آشوری

  • از میان جنهای باریش که آپکالو(Apkallu) نام دارند از شمال غربی کاخ نیمرود نمونه¬ ای که نزدیکی زیادی با نمونه ریش دار دارد و به صورت منفرد می باشد کشف شده است . یک جن با هیبت مردانه که کلاهی شاخ دار بر سر دارد و پیراهن آستین کوتاهی که تا زانو می رسد پوشیده که خاص جنهای انسانی مردانه می باشد . در حالی که دست راست خود را به بالا آورده، آن را به طرف درخت نخلی دراز کرده و در دست چپش نیز گلهایی گرفته است . در جای دیگر در جبهه شمال غربی کاخ نیز بر روی دیوار نقش برجسته هایی است که پیکره های مردانه بدون ریشی نمایش داده شده اند که همگی آنها برای حضور در محضر پادشاه آماده می شوند .

    15 مارس 2016
  • عبادت و روزه داری سنتی پایدار در بین تمام ادیان محسوب می شود که هر یک دستورالعمل ها و شیوه های خاص خود را برای آن ارائه می دهند.در مسيحيت، نماز تكليف فردي است كه شخص را درگير قيد و بند خاصي نمي كند. طهارت و تميزي در هر زمان براي يك مسيحي واجب است، حال اين تميزي گاه نماز باشد يا خواب.  بنابراين شستشوي ويژه اي براي نماز خواندن در مسيحيت وجود ندراد. موعد نماز نيز سفارش شده، نيست. اما طبق يك سنت قديمي، اغلب مسيحي ها صبح زود، ظهر و شب رو به شرق نماز مي خوانند در كتاب مقدس مردم هنگامي نماز مي خواندند كه زانو زده اند يا ايستاده اند .

    20 فوریه 2016
  • بازسازی جهان از دست رفته بخشی مهمی از مناسک و جشن های همه ادیان را تشکیل می دهد. گرچه همه مناسک رنگ و روی مذهبی ندارند یا حداقل با دین جاری مرتبط نیستند اما در ریشه یابی همه آن ها می توان به رد پای قدرتمند باورهای مذهبی رسید ؛ قدرت باورها و باورداشت ها. در ذیل با چند جشن  مذهبی و ملی  آشوریان بیشتر آشنا خواهید شد که شاید بتوان در برخی از آن ها رد پای سنن دیرین را باز یافت.                              

    عيد پيدا شدن صليب حضرت مسيح (ع)

    06 فوریه 2016
  • بعد از رستاخیز مسیح ( ع) از قبر و ظهورش بر یاران و سخن گفتن با ایشان ، او جهان را ترک گفت و به نزد خداوند در آسمان عروج کرد تا در روزی دیگر – آخر الزمان – همراه با موسی (ع) به زمین بازگشته و جهان را پر از عدل و عدالت کند. از دیر باز در کلیسای شرق آشوری همسو با سایر مسیحیان دو جشن بعد از عید قیام برگزار می شوند که یکی معروف به عید معراج و دیگری موسوم به پنطیکاست است. در این نوشته این دو جشن به صورت مختصر معرفی خواهند شد. لازم به ذکر است مطالب زیر برگرفته از پژوهش میدانی و اطلاعات درج شده در کتاب تبارشناسی و وحدت ملی از اسماعیل یوردشاهیان است.

    عید معراج

    23 ژانویه 2016
  • عيدا د او شانه د ماران/ ?eida de ousane de maran / در روز يكشنبه قبل از عيد قيام برگزار ميشود. از اين رو به آن خو شبا د او شانه / xousba de ousane / يعني يكشنبه شعانين و يكشنبه نخل نيز مي‌گويند. مسيح(ع) به سمت اور شليم حركت مي‌كند تا در مراسم فصح شركت جويد. او پيش از ورود به اورشليم سرنوشت خود را پيشگويي مي‌كند: “مرا كه مسيحم خواهند گرفت و نزد رئيس كاهنان و علماي مذهبي خواهند برد و به مرگ محكوم خواهند كرد. آنان نيز مرا به رومي‌ها تحويل خواهند داد. ايشان مرا مسخره كرده، به صليب خواهند كشيد.

