سرآغاز

انسان شناسی جنسیت

زنان؛ دیگری های فراموش شده؛ نگاهی به عدم وجود کنشگری زنان در جامعه مدنی جنوب

مهدیه امیری
images.jpg

حضور و فعالیت زنان در اجتماع  و بالاخص جامعه ی جنوب ایران که مورد توجه خاص نگارنده می باشد، همواره با بحث های زیادی روبرو بوده و این مساله دلایل زیادی دارد. به زنان در جامعه با نگاه "دیگری" نگریسته می شود. این تفاوت های دیدگاهی باعث برتری مرد نسبت به زن و عدم حضور و فعالیت زنان در اجتماع گردیده است.

لباس زنان در دوران قاجار

پروین بابایی
2.jpg

استاد ذکاء درباره­ پوشاک عصر قاجار می ­نویسد: « در عهد سلطنت فتحعلی شاه که از پیش بر اثر مساعی آغامحمدخان قاجار مرکزیت و آرامشی در سراسر ایران پدید آمد یک رنسانس یا بازگشت به طرز زندگانی ایران قدیم در اغلب شئونات پیش آمد. در این رنسانس در لباس مردان و زنان نیز تغییراتی به وجود آمد و به تقلید لباس ­های باستانی، جامه­ های بلند و باوقار مرسوم گردید

زن و گبه

شادی تاکی
gabbe2.jpg

«گبه» دستبافتی گره ­دار و گونه­ای خاص از دستة قالی­ ها محسوب می­شود و بافتن آن تقریباً منحصر به مردمان عشایرنشین است که در این بین گبه­های قوم قشقایی دارای شهرت ویژه­ایست. این دست­بافته ­ی درشت­ناکِ ایلیاتی، که پرزهای پشمین بلندش با ردیف­های ( رگ_ رج) چندگانة پود بر روی هم می­خوابد و از نرمی و درخشندگی ویژه­ای برخوردار است، نه تنها بافت آن به دست زنان و دختران انجام می­شود، بلکه از معدود هنرهای خانگی است که زنان تمام مراحل تولید آن را خود عهده­ دارند،

پیوست: 

تکرارابدی یا درستایش زندگی روزمره ؟ نگاهی به ردپای جنسیت و زندگی روزمره

آزاده بی زارگیتی
big_381618_5274_web_image_41312.jpg

تصویر: اکرمن
شاید دروهله ی اول بنا بود که به تفسیرزندگی روزمره و جنسیت  از طریق بازخوانی دو فیلم مستند بسنده کنیم و شاید این که کمی هم توضیح بدهیم که معیار انتخاب این فیلم ها چه بوده است؟ اما پیش از همه مدام با خود فکر می کنم زمانی که داوطلب شدم درباره ی این امر بنویسم، طبعن می دانستم که نخستین پرسش و شاید مهم ترین پرسشی که با آن مواجه می شویم شاید این باشد که زندگی روزمره چیست؟

لنور واکر: سندروم زنان کتک خورده

لادن رهبری
Violence-against-Women-poster.jpg

سندروم زنان کتک خورده توسط لنور واکر فمینیست برجسته مطرح شده است. این سندروم با استفاده از دیدگاه های روان شناختی پرداخته شده است؛ با این وجود شناخت چرخه ی خشونتی که واکر معرفی می  کند می تواند در مطالعات جامعه شناختی خشونت های خانگی مفید باشد؛ ضمن این که ادعای این نظریه با یافته های جامعه شناسان هم خوانی دارد. واکر این بحث را مطرح می کند که خشونت و کتک زدن دارای چرخه هایی از شدت است که در طول زمان تغییر می کنند.

