سرآغاز

انسان شناسی جنسیت

جنسیت، میدان علم و کشمکش برای دست یابی به قدرت

لادن رهبری
one-stands-out-of-a-group-300.jpg

توجه به دست یابی به قدرت و کشمکش یکی از مسائلی است که در بررسی میدان های علمی مورد توجه پیر بوردیو قرار گرفته است. بوردیو به عنوان انسان/جامعه شناسی تحت تاثیر دورکیم، مارکس و ماکس وبر شناخته شده است. نظریات او که در سطح کلان جامعه شناختی قرار داده شده است،‌ مفاهیمی همانند قدرت و تضاد را وارد بررسی نهادها و میدان های علمی می کند. او معتقد است که میدان علمی  هم مانند هر میدان اجتماعی دیگر، محل کشمکش و رقابت برای دستیابی به قدرت است. در واقع محققان نیز مانند تولیدکنندگان فرهنگی دیگر تلاش می کنند که فعالیت های خود را بیش از همکاران خود، مشروع جلوه دهند....

نابرابری میان زنان و مردان در تحصیلات و استخدام

پریسا بالائی
Copy_3_0.jpg
​در شرایطی که زنان در کشورهای توسعه یافته، به ویژه در شمال امریکا و اروپا، پیشرفت‌های قابل توجهی در شرایط اقتصادی و اجتماعی در سال‌های اخیر داشته‌اند، در بیشتر نقاط جهان زنان در مقایسه با همکاران مرد خود به طور چشم‌گیری شرایط سخت‌تری دارند. زنان اگرچه در بیشتر کشورهای جهان دارای حق رای هستند، اما بیش از 90 درصد این کشورها این حق را در 50 سال اخیر برای زنان قائل شده‌اند.

پوشاک زنان در دوره ساسانی

پروین بابایی
- بیشاپور.JPG

محدودیت آثار به جا مانده از لباس زنان در دوره­ ی ساسانیان در قیاس با لباس مردان، تحقیق در این خصوص را با مشکل مواجه ساخته است. کنت گوبینو در کتاب «سه سال در ایران» معتقد است که آنچه در ایران ساسانی بوده است تنها پوشیدگی زن نبوده، بلکه مخفی نگه داشتن زن بوده است. پوشیدگی زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که حتی گاهی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباس­ های بلند سایر بانوان، تا پشت پا کشیده شده است. لباسی که توسط زنان غیر درباری و غیر ربانی پوشیده می ­شد،

اسطوره و منطق - بخش سوم

نویسنده: نِویل مُرلی برگردان و مقدمه: ناتالی چوبینه
پرومتئوس آتش آسمانی را می دزدد

استفاده از خصوصیت‌های انسانی جهان‌شمول، ویژگی‌هایی که بتوان ثابت کرد هر انسانی متعلق به هر زمان و مکان و فرهنگی که باشد واجد آنهاست، برای ساختن پل ارتباطی مستقیم بین «خود» و فرهنگ‌های «دیگر» در وهله نخست آسان و نویدبخش به نظر می‌رسد. اما مُرلی پس از پیشنهاد چنین راهکاری به نقد و بررسی آن می‌پردازد و دو ایراد اساسی را در این رابطه مطرح می‌کند: نخست این که اسطوره از درون انسان، از تخیل و اندیشه، سرچشمه می‌گیرد

پوشاک زنان در دوران سلوکیان و اشکانیان

پروین بابایی
1.jpg

هر­ گاه در فرم تن­ پوش ­های دوره سلوکی و تزییناتی که برای آن قایل شده اند دقیق شویم به شلوغی و انسجام نداشتن موتیف ­ها (طرح تزیینات روی پارچه­ لباس) و به طور کلی برش و دوخت تن پوش­ ها که تفاوت فاحشی با دوره­ی هخامنشیان دارد، پی می­ بریم. در این دوران می توان پیکره ­های برنزی آتنا[1]الهه­ یونانی را با لباسی که همانند لباس یونانیان شکل خاصی ندارد مشاهده کرد. یک نمونه از این پیکره ­ها، تندیسی مکشوف از

فکر نکنید، منتشر کنید!

