ایلام

  • برای من شنیدن کلمه عشایر، تداعی گر زنان و مردانی  است که از اوانم کودکیم تا الان بصورت متناوب و در دوره های زمانی گوناگون و در مکان پست و بلند دیارم با آنها روبرو بوده و در هر گوشه و کناری از منطقه ای زیست من، حضور و وجود آنها در قالب نشانه های برجسته ای مانند سیاه چادرهای برافراشته، گله های دام و انسان های زجر کشیده و سرد و گرم چشیده روزگار ولی مهمانواز و ساده با صورت های آفتاب سوختهبه چشم می آید. دیار این عشایری که از آن سخن رفت شهرستان ایوان می باشد منطقه ای کوهستانی و با آب و هوایی معتدل در  ایلام و در دامنه رشته کوه های زاگرس.

    30 سپتامبر 2015
  • این نقشه که از سایت «نقشه های جهان»(Maps of the World) گرفته شده است، تصویری عمومی از ساختار قومی ایران ارائه می دهد. در نقشه می توان، موقعیت آذری ها، بلوچ ها، تالش ها، ترکمن ها، عرب ها، قشقایی ها، کردها، گیلک ها، لرها، مازندارنی ها، و فارس ها را که آنها نیز به عنوان یک قومیت مطرح شده اند، مشاهده کرد. هر چند نمی توان این نقشه را به طور کامل پذیرفت و به خصوص سخن گفتن از فارس ها به مثابه یک قومیت قابل قبول نیست، اما نقشه در خطوط کلی اش می تواند به ما امکان به دست آوردن برآوردی از موقعیت ایران را بدهد.

    17 نوامبر 2009
  • بخش پنجم و نهایی 1-1- حمایت‌های دولتی و نظام دیوانسالار 1-1-1- گرایش به شهرنشینی بعد از اسکان عشایر در سال 1304 شمسی این استان نیز که تا قبل از اسکان تقریبا تحت حاکمیت دولت اداره نمی‌شد و بیشتر به صورت مستقل در قالب سلسله مراتب ایلی اداره می‌شده، تحت حمایت دولت قرار گرفت و از آن به بعد نظام دیوانسالار به شکل مراکز اداری مانند استانداری، فرمانداری و شهرداری و ... در این استان مانند دیگر استان‌ها شکل گرفت.

    30 آوریل 2009
  • بخش چهارم 1-1- دیگر انواع قوانین عرفی و مدنی علاوه بر برون همسری که در فرایند مبادله باعث تعمیم یک گروه و گسترش روابط خویشاوندی شده و جزء قوانین عرفی ازدواج است می‌توان به دیگر مبادلاتی اشاره کرد که تقریبا همین کارکرد را داشته و با تبعیت از این قوانین عرفی، روابط خویشاوندی انسجام می‌یابد (مقصودی، 1384). از جمله این قوانین تعیین میزان مهریه است که با توجه به مصاحبه‌ها، در ایلام در مراسم خواستگاری مورد بحث خانواده‌‌های عروس و داماد قرار می‌گرفته و همچنان نیز وجود دارد.

    28 آوریل 2009
  • بخش سوم در استان ایلام اقوام کرد، لر، لک و عرب زندگی می‌کنند. بنابراین زبان در این استان با گویش‌های متفاوتی در میان افراد دیده می‌شود. در شهر ایلام نیز به علت یکجانشین شدن چند ایل از نژادهای مختلف ما با گویش‌های متفاوتی روبرو می‌شویم. به عنوان مثال گویش طایفه شوهان، لری شوهانی است در حالی که ایل ملکشاهی به کردی مهکی صحبت می‌کنند. در زیر به تفکیک واژه‌های خویشاوندی در میان هشت طایفه و ایلی که در شهر ایلام سکونت دارند، آمده است:

    برای خواندن این بخش در زیر کلیک کنید

     

    25 آوریل 2009
  • یک‌جانشینی و شهری شدن یک جامعه عشایر و تاثیر آن بر نظام خویشاوندی (مطالعه موردی شهر ایلام)(2) زهره انواری بخش دوم در این فصل به طور مختصر در مورد مشخصات جغرافیایی، جمعیتی، تاریخی و زبان شهر ایلام مطالبی عنوان می‌شود تا بتوانیم با آشنایی بیشتری در مورد روند شهری شدن در این منطقه صحبت کنیم. سپس در مورد فضای شهر ایلام و نحوه پراکندگی افراد در شهر صحبت خواهد شد.

    برای خواندن این بخش در زیر کلیک کنید

     

    25 آوریل 2009
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته انسان شناسی،  دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بهمن 1387


 پرسش اصلی این تحقیق آن است که زندگی اجتماعی در شهر ایلام، تا چه حد مبتنی بر قواعد شهروندی است و تاچه حد نظام خویشاوندی در آن تعیین کننده است؟ مردم ایلام در گذشته یک زندگی عشایری داشته‌اند که نظام سلسله مراتبی ایلی و هنجارهای خویشاوندی  بر آن حاکم بوده است. این مردم به تدریج اسکان داده شده‌اند و زندگی‌شان صورتی شهری به خود گرفته است.

    24 آوریل 2009