دوهفته نامه فرهنگی اجتماعی ارامنه ایران هویس

  • سقوط اورشلیم که خبرش با تلگراف بی‌سیم بلافاصله به ما مخابره شد، ولوله‌ای به جان ترک‌ها انداخت و همزمان امید تازه‌ای به ما و عرب‌ها بخشید. عرب‌ها بی‌صبرانه منتظر بودند انگلیسی‌ها بیایند و آن‌ها را از فلاکت غیرقابل‌تحمل نجات دهند...

    09 می 2015
  • تاریخ انقلاب اسلامی ایران هنوز به طور کامل نوشته نشده است. گوشه‌هایی بسیاری از تاریخ این انقلاب مهم سده بیستم میلادی، که برای دولت مردان و تحلیلگران سیاسی و تاریخ‌نگاران به یک اندازه غافلگیرکننده بود، هنوز مورد کند و کاو قرار نگرفته است. تأثیر انقلاب بر اقلیت‌های دینی ایران نیز یکی از این گوشه‌هاست که خود این اقلیت‌های نقش مهمی در نگارش آن می‌توانند به عهده بگیرند...

    04 آوریل 2015
  • در شماره گذشته هویس نوشتیم که بزرگ‌ترین رویداد جامعه ارامنه ایران در سال گذشته (همانند سال‌های پیش از آن) مهاجرت گسترده ارامنه ایران به آمریکا و بخصوص به شهر گلندل در نزدیکی لُس آنجلس کالیفرنیا بوده است. همان جا گفتیم که نه تنها در سالنامه‌ها و نشریات ارمنی، بلکه در مطبوعات ایران به طور کلّی، در چندین سالی که از این مهاجرت فراگیر می‌گذرد، حتی یک مقاله هم درباره آن به چاپ نرسیده است... اتفاقاً بعد از  انتشارآن شماره، روزنامه شرق گزارشی درباره این موضوع به چاپ رساند. گزارش هم اشتباهاتی در جزئیات دارد و هم ــ طبیعتاً ــ جامع نیست.

    07 مارس 2015
  • اینان آن قدر ایرانی نبودند که به فارسی شعر بگویند و آن قدر ارمنی نبودند که نقشی در تاریخ تحول شعر ارمنی داشته باشند. ولی بوده و هنوز هستند آدم‌هایی که در ایران به زبان ارمنی شعر می‌گویند و اگر هم کارشان از نظر ادبی ارزش چندانی نداشته باشد، به لحاظ جامعه‌شناسی قابل تأمل است، زیرا اگر هم آن ها را صرفاً یک اقلیت مذهبی به شمار آوریم، یکی از تفاوت‌های ارامنه با سایر اقلیت‌ها همین است...

    31 ژانویه 2015
  • ادعای وراثت و نسب‌ بردن از اشرافیت قدیمی، خاندان‌های نجیب‌زاده و یا حتی سلطنتی، سنتی باستانی و تقریباً جهانی است. در عین حال، خود خانواده‌های نجیب‌زاده و سلطنتی اغلب ادعای وراثت از ابرقهرمانان افسانه‌ای یا واقعی، و گاهی خدایان پگانی را داشته‌اند. فرعون‌ها خود را خدا می‌دانستند، همچنان که اسکندر کبیر و اکثر امپراتوران رومی. گروه بزرگی از خانواده‌های قدیمی و شاهزاده‌تبار ناخارار ارمنی (آپاهونی، آران، کارتوزیان) مدعی شده‌اند که از نسل هایگ‌ناهابد، نخستین پدرشاه قوم ارمنی هستند.

    17 ژانویه 2015
  • جوامع چندفرهنگی جوامعی هستند که گروه‌های انسانی گوناگون با فرهنگ‌های متمایز در آن در کنار هم زندگی می‌کنند. و این البته در دنیای امروز وضعیتی استثنائی نیست. جوامع چند فرهنگی از دیرباز وجود داشته‌اند، از یونان باستان گرفته تا امپراتوری‌های جهان باستان تا امپراتوری‌های دوران نسبتاً جدیدتر مانند امپراتوری اتریش ـ مجارستان و امپراتوری عثمانی.

    20 دسامبر 2014
  • چرا لازم است درباره نرگاقت، مهاجرت جمعی و سازمان یافته ارامنه عمدتاً روستایی ایران به ارمنستان شوروی در سال های بعد از جنگ جهانی دوم، صحبت کنیم؟ پرداختن به این واقعه تاریخی مهم در تاریخ یک اقلیت دینی ـ قومی در ایران چه درسهایی به ما می آموزد و چه گونه درک ما را از زندگی اجتماعی مان و مناسبات اقلیت های کشور با جامعه بزرگ به واقعیت نزدیک تر می سازد؟

    17 می 2014
  • در سال ۱۳۷۱ با هم ازدواج کردند. مرد ۲۸ ساله بود و زن ۵ سال بزرگتر. زن فوق لیسانس بود و مرد تحصیلات دانشگاهی نداشت. تفاوت سنی و اختلافِ سطح تحصیلات هریک می‌توانند منشاء مشکلاتی در زندگی زناشویی باشند، امّا مهم‌تر این بود که مرد ارمنی بود و زن نه. این زن و شوهر اکنون فرزندی دارند که در محیطی دوفرهنگی با همه تنش‌هایش بزرگ شده است و به دانشگاه می‌رود.

    01 فوریه 2014
  • تئاتر ارامنه ایران زاده تئاتر ارامنه ماوراء قفقاز است. در اواخر سده نوزدهم میلادی، زندگی روشنفکری ارامنه ایران در پیوند تنگاتنگ با زندگی فرهنگی شهرهای تفلیس، باکو و ایروان بود و روشنفکران ارمنی ایران متون ادبی، کتاب‌های درسی و نمایشنامه‌ها را از قفقاز تهیه می‌کردند و به ایران می‌آوردند. از سوی دیگر تولد تئاتر ارمنی با مدرسه ارمنی وابسته بوده و اوّلین سازمان‌دهندگان و کارگردان‌های نمایش‌های ایرانی-ارمنی اهل تعلیم و تربیت و معلمان بوده‌اند.

    23 ژانویه 2014
  • کمی آن سوتر از باشگاه آرارات محله ونک تهران، وقتی وارد خیابان ماهتاب شدم چند قدمی بیشتر تا قلعه ارامنه راه نبود. قلعه‌ای که این روزها به جز چند کوچه و یک کلیسا چیزی از آن باقی نمانده است، اما روزگاری با برج و باروهایش مأمن ارامنه‌ای بود که به آن مکان کوچانده شده بودند.

    18 ژانویه 2014

صفحه‌ها