سرآغاز

بوم شناسی

سی و نهمین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ: فرهنگ و مصرف آب

روابط عمومی
Untitled-1.jpg
پوستر: محسن صف‌شکن
سی و نهمین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ با موضوع «فرهنگ و مصرف آب» روز یکشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۳ در سالن مرکز مشارکت های فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار خواهد شد. در این نشست که از ساعت ۴ تا ۷ بعداز ظهر است، فیلم مستند «شب میراب» ساخته آقای محمد تهامی نژاد٬ مستند ساز و مدیر صفحه فیلم مستند انسان شناسی و فرهنگ به نمایش درمی‌آید. در این نشست  آقای مهندس محمد

انسان‌شناسی ساحلی: دستاوردها و برنامه‌ها (بخش چهارم و نهایی)

راب ون گینکل، برگردان نسرین سیدنژاد
img_6763_0.jpg

(ادامه...) دست یابی به اهداف در شرایط نامساعد

بسیاری از اجتماعات ساحلی عمدتا متکی بر ماهی گیری هستند و کل خانواده های بومی به شیوه های مختلف در صنعت ماهی گیری مشارکت می کنند. بنابراین در ماهی گیری، نوعی بحران به شکل بالقوه کل زیرساخت اقتصادی و ساختار اجتماعی این تشکل های اجتماعی را تضعیف می کند. اما بسیاری از ماهی گیران مصرانه به این شغل وفادار باقی مانده اند و این مساله حتی در زمان مواجه شدن با کاهش صید و ذخایر و درآمدهایی که

رفتارشناسی ترکیه‌ای‌ها با جانوران خیابانی

امیر هاشمی مقدم
3.jpg

در حالی‌که در ایران سگهای خیابانی توسط نهادهای اجرایی به روشهایی بی‌رحمانه کشته شده و باقیمانده آنها در کنار گربه‌های خیابانی توسط بسیاری از مردم مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، در کشور همسایه‌مان ترکیه، اوضاع بسیار متفاوت است. در جریان سفری که سال پیش به افغانستان داشتم، شیوه برخورد مردم این کشور با پرندگان آزاد (به‌ویژه کبوتر و مرغ مینا که به تعداد بسیار زیاد در کوچه و خیابانهای این کشور دیده می‌شود) و آب و دانه دادن به آنان را

انسان‌شناسی ساحلی: دستاوردها و برنامه‌ها (3)

راب ون گینکل، برگردان نسرین سیدنژاد
common-policies--fishing-ship-540px.jpg

با این حال "نوعی پارادوکس درباره ناخداها" وجود دارد. ناخداها باید کسب اطلاعات ارزشمند را به حداکثر و از دست دادن آن را به حداقل برسانند. در همین حین، آنها باید "از نظر اجتماعی رقبا و همکارانی مشارکت کننده باشند" (مک گودوین 1990: 137). به عبارت دیگر، آنها باید بین تنگناهای رقابت و پنهان کاری از یک سو و کمک دست همکاران بودن (یا به نظر رسیدن)، از سوی دیگر نوعی تعادل ایجاد کنند. معیار معامله به

انسان‌شناسی ساحلی: دستاوردها و برنامه‌ها (2)

راب ون گینکل، برگردان نسرین سیدنژاد
pushup-falla-02-hakan-carlstrand-w520-liggande.jpg

(...ادامه) حوزه دوم: فرهنگ و خط مشی‌های ماهی‌گیری
پارادایم بوم شناسی فرهنگی، برای یک دوره نسبتا طولانی در انسان شناسی ماهی گیری غالب بود (از اواخر دهه 1960 تا 1980) و تا امروز نیز از اهمیت نسبی برخوردار بوده است. البته، به این معنی نیست که پارادایم ها یا چارچوب های نظری دیگری که بر بررسی های انسان شناختی

انسان‌شناسی ساحلی: دستاوردها و برنامه‌ها (1)

راب ون گینکل، برگردان: نسرین سیدنژاد
panamaboatsandcity.jpg

انسان‌شناسی ساحلی از زمان ظهورش در دهه 1970، به زیرشاخه‌­ای تبدیل شده که کمابیش به درستی تحقق یافته ­است. این مقاله برخی از موضوعات مهم، دیدگاه­‌های نظری و مفاهیمی که در طول سه دهه اخیر در انسان­‌شناسی ساحلی حائز اهمیت بوده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهد که با توجه ویژه‌ای به کارهای صورت گرفته در اروپا همراه است. همانگونه که مشخص خواهد شد، انسان‌شناسی ساحلی کانون توجه‌­اش را از موضوعات کلی انسان‌شناسی به

منشأ خانواده: در دفاع از انگلس و مورگان (بخش دوم)

راب سول برگردان مهرداد امامی
morgan.jpg

مقدمه‌ی مترجم: متن حاضر ترجمه‌ی بخش دوم مقاله‌ی مفصل راب سول در دفاع از نظریات بنیادین فردریش انگلس و لویس هنری مورگان پیرامون خاستگاه خانواده، مراحل تکامل تاریخی جوامع و در کل تکامل انسان است. این متن در قالب پروژه‌ای تحت عنوان «انسان‌شناسی رادیکال» به مخاطبان عرضه می‌شود و اولین متن از این مجموعه است که قرار است با حلقه‌ای مطالعاتی درباره‌ی همین موضوع در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پی گرفته شود.

گزارش تصویری از ییلاق اولسبلندگاه و غار آبیشو

طیبه ابراهیمی
qar.jpg

اولسبلندگاه (olsebelangah) ییلاقی که در ارتفاعات ماسال و در مسیر ییلاق به خلخال واقع شده ، ییلاقی است خوش منظره ، با پوشش مرتعی و تابستان نشین در ارتفاع 1489 متر از سطح دریای آزاد . خانه ها چوبی و تخته ای همانند سایر خانه های ییلاقی ماسال ، بسیار شلوغ و آباد. مردم ماسال برای گذراندن تابستان در آن اقامت می کنند.

پیوست: 

مقدمه‌ای بر انسان‌شناسی ساحلی

نسرین سیدنژاد
IMG20212325.jpg

مقدمه: انسان­شناسی ساحلی چه سهمی در مطالعات مربوط به انسان­شناسی داشته است؟ برخی از انسان‌شناسان معتقدند که هیچ موردی نمی‌توان یافت و اینکه چنین نوشتارهایی هیچ چیز مشترکی جز آب در بررسی‌های مربوط به انسان‌شناسی ساحلی نداشته‌اند (اسمیت، 1977: 3). برنارد معتقد است که «مردم‌شناسی ساحلی» امری بعید و غیرواقع است؛ به این علت که هیچ کانون فعالیتی را نمی‌توان در آن مشاهده کرد و

زاینده‌رود و حیات ذهنی ـ عاطفیِ شهر

زهره روحی
147831_456.jpg

رابطه «زاینده رود»، با شهر اصفهان یک چیز است و رابطه‌ مردمش با این رود چیزی دیگر. همینقدر بگویم که سال‌هاست در این شهر زندگی کرده‌ام و هنوز نمی‌توانم ادعا کنم  به ماهیت احساس تعلق خاطری که این مردم نسبت به زاینده‌رود دارند، به درستی پی برده‌ام. این رود برای مردم اصفهان، معنایی جدا از آن چیزی دارد که فرضاً گردشگر تهرانی، مشهدی و یا شیرازی و...، از آن تجربه می‌کنند. اگر گردش‌گر به تحسینِ زنده‌رود

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.