سرآغاز

بوم شناسی

شهرهای تاریخی جهان اسلام (4): یزد (بخش سوم)

آ.لمبتون برگردان ملیحه درگاهی
L00865104040.jpg

یزد شهری در ایران مرکزی و پایتخت استانی با همین نام است. این شهر بر فلات ایران و در عرض جغرافیایی 31 درجه و 54 دقیقه شمالی و طول جغرافیایی 54 درجه و 24 دقیقه شرقی، ارتفاع 1230 متری و در یک حوزه ی آبگیر داخلی که از حوالی کاشان تا بافق امتداد یافته و دشت کویر را در مجاورت خود دارد، استقرار یافته است. طی دوران اولیه شهر با عنوان کَثه شناخته می شد که بعد از قلعه و زندانی واقع شده بود که

موزه ملی ایران برگزار می کند: مجموعه­ های باستان جانورشناسی در موزه ها و اهمیت آنها در شناخت معیشت و زیست محیط جوامع گذشته

گروه اخبار
musee.jpg

دکتر مشکور متخصص باستان­جانورشناسی و دیرین زیست محیط شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه، استاد و پژوهشگر مرکز ملی پژوهش­های علمی (CNRS ) و مدیر گروه جوامع، جانوران و گیاهان آسیا در موزه ملی تاریخ طبیعی (MNHN) فرانسه هستند. همچنین طی چهار سال گذشته مسئول طرح آموزش باستان جانورشناسی در آزمایشگاه باستان سنجی دانشگاه تهران بوده اند و  محور فعالیتهای پژوهشی ایشان از ۲۱ سال پیش بر باستان جانورشناسی فلات ایران و مناطق همجوار  از جمله جنوب آسیای مرکزی بوده است.

روایتی‏ ازاسطوره ‏های آب ایران زمین: آناهیتا؛ایزدبانوی‏ آب

سودابه فضائلی
th4.jpg

از میان چهار عنصر، آن‌یک که واقعیت را بازمی‌تاباند و چون آینه آن را  منعکس می‌کند، آب است. اگر هر یک از چهار عنصر را به مرحله‌ای از سلوک درونی وابسته بدانیم، آب معرفت است. معانی نمادین آب را می‌توان در سه مضمون اصلی خلاصه کرد: چشمه‌ی حیات، وسیله‌ی تزکیه و مرکز زندگی دوباره. این سه مضمون در قدیم‌ترین سنت‌ها متلاقی می‌شوند و ترکیبات تخیلی گوناگون و در عین‌حال

ظهور ‏و‏ سقوط‏ شهرها

علی رنجی‌پور
d840ca39-498a-4edf-b720-4ec117e3bcef-444x333.jpg

از آن روزی که وصیت پادشاه هخامنشی را روی مزارش حک کردند و نوشتند: اهورامزدا این کشور را از دشمن، از خشکسالی و از دروغ پاس دارد، تا به امروز وقایع زیادی بر این سرزمین گذشته؛ چه از دشمن، چه از خشکسالی و چه از دروغ. تاریخ ایران، تاریخ ظهور و سقوط شهرها است؛ دور ویرانی و آبادانی است. داستان خوف و رجای دائم ملتی است که همیشه تیغ قهر، چه از جانب طبیعت و چه از جانب

خشکسالی و دروغ

مسعود شفیق
34275_532.jpg

به روایت تاریخ سیستان، آبادانی ایران زمین بر سه بند بستن نهاده آمده است؛ «بستن بند آب، بستن بند ریگ و بستن بند مفسدان»
این روایت حاکی از دیرینگی سرشت و سرنوشتی است، که تا کنون تداوم یافته و امروزه نیز بیش از پیش گریبانگیر این سرزمین است.
در ادامه این روایت نیز آمده است که قوام این سرزمین، بر بستن این بندها استوار است، «هرگاه این سه بند بسته باشد، اندر همه عالم، جایی به نعمت و خوشی سیستان نباشد و تا همیبهبستند، چنین بود و چون ببندند، چنین باشد و روزگار آن را قوام باشد.»

شور وشیرین

فریدون مجلسی
MPj04000150000[1].jpg

بشر صدها هزار سال به صورت وحشی و نیمهوحشی و نیمهمتمدن و متمدن در این کره خاکی- آبی زندگی کرده و هرگز با مسالهای واقعی و اصولی به نام آب مواجه نبوده است! اگر چنین است پس صحبت از بیآبی و قحطی برای چیست؟ البته در طول تاریخ همیشه خشکسالیهای موضعی رخ میداده است. اما جهان بزرگ بود و رودخانهها و آبشارها و دریاچهها بسیار. اگر در کنعان و سینا خشکسالی میشد، قدمی

گزارش نهمین نشست «یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ»: فرهنگ و محیط زیست

زهرا غزنویان
9th Neshast.jpg

نهمین نشست هفتگی از مجموعه نشست‌های علمی انسان‌شناسی و فرهنگ در روز 17 آذرماه 1392 و با موضوع «فرهنگ و محیط زیست»درمرکزمشارکت‌های فرهنگی وهنری شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست، فیلم مستند «دریاچه‌ای که بود» پخش شد و بادو سخنرانی توسط دکتر شیما مدنی (عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی) و مرجان والا (کارشناسی ارشد انسان‌شناسی از

نگاهی به کاربرد امکانات ژانر «رمانس» در فیلم نامه ی «تنهای تنهای تنها» /بازیِ ناباب

امین عظیمی
tanha.jpg

با آنکه در طول سالیان متمادی بخش مهمی از دستاوردهای نظریه ی فیلم در جریان جستجوی نشانگان فرویدی، فمینیستی، مارکسیستی و...در  رمانس ها توسعه یافته ،اما در منظر ساختاری ، فصلِ مشترک این آثار همان تصویر آشنای «قهرمانی در مسیر جدایی یا وصال» است.همچنان که در فیلم نامه ی «تنهای تنهای تنها» احسان عبدی پور ،الگوی شخصیت پردازی «رنجرو» - کاراکتر محوری - و پیشبرد حوادث ، توامان متاثر از امکانات روایی ژانر «رمانس» و «ملودرام» است.

نشست نهم «یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ»: فرهنگ و محیط زیست

گروه اخبار
Site copylastlastlast.jpg

نهمین نشست «یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ» با موضوع: «فرهنگ و محیط زیست» روز یکشنبه 17 آذر ماه 1392، در زمان و مکان همیشگی(میدان ولیعصر، ابتدای بلوار کشاورز، مرکز مشارکت های فرهنگی هنری شهرداری تهران) از ساعت 4 تا 7 بعداز ظهر  برگزار خواهد شد. در این نشست فیلم «دریاچه ای که بود» به کارگردانی پژمان مظاهری پور به نمایش در خواهد آمد و سخنرانی های آن  به وسیله خانم دکتر

خیابانی به نام «انقلاب»

آصف بیات ترجمه مهرداد امامی
1328146053.jpg

مقدمه‌ی مترجم: متن پیش رو ترجمه‌ی فصل هشتم کتاب آصف بیات با عنوان زندگی به‌مثابه‌ی سیاست است که در سال 2010 توسط انتشارات دانشگاه آمستردام منتشر شد. هدف از ترجمه‌ی این فصل، مشخصاً صحبت از اهمیت انقلاب ایران و نقش ویژه‌ی فضا/زمان انقلابی به واسطه‌ی مکان مشخصی چون «میدان انقلاب» تهران است، آن هم در شرایطی که شبکه‌های ماهواره‌ای از قبیل شبکه‌ی «من و تو» سعی دارند از طریق تحریف

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.