مجله علوم انسانی (فرانسه)

  • ژان پیاژه در سال 1925 به فرآیند قصه ساختن کودکان 4 تا 12 ساله از روی دو تصویر علاقه‌مند شد: «به این دوتا تصویر خوب نگاه کن. هر دو یک قصه را تعریف می‌کنند. اولی شروع قصه است و دومی پایان قصه. خوب نگاه کن و آن را برایم تعریف کن.» کودکانی که این آزمون را انجام می‌دهند، برای ایجاد ارتباط بین دو تصویر با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند. این در حالی است که شخصیت‌های قصه در هر دو تصویر به‌صورت واضح حضور دارند و روابط آشکاری بین دو موقعیت وجود دارد که تجسم آن‌ها بسیار ساده است.

    18 ژوئیه 2016
  • تحقیقات تخصصی درباره «مغز افراد دوزبانه» موضوعی جذاب و مورد توجه رسانه‌ها‏ است. کافی است به چند سؤالی که همیشه در این مورد مطرح است، اشاره‏ کنیم: مغز چگونه می‏‌تواند چندین زبان را به‌طور هم‌زمان بیاموزد؟ آیا عملکرد مغز یک فرد دوزبانه با مغز فردی که تنها به یک‌زبان مسلط است، تفاوت دارد؟ مغز چگونه تحت تأثیر یادگیری زبان دوم یا چندین زبان خارجی تغییر می‏کند؟

    05 ژوئیه 2016
  • انتخاب آزاد والدین در انتخاب مدارس در برخی از نظام های آموزشی سبب بروز رقابت بین مدارس در مناطق مختلف می شود. آیا باید برای این رقابت معیارهای جدیدی ارائه شود؟ مطالعاتی که در سطح بین المللی انجام گرفته است نشان می دهد که اعطای آزادی بیش از اندازه به مدارس در چارچوب رقابت بین آن ها می تواند اثرات منفی زیادی را به دنبال داشته باشد و بهتر است بر این رقابت نظارت شود.

    02 ژوئیه 2016
  • نهاد آموزشی و پرورش از بدو تاسیس ، چه تحولاتی را به خود دیده است؟ چه رخداد های مهمی در طول تاریخ نظام آموزشی فرانسه که یکی از مهم ترین ارکان این کشور محسوب می شود ، رخ داده است؟

    مارتین فورنیه در مقاله ی فوق به بررسی کامل تاریخ نظام آموزش و پرورش فرانسه  و رخداد های مهم آن می پردازد.1960- 1975 : مدرسه ای واحد برای همه

    25 ژوئن 2016
  • چه اتفاقی خواهد افتاد اگر دیگر دانش آموزانی که وارد مدرسه می شوند متعلق به طبقات گوناگون اجتماعی نباشند؟ تحقیق گسترده ای که در مدارس راهنمایی مناطق حومه ای شهر بوردو صورت گرفته است نشان می دهد که شکست تحصیلی، انزوای هویتی و نژاد پرستی به چه صورت در مدارس مناطق دور افتاده تر در حال توسعه هستند. یک کلاس درس زبان انگلیسی در مدرسه ای در حومه ی پاریس : محمد که جنب و جوش زیادی دارد ، بی وقفه سر هم کلاسی ها و معلمش داد می کشد. معلم وی ، خانم سی. بی نتیجه تلاش می کند تا وی را آرام کند.

    22 ژوئن 2016
  • هر چه قدر بیشتر بدانیم هوشمان هم بیشتر خواهد بود : تحقیقات فعلی تأثیر مثبت آموخته‌های ضمنی و عینی  را در کسب دانش‌های گسترده‌تر نشان می‌دهد. از طرفی امروزه به‌خوبی این مسئله را می‌دانیم که کژفهمی‌های بسیاری در مورد ارزیابی‌های درسی در مدارس وجود دارد.

    13 ژوئن 2016
  • در ماه مه سال 1968 مجموعه ای از تحولات در فرانسه شکل گرفت که به عنوان یکی از دوره های حساس تاریخ فرانسه به ثبت رسیده است. در این دوره مجموعه ای از جریان اعترضی گسترده و شورشی در حوزه هایی مثل فرهنگ ، سیاست و در نهایت جامعه به وقوع پیوست .

    01 ژوئن 2016
  • آموزشی که والدین در منزل به فرزند خود می دهند  چه نقشی در یادگیری وی در مدرسه ( به خصوص دوره ی ابتدایی) ایفا می کند؟ دو جامعه شناس برای یافتن پاسخی برای این پرسش تحقیقی تجربی را از خانواده ی بیش از 300 دانش آموز سال آخر دبستان به عمل آورده اند. در این تحقیق در ابتدا از دانش آموزان ارزیابی جامعی به عمل آمد و پس از آن از والدین برای پی بردن به ارزش ها ، خواسته ها و آموزش هایی که ایشان در خانه به فرزندان خود می دهند پرسش به عمل آمد.

    30 می 2016
  • تشویق کودکان به حرف زدن و کاهش نابرابری‌های زبانی از اهداف اصلی چندین پژوهشی است که در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌های فرانسه انجام‌شده است. بعضی از این راهکارها می‌توانند تبدیل به الگویی برای پیروی شوند.

    23 می 2016
  • نظام آموزشی فرانسه از پانزده سال پیش تا کنون تغییر و تحولات گسترده ای را به خود دیده است :  شکل گیری دیپلم فنی – حرفه ای ، ارزیابی های گسترده در سطح کشوری ، تغییر و تحولات فراوان مدارس ، توسعه ی تکنولوژی های آموزشی و نواوری های جدید . . . متخصصین در این زمینه چه نقطه نظری دارند؟!

    21 می 2016

صفحه‌ها