سرآغاز

انسان شناسی جنسیت

زنان هراسناک، مردان بیمناک: نگاهی به ریشه های خشونت مردانه علیه زنان

ناصر فکوهی
oedipus[1].jpg

«زن هراسی» (misogyny)، «نرینه سالاری» (phallocracy)، «پدر سالاری» (patriarchate) و ... نام های بی شماری هستند که در اکثر  زبان های جهان برای پدیده واحدی وجود دارند. این پدیده، هراس از «زن بودگی»(feminity) است که می تواند به صورتی متناقض هم در مردان و هم در زنان مشاهده شود.  تصویر باستانی و کهنی که از زنان به مثابه ریشه «گناه اولیه» (original sin) در تفسیر عمدتا مسیحایی و

فرهنگِ "اسید پرور"

شیوا علی­نقیان
0857.jpg

منبع تصویر:  ممتاز نیوز
بدون شک فاجعه ­ی  "اسیدپاشی" در اصفهان واکنشی است به حضور متداوم زنان در خیابان. سالهاست که زنان در شهرهای بزرگ کنشگران جدی فضای شهری به حساب می­آیند اما این حضور هرگز بدون دغدغه و نگرانی نبوده چراکه آزار و اذیت­های خیابانی، تعرض­های جنسی و خشونت­های کلامی همواره اموری ملازم با تردد زنان در فضای شهری بوده­اند اما این نوع از "اسیدپاشی" را می­توان رادیکال­ترین نوع خشونت­ عمومی خیابانی

تحلیل ذهنیت اسیدپاشان از منظر انسان شناسی بدن

آرمان شهرکی
220px-Joseph_Merrick_carte_de_visite_photo,_c._1889.jpg

دیوید لینچ کارگردان آمریکایی در فیلم «مرد فیلنما» روایت اندوهبار مردی با نام «جوزف مِریک» { Joseph Merick} را به تصویر میکشد که در اثر جهشهای ژنتیکی چهره ای به شدت ناهنجار و زشت پیدا نموده بنحویکه در ذهن بینندگان و مردم کوچه و بازار با لقب مرد فیلنما شناخته میشود. در سکانس معروف «ایستگاه قطار » با فروافتادن پارچه ای که مریک بر چهره انداخته؛ و نمایان شدن چهره اش در انظار عمومی، مِریک

منشأ خانواده: در دفاع از انگلس و مورگان (بخش دوم)

راب سول برگردان مهرداد امامی
morgan.jpg

مقدمه‌ی مترجم: متن حاضر ترجمه‌ی بخش دوم مقاله‌ی مفصل راب سول در دفاع از نظریات بنیادین فردریش انگلس و لویس هنری مورگان پیرامون خاستگاه خانواده، مراحل تکامل تاریخی جوامع و در کل تکامل انسان است. این متن در قالب پروژه‌ای تحت عنوان «انسان‌شناسی رادیکال» به مخاطبان عرضه می‌شود و اولین متن از این مجموعه است که قرار است با حلقه‌ای مطالعاتی درباره‌ی همین موضوع در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پی گرفته شود.

زندگی و آثار لیلا ابولقود

مهزاد الیاسی
lila-300x246.jpg

تصویر: لیلا ابولقود
لیلا ابولقود  استاد امریکایی- فلسطینی  انسان شناسی و مطالعات زنان و جنسیت دانشگاه کلمبیا و نیویورک موضوع کار تحقیقی پیش روست.او دختر ابراهیم و جانت ابولقود  است. او در سال 1984 دکترای انسان شناسی خود را ازدانشگاه هاروارد دریافت کرد. کارهای

جنسی شدن مغز: آیا مغز زنان و مردان متفاوت است؟

لادن رهبری
chp_genders.jpg

دانشمندان علوم زیستی مدت هاست از ابزارهای خود برای قوت بخشیدن به این بحث زن بودن و مرد بودن استفاده می کنند. آن ها این پرسش را در ذهن ما جا می اندازند که «مغزهای زنان و مردان مناسب کدام نوع از مشاغل است؟» در حالی که هنوز نتوانسته اند پیش فرض این گفتار را که همان تفاوت مغزهاست به اثبات برسانند.

"وارد کردن مردان به جریانسازی جنسیتی"؟: سوالاتی در باب جنسیت و توسعه در قرن بیست و یکم: بخش دوم

سیلویا چانت و متیو س. گوتمان برگردان هما مداح
206174_1316628811_77.gif

مشکلات مداخلات انحصارا-زنانه
اگر "بحران مردانگی" عنوان کلی مجموعه  ای از دلائل لزوم  تفکر دربارۀ مردان در چارچوب "جنسیت و توسعه" باشد، این واقعیت که رویکردهای انحصارا-زنانه مشکلاتی دارند، دلیل دیگر است. آنچنان که فرنسودن و رونکوئیست (1999: 90) می نویسند:

پنجره‌های هلندی؛ پاکدامنی زنانه و هرزگی زنانه (بخش پایانی)

آیرن سی‌یراد برگردان محسن صف شکن
DutchWindow-650.jpg

تفسیر نمادین رابطه تاریخی بین زنان هلندی و پنجره‌های هلندی بر همانند بودن دو خط مرز مهم تأکید می‌کند: یکی فیزیکی و دیگری اجتماعی. پرده بکارت به عنوان یک خط مرز فیزیکیِ تاریخیِ واجب برای زن، شبیه شیشه پنجره به عنوان یک خط مرز اجتماعی بین فضای عمومی و خصوصی است. شرایط هر دو مرزِ شکستنی به طور نمادینی شرح داده شد، آن طور که توسط نمونه‌هایی از نقاشی‌های هلندی قرن هفدهمی از فضاهای داخلی

نگاه زن به زن: نقدی بر زندگی‌نامه‌های مستند کُرنِلیا آفریکانا به قلم پژوهشگران فمینیست (بخش سوم)

ناتالی چوبینه
کرنلیا، مادر گراکی ها - ژول کاوالیه - 1861

باستان‌شناسی پسا – روندی شیوه‌ها و رهیافت‌های گوناگونی در اختیار می‌گذارد که به کمک آنها می‌توان بررسی مسئله‌هایی مانند جدال بالا بر سر ارزش‌گذاری شخصیتی امیلیا و دخترش را به نتیجه‌گیری‌هایی سودمند رساند. همان‌طور که اشاره شد، در فرهنگ مادی برای مقایسه‌ی شخصیت این دو یک گواه تاریخی - باستان‌شناختی مشترک یافت می‌شود:

پنجره‌های هلندی؛ پاکدامنی زنانه و هرزگی زنانه (8)

آیرن سی‌یراد برگردان محسن صف شکن
url.jpg

تمایل به گیاهخواری در دهه 1970 با گرایشات هنری و روستایی مقارن شد. آن زمان، صنایع دستی و اشیاء دهاتی، پنجره‌ها را می‌آراست و  لبه پنجره را با چیدمانی با طراحی دقیق پر می‌کرد. به تبعیت از پنجره‌های کشویی، حتی زنان حومه شهر نیز تلاش می‌کردند تا به پنجره‌های تمام شیشه‌ای شان یک منظره نوستالژیک بدهند. دلیل مشابهی برای احیاء پرده‌های طوماری چوبی وجود داشت. توجه به گیاهان، ساخت صنایع دستی و

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.