بختیاری

  • شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به جشنواره‌های فرهنگِ اقوام ایرانی که در آن غذاها، لباس ها، موسیقی و صنایع دستیِ هر استان معرفی می‌شود؛ رفته باشید و یا گزارش آنرا در رسانه‌ها دیده باشید. در این جشنواره‌ها آنچه که جالب به نظر می‌رسد زندگیِ مملو از رنگ‌های شاد اقوام مختلف ایرانی است. لباس‌های محلّی زنانی که در این جشنواره‌ها حضور دارند یک ویژگی مهم دارد و آن تنوّع در سبک و رنگ لباس ها؛ ضمن حفظ هنجارهای مرسوم است.

    11 آوریل 2016
  • سی و یکمین نشست پلک تهران به نمایش و نقد مستند بلند «علف» به کارگردانی مریان کوپر و ارنست شودساک (1925-71 دقیقه( و نیز بررسی کتاب «مستند علف: سه روایت و یک مقدمه» اختصاص دارد. این نشست چهارشنبه  5 اسفند 1394، ساعت 17:30 در سالن ناصریِ خانه ی هنرمندان برگزار خواهد شد.

    در این جلسه محمدرضا اصلانی،مستند ساز ، دکتر احمد الستی، مدرس سینما،  دکتر ناصر فکوهی، استاد انسان شناسی دانشگاه تهران و مدیر موسسه انسان شناسی و فرهنگ و دکتر مسعود شفیق جامعه شناس و فرهاد ورهرام فیلم ساز،  حضور و سخنرانی خواهند داشت.

    24 فوریه 2016
  • کوچ بهاره عشایر قشقایی٬استان فارس٬ شهرستان ییلاقی اقلید.
    تامین امنیت شبانه  برای مراقبت از گله به عهده ی مردان می باشد٬ شب بیداری مرد خانوار در زمان کوچ از ترس هجوم دزدان و حیوانات درنده گله موجب شده روزهنگام در مسیر کوچ  برای تجدید قوا مسیر کوچ را سواره طی کند و زن  که استراحتی شبانه داشته است مسیر را پیاده. پراکندگی و قلمرو جغرافیایی ایل قشقایی در استان های فارس٬ کهگیلویه وبویراحمد٬ خوزستان٬ چهارمحال وبختیاری واصفهان می باشد٬استان فارس سرزمین اصلی ایل قشقایی به حساب می آید.

    07 ژوئیه 2015
  • شاهنامه یا "کتاب شاهان" نوشته­ ی ابوالقاسم حسن فردوسی[1] طولانی­ترین کتاب شعری است که توسط یک نفر سروده شده است. حماسه ­اش در مورد تاریخ ایران (پارس) از زمان نخستین پادشاه، یعنی کیومرث که فرمان­روایی­اش را در روزگار آغازین بنیاد نهاد تا شکست ایرانیان از اعراب مسلمان در اوایل قرن 7 میلادی، روایت می­کند. فردوسی در سال 935 میلادی زاده شد و در سال 1020 میلادی از دنیا رفت. بنابراین او کار نوشتن کتابش را 4 قرن پس از فروپاشی شاهنشاهی باستانی ساسانی و آمدن اسلام به ایران، آغاز کرد (Davis 1992).

    05 ژوئیه 2015
  • در خوزستان پیوند دیرین بختیاری­ها با شاهنامه، امری است که بر کسی پوشیده نیست.پژوهش پیش رو با نگاهی به شاهنامه و گوشه هایی از فرهنگ روزمره­ ی بختیاری­ها و لرهای استان خوزستان، به دنبال پیدا کردن پاره­ای از این وجوه مشترک است. در مقایسه ­ی یافته های این تحقیق که به یاری مردمان بختیاری و لر به دست آمده است و یافته­ های بر­گرفته از شاهنامه این فصول مشترک به خوبی نمایان خواهند گشت.

    کلید واژه­ ها: خوزستان، شاهنامه، فرهنگ عمومی،لر و بختیاری.

    مقدمه:

    24 فوریه 2015
  • در دهه های گذشته زندگی روستایی تغییرات متعددی را از سر گذرانده است که نمود و ماحصل نهایی این تغییرات را می توان در سبک زندگی روستایی مشاهده نمود و با مطالعه­ی آن به بررسی روند تغییرات زندگی روستایی پرداخت. بر همین مبنا، مقاله­ی حاضر تغییرات روی داده در سبک زندگی روستایی در طایفه­ی بابادی از عشایر بختیاری را طی سه نسل مورد بررسی قرار داده است. در مبانی نظری، از دیدگاه های گیدنز، بوردیو و اینگلهارت استفاده شده و فضای مفهومی سبک زندگی ترسیم گردیده است.

     

     

    05 اوت 2014
  • به روایت امیرعلی نجومیان (1) در فرهنگ فشرده آکسفورد، برای واژه «هویت» بیش از هر چیز علامت مساوی(=) در علم ریاضی آورده شده است، که خود به معنی همانندی کامل و بی چون و چراست، و سپس تعریف دیگر آن از این قرار است: «فردیت یا وضعیت بودن فرد خاصی که در تمام شرایط و موقعیت­ها در زمان یکی یا همان باشد یا بماند». به این تعبیر هویت بر اساس یک «خود حقیقی» شکل می­گیرد که در این جهان در تغییر، همواره ثابت و در تداوم است و در عمق (یا گذشته) پنهان شده است؛ هویت به این تعبیر باید کشف شود.

    28 آوریل 2014
  • روستای جغدان در چهارمحال و بختیاری (که درباره‌اش مفصل در همین وب‌سایت نوشته‌ام و می‌توانید در اینجا بخوانید) قرار دارد. یک هفته پیش از نوروز 93، فرزند 19 ساله گله‌دار روستا که همراه با پدر و دیگر برادرانش گله را در گرمسیر (ایذه و رامهرمز) می‌چراندند، اشتباهاً مقداری محلول سم به جای آب خورد و به کما رفت. بنابراین در روزهای پیش از نوروز صحبت درباره وی که در بیمارستان اهواز بستری شده بود، دهان به دهان می‌چرخید.

    27 آوریل 2014
  •  بختیاری ها با تکیه برواقع گرایی و ساده زیستی و رها کردن این سمبل از قید و بند نمادهای درباری شیر را به عنوان نماد خود پذیرفته وارائه کرده اند در نقوش تخت جمشید جام ها و الواح ساسانی و قالی های شکارگاهی همه جا شیردر جدال با دلاوران نقش بسته است. قوم بختیاری با ابزارآلات حجّاری و سنگ تراشی که در اختیار داشت پیکره هایی زیبا، خوش تراش و صیقل یافته از شیر خلق کرد و آن ها را برروی گور بزرگان و عزیزان از دست رفته خود، که از شجاعت و زورمندی و جنگاوری بهره ها داشتند قرار داد.برای خواندن و مشاهده تصاویر این مقاله در زیر کلیک کنید:

     

     

     

     

    29 دسامبر 2013
  • در این کوه و دشت‌های نیمه‌ویرانه که اینجا و آنجا هنوز، بلوط‌هایی «دست‌هایشان را برای التماس» به سوی آسمان بلند کرده‌اند؛ در میان مردمی که حیرانند چه دارد بر سرشان می آید؛ درمیان هیاهوی مهندسان و  کارشناسان و فناورانی که تصور می‌کنند کار آن‌ها ضرورتی حیاتی برای نجات سرزمین‌های زیر پایشان،  دشت‌ها و درختان و زندگی دارد.

    02 دسامبر 2013

صفحه‌ها