کارگاه ترجمه

  • به گفته الکس گوردن، ما با مفاهیمی از قبیل تشریفات، سوگواری و تدفین خو گرفته­ ایم؛ اما در قرن 21 مجموعه ای از نشانه­ ها، نمادها و کدهای فرهنگیِ مدرنی برای مرگ ظهور کرده­اند که پتانسیل لازم برای تغییر نگرش و تفکر ما به مرگ را دارند.مقوله مرگ در انگلستان در حال تغییر است. آیین سنتی، اجتماعی و فرهنگیِ مردم و رفتارهایی که به مرگ و روند آن مربوط می­شوند همگی در حال بازبینی هستند تا جایی که مجموعه جدیدی از نشانه­ ها، نمادها و کدهای فرهنگی در حال ظهورند.

    24 ژوئیه 2016
  • نگاهی دیگر به شرق و جنوب شرق ترکیه[i]

    : نویسنده: کامیل احمدی[ii]، ریچارد لیم[iii]، متین چولهاغول[iv]، ایسه ستورکنبووم[v] و دیگران

    تعداد صفحات: 671 صفحه

    قطع کوچک

    20 ژوئیه 2016
  • این مقاله به بررسی جغرافیای انتخاب والدینی در یک منطقه روستایی می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه گروهی از والدین راه و روش خودشان را از طریق فرآیند انتخاب مدرسه ابتدایی انتقال می‌دهند. در این مقاله از داده‌های مردم نگارانه ای که از طریق مصاحبه‌ها و مشاهدات با والدین و کارکنان از سه مدرسۀ ابتدایی در انگلستان گردآوری شده، استفاده شده است. این پژوهش از مفاهیم سرمایه، عادتواره و میدان بوردیو بهره برده است تا نشان دهد که چگونه منابع و ارزش‌های والدین بر انتخاب مدرسه برای فرزندانشان تأثیر می‌گذارد.

    16 فوریه 2016
  • مجسمه­ های تدفين ملنگان از شمال نيو ايرلند، بخشی از گينه ی نو امروزی، نمونه ­های برجسته ­ای از هنر تجسمی هستند. تراشکاری ­ها در مراسم مذهبی مرگ افراد متعلق به قبيله و هم برای مراسم ورود پسران قبيله استفاده می شد. کاشفان اروپايی اوايل قرن نوزدهم به اندازه­ ای شيفته ی مجسمه­ ها شدند که نمونه­ هايی را به اروپا و آمريکا آوردند. هنگامی که مبلغان مسيحی در اواخر قرن نوزدهم به نيوايرلند آمدند، کوشيدند تا جشن ­ها و تراشکاری­ های مرتبط با آن را سرکوب کنند، چرا که پيش ­تر نماينده ی عقايد بت ­پرستان بودند.

    07 فوریه 2016
  • مارگاره مید ، در کتاب خود تحت عنوان نوجوانی در ساموئا (۱۹۲۸) که کتاب دوم از مجموعه‌ی اخلاق و جنسیت در اقیانوسیه محسوب می‌شود، می‌نویسد: «من وقتی وارد ساموئا شدم، سعی کردم پاسخی برای این پرسشم پیدا کند: آیا ریشه‌ی مشکلاتی که نوجوانان ما از آن‌ها رنج می‌برند، ماهیت خود ایشان است و یا خیر، تأثیر محیط اطراف؟» مید در کتاب خود این مسئله را عنوان می‌کند که نوجوانی مرحله‌ای ضروری بین دوران کودکی و بزرگ‌سالی نیست.

    15 ژوئیه 2015
  • حال که  نحوه ی انتخاب اشیاء این نمایشاه و کاتالوگ روشن شد،  توضیحی در باره ی گروه   بندی های بت ستیزان  بر پایه ی نحوه ی عملشان مفید خواهد بود.  به دلیل پیچیدگی و دشواری  این موضوع توافق  برمعیار سنجش  این  نوع شناسی[1] وجود ندارد.  مشخص نمودن چنین معیاری  با روح این نماشگاه در تضاد است زیرا همان طور که توضیح دادم، هدف ما  باز ـ تعریف بت دوستی [2] و بت شکنی به منظور ایجاد  عدم اطمینان  در تشخیص نوع  تصویر پرستی / تصویر ویرانی است که با آن مواجهیم.

    12 ژوئیه 2015
  • حالا، در برابر این پس‌زمینه است که ما می‌توانیم دستاورد لاکان را بسنجیم. او نخستین کسی بود که، تا آنجا که من می‌دانم حتی تنها کسی بود که، مختصات یک، بیایید بگوییم، تئوری‌ای نا‌ـ‌خیالی، نا‌ـ‌طبیعی‌شده ــ من حتی وسوسه می‌شوم بگویم، نا‌ـ‌انسان‌مبناانگارانه ، ناـ‌انسانی ــ از تفاوت جنسی را ترسیم کرد. به بیان دقیق، تئوری‌ای که به طرزی رادیکال از هر نوع جنسی‌سازی انسان‌مبناانگارانه‌ می‌گسلد:

     

    مردانه/زنانه همچون دو اصل کیهانی، ین/یانگ، فعال/منفعل، و امثالهم.

    07 ژوئیه 2015
  • بدین ترتیب، اگر یک "انسان شناس"،  به منظور رسیدن به هدفی معین، اقدام کند- چه این هدف، برایش هدفی شخصی باشد و چه هدفی تحمیل شده از بیرون باشد- علمی خاص، به نام علم "اهداف"، وجود ندارد. آیا می توان گفت که علمی به  نام علم "روش  "  وجود دارد؟ اگر جواب به این سوال مثبت باشد،باید گفت که این علم،  طبیعتا،تنها توانسته است  به طور تجربی ، و در پی تحقیقات  پی در پی ، خود  را آشکار کند.

    07 ژوئیه 2015
  • انگاشت پدر-مادری کردن اواخر دهه‌ی ۵۰ میلادی در علوم انسانی متولد شد. بررسی تاریخ این مفهوم و نیز شیوه‌های مختلف اجرای آن توسط زن و مرد به ما در درک بهتر ابعاد تغییرات جایگاه والدین در جامعه‌ی امروزی کمک می‌کند.

    07 ژوئیه 2015
  • از بیست سال پیش تاکنون، ارزیابی هدفمند نظام‌های آموزشی به‌عنوان روش بسیار مؤثری برای اداره‌ی هرچه بهتر و مؤثرتر آن‌ها محسوب می‌شود، ارزیابی‌ها هم در حوزه‌ی آموزش و هم در حوزه‌ی سیاسی صورت می‌گیرد.

    06 ژوئیه 2015

صفحه‌ها