ارمنی

  •  جامعه  محترم ارامنه کناره  آسیائی استانبول تابستان را به آرامی پشت سر می گذاشت. اما در آن سال های دهه ۱۹۵۰، در برخورد رخنه فرهنگ آمریکائی از طریق فیلم ها و موسیقی به طرز فکر سنتی [آن جامعه] با عزم پاسداشت حیثیت خانواده های سخت منسجم [ارمنی]، شبح شورشی پَرسه می زد: آرزوی گونه دیگری از آزادی فکری و حتی جنسی در دل ها می جوشید. در آنروزگار، نگرانی ماندگاری نیز چیرگی داشت که ترک ها بر می انگیختند، همسایگان و رقیبانی که در آن جمهوری تیماردار غیر مسلمانان نمی بودند.

    11 ژوئن 2016
  • پوستر: مرضیه جعفری /  هشتادو سومین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ با عنوان «فرهنگ و زبان ارمنی» در روز یکشنبه 5 اردیبهشت 1395 در پژوهشگاه فرهنگ٬ هنر و ارتباطات برگزار خواهد شد. در این نشست که از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر است٬ فیلم مستند «نقش خیال» ساخته زنده یاد زاون قوکاسیان به نمایش در می آید. سخنرانی‌های این نشست توسط آقای دکتر آندرانیک سیمونیان (نویسنده، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات ارمنی) با عنوان « منابع و سرچشمه های فرهنگ و زبان ارمنی» و خانم دکتر امیلیا نرسیسیانس (استاد انسان شناسی در دانشگاه تهران) درباره «قومیت، زبان یا گویش در همبافت ارمنی» انجام خواهد شد.

    23 آوریل 2016
  • نوشتن نقشي کليدي در مبارزه براي عدالت توسط بازماندگان ارمني نسل کشي١٩١٥ ايفا کرده است . بازنمايي حادثه توسط عکس يا فيلم مستند در حقيقت دشوار است : نه تنها تصاوير ناياب هستند بلکه به دليل آنکه نسل کشي موضوعي مورد انکار است ، تلاشهايي که براي گزارش اين واقعه در فرهنگ عامه – براي  مثال در سينما –  شده اند مورد سانسورقرار گرفته اند. يک قرن بعد کتابها همچنان وسيلهء اصلي براي ياد آوري و بخصوص تلاش براي درک شرايطي است که در آنها اعمال تخريب انساني صورت مي گيرند . انتشار آثار به زبان فرانسه به شدت در اين روند سهيم هستند.

    13 دسامبر 2015
  • پیش‌تر، درنوشته‌ای منتشرشده در ماهنامه‌ی فیلم‌نگار مردادماه 1393، به تفصیل، به مستند در فاصله‌ی دو کوچ، ساخته‌ی روبرت صافاریان پرداخته‌ام و قصدم از این نوشته، بازگویی گفته‌های پیشین نیست. تصورمی‌کنم که اثر صافاریان، صرفا به دلیل شناساندن یک شاعر نخبه‌ی هفتادساله‌ی ارمنی به هم‌میهنان غیر ارمنی‌اش، اثری قابل تامل است.

    13 اکتبر 2015
  • گوبینو را انسان‌شناسان به‌خاطر «رساله‌ای در نابرابری نژادها» می‌شناسند و ایرانی‌ها به‌واسطه کتابهای «سه سال در آسیا» و «قصه‌های آسیایی». یکی از کتابهای کمترشناخته شده وی، یادداشتهای سیاسی وی است که در هنگام کار در سفارتخانه فرانسه در ایران، از تهران به وزارت امور خارجه پاریس می‌فرستاد و در آنها گزارش امور مربوطه را می‌نوشت. این یادداشتها دو بخش‌اند: بخش نخست که 53 یادداشت‌اند و در فاصله سالهای 1856 تا 1858 به‌عنوان کاردار سفارت فرانسه می‌نوشت؛ و بخش دوم که 69 یادداشت می‌شود و در بین سالهای 1862 تا 1863 که وزیرمختار فرانسه بود نوشته است.

    09 سپتامبر 2015
  • رولاند گریگور سانی، استاد علوم سیاسی در بخش تاریخ دانشگاه میشیگان، یکی از پژوهشگرانِ صاحب نام تاریخ معاصر قفقاز است. آخرین اثر وی در این حوزه کتابی است تحت عنوان اصلیِ می‌توانند در بیابان زندگی کنند ولی نه هیچ جای دیگر و عنوانِ فرعیِ تاریخ نسل‌کشی ارمنی‌ها که اخیراً از سوی دانشگاه پرینستون منتشر شده است1. آن‌چه در ادامه می‌آید بخشی از گفت‌وگویی است که نشریة گلوبال میشیگان در این خصوص با وی انجام داده است.2

    ک. ب

     

    06 ژوئیه 2015
  • دستگیری و اعدام نخبگان روشنفکر ارمنی استامبول در شب ۲۴ به ۲۵ ماه آوریل ۱۹۱۵، سرآغازی است بر قتل عام ارامنه. در عرض چند ماه، دو سوم ارامنه امپراتوری عثمانی، یعنی حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر، از بین می روند. صد سال است که تمامی اقلیت های ترکیه تاوان عدم مجازات و انکارهای حکومت را می پردازند...استامبول، نوامبر ۲۰۱۳. کنفرانسی پیرامون ارامنه اسلامی شده برای سومین روز پیاپی یک تالار چهارصد نفری را در دانشگاه بوسفور پر می کند. زن جوانی بلند می شود و سخن را به دست می گیرد : « من کنفرانس را دو روز روی انترنت دنبال کردم.

    13 ژوئن 2015
  • چندی پیش مراسم بزرگداشتی برای زاون قوکاسیان برگزار شد که در این مراسم دو فیلم کمتر دیده شده این نویسنده و منتقد سینما نمایش داده شد و بعد از آن محمدرضا اصلانی و محمد تهامی نژاد و همچنین ناصر فکوهی درباره او سخن گفتند. در زیر سخنان  ناصر فکوهی منتشر می شود.

    23 می 2015
  • الگوی روابط بین فرهنگی اقلیت‌ها با یکدیگر و بافرهنگ مسلط و نیز ارتباط آن با مفهوم شهروندی در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشگران با بررسی رویکردهای نظری در زمینه شهروندی و فرهنگ و انجام مطالعه اقدام به بررسی روابط برون گروهی ارامنه تهران در جامعه متکثر و چند فرهنگی ایران کرده‌اند. سال این است که 1 ـ نسبت و ارتباط ارامنه با جامعه بزرگ‌تر ایران چگونه است؟ 2 ـ آن‌ها چه نگاهی نسبت به جامعه غیر ارمنی دارند و چگونه رفتار خود را نسبت به برون گروه تنظیم می‌کنند و در این میان نقش نهادهای اجتماعی برون گروهی چیست؟

    17 می 2015
  • سقوط اورشلیم که خبرش با تلگراف بی‌سیم بلافاصله به ما مخابره شد، ولوله‌ای به جان ترک‌ها انداخت و همزمان امید تازه‌ای به ما و عرب‌ها بخشید. عرب‌ها بی‌صبرانه منتظر بودند انگلیسی‌ها بیایند و آن‌ها را از فلاکت غیرقابل‌تحمل نجات دهند...

    09 می 2015

صفحه‌ها