سرآغاز

انسان شناسی جنسیت

جنسی شدن مغز: آیا مغز زنان و مردان متفاوت است؟

لادن رهبری
chp_genders.jpg

دانشمندان علوم زیستی مدت هاست از ابزارهای خود برای قوت بخشیدن به این بحث زن بودن و مرد بودن استفاده می کنند. آن ها این پرسش را در ذهن ما جا می اندازند که «مغزهای زنان و مردان مناسب کدام نوع از مشاغل است؟» در حالی که هنوز نتوانسته اند پیش فرض این گفتار را که همان تفاوت مغزهاست به اثبات برسانند.

"وارد کردن مردان به جریانسازی جنسیتی"؟: سوالاتی در باب جنسیت و توسعه در قرن بیست و یکم: بخش دوم

سیلویا چانت و متیو س. گوتمان برگردان هما مداح
206174_1316628811_77.gif

مشکلات مداخلات انحصارا-زنانه
اگر "بحران مردانگی" عنوان کلی مجموعه  ای از دلائل لزوم  تفکر دربارۀ مردان در چارچوب "جنسیت و توسعه" باشد، این واقعیت که رویکردهای انحصارا-زنانه مشکلاتی دارند، دلیل دیگر است. آنچنان که فرنسودن و رونکوئیست (1999: 90) می نویسند:

پنجره‌های هلندی؛ پاکدامنی زنانه و هرزگی زنانه (بخش پایانی)

آیرن سی‌یراد برگردان محسن صف شکن
DutchWindow-650.jpg

تفسیر نمادین رابطه تاریخی بین زنان هلندی و پنجره‌های هلندی بر همانند بودن دو خط مرز مهم تأکید می‌کند: یکی فیزیکی و دیگری اجتماعی. پرده بکارت به عنوان یک خط مرز فیزیکیِ تاریخیِ واجب برای زن، شبیه شیشه پنجره به عنوان یک خط مرز اجتماعی بین فضای عمومی و خصوصی است. شرایط هر دو مرزِ شکستنی به طور نمادینی شرح داده شد، آن طور که توسط نمونه‌هایی از نقاشی‌های هلندی قرن هفدهمی از فضاهای داخلی

نگاه زن به زن: نقدی بر زندگی‌نامه‌های مستند کُرنِلیا آفریکانا به قلم پژوهشگران فمینیست (بخش سوم)

ناتالی چوبینه
کرنلیا، مادر گراکی ها - ژول کاوالیه - 1861

باستان‌شناسی پسا – روندی شیوه‌ها و رهیافت‌های گوناگونی در اختیار می‌گذارد که به کمک آنها می‌توان بررسی مسئله‌هایی مانند جدال بالا بر سر ارزش‌گذاری شخصیتی امیلیا و دخترش را به نتیجه‌گیری‌هایی سودمند رساند. همان‌طور که اشاره شد، در فرهنگ مادی برای مقایسه‌ی شخصیت این دو یک گواه تاریخی - باستان‌شناختی مشترک یافت می‌شود:

پنجره‌های هلندی؛ پاکدامنی زنانه و هرزگی زنانه (8)

آیرن سی‌یراد برگردان محسن صف شکن
url.jpg

تمایل به گیاهخواری در دهه 1970 با گرایشات هنری و روستایی مقارن شد. آن زمان، صنایع دستی و اشیاء دهاتی، پنجره‌ها را می‌آراست و  لبه پنجره را با چیدمانی با طراحی دقیق پر می‌کرد. به تبعیت از پنجره‌های کشویی، حتی زنان حومه شهر نیز تلاش می‌کردند تا به پنجره‌های تمام شیشه‌ای شان یک منظره نوستالژیک بدهند. دلیل مشابهی برای احیاء پرده‌های طوماری چوبی وجود داشت. توجه به گیاهان، ساخت صنایع دستی و

"وارد کردن مردان به جریانسازی جنسیتی"؟: سوالاتی در باب جنسیت و توسعه در قرن بیست و یکم(1): بخش اول

سیلویا چانت و متیو س. گوتمان برگردان هما مداح
images.jpg

سیاستهایی که تحت نام "جنسیت و توسعه"  شناخته می شوند، شامل طیف وسیعی از رویکردها و مداخلات هستند، اما تا به امروز این عنوان اغلب به برنامه هایی نسبت داده شده  که توسط زنان برای زنان دیگر ایجاد می شود. اما حقیقت این است که چارچوب نظری "جنسیت و توسعه" دغدغۀ روابط جنسیتی را در خود دارد و به همین خاطر به همان اندازه به مردان مربوط است که به زنان.[...]

مروری بر ادبیات برنامه ریزی برای توانمندسازی جمعی و فردی زنان

زهره دودانگه
picture-3.png

توانمند ساختن یا empower در واژه نامه آکسفورد به معنای "دادن اختیار و قدرت به کسی برای انجام کاری" است. سازمان ملل متحد نیز توانمندسازی را این‌گونه تعریف می‌کند: «توانمندسازی عبارت است از فرایند قادر ساختن مردم به افزایش تسلط‌شان به زندگی، به دست گرفتن کنترل مولفه‌ها و تصمیماتی که زندگی آن‌ها را شکل می‌دهد، افزایش منابع و قابلیت‌های آن‌ها و ساختن ظرفیت برای به دست آوردن دسترسی، شرکا، شبکه‌ها و صدا

سرگذشت یک ندیمه: باروری و اتوپیا

سپیده ثقفیان
protecting-hands.jpg

درون دانش فمینیستی بحث و جدل زیادی حول مادری و باروری در گرفته است. در طی این جدال دو جبهه ی  طرفداران و مخالفان مادری طبیعی شکل گرفت.فایرستون در کتاب «دیالکتیک جنس» باروری را علت ستم بر زنان دانست.در ضمن او یادآوری کرد نابرابری میان جنس ها را نباید به تفاوت های

جنسیت و سیاست­های هویت­مدار

راشل آلسوپ، آنیت فیتزیمونس، کاتلیین لنون برگردان علی­مراد عناصری
gender-balance-612x336.jpg

در بخش پیشین، نظریه پردازی های گوناگون و متمایز درباره ی جنسیت را بررسی نمودیم. جنسیت، از یک سو می تواند به مانند ابزاری برای به کار بستن نظریه مورد استفاده قرار گیرد، و به عنوان یک مفهوم، برای محک زدن کارآیی دیدگاه های نظری گوناگون و نشان دادن توان یا ناتوانی آن ها به کار بسته شود؛ و هم چنین می توان با به کارگیری و واکاوی مفهوم جنسیت، زمینه-هایی برای ارزیابی دوباره و بازسازی ایده های نظری

زیبایی ­شناسی فمینیستی

عاطفه روح ­الامینی حسینی
640px-Alfons_Mucha_-_F._Champenois_Imprimeur-Éditeur.jpg

فرهنگی که پایه در سلطه مردانه و تحمیل­های اجتماعی دارد، از طریق تاریخ و اسطوره به صورت قوانین پنهان و گاه غیر مکتوب در جامعه رخنه می­کند و به صورت هنجار حاکم و غیر قابل تغییر در می­آید (ستاری، 1384). نارضایتی زنان ازوضع موجود در جامعه و تبعیضات جنسی خبرازضعف فرهنگی واخلاقی و نیزقالب شدن افکار سنتی نادرست براذهان عمومی می داد . بر این اساس نویسندگان اثارادبی و هنری عزم خود را

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.