سرآغاز

انسان شناسی جنسیت

زشتی یا زیبایی: مساله این است!

لادن رهبری
beauty.png

افلاطون مهم ترین آرزوهای انسان را سالم بودن، ثروتمند بودن و زیبا بودن دانسته است. به نظر می رسد زشتی و زیبایی در طول تاریخ به اندازه ی دو ویژگی دیگر مهم شناخته شده اند. در تمام دوران تاریخ زندگی بشر، معیارهای زیبایی و زشتی برای زنان و مردان وجود داشته اند. این معیارها در برخی دوره های تاریخی محدودتر و در برخی دوران ها گسترده تر بوده اند ولی اهمیت داشتن چهره و بدنی زیبا مطابق مد روز همواره مطرح

پیوند واقعیت و خیال در رمان سور بز

شبنم شمس الدین، سمیه قاسمی، مهری محمدی
b8443478e74bb92611f3eda4a53c6a98.jpg

تصویر: یوسا
سور بز روایتی مدرن از وقایعی تاریخی- تخیلی است که جمهوری دومنیکن در زمان استبداد تروخیو شاهد ان بوده است. یوسا با انتخاب راویان گوناگون در یک رمان داستان را از درون ذهن هر کدام چنان روایت می کند که گویی خواننده خود در میان تمامی اتفاقات به ایفای نقش می پردازد.

پیوست: 

بدن ، عرصه بیان قدرت

فرزانه سجادپور
20090302_dancing_0008.preview.JPG

زیبایی و زیبایی طلبی بخشی از تمایلات انسانی برای کسب تعالی جسمانی است. زیبایی و زیبایی طلبی بخشی از تمایلات انسانی برای کسب تعالی جسمانی است. اما این میل طبیعی همواره با رویکردها و دیدگاه های مختلفی تحلیل شده است. تا پیش از عصر روشنگری جسم به عنوان بخشی از عالم مادی مورد انتقاد و بی توجهی قرار می گرفت یا حتی توصیه می شد برای تعالی روح ،افراد ریاضت ها و آسیب های بدنی را متحمل شوند.  اما این میل

گرترود و اُفلیا: نگاهی دوباره به بازنمایی نوع‌نمونیِ زنان درباری عهد الیزابت در نمایشنامه‌ی هملت

ناتالی چوبینه
352px-Ophelia_1894.jpg

تصویر: اوفلیا اثر جان ویلیام واترهاوس(1894)
یکی از ویژگی‌هایی که هملت را از سایر تراژدی‌های شکسپیر متمایز می‌کند، شباهت آن با نمایشنامه‌های تاریخی – سیاسی او به لحاظ نقش زنان است. شخصیت‌های زن در این گروه اخیر، که طبعن با تکیه‌ی فراوان بر رویدادهای تاریخی اغلب مرد-‌ محور از قبیل نبرد بر سر تاج و تخت یا آب و خاک نگاشته شده‌اند، نقشی کلیدی در فرآیند کنش دراماتیک برعهده ندارند و اغلب می‌توان متن را بدون حضور آنان و در

یک نویسنده، یک سرزمین: نیرنگ کلکته (لوموند دیپلوماتیک مارس 2014)

دواپریا روی برگردان منوچهر مرزبانیان
devapriyaroy_app.jpg

تصویر: دواپریا روی
نخستین رمان «دواپریا روی» با نام «راهنمای زن مبهم» [i]، موفقیت درخشانی را درهند برای این زن نویسنده جوان به ارمغان آورد؛ روایتی از دیدار مضحک و هیجان انگیز عروسی بسیار جوان و زن پنجاه شصت ساله ای که به تردید بر گذار زندگی خویش می نگرد. و باز در آخرین اثرش «باشگاه کاهش وزن» [ii]، دلهره ها و رویاها و دوستی های زنانی را به صحنه آورده است که از لایه های میانه حال اجتماع برخاسته اند؛ در پس زمینه کلکته، شهری به رنگ صورتی.

دختر بودن در کلاس پسران!

ماری دِزه برگردان گروه مترجمان پیشرو
th6.jpg

دخترانی که رشته های مردانه را انتخاب میکنند،چگونه دوران تحصیل خود را سپری میکنند؟ جولی توماس (Julie Thomas) ، جامعه شناس، وضعیت دختران جوان سال دوم دبیرستان رادر رشته الکترونیک با دیپلم تحصیلات حرفه ای، رشته های اتومبیل با دیپلم مهارت حرفه ای مورد مطالعه قرار داده و سه استراتژی مختلف را برای گذراندن این مرحله ی خاص از زندگی شان پیشنهاد داده است.

زن قاجاری ، فراسوی حرمسرا

ابراهیم جمالی
86658_380.jpg

اولین جرقه های آشنایی ایرانیان با اروپا کمابیش از دوره صفویه آغاز شد اما قاجار نقطه عطفی برای شتاب گرفتن فرایند تغییرات فرهنگی بر اساس الگوهای غربی محسوب می شود. آن چه از ادوات و اختراعات نوین ، شاهان قاجار را در سفر به فرنگ خوش می آمد به ایران آورده می شد تا خاطر همایونی مفرح گردد. از این رو اولین دوربین عکاسی پنج سال بعد از اختراع آن وارد ایران شد و اولین عکس توسط ژول ریشار

پیوست: 

نظریه های جامعه شناختی خشونت خانگی (5)

لادن رهبری
ax.png

یکی از مکاتبی که به مساله ی قربانی شدن زنان توجه کرده است نظریه ی تضاد است. در مدل تضاد قانون عبارت است از ابزاری که از طریق آن طبقه ی حاکم کنترل خود را حفظ می کند. قانون گذاران موقعیت خود را با برتری یافتن بر اقلیت ها که بخش اعظم جامعه و عموما از طبقات پایین هستند مشروع می سازند. نظریه پردازان تضاد به علاوه فرایند قانون سازی را به پرسش می کشند و نتیجه می گیرند که

حجاب به روایت زرتشتی

فرزانه سجادپور
esfandgan-tehran.jpg

پوشش زنان و مردان در دین زرتشتی تابعی از شرایط اجتماعی ، اقلیمی و فرهنگی حاکم بر دوران خود بوده است. هر چند متون زرتشتی اشاره مستقیمی به رعایت حجاب یا بیان جزئیات آن نداشته اند، اما توصیه های مذهبی به مردان و زنان برای رعایت اصول اخلاقی بیانگر اهمیت پوشش زنان و رعایت شٲن آن  در جامعه ایرانی بوده است . پوشش زنان زرتشتی به نوعی بیانگر میراث کهن ایرانی است که رد پای آن در

رایان و جاسمین – مستقل و وابسته: بررسی تفاوت ها در تنهایی دو زن.

زهره محمدیان مغایر
th4.jpg

دو فیلم نامزد جایزه اسکار امسال. قهرمان هر دو فیلم زنانند و موضوع هر دو غلبه بر شرایط سخت است. این نوشتار به بررسی رفتارهای این دو شخصیت ، دکتر "رایان استون" در فیلم جاذبه اثر "آلفونسو کوارون" و "جاسمین" در فیلم "جاسمین غمگین" به کارگردانی "وودی آلن" خواهد پرداخت با تاکید بر بررسی کنش های این دو شخصیت با  مردان مقابلشان در فیلم . رابطه رایان با "مت کوالسکی" و رابطه

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.