ادبیات آمریکای لاتین

  • تابستان گذشته، با هدف آشنايي نزديک‌تر با ميگل داونامونو و زندگي پرتب‌و‌تابش به محل تبعيد او روستاي فوئرته بنتورا سفر کردم. و در آن‌جا گفت‌وگويي با دکتر «پولکس ارناندث» درام‌نويس و استاد برجسته دانشگاه داشتم .ارناندث از علاقمندان به اونامونو است. و درام بلندي با حضور 60 شخصيت در مورد اين شخصيت ساخته اند .دکتر ارناندث در مورد اونامونو مي‌گويد: «به نظر من او بيش از اين که يک فيلسوف باشد يک حس‌گر است. آن‌قدر زندگي را نگران احساس مي‌کند که مجبور است اگزسيتانسالسم را حسي‌پذيرا باشد.»

    اين مقاله خلاصه پژوهش‌هاي من درباره اين فيلسوف اسپانيايي است.

    19 سپتامبر 2015
  • مارکز همچون بسیاری از  نویسندگان و شاعران این قاره  دائما در حال سفر از این به آن کشور و از این شهر و به آن شهر در آمریکای لاتین بود. به عبارتی از هویتی  قاره ای برخوردار بود که  با هویتی تاریخی و متناقض تکمیل می شد: یک هویت گم شده  و به قول اوکتاویو پاز «مدفون شده» در زیر  خروارها  خاک و صدها سال تاریخ استعماری این قاره، هویتی  متعلق به گذشته پیش کلمبیایی  این پهنه، و از سوی دیگر هویتی بومی و ترکیبی از دورگه بودگی اروپایی و سرخپوستی

    25 می 2015
  • یوسا،  ماریو بارگاس، سور بز، ترجمه عبدالله کوثری، تهران: نشر علمی

    06 می 2015
  • تصویر: میگوئل آنتونیو کارو
    هرچند قدرت اقتصادی به ندرت از توسل به غرش توپ ها دست بر می دارد، اما عموماً بر فرم های زیرکانه تر مقبولیت بخشیدن به خویش تکیه می کند؛ از جمله بر تولید آثار ادبی. آمریکای لاتین در قرن نوردهم نموداری از چنین تکیه گاهی بود.

    07 ژانویه 2015
  • کتاب‌های مصور در آرژانتین زیر سایه‌ی مجموعه‌ی شناخته‌شده‌ی «مافالدا» (Mafalda) بوده‌اند که از آثار کارتونیست معروف این کشور خواکین سالبادور لابادو (Joaquin Salvador Lavado) با نام هنری «کینو» (Quino) است. لابادو که فارغ‌التحصیل هنرهای زیباست در سال 1932 در شهر مندوزا (Mendoza) متولد شد. شخصیت مافالدا در سال 1963 و برای تبلیغ مجموعه‌ای جدید از تجهیزات آشپزخانه خلق شد اما این مجموعه هیچ‌گاه به بازار راه نیافت.

    10 دسامبر 2014
  • «شهادت» (Testimonio) ادبی، ژانر رو به گسترشی در ادبیات آمریکای لاتین محسوب می‌شود که می‌کوشد روایتی اول-شخص و عموما شفاهی را در قالب واژگانی مکتوب ارائه کند. ادبیات شاهد که معمولا برآمده از میان توده‌های مردم است، به کسانی فرصت شنیده‌شدن می‌دهد که به طور معمول از جهان مکتوبات و نقاط تمرکز ادبی به دور بوده‌اند.

    05 نوامبر 2014
  • هرچند این سبک از سبک‌هایی نیست که در مواجهه با ادبیات آمریکای لاتین بلافاصله به ذهن متبادر شود، اما ادبیات علمی-تخیلی در خلال قرن بیستم در این قاره رشد بسیاری یافته و نویسندگان آمریکای لاتین انگاره‌های این سبک ادبی را که عمدتا از ایالات متحده و اروپا اخذ کرده‌اند، حیاتی دوباره بخشیده‌اند. در مجموع، ادبیات علمی-تخیلی آمریکای لاتین بیشتر ادبیاتی «نرم» است تا «سخت»؛ و این بدان معناست که در آن بیشتر به سویه‌ها و احتمالات فلسفی پرداخته می‌شود تا قواعد فیزیکی.

    29 اکتبر 2014
  • از آغازین سال‌های دهه‌ی 1970، نسل «انفجار» رو به زوال گذاشت و نسل جدیدی از نویسندگان آمریکای لاتین، که عصر «پس از انفجار» را تشکیل می‌دادند، تغییر در مفهوم داستان [و داستان‌پردازی] را در دستور کار خود قرار دادند. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این شکل جدید نوشتن، تلاش برای ایجاد پل ارتباط میان فرهنگ «والا» و فرهنگ «سطح پایین» با بهره‌گیری از ویژگی‌های فرهنگی مختلفی بود که در فرم داستانی مورد استفاده قرار گرفت.

    22 اکتبر 2014
  • «انفجار» اصطلاحی است که برای رشد ناگهانی و جهشی محبوبیت ادبیات داستانی آمریکای لاتین در دهه‌ی 1960 مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محبوبیت به خوانندگان بومی و حتی خوانندگان قاره‌ای محدود نشد و اعتبار و آوازه‌ای بین‌المللی یافت. در مرکز این انفجار گروهی از نویسندگان مستعد و عموما مرد قرار داشتند که نویسندگانی چون گابریل گارسیا مارکز کلمبیایی، خولیو کورتاسار آرژانتینی، ماریو بارگاس یوسای پرویی، و کارلوس فوئنتس مکزیکی را در بر می‌گرفت.

    15 اکتبر 2014
  • به من گفته بودند که او در ’هاوانا‘ به سر می برد، ناخوش و رنجور، رغبتی به دیدار هیچکس ندارد. می دانستم که عادت داشت کجا برود: کلبه ای بی بدیل، دور از مرکز شهر. تلفن کردم و همسرش، مرسدس، مرا از دغدغه های خاطر رهانید: به گرمی گفت «اصلا این حرف ها نیست. این را گفته ایم تا آدم های مزاحم را دور نگهداریم. بیا، ”گابو“º از دیدنت خوشحال خواهد شد.» ...

    04 اکتبر 2014

صفحه‌ها