آسیای شرقی (تبت، کره و...)

  • آنجا درغرب سئول، پیش از آنکه جایی برای گردش و زندگی لوکس باشد، در اصل تپه ای از علفهای هرز بود که چند روستایی در آن زندگی میکردند و در اواسط دهه هفتاد به یک زباله دانیِ سرباز به ارتفاعِ حدود صد متر بالای سطح رود هان Han تبدیل شده بود. جزیره ی گلهاl’île aux Fleurs ، برداشت هوانگ سوک یونگ Hwang Sok-yong از این داستان واقعی، برای گرامیداشت فراموش شدگانیست که کره ی شمالی امروز را شکل دادند. مثل همیشه آمیزه ای از واقعیت، داستان و شگفتی به نوشتار او قدرتی بی مانند میدهد.

    04 ژوئیه 2016
  • گ: کارنامه ی اوباما را چگونه ارزیابی می کنید؟

    چ: همان طور که در سال ۲۰۰۸، قبل از اولین دوره ی انتخابات، بر اساس اطلاعاتی که از وب سایتش خوانده بودم  نوشتم،  از او توقعی نداشتم. اغلب  لفاظی های  پوچ. چند نکته ی مثبت وجود داشت: بما در مورد بوش هم می توان چنین گفت. امکاناتی زیادی برای ایجاد دگرگونی های معنا دار  در اوایل ریاست جمهوریش، وقتی که کنگره با او همراهی می کرد، وجود داشت لیکن آن ها از دست داد.  طبق معیار های سیاست های ریاست جمهوری کار قابل تقدیری  نکرده است.

    29 ژوئن 2016
  • گ: و اما در مورد برزیل:  رییس جمهور السالوادور، سرن،  استیضاح  دیلما روسف را کودتا خوانده است و از شناسایی حکومت جدید برزیل سر باز زده است. بوش با  مشغول شدن در عراق و افغانستان،  و بی توجهی به آمریکای لاتین، باعث نجات آن شد لیکن اوباما توجه بیشتری به این ناحیه دارد.

    25 ژوئن 2016
  • واتیکان هر روز بیش از پیش نسبت به چین توجه نشان می دهد. روز سه شنبه، دوم فوریه، پاپ فرانسوآ در مصاحبه ای که در سایت آسیا تایمز منتشر شد، از تمدن چینی ها تقدیر کرد. در شرایطی که روابطی رسمی بین چین و واتیکان وجود ندارد، ممکن است حرکت پاپ تا حدی بتواند چالش های موجود ب

    ین دو قدرت را از میان بردارد، به خصوص مساله ی ارسال یا عدم ارسال مبلغ مذهبی به خاک چین.

    08 فوریه 2016
  • در اين كتاب منتخبي از آراي ايرانيان دربارة ژاپن از اواخر قرن نوزدهم به بعد گرد‌ آمده است. كاميار عابدي، نويسنده و گردآورندة اين مجموعه، از مقالات، كتب، و تحقيقات دانشگاهي صد و چهارده نفر از ايرانياني سخن در ميان آورده است كه هر يك به نحوي دربارة ژاپن ابراز نظر كرده‌اند. برخي از اين نوشته‌ها را مي‌توان بخش‌هايي از مقالات و گزارش‌هاي كوتاه برشمرد و برخي نيز شرح و توضيحاتي مختصر به نقل از بررسي‌ها و كتاب‌ها. عابدي يك پژوهشگر ايراني در حوزة ادبيات معاصر ايران است

     

    14 دسامبر 2015
  • طرح این کتاب با دیگر مجلدهایی با عنوان «ثروتمندان جدید در آسیا» در زمانی بسته شد که شرق و جنوب آسیا، رشد اقتصاد سرمایه‌داری را در سطح بالا و بی‌سابقه‌ای تجربه کرده بودند. این رشد درآمدهای مردم را به طور کلی افزایش داد. علی‌رغم ناهمواری اجتناب‌ناپذیر در توزیع درآمد در اقتصاد سرمایه‌داری آسیایی، رشد سریع اقتصادی، به طور معناداری جمعیت این منطقه را از فقر خارج کرد و آنها را به سمت ایجاد یک طبقه‌ی متوسط جدید سوق داد و اقلیت کوچکی را تبدیل به افرادی ثروتمند و مشهور کرد.

