سرآغاز

انسان شناسی جنسیت

مشارکت اجتماعی زنان در دوره مشروطه

اکرم شایگانی
09.jpg

تا قبل از دوران قاجاریه از حرکت جمعی زنان و نقش آنها در تحولات اجتماعی ـ سیاسی اطلاعات مورد استنادی وجود ندارد. چند موردی که در کتابهای تاریخی آمده است، مربوط به نقش آنها در حمایت از سربازان در جنگ با دشمنان است. برای مثال، در جنگهای طولانی ایران و عثمانی در زمان صفویه، زنان آذربایجان لباس جنگ پوشیده و وارد میدان می‏شدند.

زنان چه کسانی هستند؟ نگاهی به آرای ژولیا کریستوا

سپیده ثقفیان
JuliaKristeva_ENS_phSophieZhang.jpg

از زمان شروع نوشتار، با تعاریفی از اینکه زنان کیستند مواجه بوده‌ایم. «زنان مرد نیستند.» «زن کمبود است.» «مادر/زن» «زنان ابژه‌های جنسی‌اند.» «زنان خالص‌اند.» و.... این تعاریف بسیار متنوع و گسترده‌اند اما تلاش‌های تئوریک برای جواب دادن به این سؤال کماکان ادامه دارد و این لیست هر روز طولانی‌تر می‌شود.
در این مقاله نگاهی اجمالی به نظریات کریستوا درباره‌ی مفهوم زن می‌اندازیم.

بحران ایالات متحد از عراق تا اوکراین

الکس کالینیکوس برگردان مهرداد امامی
obamaandfriendsatnato.jpg

در بحبوحه‌ی جنجال رسانه‌ها و گزارش‌ مقام‌های رسمی در باب دولت اسلامی جهادگرا (Isis) و نکوهش آن تنها یک چیز هویداست- هیچ‌کس سرنخی ندارد که چه باید کرد.
باراک اوباما هفته‌ی گذشته در نشست سران ناتو در نیوپورت با ژست مخصوص به خود خبر از شکل‌گیری «ائتلاف مرکزی» ده دولت برای «فرو نشاندن و شکست» دولت اسلامی داد.

خانواده ای که چهار دست و پا راه می روند

لادن رهبری
image-03-large.jpg

حدود 4 میلیون سال پیش، نیاکان ما کار فوق العاده ای کردند که زندگی شان را برای همیشه تغییر داد. لحظه ای که این موجود از موجودی چهارپا به انسان تبدیل شد. ایستادن روی دو پا رویدادی شگفت در تحول بشر بود. در اوایل سال 2005 دانشمندان یک کشف بسیار عجییب انجام دادند. خانواده ای که به لحاظ علمی نبایست وجود خارجی می داشت. خانواده ای که

پنجره‌های هلندی؛ پاکدامنی زنانه و هرزگی زنانه (5)

آیرن سی‌یراد برگردان: محسن صف شکن
27722.jpg

شرح تصویر: اثری نقاشی از کارنلیست تروست، 1739

کاریکاتورهای هلندی معروف در قرن هفدهم با موضوع واژگون‌سازی منزجرکننده نقش‌های جنسیتی، در میان دیگر شرایط مضحک، مردی را در حال شستن پنجره ترسیم می‌کند. ممکن است شگفت آور باشد چرا که امروزه پاک کردن تخصصی نما و پنجره منحصرأ یک فعالیت مردانه است،

نگاه زن به زن: نقدی بر زندگی‌نامه‌های مستند کُرنِلیا آفریکانا به قلم پژوهشگران فمینیست (بخش دوم)

ناتالی چوبینه
کُرنلیا مادر گراکّی ها - نوئل هاله (1779)

سوزان دیکسن در همان نخستین صفحه از فصل اول تک‌نگاری خود درباره‌ی کُرنِلیا، مادر گراکّی‌ها به روشنی می‌گوید چه نوع تصویری از کُرنلیا برای ما ترسیم خواهد کرد: چهره‌ی یک اسطوره. جای تعجب نیست. بخش غالب ادبیات دست اول مربوط به کُرنِلیا شیپیونیس آفریکانا با ستایش‌هایی گاه بسیار افراطی – حتا به نسبت احساساتی‌اندیشی‌ها و مبالغه‌گری‌های آشکار و پنهان تاریخ‌نگاران از گذشته تا امروز – عجین شده است.

زن، به مثابه «دیگری»

زهره روحی
8125863946826272580.jpg

«جنس دوم»، سیمون دوبوار؛ ترجمه قاسم صنعوی

در بین تبعیض‌های رایج، تبعیض جنسیتی سابقه‌ی تاریخی بیشتری دارد. و شاید به همین دلیل است که عموم نگرش‌های ارتجاعی (با هر نام و نشانی که دارند) آگاه یا ناآگاه، تلاش کرده‌اند این تبعیض را امری طبیعی و یا الهی قلمداد کنند؛ به طوری که طی قرنها، این باور ضد بشری چنان در تار و

زندگی‌ ترنس‌های جنوب هند

سحر فدائیان
1 (16).jpg

اینکه آدمی‌  بداند در حیات  آینده ی او چه رخ خواهد داد، میلی است طبیعی، دسترسی‌ ناپذیر اما تا حدی ممکن.
برای سارانیا این واقعه در ۱۱ سالگی ‌اتفاق افتاد. او پدر و مادری داشت که بعد از به دنیا آمدن اولین فرزند که دختر بود، برای تولد فرزند دوم، سوداها در سر داشتند اما حال با پسرکی روبرو شدند که همبازی‌هایش را از میان دخترها انتخاب می‌کرد. مفهوم خانواده، به جای امنیت و آرامش، ​

نشریه “کاغذ اخبار” ویژه زنان دربار قاجار

گروه اخبار
No.6.jpg

ششمین شماره نشریه کاغذ اخبار به کوشش دفتر پژوهش کاخ گلستان ویژه زنان در دربار قاجار  انتشار یافت.
این شماره کاغذ اخبار با رویکرد پژوهشی به معرفی بانوانی می پردازد که در کشاکش تحولات شتابناک سیاسی و اجتماعی دوره قاجار توانستند با هنر خود از فضای کوچک و بسته اندرون دربار راهی به جهان بیرون باز کنند و آثار ارزشمند هنری- تاریخی به یادگار بگذارند.

هیچ یک از آنها باز نمی‌گردند

زیر نظر: افسانه کامران
Slide5.JPG

اولش فکر می‌کردم آن رشته ناپیدای خاطرات دور است که مرا شیفیته دیدن آن عکس‌ها می‌کند. همه آن لحظات تکراری و هر روزه زندگی. ظرف شستن، شانه کردن موها، خندیدن، گفتگو کردن، غذا خوردن و همه کارهای هر روزه و تکراری و ملال انگیز.  همه آن تکرارها که 18 سال پیش به نظرم آنقدر بدیهی و هر روزه و معمولی بودند که هیچ وقت نه من و نه دوستانم وسوسه نشدیم دوربین را برداریم و دکمه شاتر را فشار دهیم.

پیوست: 
تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.