آسیای مرکزی

  •          قره باغ ناحیه ای است در شمال رود ارس در جمهوری آذربایجان، در رسانه های گروهی جهان آن را به نام "ناگورنو قره باغ" می شناسند، که واژه روسی است. در زبان روسی ناگورنو به معنی کوهستانی و قره باغ نام محل است، و ناگورنو قره باغ به معنی" قره باغ کوهستانی است. شاید بتوان اولین درگیری بین ارمنستان و آذربایجان را بر سر نام قره باغ دانست. در زبان آذربایجانی به این منطقه "داغلیق قاراباغ" می گویند که به همان معنی قره باغ کوهستانی است. قره باغ از دو قسمت "قره" ( قرا یا قارا) به معنی سیاه و "باغ" به همان معنی باغ فارسی تشکیل شده است.

    10 ژوئیه 2016
  • چکیده:  آسیای مرکزی منطقه ای در قلب آسیا که محصور در خشکی است  و به سبب آنکه نقطه مقابل فرمانروایی بریتانیا و روسیه در قرن 19 بود، منحصر به فرد است و اکنون در میان بازیگران دیگر نیز همان اهمیت را دارد. با گذشت دو دهه از استقلال، آسیای مرکزی منطقه ی با ثباتی نیست و در آنجا هنوز تعدادی بحران های سیاسی حل نشده است.

    04 ژوئیه 2016
  • گ: کارنامه ی اوباما را چگونه ارزیابی می کنید؟

    چ: همان طور که در سال ۲۰۰۸، قبل از اولین دوره ی انتخابات، بر اساس اطلاعاتی که از وب سایتش خوانده بودم  نوشتم،  از او توقعی نداشتم. اغلب  لفاظی های  پوچ. چند نکته ی مثبت وجود داشت: بما در مورد بوش هم می توان چنین گفت. امکاناتی زیادی برای ایجاد دگرگونی های معنا دار  در اوایل ریاست جمهوریش، وقتی که کنگره با او همراهی می کرد، وجود داشت لیکن آن ها از دست داد.  طبق معیار های سیاست های ریاست جمهوری کار قابل تقدیری  نکرده است.

    29 ژوئن 2016
  • گ: و اما در مورد برزیل:  رییس جمهور السالوادور، سرن،  استیضاح  دیلما روسف را کودتا خوانده است و از شناسایی حکومت جدید برزیل سر باز زده است. بوش با  مشغول شدن در عراق و افغانستان،  و بی توجهی به آمریکای لاتین، باعث نجات آن شد لیکن اوباما توجه بیشتری به این ناحیه دارد.

    25 ژوئن 2016
  • گر ز جـغرافی پُرسی، به تو بنـماید راسـت

    عرض و طول و جهت و مردم هر شهر و دیار

    «ملک­الشّعراء بهار»

    14 ژوئن 2016
  • نظامیان روسی بعد از عبور دشوار از میدان سنگلاخی و پر پیچ‌ و خم کوهستانی توانستند کنترل ورودی روستای بالاخانی (1) را بدست بگیرند. آن‌ها قبل از اینکه به خودروها اجازه عبور از زیر نورافکن‌ها و مرز ساخته شده از کیسه‌های شن را بدهند، مسلسل‌ به دست، صندوق آن‌ها را بازرسی می‌کنند. در این روستای کوهستانی در اونتسوکول (2) فرد خارجی یک مهمان ناخوانده است و چندان احترامی ندارد.

    29 آوریل 2016
  • اشارات مقدماتی - در كتاب تاریخ بیهقی نوشته خواجه ابولفضل محمد بن حسین بیهقی اشاره های درخور توجهی به جایگاه موسیقی در دوران غزنویان شده كه آن اشارات می توانند تا اندازه ای ما را به شناخت فرهنگ و جایگاه اجتماعی موسیقی آن دوران آشنا سازند. در لا به لای نمونه هایی كه بیهقی در این كتاب ارائه می دهد، تصویر اجراها و چگونگی اهمیت و موقعیت نوازندگان و مراتب دریافت صله را به ما می نمایاند.

