زندگینامه

  • امير پيش از آنکه به دنيا بيايد پدرش را از دست داده است و مادرش او را در ششسالگي تنها ميگذارد. همراه با برادر بزرگترش تحت سرپرستي خالهاش زندگي ميکند. کارهايي مانند تخمهفروشي جلوي در سينما، کنترلچي سالن سينما و آپاراتچي سينما را در آبادان تجربه ميکند. از 12 سالگي با تماشاي فيلمهاي خارجي در سينماي آبادان، به سينما و نمايش علاقه پيدا ميکند و بعد در تئاتر حافظ آبادان نقشهايي کوتاه بچهها را بازي ميکند. سالهاي اول دبيرستان را در دبيرستان رازي آبادان ميگذراند. 

    16 ژوئیه 2016
  • سال ١٩٩٣ اولين ساختمان زاها حديد، سيزده سال بعد از تاسيس دفترش در لندن به سرانجام رسيد. در همين سال من براى تدريس در رشته معمارى وارد دانشگاه شدم و تا شش سال در آنجا ماندم. سالهايى كه ميرميران بار معاصريت معمارى ايران را به دوش كشيد. او در هفت مسابقه مهم آن سالها از جمله فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران و طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری شركت كرد كه در شش تايشان اول شد. شيردل با آمدن به ايران در همان دوره امكان خروج از حاشيه و پيوستن به مركز و بخشى از معمارى معاصر جهان بودن را فراهم كرد.

    16 ژوئیه 2016
  • به پرواز آيد مرغي از فراز، هر آن مرغي که آدم نام گيرد. گَهي مرغان که آدم را مانند، گَهي آدم که آن‌را مرغ خوانند. از اين مرغان يکي بنشست، تنها... پريد از پنجره در کارگاهي، از درون روشنايي بر سياهي.

    «نه‌مرغِ نه‌آدم» به تاريکي نگاهي داشت... بسي «آهن» در انبوه سياهي نمايان کرد، سپس سَرها و تَن‌ها يک‌به‌يک خود را از فضاي تنگِ «آهَنگاه»2رهانيدند... «آهنستان»ي عيان است. نگاه «نه‌مرغِ نه‌آدم» به «آهن»‌ها است، آهن‌هايي که خود را هم‌چو انسان مي‌شناسانند.

    16 ژوئیه 2016
  • " قرار دلم کجا می روی " ، نام و مطلعِ شعر ترانه ای است  که جمشید ارجمند بر روی آهنگی  ساخته ی حبیب الله بدیعی ( 1312 – 1371 ) ، موسیقی دان و نوازنده ی برجسته ی ویلن که عبدالوهاب شهیدی ( 1301 - . . . ) خوانده ، سروده است  ؛ زمانی که با داوود پیرنیا  ( 1279 – 1350 ) سرپرست برنامه ی گلها همکاری می کرد .

    13 ژوئیه 2016
  • 1.هناک دراسات کثیرة وکثیفة حول أفلام عباس کیارستمي یبلغ عددها – علی حدّ تعبیر أحد الباحثین السینمائیین – عدد الأغصان والأوراق والأشجار والفواکه التي نراها في أفلامه، ولم تأتِ هذه الدراسات العدیدة والمتنوعة اعتباطا، وإنّما حاز کیارستمي – المعروف لدی العرب ﺑ"کیاروستمي" - علی أفئدة مشاهدیه، قبل أن یحظی بالجوائز والمیدالیات الکثیرة في شتی المهرجانات.

    11 ژوئیه 2016
  • عباس کیارستمی، دیگر نیست، هر چند امروز بیشتر از هر زمان دیگری «هست». مرگ او، زایشی بود و هست که سینما و هنرش را در ابعادی جدید و جهانی بار دیگر  به جوشش و شوری تازه خواهد رساند و این برای همه ما هم یک افتخار است و هم شاید عاملی برای  گرفتن یک درس تاریخی. در تاریخ فرهنگی ایران دو نهاد ارزشمند، که خوشبختانه هنوز وجود دارند،  سهم بزرگی در به ثمر رساندن استعدادها و  چهره های درخشانی داشته اند که  نه فقط این فرهنگ را با عمر پر بار خود سیراب کردند و  بلکه  آن را در سراسر جهان  به مردمانی که اغلب تصاویری کلیشه ای از  ما و فرهنگمان دارند، شناسانده اند.

    09 ژوئیه 2016
  • به یاد آن مرد که پشت عینک تیره اش سوژه هایش را انتخاب می کرد

    امروز (سه شنبه) صبح وقتی خواستم لباسم را بپوشم و آماده حرکت سوی محل کارم شوم  یک لحظه در انتخاب پوشیدن پیراهن دچار تردید شدم. من پیراهن مشکی ندارم اما یک بلوز خاکستری رنگ دارم که در ایام و مناسبت ها یا در مراسم ترحیم به احترام متولیان مجلس می پوشم.

    در ناخودآگاه ذهنم دستم سوی این بلوز خاکستری رنگ رفت که به خاطر لیالی قدر هنوز روی چوب لباسی اتاق قرار داشت. بلوز خاکستری را پوشیدم و کت سرمه ای ام را هم تنم کردم، اما حوصله عطر زدن نداشتم.

    09 ژوئیه 2016
  • سال ها  روزی در هفته با  گروهی از جوانان،  سفری خیالین به ایران می  کردیم، به بلیط و  ویزایی هم احتیاج نبود؛ روزهای جمعه ساعت  یک بعد از ظهر، زمان تماشای  فیلم های ایرانی بود.  دانشجویان با شوق و ذوق و کاسه های کوچک پر از تنقلات و شرینی های ایرانی جمع می شدند و به تماشای فیلم می نشستیم.

    09 ژوئیه 2016
  • درباره ابراهیم گلستان [1]

    09 ژوئیه 2016
  • طلیعه

    جواب نامه‌اش باز هم «نه» است طبق معمول. اما از پای نمی‌نشیند و این «نه‌ها» تنها محمد را مصرتر می‌کند. باز هم نامه می‌نویسد و باز هم پیگیری می‌کند نه برای امتیازی، نه برای یک مقام والا و نه برای مالی و نه ثروتی، تنها برای یک حق طبیعی، تنها برای آنکه اجازه امتحان سوم متوسطه را به او بدهند.

    این سرآغازیست بر تلاش‌های بی پایان فردی که در واقع، معنای «یا راهی خواهم یافت و یا راهی خواهم ساخت» را به منصه‏ی ظهور می‌گذارد و از «محمد خزائلی اعماء» که در آغاز خطابش می‌کردند، به «دکتر محمد خزائلی» دانشمند و محققی برجسته در زمان خود تبدیل می‌شود.

    11 ژوئن 2016

صفحه‌ها