق بیافتد. از این رو ما نیز پرونده « جان مینارد کینز» را می گشاییم که شامل مطالب سایت انسان شناسی و فرهنگ درباره او و اندیشه هایش و همچنین معرفی سایت های مربوط دیگر خواهد بود



مارکس و کینز
http://www.anthropology.ir/node/1222

کینز به روایت کینز
http://www.anthropology.ir/node/1286

لطفا فیلم را از نو آغاز کنید!
http://www.anthropology.ir/node/2333

بازگشت پیروزمندانه‌ی جان مینارد کینز
http://www.anthropology.ir/node/1262

سرمایه داری: بحران اجتماعی یا اقتصادی
http://www.anthropology.ir/node/1276


گفت‌وگو با اریک ج. هابزباوم: تاریخ بزرگ سرمایه‌داری
http://www.anthropology.ir/node/12

دست آوردهای اقتصادی تاچریسم، قدیم و جدید مبارزه‌تاچریسم برای کسب هژمونی(1)
http://www.anthropology.ir/node/1198

پی‌آمدهای تاچریسم : دست‌آوردهای اقتصادی تاچریسم، قدیم و جدید(3)
http://www.anthropology.ir/node/1200

بحران مالی جهانی و شکست الگوی سرمایه‌داری نولیبرال یا آمریکایی
http://www.anthropology.ir/node/1256

فرضیه‌های اقتصاد نولیبرالی در بوته‌نقد(2)
http://www.anthropology.ir/node/1239

فرضیه‌های اقتصاد نولیبرالی در بوته نقد(1)
http://www.anthropology.ir/node/1237

مالی‌گرایی سرمایه و بحران
http://www.anthropology.ir/node/1232

اقتصاد پساکینزی
http://www.anthropology.ir/node/22687

 

 

 

 

 

 


روی اینترنت

کینز در ویکیپدیا
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes

اقتصاد کینزی در ویکیپدیا
http://en.wikipedia.org/wiki/Keynesian_economics

اقتصاد کینزی در فرهنگ اقتصاد
http://www.econlib.org/library/Enc/KeynesianEconomics.html

زندگینامه کینز
http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/TUkeynes.htm

نظریه عمومی اشتغال کینز
http://homepage.newschool.edu/het//texts/keynes/gtcont.htm

کینز در چهره های تاریخی بی بی سی
http://www.bbc.co.uk/history/historic_figures/keynes_john_maynard.shtml

نوشته های کینز
http://janus.lib.cam.ac.uk/db/node.xsp?id=EAD/GBR/0272/PP/JMK

زندگیامه
http://www.blupete.com/Literature/Biographies/Philosophy/Keynes.htm

مقالات
http://econ.economicshelp.org/2008/07/john-maynard-keynes-great-economists.html

بحران 1930
http://www.gutenberg.ca/ebooks/keynes-slump/keynes-slump-00-h.html

درباره کینز
http://homepage.newschool.edu/het//profiles/keynes.htm

کینز درباره نیوتون
http://www-history.mcs.st-and.ac.uk/Extras/Keynes_Newton.html

جامعه ی بیمار

 جامعه ی بیمار

 در آمریکا، اکثر جامعه رنجوران[1] بسیار موفق و از سلامت جسمی  و تحصیلات عالی برخوردار بوده  و به احتمال قوی با هنجار های اجتماعی همسازی دارند.  دلیل این امر،‌ در جامعه رنجور بودنِ خودِ  جامعه  و ارزش هایش است.  این است نظر چارلز دربر  که در کتابش،  « جامعه ی جامعه رنجور: جامعه شناسی ایالات متحده ( ۲۰۱۳) » مطرح می کند.  وی  که نویسنده ی  بیش ار بیست کتاب،  منجمله  « ملت ابر شرکت ها » ست در   دانشگاه بستن در ماساسچوست به تدریس جامعه شناسی مشغول است.  «جامعه ی جامعه رنجور،  رفتار های ضد ـ اجتماعی را  تولید و تشویق می کند....  این جامعه با تمرکز بر زیست شناسی،  شخصیت افراد و نها دها،  شکل می گیرد.   اما ما افراد را می بینیم و نه سیستم را...  هدفم از نوشتن این کتاب،‌ نشان دادن  آن است که  طبیعت، اساسنامه، و بازار های ابر شرکت ها، ذاتا  جامعه رنجوراند. »   

