نظریه

  • نشانه های هویت جمعی در  فیلم  بدون توقف به دلیل ساختار هیجانی آن کمتر به چشم مخاطب می آید که نشان از زیرکی سازندگان آن می دهد اما باز شاهد هستیم که در نگاه مسالمت آمیز به مسلمانان نیزخود را برتر و نجات دهنده مانند بیشتر فیلم های هالیوودی که قهرمان پرور است نشان می دهند. بدون توقف (Non-Stop) فیلمی اکشن-رمز آلود، به کارگردانی جاومه کولته سِرا است . از ستارگان این فیلم می‌توان به لیام نیسون و جولیان مور اشاره کرد.

    25 ژوئیه 2016
  • ساسکیا ساسـِـن را در ایران غالبا به واسطه کتاب جامعه شناسی جهانی شدن می شناسند، اگر چه مهمترین کتابش شهر جهانی است، از او مقاله ای تحت عنوان جغرافیای جدید مرکز و حاشیه نیز به فارسی برگردانده شده است، نوع تبیین او از شهر و جایگاه ان همان گونه که در گفت و گوی پی امده نیز مشهود است منحصر به فرد است و متمایز، اما تدوین او از نقش معماری در شکل دهی به شهر مخصوصا در حوزه تعامل فرم معماری با سرمایه، درک زیبایی شناسانه سرمایه از معماری و نقش فرم معماری در شکل دهی به شهر در قامت یک لنداسکیپ چند وجهی تقریبا خام است، که عملا گویای فاصله میان رشته هایی همچون معماری با جامعه شناسی است، فاصله ای که خود سا

    25 ژوئیه 2016
  • ژانر راک-اپرا (Rock-Opera) ‌ترکيبي است از موسيقي راک با فنون روايي و فرم‌هاي تئاتر تجربي و حاشيه اي. به عبارت دقيق‌تر اين ژانر برآيندي است از‌ ترکيب يا همجوشي دو گونه موسيقي فاخر کلاسيک اپرا که مبتني بر صورت است با موسيقي عامه‌پسند راک که مبتني بر شور و احساسات يا در اصطلاح ماده موسيقيايي است.

    25 ژوئیه 2016
  • مرسوم است در بیشتر مصاحبه های رادیویی، تلویزیونی و البته روزنامه ای با چهره ها و شخصیت های مطرح و موفق این پرسش را هم حتما بپرسند که اگر یک بار دیگر به دنیا می آمدید یا زندگی می کردید، دوباره همین شغل یا رشته و تخصص را انتخاب می کردید؟ تا آنجا که من این نوع مصاحبه ها را دیده، شنیده و یا خوانده ام، بیشتر پاسخ ها هم این بوده که بله ؛ من حتما همین می شدم که الان هستم و همین رشته و حرفه را بر می گزیدم. ظاهر این پرسش و پاسخ ساده است، اما خبر از ذهنیتی در زیر پوست شهر و پس پشت ذهن گوینده می دهد.

    24 ژوئیه 2016
  • به گفته الکس گوردن، ما با مفاهیمی از قبیل تشریفات، سوگواری و تدفین خو گرفته­ ایم؛ اما در قرن 21 مجموعه ای از نشانه­ ها، نمادها و کدهای فرهنگیِ مدرنی برای مرگ ظهور کرده­اند که پتانسیل لازم برای تغییر نگرش و تفکر ما به مرگ را دارند.مقوله مرگ در انگلستان در حال تغییر است. آیین سنتی، اجتماعی و فرهنگیِ مردم و رفتارهایی که به مرگ و روند آن مربوط می­شوند همگی در حال بازبینی هستند تا جایی که مجموعه جدیدی از نشانه­ ها، نمادها و کدهای فرهنگی در حال ظهورند.

    24 ژوئیه 2016
  • روایت 1: «از زمانی که یادم می آید خاله ام در پی این بود که خودش را به وزن ایده آلش برساند، در نتیجه روش های متعددی مانند؛ انواع رژیم های غذایی، عمل جراحی( گرفتن توده های چربی، یا جراحی معده)، ورزش کردن، داروهای لاغری و  ... را امتحان کرد. با این وجود نتوانست از شر اضافه وزنی که دچارش شده بود خلاصی پیدا کند. الان، او در سنین نزدیک به کهنسالی بوده و هنوز وزن زیاد گریبان گیرش است. این وضعیت تنها چیزی که عایدش کرده، ناامیدی ست. درنتیجه پیش خود تکرار می کند که دیگر هیچ چیز اهمیتی ندارد و به کار خودش در خوردن روزمره ادامه می دهد.

    24 ژوئیه 2016
  • استفان هاوکینگ اعتقاد دارد که دلایل محبوبیت ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری احتمالی جمهوری خواه آمریکایی را نمی فهمد.

    تلویزیون بریتانیا از مردی که فهم جهانی گسترده ای از زمان، فضا، ستارگان، کهکشان ها و سیاه چاله ها دارد پرسید، اگر می تواند دلیل محبوبیت میلیاردر سرمایه دار را توضیح بدهد.

    هاوکینگ که شاید مشهورترین دانشمند زنده در حال حاضر جهان و نویسنده یکی از پرفروشترین کتاب های دنیا باشد، پاسخ داد: من نمی توانم، او یک عوام فریب است که به نظر می رسد در رسیدن به پایین ترین وضعیت عامه پسند گرایش دارد.

    23 ژوئیه 2016
  • آیا ایرانی ها، به طور خاص تحصیل کرده های دوران مشروطه که صادق هدایت هم جزو آن ها به حساب می آید می توانستند دارای درک این همانی از سوژه و ابژه با توجه به تعریف هایدگر باشند؟  البته طبیعی است که در دوران مشروطه هنوز تازه ایرانی ها داشتند با هویت ِ خود از خلال آشنایی با دیگری رو در رو می شدند؛ ناچارا باید بین خود و دیگری و جهان خارج یک فاصله ایجاد می کردند. همان طور که گفته شد  باور داشتن به یک جهان خارج از انسان نیاز به تربیت حس های شناخت و عقلانیت برای تبیین این ابژه است.

    20 ژوئیه 2016
  • آنچه در این سال‌ها خصوصا در نقدهای تلویزیونی همواره بر طبلش کوفته می‌شود، یافتن معانی و «مفاهیم عمیقۀ» آشکار در تحلیل فیلم‌هاست، اثری که به این مفاهیم و اشارات ظاهرا «متعالی» که به سادگی در هر فیلمفارسی‌ای میتوان یافت و مخاطب آسان‌گیرش را دچار توهم تماشای اثری «پر معنا» می‌کند، سر تسلیم فرو نیاورد به ورطۀ بی‌معنا فرو میافتد یا به اجبار در تحلیل‌های  سردستی و خام، در قالب‌های تنگ از پیش تعیین‌شده گنجانده می‌شود که اغلب به دلیل متناسب‌نبودن با اثر و یا مسلط‌نبودنِ تحلیل‌گر به ابزار بیان رسانه به چیزی جز تقلیل فیلم نمی‌انجامند.

    19 ژوئیه 2016
  • مری همیلتون،  استاد  مطالعات سواد در دانشگاه لنکستر، مطالعات گسترده و عمیقی را در خصوص سوادآموزی، سواد و ارتباط آن با حوزه های مختلف قدرت، دانش، رسانه و رویکردهای چند حالتی[1] انجام داده است. کتاب حاضر حاصل 15 سال تجربه وی به عنوان معلم و مدرس دانشگاه و  محقق حوزه سواد است.

    19 ژوئیه 2016

صفحه‌ها