اقیانوسیه

  • چنان که بار پیش خواندیم، اغلب نقاشی های هنرندان  بومی استرالیا،  بیان دیداری روایت داستان های خواب  خلقت  قبیله ی نقاش است . در این  مختصر  روایت  چند نمونه  از این خواب ها توسط هنرمندان را می خوانید. تصویر شماره گذاری شده ی همراه این مقاله،  تصویر نقاشی هایی است که بر اساس هر خواب، خلق شده اند.

    ۱)  جون پترز: خواب  های وول  باراموندی

    خواب باووموندی متعلق به  ساکنان کیمبرلی شرقی،  در نزدیکی وارموون است.  جون پترز هنرمندی از میان این مردم است و داستان نقاشی اش را چنین روایت می کند:

    20 ژوئن 2016
  • در سراسر استرالیا، نماد های فرهنگ بومیان  که بسیار متفاوت  و دارای قدمتی ماقبل تاریخی اند،

    15 ژوئن 2016
  •   هنر بومیان استرالیا ـ- بخش یکم:  کهن ترین فرهنک زنده  زمین /گالری جاپینگکا ـ  برگردان: عاطفه اولیایی /     آیا کهن ترین هنر زمین می تواند در عین حال ماورا  زمان و معاصر باشد؟  سرچشمه ی هنر ساکنان اولیه ی استرالیا در رابطه ی تنگاتنگی با  سرزمینشان شکل کرفته است. در عرض چهل سال گذشته،  دنیا  به خلافیت و منحصر بودن هنر بومیان استرالیا پی برده است.   صحبت ازپیدایش هنر بومی  در چهارچوب کهن ترین  فرهنگ بومی زنده کمی غریب به نظر می رسد.  تولد  این هنر تقریبا به چهل هزار سال پیش می رسد. پیشینه ی تاریخی آن بر سنگ

     آیا کهن ترین هنر زمین می تواند در عین حال ماورا  زمان و معاصر باشد؟  سرچشمه ی هنر ساکنان اولیه ی استرالیا در رابطه ی تنگاتنگی با  سرزمینشان شکل کرفته است. در عرض چهل سال گذشته،  دنیا  به خلافیت و منحصر بودن هنر بومیان استرالیا پی برده است.   صحبت ازپیدایش هنر بومی  در چهارچوب کهن ترین  فرهنگ بومی زنده کمی غریب به نظر می رسد.  تولد  این هنر تقریبا به چهل هزار سال پیش می رسد.

    13 ژوئن 2016
  • نر بومیان استرالیا ـ- بخش دوم : نماد ها / نوشته ی روت ـ برگردان: عاطفه اولیایی / در سراسر استرالیا، نماد های فرهنگ بومیان  که بسیار متفاوت  و دارای قدمتی ماقبل تاریخی اند، هنوز برای ابراز همان مفاهیم هزاران سال پیش، به طور مداوم به کار می روند.  منشأ  نقاشی های روی سنگ این منطقه  به ده ها هزار سال پیش برمی گردد.  بومیان صحرای مرکزی و غربی از نماد هایی مربوط به شکار و رد پا  استفاده می کنند،   رد پای حیوانات وگذشتگانی  که معرف  هویت امروزی آنان است.

    در سراسر استرالیا، نماد های فرهنگ بومیان  که بسیار متفاوت  و دارای قدمتی ماقبل تاریخی اند، هنوز برای ابراز همان مفاهیم هزاران سال پیش، به طور مداوم به کار می روند.  منشأ  نقاشی های روی سنگ این منطقه  به ده ها هزار سال پیش برمی گردد.  بومیان صحرای مرکزی و غربی از نماد هایی مربوط به شکار و رد پا  استفاده می کنند،   رد پای حیوانات وگذشتگانی  که معرف  هویت امروزی آنان است.   علامت  U که بر اثر چهارزانو نشستن انسان بر زمین شکل می گیرد، معرف انسان  است و علامتی در کنار آن، جنس فرد را  مشخص می کند.  کاسه ای بیضی شکل و ترکه ای در کنار آن که به شکل  UOI   ظاهر می شود،‌  نمایانگر زنی با ابر

    17 آوریل 2016
  • به نظر می رسد که در بازتاب نگرانی های  کشورهای جنوب شرق آسیا از هدفهای اقتصادی ومرزی چین، استرالیا نقش خود را در استراتژی آمریکا برای برقراری مجدد توازن در حوزه اقیانوس آرام حفظ کرده است. با این حال جایگاه اقتصادیش در منطقه، سیاست بسیار پیچیده تری را بر ملا میکند که نشان از خواست رهائی از قیمومیت و یک کشش به سوی چین دارد.

