سرآغاز

انسان شناسی معماری

فرمِ صفر، کارکردِ صفر و اخلاق معماری مبتنی بر کنش ارتباطی یا چرا من موزه هنر گراتس را دوست دارم

آرش بصیرت
542_l.jpg

این خوانش از هویت را می توان در علم رفتارشناسی نیز مشاهده کرد، اگر رفتار پاسخ هر ارگانیسم یا شی به بیرون از خود باشد، همْ رفتاری یعنی پاسخ همگن شی یا ارگانیسم به محیط یا کنش های پیرامونی و نا ـ همْ رفتاری یعنی پاسخ ناـ همگن شی یا ارگانیسم به محیط پیرامون خود، بر این قوام می توان پذیرفت رفتار تحت شمول رابطه با پیرامون شکل می گیرد، حال اگر درک ما از پیرامون بر اساس دو مقیاس متفاوت تعریف شود، رابطه ما با محیط دچار چالش اساسی می شود و رفتاری که حادث می گردد نیز در قالب تضاد صورت بندی می گردد،...

کارگاه های تخصصی انسان‌شناسی و فرهنگ: بدن و شهر: جهان پهلون تختی به مثابه روایت شهر مدرن

روابط عمومی
tqkhti.jpg

آخرین مهلت ثبت نام این  کارگاه: بکشنبه 30 فروردین 1394
این جلسات به عنوان مکملی برای جلسات ترویجی و عمومی یکشنبه‌ها طراحی شده و با هدف انجام مباحث تخصصی متمرکز در برخی حوزه‌های خاص برگزار می‌شوند.انسان شناسی و فرهنگ، این برنامه جدید را جهت ارائه درسگفتارهای تخصصی برای مخاطبان خاص خود در هر حوزه در نظر گرفته است.

در فضای سنتی احساس غریبی می کنم

سعیده بوغیری
خانه زینب

بله. آنها هم این اتاق را دوست دارند و در آن احساس خوبی دارند. می گویند وقتی وارد این اتاق می شویم، از نگرانی های ذهنی مان کم می شود. گاهی که برای درس خواندن پیش من می آیند، طوری احساس راحتی می کنند که متوجه گذر زمان نمی شوند و پاک یادشان می رود که برای درس خواندن آمده اند. بعضی هایشان هم وقتی برای درس خواندن به خانه ما می آیند، نمرات بهتری می گیرند و می گویند در اتاق خودشان نمی توانند به این راحتی درس بخوانند. وقتی دلیل ن آن را می پرسم، می گویند در اتاق خودشان استرس دارند.

انسان‌شناسی و فرهنگ و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با مرکز معماری حوزه هنری

روابط عمومی
Markaz Me-mari Hozeh Logo_1000x1000.png

از اهداف مهم انسان‌شناسی و فرهنگ، ایجاد و تقویت رویکرد بین‌رشته‌ای در نگاه به مسائل و تحلیل آن‌ها و همچنین ایجاد فضایی برای گفتگو و تبادل اندیشه و همکاری‌های اجرایی‌تر متخصصان حوزه‌های مختلف علمی و هنری با یکدیگر بوده است.

پیوست: 

ساختن خانه: دوراهی انتخاب (4)

الیزابت شاو برگردان الهام نظری
hitler.jpg

تصویر: نقاشی «اتاق ناهارخوری غیر رسمی» اثرآدولف هیتلر 

خریداران خانه
کلیت یک خانه از دید خریدار بالقوه چطور به نظر می رسد؟ چگونه مردم تصمیم می گیرند کجا زندگی کنند و چرا یک خانه را نسبت به خانه ای دیگر انتخاب می کنند؟ مطالعات یورک تا حدودی این سوالات را روشن می کند. نمونه ی شصت و هفت پاسخ گو شامل مستاجران و همچنین صاحب خانه ها می شود، اما به طور کلی هر کسی شرایطی در مورد جایی که دقیقا زندگی می کند، داشت. در این بستر، تصمیم گیری در مورد خانه، درون واحد خانواده حل و فصل و بحث می شود نه درون ساختار سازمانی پیچیده ای که توسط حساب داران اشغال شده و بین حوزه های مجزای بازاریابی و متخصصان فنی تقسیم شده است. حالا چطور این خانواده ها خانه هایشان را بر می گزیند؟    