    19 ژانویه 2016
  • همزیستی مذهب و نوگرایی    دلیل قابلیت تطبیق و تداوم مذهب در جامعه ی مدرن آن است که امری کهنه انگاشته نمی شود. همچنین نمی توان آن  را همچون میشل اوفره   به « نیاز به اعتقاد»، و یا پاسخی متوهم به  ترس از مرگ خلاصه کرد.  مطالعات به خوبی نشان می دهند که ادیان بیشتر به کار رودرویی با زندگی  می آیند تا تحمل  مرگ. همزمان با روی آوردن روستاییان جنوب هند به  افسون گنندگان مار و یا کشیشان ( برای بارورشدن و یا بازیابی سلامت)، گرد هم آیی جوانان کاتولیک کشورهای متفاوت در روز جهانی جوانان برای تجربه ی  «زندگی در کنارهم »

    همزیستی مذهب و نوگرایی  -- دلیل قابلیت تطبیق و تداوم مذهب در جامعه ی مدرن آن است که امری کهنه انگاشته نمی شود. همچنین نمی توان آن  را همچون میشل اوفره[1]  به « نیاز به اعتقاد»، و یا پاسخی متوهم به  ترس از مرگ خلاصه کرد.  مطالعات به خوبی نشان می دهند که ادیان بیشتر به کار رودرویی با زندگی  می آیند تا تحمل  مرگ.

    31 اکتبر 2015
  • تصویر: آرامگاه رودکی در روستای پنج‌رود تاجیکستان/ نیم ساعت اول جاده سبز و زیبا بود و بعد سرد و برفی شد. صبح کوه‌ها ریزش کرده بودند و مدتی جاده بسته بوده. در مسیر ما هم، کوه در حال ریزش بود و من در حال زهره ترک شدن و دعا خواندن. 2 تا راهدار وسط جاده مشغول فعالیت، جابجا کردن و جمع کردن سنگ‌ها با دست بودند. وسیله یا ماشینی برای کمک به‌شان نبود و مجبور بودند خودشان به تنهایی حتی سنگ‍های نسبتاً سنگین را جابجا کنند. کمی توقف کردیم تا سنگهای بزرگ را از وسط جاده بردارند.

    28 اکتبر 2015
  •   از قرن نوزدهم،  پنداشته می شد که علم به طور قطع  جایگزین خرافات می شود،  فناوری بر جادوگری پیشی گرفته، طب  دعا را اریکه ی قدرت پایین کشیده،  سیاست برمهدویت چیره خواهد شد و غیره.  به نظر می رسید که مذهب از هر طرف مورد حمله قرار گرفته بود. در اغلب کشور های غربی تمایل مردم به شرکت در مراسم مذهبی به طور مداوم  رو به کاهش گذاشته و دول به سمت سکولاریزاسیون مترقی  پیش می رفتند. به طور خلاصه مذهب، نوگرایی را بر نمی تافت. به طور غیر منتظره ای در مورد «سکولاریزه کردن» علوم انسانی،   وحدت عقیدتی شکل گرفته بود.    لی

    از قرن نوزدهم،  پنداشته می شد که علم به طور قطع  جایگزین خرافات می شود،  فناوری بر جادوگری پیشی گرفته، طب  دعا را اریکه ی قدرت پایین کشیده،  سیاست برمهدویت چیره خواهد شد و غیره.  به نظر می رسید که مذهب از هر طرف مورد حمله قرار گرفته بود. در اغلب کشور های غربی تمایل مردم به شرکت در مراسم مذهبی به طور مداوم  رو به کاهش گذاشته و دول به سمت سکولاریزاسیون مترقی[1] پیش می رفتند. به طور خلاصه مذهب، نوگرایی را بر نمی تافت. به طور غیر منتظره ای در مورد «سکولاریزه کردن» علوم انسانی،   وحدت عقیدتی شکل گرفته بود.  

    25 اکتبر 2015

صفحه‌ها