    03 نوامبر 2015
  • همزیستی مذهب و نوگرایی    دلیل قابلیت تطبیق و تداوم مذهب در جامعه ی مدرن آن است که امری کهنه انگاشته نمی شود. همچنین نمی توان آن  را همچون میشل اوفره   به « نیاز به اعتقاد»، و یا پاسخی متوهم به  ترس از مرگ خلاصه کرد.  مطالعات به خوبی نشان می دهند که ادیان بیشتر به کار رودرویی با زندگی  می آیند تا تحمل  مرگ. همزمان با روی آوردن روستاییان جنوب هند به  افسون گنندگان مار و یا کشیشان ( برای بارورشدن و یا بازیابی سلامت)، گرد هم آیی جوانان کاتولیک کشورهای متفاوت در روز جهانی جوانان برای تجربه ی  «زندگی در کنارهم »

    همزیستی مذهب و نوگرایی  -- دلیل قابلیت تطبیق و تداوم مذهب در جامعه ی مدرن آن است که امری کهنه انگاشته نمی شود. همچنین نمی توان آن  را همچون میشل اوفره[1]  به « نیاز به اعتقاد»، و یا پاسخی متوهم به  ترس از مرگ خلاصه کرد.  مطالعات به خوبی نشان می دهند که ادیان بیشتر به کار رودرویی با زندگی  می آیند تا تحمل  مرگ.

    31 اکتبر 2015
  •   از قرن نوزدهم،  پنداشته می شد که علم به طور قطع  جایگزین خرافات می شود،  فناوری بر جادوگری پیشی گرفته، طب  دعا را اریکه ی قدرت پایین کشیده،  سیاست برمهدویت چیره خواهد شد و غیره.  به نظر می رسید که مذهب از هر طرف مورد حمله قرار گرفته بود. در اغلب کشور های غربی تمایل مردم به شرکت در مراسم مذهبی به طور مداوم  رو به کاهش گذاشته و دول به سمت سکولاریزاسیون مترقی  پیش می رفتند. به طور خلاصه مذهب، نوگرایی را بر نمی تافت. به طور غیر منتظره ای در مورد «سکولاریزه کردن» علوم انسانی،   وحدت عقیدتی شکل گرفته بود.    لی

    از قرن نوزدهم،  پنداشته می شد که علم به طور قطع  جایگزین خرافات می شود،  فناوری بر جادوگری پیشی گرفته، طب  دعا را اریکه ی قدرت پایین کشیده،  سیاست برمهدویت چیره خواهد شد و غیره.  به نظر می رسید که مذهب از هر طرف مورد حمله قرار گرفته بود. در اغلب کشور های غربی تمایل مردم به شرکت در مراسم مذهبی به طور مداوم  رو به کاهش گذاشته و دول به سمت سکولاریزاسیون مترقی[1] پیش می رفتند. به طور خلاصه مذهب، نوگرایی را بر نمی تافت. به طور غیر منتظره ای در مورد «سکولاریزه کردن» علوم انسانی،   وحدت عقیدتی شکل گرفته بود.  

    25 اکتبر 2015
  • دریافت روادید جمهوری دموکراتیک خلق کره به عنوان روزنامه نگار، دو سال وقت گرفت. شکستن این طلسم با اینهمه نه به معنی آزادی رفت و آمد بود و نه حتی اختیار گزینش برنامه، و کمتر از آن اذن گفتگوئی خودانگیخته در کوچه و بازار. از چند استثنا که بگذریم، مقامات کشور تصمیم می گیرند که چه چیزی را لازم است ببینید. اما همه چیز را هم نمی توانند پنهان کنند.

    21 اکتبر 2015
  • مقدمه‌ی مترجم: صنعت مُد امروزه یکی از سودزاترین و رایج‌ترین صنعت‌ها در سراسر دنیاست. پیوند منطق سود با به‌اصطلاح خلاقیت‌ در طراحی فرم‌های جدید سبب شده تا یکی از پرسودترین و در عین حال استثمارگرترین صنایع نظام سرمایه‌داری تحت پوشش ایدئولوژی مصرف‌گرای حق انتخاب به عنوان رکن اساسی آزادی فردی، بخش‌های بسیاری از جهان را در بنوردد. برندهای تجاری یا صاحبان اصلی سود نیز در این میان چنان شهرت و آوازه‌ای یافته‌اند که در مقایسه با گذشته امری بی‌سابقه است.

    26 می 2014

صفحه‌ها