    09 ژانویه 2016
  • عيد ژانويه عيدا د گزورتا د ماران /?eoda de gezorta de maran/ اين عيد دنباله عيد ميلاد مسيح (ع ) است كه در اول ژانويه همزمان با اول كانون الثاني (تقويم آشوري) برگزار مي‌شود و در واقع با گذشت هفت روز ازجشن ميلاد مسيح (ع) عيد ژانويه تا تحويل سال بر پا مي‌گردد. در اين روز مردم در ساعات پاياني به كليسا مي‌روند و مراسم دعاي ويژه سال نو را بر گزار مي‌كنند. در ساعت 12 شب كه موعد تحويل سال است طبق يك سنت قديمي براي چند لحظه همه چراغ ها خاموش و سپس روشن مي‌شود. اين به منزله گذر از سال كهنه و ورود به سال جديد است.

    19 دسامبر 2015
  • در متون و نوشته های تاریخی داستان ها و روايت هاي بسياري درمورد شب تولد مسیح (ع) درج شده است.عدم ثبت دقیق تاریخ تولد این پیامبر که به عنوان مبدا سال میلادی تقریبا پانصد و اندی بعد از تولدش ، گزینش شد موجب ابهامات فراوانی شده است. برخي از محققان 25 دسامبر را مرتبط به آئين ميترا پرستي مي دانند؛ روزي كه ميترا يا آفتاب شكست ناپذير زاده شد(رضي، 471 :1344) و این گزینش را راهکاری برای گذر از باورهای میترایی در روم آن دوره توصیف می کنند.  به هر روي با رسميت يافتن اين روز، آداب و سنت هاي ويژه آن دركليسا ها شكل گرفت .

    05 دسامبر 2015
  • https://www.google.com/search?q=%D9%86%D8%A7%D9%86+%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3+%D8%AF%D8%B1+%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%A7%DB%8C+%D8%B4%D8%B1%D9%82+%D8%A2%D8%B4%D9%88%D8%B1%DB%8C&espv=2&biw=911&bih=399&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI2Zee9NaLyQIVRqAOCh1IRwYv#tbm=isch&q=%22+%D9%86%D8%A7%D9%86+%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85+%D8%B9%D8%B4%D8%A7+%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%22&imgrc=G3dthH1XJwktrM%3A

    آشوري‌ها معتقدند خداوند همه را مي بخشايد و از آن رو كه هيچ كس نمي‌تواند بخشش گناهان توسط خداوند را مشاهده كند بايد روزه بگيرد و در مراسم عشاي رباني با ندامت و توبه شركت کند. اين حضور خود نشانه بخشايش گناهان فرد است. به طور كلي در مسيحيت سه دسته گناه وجود دارد؛ گناه نسبت به خداوند. گناه نسبت به هم نوع و گناه نسبت به خود .

    راز توبه

    14 نوامبر 2015
  • راز كهانت

    كهنوتا / kahnouta / راز دست گذاري خادمان كليسا است. اين واژه با كاهن  ريشة مشتركي دارد. آشوري‌ها معتقدند اولين كاهن، حضرت عيسي(ع) بود چرا كه او اولين رابط بين انسان و خدا گرديد‌(اطلاع رسان شماره، 3).

    31 اکتبر 2015
  • https://www.tabnak.ir/fa/news/293745/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B4%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%AD

    در آغاز مسيحيت، نو ايمانان به تقليد از يهوديان مجالسي را بر پا مي‌كردند. تقريباً سابقه اين مجالس به 150 م مي‌رسد. پيش از آن نيز مراسم مذهبي توسط مسيحيان به طور مخفيانه برگزار مي گرديد. در اين مجالس “ اهميت زيادي به خواندن كتاب مقدس، تعليم و دعا مي‌دادند. گردآوري اعانه براي فقرا نيز مرسوم بود “ (ميلر، 120 : 1931) همچنين در برخي از اين مجالس به تقليد از شام آخر مسيح (ع ) مراسم عشاء رباني برگزار مي شد. اما با سازمان يافته تر شدن كليسا‌ها و افزايش قدرت آن ها مراسم كليسايي شكل رسمي به خود گرفت. يكشنبه‌ها مختص مراسم عشاء رباني گرديد و ساير مناسك نيز شكل منسجمي يافت.

    17 اکتبر 2015

صفحه‌ها