لباس زنان در دوران افشار و زندیه

پروین بابایی
1.jpg

پوشاک زنان در دوره­ افشار همان پوشاک صفویان اما بسیار ساده تر بوده است. پوشاک زنان این دوره نیز مانند مردان بود ولی با پارچه ­های ظریف ­تر و خوش ­نقش ­تر دوخته می ­شد. پیراهن زنان در دوره­ زندیه تنگ ­تر از مردان و از جنس نخ و ابریشم بود. یقه­ آن گرد و در زیر گلو با دکمه یا بند بسته می ­شد و از زیر گلو تا سینه چاک داشت؛ پوشیدن پیراهن ­های نازک و بدن نما در این دوره میان زنان رواج یافت و دامن پیراهن ­ها نیز کوتاه­

مردانگی مدرن

نوشته‌ی راجر اسکروتن برگردان مینا فراهانی
mard.jpg

سوزن فمینیستها روی جایگاه زنان در جامعه­ ی مدرن گیر کرده. امّا برای مردان چطور؟ تغییرات رادیکال در آداب جنسی و الگوهای اشتغال و زندگی خانوادگی، زندگی مردان را زیر و رو کرده است. حالا دیگر مردان با زنان نه به عنوان "جنس ضعیف" که به عنوان رقیبانی در محیط عمومی روبرو هستند - محیطی که مردان همه‌کاره‌اش بودند. و در محیط خصوصی، جایی‌که نوعی تقسیم کار سنّتی هدایتگر آنهایی بود که واردش می‌شدند، هیچ معلوم نیست اثربخش‌ترین راه­کار کدام است. ژست­ های مردانه - باز نگهداشتن در برای یک زن، همراهی‌اش تا خودرو یا بلند کردن چمدانها برای­اش – مزاحمتی­ست که پس زده می­شود؛

چشم اندازهای نظری پیرامون روابط بیناجنسی

استیون زایمن/ برگردان آرمان شهرکی
IMG_8606_Virtual_Divorce_marital_love_surreal_ییbw_floating_two_heads.jpg

توضیح مترجم: در نوشتار پیش رو، نویسنده ضمن تاکید بر اهمیت افکار و نظریه های سکسولوژیستها، بخصوص اعتقاد به پایه ی زیستی داشتن سکسوآلیته،  اساسی بودن آن همچون نیاز به آب و غذا و نیز تاثیرش بر عملکردها و رفتارها،  از ابداعات فروید و فهم اجتماعیِ عمیقتر او از سکسوآلیته که بر مفهوم لذّت و کارکرد و اهمیّتش درست به اندازه ی تولید مثل تاکید نموده و لذا مرز میان سکسوآلیته ی نرمال و غیر نرمال را توسعه میدهد؛

بازنمایی زن در تبلیغات تلویزیونی ایران در گفتگو با فاطمه سیارپور

فرارو
211122_208.jpg

دور از ذهن نیست که سیاست‌گذاری کلان فرهنگی حاکم بر برنامه‌سازی سیما حداقل در حوزه تئوریک وحدت رویه دارد، اما تناقضی در اعمال این سیاست‌گزاری‌های فرهنگی نوین سیما به چشم می‌خورد که طی آن به نظر می‌رسد سیما در درک و اعمال آن ناتوانایی‌های زیادی از خود نشان داده است که از آن جمله می‌توان به بازنمایی حضور زنان در آگهی‌های تبلیغاتی اشاره کرد که با آن‌چه در سریال‌سازی‌ها دیده می‌شود رابطه‌ای متناقض و در عین حال پیچیده یافته است...

خوراک، جنسیت و قدرت

محمد چقلوند
images.jpg

جنس و جنسیت دو مفهوم متمایز هستند، تفاوت جنسی مبتنی بر تفاوت در مشخصه­های زیست شناختی زن و مرد است در حالی­که، تمایز جنسیتی بر متفاوت بودن قدرت بین زن و مرد در روابط اجتماعی و فرهنگی درون و بیرون خانواده اشاره دارد. جنسیت از طریق نقش­های اجتماعی آموخته شده­ و قانون شده به منصحه ظهور می­رسد تا رفتار و تلقی­های جنستی طبیعی به نظر آیند(Brown, 2006: 267). مفهوم جنسیت یکی از برساخته­های فرهنگی-اجتماعی جهان انسانی است که در خود درک و تصور ما از تفاوت­های زیستی و آن­چه را که ما به آن نسبت داده­ایم نشان می­دهد.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.