آل احمد، جلال

  • صادقی،لیلا،1392،نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر (جلد اول)،تهران:نشر سخن،چاپ اول،408صفحه بررسی و نقد آثار ابراهیم گلستان و جلال آل احمد

    نشانه‌شناسی ادبی وارد مرحله‌ی جدیدی از فعالیت‌های خود در غرب شده است، حال آنکه در ایران هنوز زمینه‌ای نوپا به شمار می‌آید. چند دهه‌ی اخیر در غرب عرصه‌ای نو برای ظهور نظریه‌ها و رویکردهای مختلفی بوده است که از دو پایگاه مختلف سوسوری و پرسی سرچشمه گرفته‌اند.

    25 اکتبر 2014
  • مقدمه

    01 ژوئن 2011
  • معلم دبیرستانیْ با ده سال سابقه‌ی تدریس،‌ دلزده از دردسرهای معلمی به فکر مدیر شدن می‌افتد. او به یاری یک «کارچاق‌کن» مدیریت یکی از دبستان‌های دور‌افتاده در دامنه‌ی کوه را به دست می‌آورد. مدیر مدرسه که آمده بود «هیچ‌کاره» باشد و کارها را بدست ناظم و معلم‌ها بسپارد، هر روز درگیر ماجرای خاصی می‌شود. او ناخواسته دست به اقداماتِ اصلاحی برای بهتر شدن وضع مدرسه می‌زند، هر چند معتقد است که کار از جای دیگری لنگ است. او که از درست کردن جامعه نومید شده است می‌خواهد مدرسه را به عنوان جامعه‌ی کوچک اصلاح کند؛ در آخر می‌فهمد که قادر به این امر نیز نیست.

    19 سپتامبر 2010
  • ادبیات به عنوان یکی از راه های معرفت انسان نسبت به هستی به طورعام و هستی اجتماعی به طور خاص، همواره مورد توجه پژوهشگران وعالمان اجتماعی بوده است. در این میان از آن جا که ادبیات داستانی اطلاعات زیادی در مورد زندگی وجهان بینی افراد به ما می دهد و به خاطر ظرافت فوق العاده اش در بازنمایی و تحلیل رفتار متقابل افراد و تحولات اجتماعی، مورد توجه خاص محققان قرار گرفته است. ادبیات داستانی در واقع بازتاب واقعیت بیرونی است که با درک نویسنده آمیخته شده است و از این رو محقق اجتماعی را قادر می سازد تا از خلال آن به بازآفرینی و بازنمایی واقعیت اجتماعی بپردازد.

    16 نوامبر 2009
  • مقدمه
    28 دسامبر 2006