خوزستان

  • المحطة الأولی: قبل ستة أشهر، قرأت نصاً للمسرحي السید کاظم القُریشي عنوانه "لا یمرّ قطار بهذه المحطة". وقد أرسل السید النصّ للقاص سالم باوي، والناشط الثقافي المهندس أمیر أنواري أیضا، کي یدلي کلٌّ منّا برأیه.

    أنا شخصیا أعتبر هذه السجیة من الأستاذ کاظم، من میزات عمله الفني؛ إذ التواضع وقبول النقد یرفع الفن والفنان درجات.

    12 آوریل 2016
  • شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به جشنواره‌های فرهنگِ اقوام ایرانی که در آن غذاها، لباس ها، موسیقی و صنایع دستیِ هر استان معرفی می‌شود؛ رفته باشید و یا گزارش آنرا در رسانه‌ها دیده باشید. در این جشنواره‌ها آنچه که جالب به نظر می‌رسد زندگیِ مملو از رنگ‌های شاد اقوام مختلف ایرانی است. لباس‌های محلّی زنانی که در این جشنواره‌ها حضور دارند یک ویژگی مهم دارد و آن تنوّع در سبک و رنگ لباس ها؛ ضمن حفظ هنجارهای مرسوم است.

    11 آوریل 2016
  • خشونت فيزيكي نه "تنها" نوع خشونت علیه دیگری است؛ نه مهم ترین نوع خشونت و نه حتی دردناک ترین نوع آن. در واقع خشونت نمادین، که هم می تواند خشونت در سطح نمادها باشد و هم می تواند خشونت علیه نمادهای کسی یا گروهی باشد از درجه اهمیت و اثرگذاری و عمق بیشتری نسبت به خشونت فیزیکی علیه دیگران برخوردار باشد. در این وجه از خشونت، گروهی، نمادهای گروه دیگر را خدشه دار ساخته یا با سلاح نمادها به ستیزه با دیگری پرداخته و هویت او را زخمی و خسته می کنند.

    11 ژانویه 2016
  • نوشتاری با الهام از فیلم مستند «ملف گند» اثر محمود رحمانی: خاطراتی از یک کودک، قربانی جنایات جنگی، درخوزستان جنگ زده زیر آتش بی رحم بعثی ها، در دوران دفاع مقدس هشت ساله

     

    گوش کن محمود! این من نیستم، این مرگ است که با تو سخن می گوید:

    17 نوامبر 2015
  • ارتباطات فرهنگی و توسعه فن آوری تغییرات بسیاری در شهرهای کوچک و بزرگ ایجاد کرده است و الگوهاي خوراك، پوشاك، دكوراسيون منزل و اوقات فراغت را جلوه‌هایي جديد بخشیده است. تغيير چهره‌ي شهرها را می توان در گسترش مراكز خريد، رستوران‌ها، كافي‌شاپ‌ها، مراكز تفريحي و پارك‌ها و هم چنین اقبال بيش از پيش مردم به اين اماكن مشاهده کرد. همه ی این امور نشان از تغيير سبك زندگي ای دارد که اکنون به كلان شهرها هم  محدود نمی شود و حتی در شهري چون دزفول نيز محسوس است.

    17 نوامبر 2015
  • سبك و شيوه زندگي عملكردهاي روزمره اي هستندكه در نوع پوشش ، خوراك ، طرز كار و محيطهاي مطلوب براي ملاقات با ديگران تجسم مي يابند ولي اين امور روزمره در پرتو ماهيت متحرك هويت شخصي به طرزي بازتابي در برابر تغييرات احتمالي باز و پذيرا هستند(گيدنز ، 1388 :120 ). تغيير چهره ي شهرها و گسترش مراكز خريد ، رستورانها،كافي شاپها، فست فودي ها ، مراكز تفريحي و پاركها و اقبال بيش از پيش مردم به اين اماكن از نشانگان مهم تغيير سبك زندگي است ، نشانگاني كه به كلان شهرها محدود نشده و در شهري چون دزفول نيز قابل مشاهده است. دگرگوني در ابعاد فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي از مشخصه هاي جامعه ي ايران است.

    27 اکتبر 2015
  • در سالهاي اخير، طب سنتي به عنوان گفتمان رقيب علم پزشكي از پس سالها در حاشيه بودن، قدعلم كرده­است و با وجود بدگماني­ها و نگاه تحقير آميز پزشكي غالب، تا بدانجا پيش رفته است كه رشته­اي دانشگاهي در زير شاخه­هاي پزشكي را به خود اختصاص داده است و در مطبهايي كه پيروزمدانه عنوان طب سنتي را يدك مي­كشند نمود يافته­است. آيا قدعلم كردن دوبارة طب سنتي، شكست گفتمان مدرن پزشكي است.آيا مقبوليت اين گفتمان در ميان مردم كاهش يافته است؟دلايل چنين اقبالي به طب سنتي در چيست؟

    14 اکتبر 2015
  • سه سال پیش وقتی که فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی شده بودم؛ در جلسه ای از راهنمایی های مدیر موسسه "انسان شناسی و فرهنگ" بهره بردم. ایشان به من توصیه نمود که به جنوب برگردم و درباب فرهنگ و جامعه این منطقه تحقیق و پژوهش نمایم. جلسه ای که برای من سراسر ایده و اندیشه بود. پذیرفتم و تهران را بعد از پنج سال به مقصد زادگاهم؛ برازجان (شهری در استان بوشهر) ترک نمودم.  از همان نخستین ماه های حضورم در جنوب، ایده ای که گرته برداری شده از موسسه انسانشناسی و فرهنگ و موسسات دیگری مانند موسسه مطالعاتی "رخداد تازه" بود، در ذهنم شکل گرفت.

    10 اکتبر 2015
  • سرانگشتان حنایی دختران روستا كه خبر از فعالیت و مهارتشان در سجاده‌بافی (بافت قالی) می‌داد، مادر ناصر را به وجد می آورد. یاد نیم قرن پیش می‌افتاد كه با چه شوق و ذوقی سجاده می‌بافت و با هر گره‌ای كه می‌زد، چه آرزوها كه نمی‌كرد. در تمام سال‌هایی كه فوزیه به یاد می آورد قالی‌بافی در روستای «صرخه» علاوه بر این كه راهی برای امرار معاش بود، نشانه مشاركت زنان در فعالیت‌های اجتماعی به شمار می‌رفت...

     

    سكانس اول:

    26 سپتامبر 2015
  • از نظر مردم‌شناسی اشياء و ابزار نوعی حيات اجتماعی دارند. تمام اشيا دارای معنايی هستند و هر شیء را بايد يک نشانه تلقی کرد که در يک نظام معنايی قرار دارد. جنبۀ غيرمادی مذهب عبارت از نُرم‌ها، باورها و ارزش‌هاست و جنبۀ مادی آن اشيای مقدس و ابزار و وسائل جشن و سوگ مذهبی‌اند. طبق نظریۀ پايه در اين تحقيق، دنيوی‌سازی و مادی‌کردن، يا ساختن نمادهای عينی برای امور ماوراءالطبيعی، درواقع رفتاری نسبتاً پايدار در ميان تودۀ مردم است.

    24 اوت 2015

صفحه‌ها