وی  معتقد است: « جامعه رنجوری، نه بازتاب عدم تعادل عملکرد مغز، بلکه  غلبه ی  نهاد هایی بر جامعه است که هنجار های اجتماعی،  قوانین و  تعادل قدرت را چنان بازسازی کرده اند  که  ادامه ی حیات در گروی  اتخاذ  شیوه های جامعه رنجورانه است.»   وی باور ندارند که  همه ی افراد چنین جوامعی بیمارند.  در مقابل این  پرسش که  «آیا در استخدام کمپانی اکزان موبیل بودن به معنای جامعه رنجور بودن است؟»  دربر   پاسخ می دهد: «اگزان موبیل از بیمارترین نهاد های دنیاست.» و ادامه می دهد:  « این ابر شرکت جامعه رنجور است. هیئت  مدیره ای که قوانین  این شرکت را تدوین و به تخریب رمین  کمر بسته، بیمار است.  کارگران  در پی لقمه ای نان هستند و چه دریخش نفتی و چه غیر آن، چندان امکان انتخاب  نداشته  و هر کاری برای ادامه ی زندگی می کنند. آیا خواست بقا بیماری است؟»

«معضل خطرناک زاده ی  جامعه ی بیمار،  آن است که  افراد جامعه  شاید  خود،  کرداری ضد اجتماعی  در قبال دیگران و زیست محیط  نداشته باشند،  لیکن مجبور به تعامل با نهاد های جامعه رنجور بوده و در این راه رفتاری مخرب و ضد اجتماعی اتخاذ می کنند.  آیا  بیمارند؟  رفتارشان  در خدمت  اهداف جامعه  ای بیمار  است لیکن خود  لزوما بیمار نیستند.... تقریبا  لازمه ی هر شغلی در ایالات متحده، سر خم کردن در مقابل  قوانین کمپانی های بیمار است و این امر در  اجتماعی بیمار،  تبدیل به هنجار می شود.»   .... «زمانی که اپرا وینفری،  در مصاجبه ای ازلنس آرمستراگ پرسید که آیا می دانست بیمارگونه دروغ می گفته  و تقلب می کرده، وی پاسخ داد که نه، هر کاری کردم برای ادامه ی  مسابقات بوده.  در بازی ها،‌ این امری عادیست.... در واقع لنس آرمستراگ حقیقت را بازگو می کرد، نمی توان قهرمان دوچرخه سواری دنیا بود و جامعه رنجور نبود. قوانین بازی چنین ایجاب می کند. نمی توان در ایالات متحده کار کرد و در این حقیقت بیمار گونه که غولی به نام  شرکت سهامی آمریکاست،  شرکت نداشت... غولی که بخش عظیمی از زیست محیط را منهدم  و زندگی بسیاری را پریشان می کند. ابرشرکت ها، هم  دولت وهم  جامعه را در چنگ گرفته اند.»

 