جنبش متابولیسم و زایش تکنوتوپیا؛ از اپیستمه تا تعرض یا چگونه تکنولوژی از خود عبور کرد؛شرق در مواجه با معاصربودگی، شهر، تکنولوژی و یوتوپیا قسمت سوم

آرش بصیرت
3-3.jpg

اما ایا پی امدها به شفافیِ پیش فرض هایی بود که ره یافت نو بر ان قوام گرفته بود؟ این درک از ساختن در دو مقیاس متفاوت ـ معماری و شهرسازی ـ به نتایجی متفاوت ختم شد، در حوزه معماری مــــــــــحصولات ان هاـ چه در حوزه تئوری و چه عملی ـ روش شناسی ای شخصی و بعضا رادیکال به دنبال داشت، روش شناسی ای انچنان شخصی که شدیدا صورت بندیْ گریز است، هیرویوکی سوزوکی ســـــــــــــمت و سوی منش معمارانه متابولیست ها را اینگونه توصیف می کند:جنبش متابولیسم و زایش تکنوتوپیا؛ از اپیستمه تا تعرض یا چگونه تکنولوژی از خود عبور کرد...

تفکر حسی و خلق فضای معماری

علی اکبری
thomas_caravaggio.jpg

پرسش از «ماهیت اندیشه» و «سازوکارهای‌ آن» در زمانه‌ای که انسان عمل «اندیشیدن» را به ابزارهای خودساخته‌اش تفویض کرده، اهمیت یافته است. درنتیجه، پرسش از اعمال انسانی‌ای که مبتنی بر اندیشیدن‌اند، ازجمله خلق هر چیز جدید، و نیز پرسش از «ابزارها و سازوکارهای» خلق آن اجتناب‌ناپذیر است. این موضوع آنجا اهمیت دوچندان می‌یابد که انسان امروز در آغاز مسیری قرار گرفته که آرام‌آرام نقش‌اش به‌مثابه تصمیم‌گیر کم‌رنگ شده و خود مقهور فراورده‌های عصر دیجیتال گشته است.

جنبش متابولیسم و زایش تکنوتوپیا؛ از اپیستمه تا تعرض یا چگونه تکنولوژی از خود عبور کرد ـ بخش دوم

آرش بصیرت
Metabolism-2-2.jpg

تدقیق جایگاه متابولیسم در قامت یک جنبش معماری بی نهایت متعارض و متناقض نماست، در یک برداشت کلان، متابولیست ها بدون شک ارمانشهرگرا هستند، ثقل تکنولوژی ـ البته درکی بیشتر ارتباطیْ الکترونیکیْ اطلاعاتیْ و کمتر زیستی از تکنولوژی ـ در پردازش ایده هاشان ان ها را در زمره تکنوتوپیاگراها می اورد، تلاششان برای استخراج پرداختی معاصر از مفاهیم بومی ان ها را با نو منطقه گرایی برامده از رهیافت های پدیدارشناسانه پیوند می زند،...

اتووود و همْ کناری معماران ایرانی در"معماران و چالش انتخاب معماری"

آرش بصیرت
Etoood-Architects Choose Architecture.jpg

رم کولهاس و هانس اولریش ابریست در سال 2011، کتابی منتشر کردند به نام پروژه ژاپن ـ تاریخ شفاهی جنبش متابولیسم، در بخشی از کتاب به گفت و گو با کیشو کوروکاوا نشسته اند، رم کولهاس از او می پرسد:چرا تو این چنین بی خستگی می نویسی؟ [نقل به مضمون] کوروکاوا پاسخ می دهد: تمام این بناها محو می شوند، اما نوشته ها همیشگی اند.

مطالعه بینامتنی سه حجم میدانی ساخته شده توسط شرکت کیمیای خاک

سارا اسد فلسفی زاده، پروین بابایی
- میدان زائران کربلا.jpg

تصاویر مورد بحث چند کار حجم از تولیدات شرکت کیمیای خاک می باشد که برای نصب در میدان ها طراحی و ساخته شده اند. طراحان  این شرکت که همه فارغ التحصیلان رشته صنایع دستی می باشند ؛ سعی در نمایش عناصر دیگر هنرها (بویژه هنرهای سنتی) در متن جدید (حجم شهری) داشته اند که این حضور گاه آشکار بوده است؛ مانند نقش ضریح یا خط کتیبه ای و گاه پنهان مانند فرم ها و قوس هایی که در ساختار طرح ها بکار رفته است.

پیوست: 
تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.