سرآغاز

انسان شناسی جنسیت

تحلیل جامعه شناختی داستان کلید عقل

نسيم خواجه زاده
199741_474.jpg

بی شک، شناخت داستانهای کهن و بازکاوی در معانی که آنها میتوانند داشته باشند، به بازیابی هویت جامعه و فرد یاری می رساند. در این میان داستان «کلید عقل» یکی از داستانهای فولکوریک دزفول است که پژوهش¬گر آن را از افراد بومی شنیده و به گونه‌ی مقایسه ای و تطبیقی مکتوب کرده است. در مقاله‌ی پیش رو تلاش میکنیم با تلفیقی از نظریه های «هویت اجتماعی»، حوزه‌ی خصوصی و حوزه‌ی عمومی« هابرماسی» و معنا درمانی« فرانکل»، تحلیلی جامعه شناختی

جنسیت و مصرف: فرهنگهای خانگی و تجاری شدن زندگی روزمره

شایسته مدنی
book.2.png

اما کیسی، لیدیا مارتنز (2007) انتشارات آشگیت
دو دهه‌ی گذشته، نظریات اصلی و پیشرفت عملی، در رویکردهای فرهنگی و اجتماعی به مصرف دیده شده است. امروزه، مصرف فرهنگی موضوع اصلی علوم اجتماعی و هنر است و تحقیق و آموزش به مطالعه‌ی فرهنگی و اجتماعی آن اختصاص دارد که نتایج بدست آمده مطلوب بوده است.

مطالعات زنان در اسلام و غرب:یک کتاب شناسی منتخب

ویون حداد برگردان نیلوفر انسان، مارال فرخی
gensiyat  - hadad.png

مسلمانان در غرب ، اعم از اینکه زن یا مرد ، مهاجر یا بومی ، سکولار یا تازه مذهب باشند ، به گونه ای اجتناب ناپذیر به عنوان بخشی از تاریخچه زندگی شان ، تجربه هایی از حضور در فضای اسلام و غرب دارند که بخش مهمی از فرآیندهای کنونی خود شناسی را تشکیل می دهد .فرآیند مستعمره سازی نواحی اسلامی توسط کشورهای غربی ،

خشونت، سلامت روان زنان را تهدید می‌کند

عالیه شکربیگی-سیمین عثمان زاده بوکانی
128.jpg

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که یکی از عوامل عمده و مؤثر بر سلامت روان زنان در تمامی مناطق دنیا، مسئله خشونت در خانواده می‌باشد که رایج‌ترین انواع آن، خشونت علیه زنان توسط همسر یا شریک زندگی است. یک تعریف برای خشونت خانگی عبارت است از اعمال هر گونه زور و اجبار که موجب تهدید زندگی فرد یا جسم و شخصیت روانی وی و یا آزادی فردی او در خانه گردد

پیوست: 

افشای جزئیات هولناک از زندان زنانه نازی‌ها

برگردان بهزاد ساعد پناه
187071_907.jpg

شروع داستان به سال 1939 بازمی‌گردد. هشتصد زن آلمانی از میان جنگل‌هایی در پنجاه مایلی شمال برلین به محلی دوردست در نزدیکی یک دریاچه انتقال داده شدند. شش سال بعد جمع‌شان به صد و سی هزار نفر رسید.به گزارش فرارو به نقل از تلگراف، بین 10 تا 40 درصد از آن زنان مردند. همگی گرسنگی شدید، کار اجباری، کتک خوردن و شکنجه را تجربه کردند.

پدیدارشناسی خانه:‌ نقد رمان چراغها را من خاموش می‌کنم

محمد زینالی اناری
49955_666.jpg

شاید زن خانه دار یکی از اسطوره های دنیای مدرن باشد که کمتر کسی در انسانشناسی و حتی نقد ادبی به آن پرداخته باشد. این داستان فضای زندگی عادی شده و تثبیت شده یک زن خانه دار و روزمرگی آن را به تصویر میکشد و خانم دادفرمای سعی کرده است این فضای روزمره شده را مورد تحلیل پدیدارشناسانه قرار دهد. این داستان روایت برهه ای از زندگی  کسل کننده زنی است که به نظر می رسد روزهایی تکراری را از سر می گذراند

نحله‌های فمینیستی (1): الهیات مسیحی فمینیستی

شارون جیمز برگردان فاطمه همدانیان
Caravaggio_Supper_at_Emmaus.jpg

 الهیات مسیحی  فمینیستی نوعی از فرقه‌گرایی‌های مذهبی است که در آن متکلمان فمینیست سعی در حذف یا تغییر و تفسیر جایگاه مردان یا دانش ایشان از مذهب دارند. بدین ترتیب متکلمان فمینیست نوعی خاص از معنویت را با محوریت زنانه پایه‌گذاری می‌کنند. در راستای بررسی بیشتر الهیات فمینیستی در چهار بخش به آن می‌پردازم. بخش اول به بررسی کلی نحله‌ها می‌پردازم.

گذری بر تاریخچه 8 مارس: روز جهانی زن

فاطمه همدانیان
images.jpg

زن همراه مرد است و از ظرفیت روحی برابر با مرد برخوردار است، اگر معنای قدرت را در قدرت اخلاقی بدانیم، زنان بی‌اندازه بر مردان برتری دارند... اگر پرهیز از خشونت قانون زندگی ماست پس آینده از آن زنان است...مهاتما گاندی

نیاز به تعریف جدیدی از روابط جنسیتی در جامعه با نگاهی بر انیمیشن جمشید و خورشید

فاطمه سیارپور
JamshidAndKorshid3.jpg

جمشید و خورشید از داستان­ های کهن در ادبیات است که به دست شعرا و ادیبان مختلف به نظم و نثر کشیده شده است. اگرچه شاید این داستان در ایران به شناخته­شدگی ادبیات عاشقانه دیگر مانند لیلی و مجنون نظامی یا ویس و رامین نباشد، اما در سال­های اخیر (1384) دست­مایه خلق انیمیشینی به همین نام به کارگردانی بهروز یغماییان قرار گرفت و روایتی مبتنی بر نگاهی آغشته به طنز ظریف مخاطب­ پسند از آن روی پرده سینما رفت...

داستان‌نویسی همچون روش تحقیق در علوم اجتماعی

نسرین قوامی
2246_855_855.jpg

پاتریشیا لیوی، جامعه‌شناس فمینیستی است که تاکنون دو رمان پرفروش منتشر کرده است. به معنای دقیق کلمه، او همزمان یک جامعه‌شناس و یک رمان‌نویس نیست؛ لیوی رمان را به عنوان یک روش برای عرضه‌ی پژوهش علوم اجتماعی برگزیده است. علایق اصلی لیوی در جامعه‌شناسی حوزه‌های جنسیت و روش‌شناسی است. به نظر او مباحث روش‌شناختی معطوف به این پرسش‌اند که ما چگونه می‌توانیم دانش را ایجاد و آن را در

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.