اسکاندیناوی

  • اگرچه مرگ و مردن در فرهنگِ غربی به لحاظِ تاریخی به شدت متأثر از فرهنگ مسیحیت بوده است، امّا امروزه شاهدِ آنیم که اکثرِ این جوامع سکولار شده‌اند. باید در نظر داشته باشیم که نقطۀ مرجعیتِ مرگ در این فرهنگ‌ها دیگر خدا نیست بلکه انسان است. به عبارتی مرگ به مثابه پایانِ زندگیِ فردی انسان به جای زندگیِ در بهشت دیده شده است.

    18 ژوئیه 2016
  • در بخشِ اول این نوشتار ما به اختصار مشخصه‌های تغییر در شیوۀ مرگ و مردن و تغییر در شیوۀ برگزاریِ آیین‌های مرگ به طُرق مختلف را در فرهنگ‌های مختلف معرفی کردیم. در این نوشتار سعی شده است که بر اساسِ استدلالهای تونی والتر به این مفاهیم پرداخته خواهد شد. همچنین در نوشتار بعدی تاریخِ سازمانها، فرهنگ و جریانات جهانی از دیدگاه این محقق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این مشخصه‌ها (ویژگیهای بیان شده در نوشتار قبل) که همان ساختارهای اجتماعی هستند جهانِ مدرنِ اطرافِ ما تعریف کرده و به چالش‌های پیرامونِ آن پاسخ می‌دهند.

    01 می 2016
  • همانطور که در مقدمۀ پیشین این نوشتار بیان شد: «فهمِ مقوله‌های مرتبط با مرگ امروزه مدیونِ مجموعه‌ای از رشته‌ها است. رشته‌هایی همچون انسان‌شناسی، تاریخ، روانشناسی و جامعه‌شناسی که «مرگ» در آن‌ها مورد سوال قرار گرفته است». 

    تاریخ

     

    03 آوریل 2016
  • پرسش از ماهیت «مکان»، آن‌چنان در اندیشة انسان بااهیمت است که دیرینة آن به تاریخ فلسفه بشری می‌رسد. «مکان» و «زمان» از آن‌جمله امور فلسفی هستند که احتراز از طرح آن‌ها ممکن نیست. فیلسوفان این دو مسئله را جزء مسائل اصلی هستی‌شناسی عقلی، یعنی مطالعه فلسفی جهان از جنبة هست‌بودن آن و ازلحاظ ارتباطش با روح‌ آدمی برمی‌شمارند. صرف‌نظر از تعارض میان رئالیست‌ها و ایدئالیست‌ها در تعریف زمان و مکان، آنچه مشخص است فضای ساخته‌شده که می‌تواند محمل «مکانیّت» باشد، در عالم خارج از ذهن وجود دارد و صرفاً تعریفی انتزاعی نیست.

    16 مارس 2016
  • «اگر کسی دنبال مدرکی برای وجود این سرزمین بگردد، به احتمال زیاد هیچ چیز پیدا نخواهد کرد».  جزیرهٔ «لابوفنیا» رسما وجود خارجی ندارد.  به استثنای سرویس های اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی، که بعد از جنگ جهانی اول، تصمیم گرفته اند کشفش را انکار کنند.  چون این جزیره کوچک، گم شده در آبهای اقیانوس اطلس، محل سکونت گروه عجیبی از انسانهاست.  زن ها و مردهایی رنگ پریده، که آهسته، مثل خوابگردها،  حرکت میکنند.  دولت ها، به طور محرمانه، آنها را زیر لوای «بررسی تاثیرات احتمالی این کشف بر امنیت و استقلال کشورهای اروپایی آزاد و دموکراتیک» تحت مراقبت قرار داده اند.

    08 مارس 2016
  •  هنينگ منكل1 بزرگ‌ترين نويسندة رمان سياه معاصر سوئد، يكشنبه شب 4 اكتبر 2015 در سن 67 سالگي بر اثر بيماري سرطان درگذشت. در سال 2009 هنگامي‌كه تصميم گرفت قهرمان محبوب داستان‌هايش كارآگاه كورت ولندر2 را با عزت از صحنه بيرون ببرد، در پايان كتاب مرد نگران چنين نوشت:

    07 مارس 2016
  • تصویر: انوشه انصاری
    مهاجرت از آغاز زندگی بشر وجود داشته، اصولا گسترش گونه انسانی از مناطق حاره به سایر نقاط جهان را باید در دوره های مختلف باستان شناسی و به ویژه در صد هزار سال گذشته نوعی الگوی مهاجرت دانست.

     

    چه‌طور است با یک تعریف کلی از مهاجرت صحبت را شروع کنیم.

     

    01 مارس 2016
  •  خلال فترة الرنيسنس كانت فكرة السلسلة العظمى للوجود أساسية في كل مستوى من مستويات الحياة الاجتماعية. وقد كانت معتبرة في كثير من التطبيقات والفعاليات الحياتيه في تلك الفترة - خصوصاً ما يتعلق منها بالحق المقدس للملوك والمستويات الثانوية المخصّصة لكلِّ نوع من الموجودات. وكانت هذه السلسلة حاضرة لدى أقلام الكتاب والأدباء والمفكرين ومنهم الأديب الفطحل وليم شكسبير. كانت أعمال شكسبير الأدبية، تراجيدية بالمستوى الأول، تتضمن إشارات واضحة تعكس مشاكل متعلقة بانهيارات حصلت في السلسلة العظمى للوجود.

    12 ژانویه 2016
  • ایبسن در آثارش نشان می دهد نه تنها نسبت به کودکان بی تفاوت نیست؛ که حتی در نگاه اول نسبت به آنها بیرحم نیز بوده است. رفتار و تصمیمهای ایبسن نسبت به کودکان آثارش خیلی جاها بهت آور، عجیب و متناقض به نظر می آید. کودکان در آثار او براحتی و به سادگی نادیده گرفته می شوند، زیر دست و پا له می شوند، مورد سوء استفاده و آزار قرار می گیرند، کشته می شوند، یا به سمت مرگ سوق داده می شوند و عجیب اینکه همه اینها توسط ایبسن با کمترین سعی به ایجاد و القای حس همدردی و دلسوزیی انجام می شود!

    05 ژانویه 2016
  • مقدمه: داریوش مهرجویی نه تنها یکی از مهمترین و مشهورترین کارگردانان سینمای ایران است، بلکه مهمترین اقتباس های سینمایی را نیز انجام داده است. فارغ التحصیل فلسفه است و در آثارش نحله‌های فکری همچون اگزیستانسیالیسم و اندیشه های مکتب فرانکفورت به چشم می خورد. سینمای مهرجویی پیوندی ناگسستنی با ادبیات و فسلفه دارد. اقتباس از نویسندگانی همچون غلامحسین ساعدی، علی نصیریان، دیوید سلینجر، هنریک ایبسن،  و الهام از فیلسوفان و نوینسدگانی مانند صادق هدایت، سورن کی‌یر کگور، سال بلو و ... مبین این ادعا است.

    30 دسامبر 2015

صفحه‌ها