آفریقای جنوب صحرا

  • دیدیه کسایی(۱) در متن تقدیمی به مادرش که برای محافظت از پسر خود با اسلحه ها رودررو شد، در کتابش مینویسد:« امیدوارم ویروس نقاشی که به ما منتقل کردی، سلاح ما در یک نبرد راستین شود». توفان در بانگی(۲)  داستان مصوری است از آشوبی که پس از به قدرت رسیدن شورشیان (ائتلاف) سلکا در سال ۲۰۱۳ در جمهوری آفریقای مرکزی به پا شد. داستانی که خود گویای هنرمندی بانگیایی است که زیر آماج  شلیک های کلاشینکوف، پرتابهای نارنجک و ضربات شمشیر، سرسختانه مقاومت میکند.

    26 ژوئن 2016
  • آفریقا پیش از ورود اروپاییان، بین قبیله‌هایی تقسیم شده بود که به بهترین‌شکل ممکن در کنار هم زندگی می کردند. این قبیله ها، اغلب، متشکل از شکارچیانی بودند که هر روز مایحتاج خود را برای همان روز تهیه می کردند. با این حال، در جای دیگری از دنیا، اروپاییان قدرت یافتند و چشم شان به منابع طبیعی دست نخورده‌ای افتاد که می‌شد در آفریقا به چنگ آورد. این عطش قدرت از صرف دست‌یابی به منابع طبیعی فراتر رفت و به جنگ میان ابرقدرت ها بدل شد. رقابتی بر سر ایجاد بزرگ‌ترین امپراطوری شکل می‌گرفت.

    05 ژوئن 2016
  • ساحل درمیان آتش «جهادگران سلفی»
     
    شش جوان سنگالی، مظنون به جهادگری، از ۲۰ فوریه گذشته از نوآکشوت (موریتانی) به داکار تحویل داده شدند.  تهدید تروریستی، درچهارچوب رقابت بین القاعده و سازمان حکومت اسلامی [داعش] در آفریقای غربی گسترش می یابد.  مداخلات نظامی در ساحل، شامل عملیات «برخان» (Barkhane) فرانسه، به ریشه خشونت حمله نمی کند.
     

    01 می 2016
  • والنتین یودو جیمز مدیر برنامه­ ی مطالعات آفریقایی و پروفسور همکار در دانشکده­ ی علوم اجتماعی کالامازوو است. وی متخصص برنامه­ریزی محیط زیست در کشورهای درحال توسعه است و کتاب­ها و مقالات بسیاری را در زمینه­ ی توسعه و مسائل محیط زیست در آفریقا منتشر کرده است، ازجمله "مدیریت منابع در کشورهای در حال توسعه(گرینوود، 1991) و توسعه­ی پایدار در کشورهای جهان سوم (پریگِر، 1995).

    زنانه کردن فرایند توسعه در آفریقا

    27 آوریل 2016
  • عکاسی به نام اوا-لوتا جانسون در کتاب جدیدش تخریب محیط توسط صنعت معدن را به تصویر کشانده است.

    عکس اول: جریان آب آلوده که از معدن های کنونی و گذشته سرچشمه گرفته به مشکل دیرینه ای در آفریقای جنوبی تبدیل شده است. حجم زیادی از آب دارای سولفات های سمی و فلزاتی مانند قلع، روی، مس و اورانیم رادیواکتیو به آب مصرفی مردم ساکن آن مناطق راه پیدا کرده است.

    یک دید هوایی از بخش ویتبانک متعلق به Hlalanikahle  (به معنی «سالم بمان» در زبان زولو) در ساحل رود Bruigspruit که حامل گنداب فراوانی ناشی از خالی کردن زمین های زغال سنگ در آن سوی رود است.

    02 مارس 2016
  • سینما و استعمار؛ یا به عبارت دقیقتر، برخورد رودرروی استعمار و توسعه این سرگرمی پرطرفدار.

    17 فوریه 2016
  • ساز بالافون، یکی از سازهای آفریقایی با آوایی بسیار خاص است که ریشه از کشور مالی گرفته و در آنجا جایگاه ویژه‌ای در میان قوم ماندینگو دارد. این زیلوفون از ورقه های چوبی تراشیده شده به سمت بالا تشکیل شده که زیر آنها، کدو تنبلی قرار داده شدهو مثل جعبه هایی صدا را پژواک می دهند. ساز بالافون به صورت تک نوازی، گروهی یا همراهی کننده، ساز بسیار محبوبی در سراسر آفریقای غربی است...
     

    10 ژانویه 2016
  • تصویر:گوردیمر
    دو نویسنده و دو دوست، موراکابی رکس سیکهوآ(۱) و نادین گوردیمر(۲) در ژوهانسبورگ، شهری که اکنون در آن زندگی می‌کنند، در خانه‌ی گوردیمر همدیگر را ملاقات می‌کنند. گوردیمر است که مطلب را پیش می‌کشد: «نظرت درباره‌ی ژوهانسبورگ چیست؟» موراکابی زاده‌ی روستا ست و در سال ١٩٧٥ به این شهر آمده است.

     

    ــ تو از همان اول حس کردی که خانه‌ی تو اینجا ست. حتا بیرون، پشت میله‌ها، به‌خاطر قانون احمقانه.

    ــ درسته!

    07 دسامبر 2015
  • همزیستی مذهب و نوگرایی    دلیل قابلیت تطبیق و تداوم مذهب در جامعه ی مدرن آن است که امری کهنه انگاشته نمی شود. همچنین نمی توان آن  را همچون میشل اوفره   به « نیاز به اعتقاد»، و یا پاسخی متوهم به  ترس از مرگ خلاصه کرد.  مطالعات به خوبی نشان می دهند که ادیان بیشتر به کار رودرویی با زندگی  می آیند تا تحمل  مرگ. همزمان با روی آوردن روستاییان جنوب هند به  افسون گنندگان مار و یا کشیشان ( برای بارورشدن و یا بازیابی سلامت)، گرد هم آیی جوانان کاتولیک کشورهای متفاوت در روز جهانی جوانان برای تجربه ی  «زندگی در کنارهم »

    همزیستی مذهب و نوگرایی  -- دلیل قابلیت تطبیق و تداوم مذهب در جامعه ی مدرن آن است که امری کهنه انگاشته نمی شود. همچنین نمی توان آن  را همچون میشل اوفره[1]  به « نیاز به اعتقاد»، و یا پاسخی متوهم به  ترس از مرگ خلاصه کرد.  مطالعات به خوبی نشان می دهند که ادیان بیشتر به کار رودرویی با زندگی  می آیند تا تحمل  مرگ.

    31 اکتبر 2015
  • جمع ِ نقاب ها هر چه بیش از پیش در گونه ای  حفاظت گاه  اسیر شده اند. جایی برای شهادت دادن درباره گذشته. این جمع ها امکان می دهند گذشته ها را آرمانی کرد و [برای نمونه] به روستائیان قبیله کونو فرصت می دهند تا با این روش در برابر فشار نفوذ بیگانگان (یعنی ما [غربیها]) که دائما برایشان تحمل ناپذیرتر می شود، مقاوت کنند. جمع نقاب ها به نوعی بایگانی مردمی هستند که از نوشتار برخوردار نبوده اند و نمی توانسته اند تاریخ خود را در کتابخانه ها  ثبت و ضبط کنند.

    19 سپتامبر 2015

صفحه‌ها