    23 فوریه 2015
  • تابوئیک نام مناسکی آیینی است که به عنوان مراسم سوگواری حضرت امام حسین (ع) توسط مردم مینانگ کابائو (Minangkabau) برگزار میشود. مینانگ کابائو یکی از مناطق ساحلی سوماترای غربی از بخشهای کشور اندونزی است. این مراسم بیش از همه در شهر پاریامان (Pariaman) از شهرهای مینانگ کابا برگزار میشود. پاریامان شهری ساحلی با 72089 نفر جمعیت و حدود 75 کیلومتر مربع مساحت است.

    06 اوت 2014
  • عکس: هود در اتاق گاملان؛ موسسه اتنوموزیکولوژی،UCLA، 1960
    مانتل هود (1918-2005) اتنوموزیکولوژیست آمریکایی و متخصص موسیقی گاملان اندونزی است که در دهه‌های 1950 و 60 میلادی، کنار مریام و نتل، دیدگاه‌های جدیدی را به اتنوموزیکولوژی وارد کردند. ویژگی بارز روش هود، تاکید او بر ضرورت یادگیری موسیقی و نیز زبان برای پژوهشگران موسیقی است. هود همچنین بنیانگذار موسسه اتنوموزیکولوژی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا UCLA است.

     

    05 مارس 2014
  • سال ۲۰۱۳، مصادف با صدمین سال تولد امه سزر است که در سال ۲۰۰۸ در سن ۹۵ سالگی از دنیا رفت . از جمله  ادای احترام ها و بزرگداشت هایی که برای شاعر و نمایش نامه نویس مارتینیکی – که امروز در پانتئون جا دارد – گرفته شد، انتشار آثار وی در ماه نوامبر در Pleiade ، درخاطره ها باقی است، جایی که شعرایی چون لئون گونتران داماس(Leon Gontran Damas) و  لئوپولد سدارسنگور(Leopold Sedar Senghor) نیز به او ملحق خواهند شد .

    07 دسامبر 2013
  • چرخش فرهنگی در جهان فکری و مرکزیت یافتن مساله فهم در پروبلماتیک علمی در نیمه دوم قرن 20، تحولات گسترده‌ای را در نظریه‌پردازی علوم انسانی و اجتماعی ایجاد کرد و خوانشهای جدیدی را از آثار متقدمان و اندیشه‌های آنها و ابدعات فکری تازه‌ای را موجب شد. در انسان‌شناسی نیز پس از بوآس با روی‌ کار آمدن نسل دوم انسان‌شناسان جوانی مثل گیرتز و کلیفورد، تحولات گسترده‌ای در این رشته ظاهر شد. کلیفورد گیرتز در این میان نقش به سزائی دارد. گیرتز در حیطه انسان‌شناسی و علوم انسانی بیشتر به خاطر رهیافت جدیدش به فرهنگ و روش‌شناسی خاصش مشهور است.

    25 اوت 2013
  • هنگامیکه که انسان شناسان ایالات متحده انسان شناسی فرهنگی را گسترش دادند، بریتانیایی ها به توسعه ی انسان شناسی اجتماعی پرداختند. در حال حاضر، با وجود این واقعیت که کرسی های دانشگاهی انسان شناسی اجتماعی هنوز هم در انگلستان و دیگر نقاط دنیا وجود دارند، انسان شناسی اجتماعی، به عنوان یک شاخه ی علمی مجزا، از اوایل سال های 1920 تا اوایل 1970، شکل گرفته است. به لحاظ تاریخی انسان شناسان اجتماعی انسان شناسی تطوری را بیشتر شاخه ای تفکری می دانستند تا علمی و تمایلشان بدین جهت بود که جامعه را در یک لحظه ی خاص زمانی مورد مطالعه قرار دهند.

    03 ژوئن 2013

صفحه‌ها