دربر  در «اکثریت محروم»   چنین  در باره ی محبوبیت کتاب  توماس پیکتی،‌ « سرمایه  در قرن ۲۱[2]»   سخن گفته است: « مردم متوجه این امر شده اند که ایالات متحده  تبدیل به کشوری جهان سومی شده است که در آن ثروت در دست یک درصد جمعیت متمرکز شده است ...  اکثریت قریب به اتفاقِ بقیه،  در پی لقمه نانی روزانه با اقتصاد در کلنجارند.  پیکتی  امری  را که قبلا زیاد به آن توجه نشده بود، به قلم کشیده و نشان  می دهد که چنین تمرکزی  در سرمایه داری،  واقعیتی است  ماورا زمان و مکان.  وی با  مطالعه ی تاریخ اقصادی ۲۰۰ ساله ی  بیست کشور،‌  نشان داد  طبیعت  نظامی  که در آن زندگی می کنیم بیمارگونه است.   کتاب نه  چندان نظری و نه چندان سیاسی است،  لیکن خواننده را مبهوت می کند. او اقصاد ـ ریاضی دان است و طیف گسترده ای از  داده  های دو  قرن را ارايه می دهد ...  را حل  پیکتی بستن   مالیاتی جهانی بر  ثروت است،   زیرا که از طریق  مالیات بندی است که  می توان  جامعه ی مطلوب را برنامه ریزی کرد.   وی در عین  این که  اقتصاد دانی  نیو دیلی و کینزی است،  رادیکال نیز هست و  اعتقاد دارد که سرمایه داری به تنهایی یک نظام طبقاتی نیست،‌ بلکه سیستمی کاستی است.  ترجمه ی سیاسی موروثی بودن ثروت و تمرکزآن در دست تعداد  معدودی از  افراد،  همان جامعه ی کاستی است.  مارکس گفته بود که سرمایه داری  نسبت به فئودالیسم، لااقل از نظر ایدئولوژیک، گامی پیش در راه آزادی نیروی کار است و پیکتی معتقد است طبفه ی کارکر  تبدیل به کاست شده است.  مانند  قرون وسطی،  فرزند فقیر طبقه ی کارگر،   فقیر می میرد...  پیکتی با ارايه ی  داده هایی محکم،  آب پاکی را روی دست کسانی ریخته است  که هنوز  معتقدند با سعی و کوشش،‌  رؤیای آمریکایی  قابل دستیابی است.»

 

چارلز دربر معتقد است که  قانون  و نظم راه حل این وضعیت است و این نظریه را در کتاب دیگری به نام:  «خرید  سرمایه داری:‌  نوآوری در اقتصاد سیاسی»  توضیج می دهد: « اغلب نوشته ها در باره ی کار هایی است که مردم نیاز و توانایی آنجامشان را دارند،‌  در حالی که باید اقتصاد سیاسی و نظام مقننه را بازسازی  کینم،  باید ابر شرکت ها را  به مالیت عموم در آوریم؛   زیرا  آز ان جا که توسط مردم شکل گرفته اند باید پاسخگوی مردم باشند.   این غول جامعه رنجور را خود،  ساخته ایم  و طی صد سال اخیر در آن زندگی کرده ایم؛  ساخته ی انسان است و انسان نیز  می تواند آن را دگرگون کند.»

 

 

 

   

 

*********

 این مطلب بخشی از کتابی است که  به زودی از طرف انتشارات انسان شناسی و فرهنگ منتشر خواهد شد. نقل قول و هر گونه  انتشار این مطلب بدون اجازه  کتبی و رسمی موسسه انسان شسی و فرهنگ ممنوع و قابل پیگرد قانونی است. متن منتشر شده برای جلوگیری از تقلب هاین احتمالی فاقد  منابع 
درونی بوده و بخش هایی از متن اصلی در آن خذف شده است یا بدون آنکه به اثر خدشه ای وارد شود تغییر کرده اند. متن نهایی و کامل در  شکل  کتاب منتشر  خواهد شد.


****************************************
صفحه ی عاطفه اولیایی در انسان شناسی و فرهنگ: 
http://anthropology.ir/oliaiatefe

 

پرونده ی امبرتو اکو  در انسان شناسی و فرهنگ:

http://old.anthropology.ir/node/28529

 

پرونده ی برونو لاتور در انسان شناسی و فرهنگ: 

http://anthropology.ir/dossier/858


 *********************
 

 

[1] Sociopathic

[2] https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87_%D8%AF%D8%B1_%D9%82%D8%B1%D9%86_%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA_%D9%88_%DB%8C%DA%A9%D9%85

 

تاریخ انتشار

يكشنبه, خرداد 16, 1395 - 08:17

شاخه اصلی

اقتصاد سیاسی
اشتراک در RSS - جان مینارد کینز