تهامی نژاد، محمد

  • در دوران قاجار و پهلوی تعدای فیلم گزارشی، مستند وداستانی توسط فیلم سازان  امپراتوری روسیه  و کشور شوروی در ایران و یا در باره ایران ساخته شد. این فیلم ها، اسناد و منابع مهم تاریخی  از زندگی در کشور ما  محسوب می شوند.(همانطور که فیلم های میرزا ابراهیم خان عکاسباشی و خانبابا معتضدی همچنین علف  و کاروان زرد نیز اسناد مهمی هستند).

    24 آوریل 2016
  • پوستر: محسن صف‌شکن- هفتاد و ششمین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ با عنوان «تاریخ سینمای ایران» در روز یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ در پژوهشگاه فرهنگ٬ هنر و ارتباطات برگزار خواهد شد. در این نشست که از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر است٬ فیلم مستند «سینمای ایران از مشروطیت تا سپنتا» ساخته آقای محمد تهامی نژاد (پژوهشگر و مستند ساز) به نمایش در می آید و با سخنرانی کارگردان در انتهای نمایش فیلم ادامه می یابد.


    مکان: میدان ولی عصر، خیابان ولی عصر، خیابان دمشق، شماره 9، پژوشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
    زمان: ساعت  ۴ تا ۷ بعداز ظهر  یکشنبه  ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

    07 فوریه 2016
  • کتاب A new history of documentary film ، نوشتۀ بتسی اِی  مک لِین، که با تسلط بر انبوهی فیلم های  تأثیر گذار تاریخی نوشته شده، از آغاز تا سال 2012 پیش آمده است. این کتاب در اولین چاپ خود در سال 2005 دارای دو مؤلف یعنی  جک سی. اِلیس و بتسی مک لِین بود. اما پس از درگذشت جک سی اِلیس (استاد دانشگاه های نورث وسترن و تگزاس در سال 2009)،  خانم مک لِین چاپ دوم کتاب را با تجدید نظر منتشر ساخت. وی در بخش "سپاسگزاری"، از جک سی اِلیس تقدیر بعمل آورده و نوشته است که از ایشان بسیار چیزها بیش از تاریخ آموخته است.

    22 دسامبر 2015
  • در طول تاریخ انسانی می‌بینیم که تصویر به سمت دموکراتیزه شدن می‌رود. به صورتی که تصویر به عنوان آیکونها، عکس و فیلم، در دسترس مردم قرار گرفته و وارد سیستمهای اجتماعی می‌شود. اینجا می‌توان این سوال را مطرح کرد که فرهنگ به چه‌اندازه تصویری است؟ و یا سهم تصویر در فرهنگ به چه میزان است؟ عده‌ای معتقدند که این سهم خیلی بالا و حتی بالاتر از متن و نوشتار قرار میگیرد

    10 ژوئن 2015
  • دانشجویان کارگردانی سینما، چهار واحد (نظری) مستند سازی دارند که  سال سوم   طی  32 جلسه  و در دو ترم می گذرانند. آنها باید در این مدت  با انواع مستند های آموزشی، اجتماعی، سفارشی، صنعتی، شهری، زیبایی شناسی فیلم مستند و مستند سازی برای تلویزیون آشنا شوند. بنابراین هدف رسمی این درس آشنا سازی است نه تربیت مستند ساز. با وجود این، جزئیات این سی و دو جلسه به معلم واگذار شده است. من در توان خودم کوشیدم، فیلم دیدن و ارجاع دائمی به فیلم های معاصرایران و جهان،  پایه تمام  جلسات قرار گیرد. دوجلسه اول به توضیح نحوه تماشا و ملاک های یک مشاهده حرفه ای اختصاص یافت.

    14 آوریل 2015
  • خوابیده بود، روی تختی، در همان اتاق قدیمی که پیش از این میزی بلند، به جای آن قرار داشت. مردمان اصفهان می آمدند و می رفتند. نشسته بودند. قدم می زدند. چشم می گشود، خبرنگاری عکس می گرفت. نگران. دیگری چیزی می نوشت سردرگم. دسته های گل توی راهرو بود. دانشجوخلیلی و آقای یداللهی از همکاران نیروگاه و پرستار مرد، در تکاپو بودند. می گفتند بهتر است او را نبوسند، ولی خیلی ها می آمدند و دست و صورت زاون را می بوسیدند و می رفتند. عکس های زاون سر تاقچه بود. عکس مادر هم همیشه بود که نگاهش می کرد. خانم معتمدی گفت دیروز مادرش را صدا می زد.

    23 فوریه 2015
  • زمانی که چند ماه پس از پخش مستند «شب میراب» در انسان‌شناسی و فرهنگ، از محمد تهامی‌نژاد، کارگردان این مستند که پس از 33 سال، برای اولین بار بنمایش در می آید می‌خواهیم که برای تکمیل داده‌های یک یادداشت درباره این فیلم، به صورت اینترنتی به چند سوال پاسخ دهد، دو روز بعد با متن مفصلی از جانب وی مواجه می‌شویم که با دقت و علاقه خاصی نوشته شده و درواقع بخش‌هایی از پژوهش میدانی این مستند

     

    28 ژانویه 2015
  • تصویر: نیکولز
    ورود ذهنیات یعنی خاطره ها، آرزو ها، امیال و هویّت فردی و اجتماعی فیلمساز از طریق خود بیانگری یا چهره نگاری شخصی  در فیلم مستند و روش های بیان و فاش سازیِ ذهنیات تاریخیِ افراد و گروه های وسیع اجتماعی، همچنین خاطره و هویت گروه های حاشیه ای بوسیله سینما و امکانات بیانی و تدوین فیلم گرد آوری از طریق آثار تاریخی/ شاعرانۀ پیتر فورگاش و بیرون کشیدن میزانس از ذهن دیگران در فیلم عمل کشتن، احتمالاً می توانست موضوع سخن بیل نیکولز باشد.

    ذهنیت و سینما

     در بیان چگونگیِ اجرا

    09 دسامبر 2014
  • سینمای مستند ایران دارای  سه  بخش دولتی، بخش میانی یعنی تولید مشارکتی و بخش خصوصی است؛ در  اواخر دهه شصت،  نمونه هایی از تعاونی ها هم در این سینما بوجود آمدند. بخش دولتی ( در معنای سه قوه اش )  بسیار گسترده، دارای شبکه‌ها و ادارات متعدد و دیوانسالاری و کارمندان فیلمساز خود است؛ پس به هر دلیل  تولید می‌کند. انجمن مستند سازان سینمای ایران در سال گذشته، در نامه ای سرگشاده  در نخستین گام

     

    02 اوت 2014
  • تصویر: مظفرالدین شاه قاجار
     سینما پنجره ای به  جهان تاریخی است. اما  من به عنوان  فیلمساز ، وقایع گذشته وحوادثی را که در حال وقوع  است، چگونه می فهمم؟  چه شیوه ای برای تاریخنگاری دارم؟ از دوران جوانی که به نگارش تاریخ سینمای ایران علاقمند شدم، برایم مهم بود که  به بینم وقایع چگونه رخ داده اند  و تصویر فتوگرافیک آنها کدام است؟ بنابراین بخشی از کارم شد پژوهش فیلمخانه ای . اصطلاح پژوهش فیلم خانه ای برای من، در برابر پژوهش کتابخانه ای است. همانطور که منظور از کتابخانه، برای مثال کتابخانه ملی نیست ، پژوهش فیلمخانه ای هم اختصاص به پژوهش  در محل خاصی ندارد.

    08 آوریل 2014

صفحه‌ها