منابع و ماخذ

  • اين پروژه، دومين پروژه بزرگ ِ مستقل انسان شناسي و فرهنگ در كنار پروژه  انسان شناسي  تاريخي فرهنگ ايران مدرن است .  طرح اوليه اين پروژه پس از انتشار كتاب "انسان شناسي شهري" در سال  ١٣٨٥ تدوين شد. هدف اوليه آن بود كه مجموعه اي از منابع و ماخذ  براي  مطالعه فرهنگي و اجتماعي بر شهرهاي ايران فراهم شود كه فراتر از ادبيات علمي متعارف، بتوانند گنجينه اي از منابع ادبي و هنري را درباره منشا، تحول، موقعيت كنوني و آينده شهرهاي ايران به صورت دسترسي آزاد الكترونيك و بانك هاي نوشتاري ، ديداري،  شنيداري با قابليت هاي فرامتني، ايجاد كنيم.

    25 ژوئیه 2016
  • ژانر راک-اپرا (Rock-Opera) ‌ترکيبي است از موسيقي راک با فنون روايي و فرم‌هاي تئاتر تجربي و حاشيه اي. به عبارت دقيق‌تر اين ژانر برآيندي است از‌ ترکيب يا همجوشي دو گونه موسيقي فاخر کلاسيک اپرا که مبتني بر صورت است با موسيقي عامه‌پسند راک که مبتني بر شور و احساسات يا در اصطلاح ماده موسيقيايي است.

    25 ژوئیه 2016
  • استفان هاوکینگ اعتقاد دارد که دلایل محبوبیت ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری احتمالی جمهوری خواه آمریکایی را نمی فهمد.

    تلویزیون بریتانیا از مردی که فهم جهانی گسترده ای از زمان، فضا، ستارگان، کهکشان ها و سیاه چاله ها دارد پرسید، اگر می تواند دلیل محبوبیت میلیاردر سرمایه دار را توضیح بدهد.

    هاوکینگ که شاید مشهورترین دانشمند زنده در حال حاضر جهان و نویسنده یکی از پرفروشترین کتاب های دنیا باشد، پاسخ داد: من نمی توانم، او یک عوام فریب است که به نظر می رسد در رسیدن به پایین ترین وضعیت عامه پسند گرایش دارد.

    23 ژوئیه 2016
  •  

    حسین آبادی،م.، ۱۳۹۲، مصرف‌کنندگان جدید فضاهای شهری، تهران: انتشارات تیسا

    این کتاب  تلاش می‌کند نشان دهد که خرید در فضاهای جدید شهری، صرفاً رفتاری اقتصادی نیست، بلکه حاصل در هم تنیدگی معانی و مقاصد متفاوتی از تفریح، منزلت اجتماعی، هویت‌سازی و... است و متأثر از عوامل گوناگون نظیر جنسیت و سن است. هم‌چنین به تغییرات بازارهای سنتی و مدرن می‌پردازد و در ارتباط با درآمد نفت، گسترش بازار‌های مدرن در ایران را توضیح می‌دهد و ویژگی‌هایی برای هر نوع بازار را مطرح می‌کند.

    19 ژوئیه 2016
  • «کتاب اندر آداب و احوال مجموعه ای از طنزهای انتقادی و اجتماعی منوچهر صفاست که با نام مستعار غ.داوود در دهه های 1330و1340در مجلات علم و زندگی،کتاب هفته و فردوسی منتشر شده کرده است.منوچهر صفا در این کتاب در مقام یک راوی عادی و البته آگاه به جهان بیرون (بخوانیم فرهنگ دیگری)و هوشیار به جهان درون(بخوانیم فرهنگ خودی)از تناقض های فرهنگی سخن می گوید و به هجو مظاهر مدرنیستی زندگی روزمره ایرانی می پردازد.از این رو،یکی از مضامین اصلی آثار او در این کتاب نمایاندن تناقش میان سنت و مدرنیته درونی نشده و شبه مدرنیستی است که مشخصا از اواسط دهه 1330آغاز می شود.کار مولف در این اثر بازنمایی عمق ا

    19 ژوئیه 2016
  • فهرست اصطلاحات

     

    18 ژوئیه 2016
  • خشم، عصبانیت و ناراحتی فرانسه را درنوردیده است. شرایط جدیدی که در فرانسه به وجود آمده است را نمی‌توان با کمک کلمات بیان کرد. همه هنوز خیلی خوب حوادث ژانویه را به خاطر دارند و حتی وضعیت اورژانس هنوز هم ادامه داشت. هیچ‌کس حتی فکر این را هم به خود راه نمی‌داد که چنین حادثه‌ای در نیس به وقوع بپیوندد، نیسی که یکی از امن‌ترین شهرهای فرانسه قلمداد می‌شود. کسی که این حمله را ترتیب داده بود، از عمد جایی را انتخاب کرده بود که می‌دانست جمعیت بسیار زیادی، اعم از زن، مرد، کودک، پیر و نوجوان در آن حضور خواهند داشت. جایی که خانواده‌ها به همراه فرزندانشان در جشن شرکت کرده بودند.

    18 ژوئیه 2016
  • ”فیلمخانه“ (”سینماتک“) فرانسه، تا پایان ماه مه نخستین مرور بزرگ آثار گذشته سینمائی جهان را برگزار خواهد کرد که به ”رائول روئیز“ فیلمساز فرانسوی ـ شیلیائی اختصاص یافته است. حدود شصت اثر ساخته او به نمایش در خواهند آمد که چند فیلم از آن میان تاکنون اکران نشده و بسیاری از آنها به همین مناسبت مرمت شده اند. فیلمساز در بنای این آثار پرشمار، هرگز به رعایت هنجارهای تحمیلی صنعت سینما و بازار تولیدات آن تن در نمی داد.

     

    18 ژوئیه 2016
  • موج نو در سینمای ایران موافقین پرتعداد و مخالفین صریحی دارد. به باور موافقین، موج نو در مقابل فیلمفارسی های رایج ایستاد و سخنی متفاوت با آنچه آنها رویا فروشی،سطحی نگری و ابتذال می خواندند در سینما پدید آورد. مخالفین اما معتقدند اگر موج نو در سینمای فرانسه دارای پایگاه اجتماعی و عقبه فکری مستحکمی برگرفته از اندیشه تئوریسین های «کایه دو سینما» بود، در سینمای ایران چنین استوار شکل نگرفت و قوام نیافت و در حد چند فیلم مخالف جریان حاکم باقی ماند. به همین دلیل نمیتوان واژه موج  و جریان را بر آن نهاد.

    17 ژوئیه 2016
  • و حال به پرسش اساسی می رسیم: آیا زندگی ِ ما معنایی دارد؟ این معنا چیست؟ جایگاه انسان بر روی  زمین کدام است؟  و اینجا است که متوجه می شویم چرا موجودات بالزاکی  چنین برای ما اطمینان بخش بودند: زیرا آنها به جهانی تعلق داشتند  که انسان، اربابش بود؛  این موجودات [مثل] کالاها و اشیائی بودند که مساله تصاحب و حفظ  و به دست آوردنشان [در کار] نبود؛ زیرا میان این اشیاء و صاحبانشان، هویتی پیوسته وجود داشت:  یک جلیقه ساده، خود، یک شخصیت بود و در عین حال یک جایگاه اجتماعی. انسان، دلیل همه چیزها، کلید کیهان، و ارباب طبیعت و مشیت الهی به حساب می آمد...

    16 ژوئیه 2016

صفحه‌ها