سیستان

  • توضیح مکان عکس: عشایربلوچ٬سیستان وبلوچستان٬ سراوان٬ منطقه عشایری کوه سفید٬ مرزهای شرقی با کشور پاکستان.
    عشایر بلوچ٬ مسلمان اهل تسنن در جنوب استان کرمان٬ خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان  درکنار مسکن عشایری خود حریمی همچون پلان یک مسجد محراب دار روبه قبله را با سنگ چین  مشخص می کنند ومعمولا احشام ها وسایر حیوانات اهلی به آن حریم وارد نمی شوند ٬ این حریم تمام آداب و حرمت  مسجد را داراست و نمازهای روزانه مردان  درآنجا به جاآورده می شود. کودکان برای بازی و هیچ کس برای فعالیت روزانه به این نمازخانه کوچک ومورد احترام وارد نمی شوند.
    30 ژوئن 2015
  • تل آتشی استقراری دارای آثار فرهنگ نوسنگی پیش از سفال در جنوب شرق ایران است. این استقرار در حدود 30 کیلومتری شرق شهر جدید بم و در کناره غربی لوت جنوبی واقع شده است. امروزه لوت جنوبی یکی از خشک‌ترین کویرهای کره زمین است اما وجود آثار گسترده در این ناحیه نشان می‌دهد که احتمالاً چشم‌انداز طبیعی منطقه در پیش از تاریخ با زمان معاصر تفاوت داشته است. پژوهش باستان‌شناختی در تل آتشی طی چند مرحله شامل بازدیدهای مقدماتی، بررسی‌های باستان‌شناسی، نمونه‌برداری و لایه‌نگاری انجام شده است.

    18 ژانویه 2015
  • هر جامعه ای نمایانگر تیپی از شیوه های بیان فرهنگ است که از طریق آنها مکانیسم های شناختی را خلق می نماید. در واقع، ضرب المثل ها آغازگاه روابط میان افراد، جامعه و جهان می باشد. به این معنا که مناسبات میان عناصر گوناگون توام با تقابل ها (ثروتمند، خسیس و غیره) است و نقش نمادین میانجی (مرغ، شتر و غیره) میان فرد و دیگری در بستر جامعه نظم اجتماعی را بازتولید می نماید.

     

    13 ژانویه 2015
  • مطالعه بر روی نقاشی ها افراد را به گذشته پیوند می زند و روایتگر اندیشه های مردم و دیالکتیک پنهانی است که به زندگی آنها معنا و جهت می دهد.انسان با تخیلات و تفکرات خود سعی در انسجام بخشیدن به زندگی خود داشته است، او در قالب گذشته به تجربه های متنوعی دست یافته است و همچنین برای ارتباط منسجم تر خود را به آینده پیوند زده است. نقاشی ها می توانند زندگی افراد را برایمان باز تفسیر نمایند، زیرا ریشه های فرهنگی را در قالب تازه ای می توان جستجو نمود. در واقع با نوعی گفتمان در اینجا روبرو هستیم که به کارکردهای مختلفی می پردازد.

    09 دسامبر 2014
  • فهم تجربه افراد از موزه ها می تواند گام مهمی در مطالعات موزه در ایران باشد. موزه در ایران به مثابه ویترینی برای اشیاء تلقی می شود و معمولا وجوه آگاهی بخشی آنها چندان مورد نظر نیست. از سوی دیگر مطالعات محدودی در حیطه فهم درک مخاطبان از موزه وجود دارد که به ما نشان بدهد آنچه که در نظم اشیای موزه هست، چگونه و از چه طریقی در مخاطبان تفسیر می شود و چه پیامدی دارد. این نوشتار، نمونه کوتاه از تجربه یک جوان از موزه است.

    09 نوامبر 2014
  • تحقیق مورد نظر به مسئله ی تعامل سه حوزه ی قومی، ملی و جهانی در میان سیستانی های ساکن شهر تهران با رویکرد کهن گرا با توجه به نظر برتون در ارتباط با فضای شهر می پردازد. که به نوعی از هویت شکل می دهد و به نظر می رسد که تیپی از اقلیت را به وجود آورده است. در واقع به این پرسش پاسخ می دهد : چگونه قومیت با شهر ارتباط می یابد؟

    کلید واژه ها : تهران، هویت، قومیت، سیستانی، تعامل، پراکندگی

    روش : میدانی (مصاحبه)، اسنادی

    مسئله : چگونه هویت قومی در شهر حفظ می شود؟

    فرضیه :

    05 نوامبر 2014
  •  ارتباط انسان با طبیعت در هیچ کلیشه ای باقی نمانده است، به این معنا که هنر به این رابطه پویایی وسیع بخشیده است. فردیت نیز به آن تشخص می بخشد. صنایع دستی، بخشی از این مقوله را در مراحل گوناگون در بر می گیرد. در واقع نخستین تجربه های زیسته را به تصویر می کشد، زیرا به پرسش های بی شمار هستی شناختی، معرفت شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی پاسخ می گوید. به این معنا که واقعیت های اجتماعی را در مکانیسم های مختلف پدیده های اجتماعی برای ما بیان می نماید. تولید کنندگان هنر به مثابه ی نمایندگان واقعی به امر شناخته شده جنبه ای نا شناخته و غریب می بخشند، زیرا دست به آشنایی زدایی پدیده ای عادی می زنند.

    28 اکتبر 2014
  • در این مقاله فنون گردآوری داده ها (مشاهده ی مشارکت آمیز و مصاحبه ی نیمه ساخت یافته با پرسش های باز) را به کار برده ام، زیرا در زمینه ی پژوهش های انسان شناسی از این طریق بهترمی توان به تحلیل داده ها پرداخت و از طرف دیگر مشاهدات افراد را با توجه به رویکرد امیک (دیدگاه فرد بومی نسبت به موضوع) در مقابل رویکرد اتیک (دیدگاه محقق) می توان باز نمایی نمود. در واقع موزه یکی از مکان های ویژه برای این نوع از مصاحبه ها می باشد.

     

    مصاحبه شونده: ه.ریگی      سن: 21   تحصیلات: دیپلم    شغل: آزاد   مکان: زاهدان  1/6/1393

    1 – چرا به موزه آمده اید؟ توضیح دهید؟

    21 اکتبر 2014
  • موقعیت جغرافیایی و طبیعی استان سیستان و بلوچستان :

    19 اکتبر 2014
  • کتاب پنج ارغن، مجموعه ای از پنج افسانه ی منظوم به گویش سیستانی است. واژه ی ارغن به مفهوم زبده و زیرک و با همین معنی در این گویش رایج است. اما نه منحصر برای شخص بلکه گاه برای اشیاء و حیوانات نیز به کار می رود. آغاز گاه ارغن، روایت زندگی اجتماعی افراد با عنوان یکی بود، یکی نبود... در بستر رودخانه یا نهر با چند نقطه چین است که دلالت بر توالی دارد.

    رییس الذاکرین، غلامعلی (1389) ، پنج ارغن (افسانه های منظوم سیستانی) مشهد، نشر فرهنگ سیستان.

    مقدمه :

    21 سپتامبر 2014

صفحه‌ها