فاطمه سیارپور
viberia-23.jpg

تکنولوژی های ارتباطی دنیا را به سوی مدرنیزه شدن هر چه بیشتر برده و در طول دوران کوتاه خود توانسته تأثیرات گوناگون و زیادی بر تعاملات انسانی بگذارد.  این  تکنولوژی ها با تنوع کارکردی که داشته و دارند اکنون به راحتی توسط بسیاری از افراد در فرهنگ ها و کشورهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند و انواع کارهایی مانند گفتگوهای از راه دور، عضویت در شبکه های اجتماعی برای ارتباط هر چه بیشتر افراد، ...

پوشاک زنان در دوره ماد و هخامنشی

پروین بابایی
v5f7a014_f27_300.jpg

آخرین مهاجرانی که در هزاره­ اول ق.م از استپ­های روسیه هنگام یک یخبندان شدید از راه ­های مختلف به فلات ایران روی آوردند اقوام ماد و پارس بودند. فرانسوا بوشه در کتاب «تاریخ لباس غرب» به این مطلب اشاره می­ کند: در ابتدای هزاره­ دوم، مردم استپ که قدمتشان در عین سادگی پیشرفته بود خانه ­های آسیایی و روسی ­شان را ترک نموده مجهز به سلاح­های جدید به کشورهای خاور میانه سرازیر شدند و ساکنان بومی را از سرزمین­شان راندند.

نحله‌های فمینیستی (2)الهیات مسیحی-فمینیستی؛ متکلمان پیشگام فمینیست

شارون جیمز برگردان فاطمه همدانیان
17319701-Abstract-word-cloud-for-Feminist-theology-with-related-tags-and-terms-Stock-Photo.preview.jpg

چنانچه در شماره ابتدایی مقاله اشاره شد الهیات فمینیستی نوعی از فرقه‌گرایی‌های مذهبی است که در آن متکلمان فمینیست سعی در حذف یا تغییر و تفسیر جایگاه مردان یا دانش ایشان از مذهب دارند. در این میان، متکلمان فمینیست که در سنت مسیحیت بیش از ادیان دیگر فرصت جلوه و حضور داشته‌اند و توانسته‌اند در این حوزه به تولید معانی قابل تاملی دست یازند. در شماره دوم از جستار الهیات مسیحی-فمینیستی به پیشگامان فمینیست در سنت مسیحیت خواهیم پرداخت:

تحلیل جامعه شناختی داستان کلید عقل

نسيم خواجه زاده
199741_474.jpg

بی شک، شناخت داستانهای کهن و بازکاوی در معانی که آنها میتوانند داشته باشند، به بازیابی هویت جامعه و فرد یاری می رساند. در این میان داستان «کلید عقل» یکی از داستانهای فولکوریک دزفول است که پژوهش¬گر آن را از افراد بومی شنیده و به گونه‌ی مقایسه ای و تطبیقی مکتوب کرده است. در مقاله‌ی پیش رو تلاش میکنیم با تلفیقی از نظریه های «هویت اجتماعی»، حوزه‌ی خصوصی و حوزه‌ی عمومی« هابرماسی» و معنا درمانی« فرانکل»، تحلیلی جامعه شناختی

جنسیت و مصرف: فرهنگهای خانگی و تجاری شدن زندگی روزمره

شایسته مدنی
book.2.png

اما کیسی، لیدیا مارتنز (2007) انتشارات آشگیت
دو دهه‌ی گذشته، نظریات اصلی و پیشرفت عملی، در رویکردهای فرهنگی و اجتماعی به مصرف دیده شده است. امروزه، مصرف فرهنگی موضوع اصلی علوم اجتماعی و هنر است و تحقیق و آموزش به مطالعه‌ی فرهنگی و اجتماعی آن اختصاص دارد که نتایج بدست آمده مطلوب بوده است.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.