سرآغاز

انسان شناسی معماری

پرونده اینترنتی معماری (2)

مریم حسین یزدی
images.jpg

معماری از جمله مباحثی است که هر روز بر اهمیت آن بیشتر افزوده می­شود و مقوله­ی معماری در هر سرزمینی، آیینه­‌ی تمام نمای فرهنگ آن سرزمین می­باشد؛ لذا تلاش شده است در دومین بخش از پرونده اینترنتی معماری، مقالاتی راجع به معماری معاصر ایران و تحولات معماری و همچنین ورود مدرنیسم در معماری تهران گردآوری شود. این پرونده در سه بخش: الف) معماری معاصر ایران، ب) آغاز معماری مدرن در تهران
و ج) تحولات معماری تهران تنظیم شده است.

نوجوان؛ اطاق واقعی و اطاق کاغذی

منیژه غزنویان
11.jpg

بلوغ و ورود از دوره کودکی به نوجوانی، ظاهرا تجربه بازی را از اطاق فرد حذف می‌کند ولی به نقل از خانم جو کرافت گفته شد این، تصوری اشتباه است و در این دوران، تنها شکل و ماهیت بازی تغییر می‌کند. بنابراین، اطاق نوجوان، کماکان فضای بازی اوست اما بازی اصلی در این‌جا «هویت» است که با ماجراجویی‌هایی از سوی او همراه می‌شود. به عبارت دیگر، با بزرگ شدن فرد، اسباب‌بازی‌های او نیز بزرگ شده و از جنس

شهرسازی در دیدگاه هانری لوفبور (بخش دوم)

اندی مرفیلد برگردان ملیحه درگاهی
 Lefebvre- urbanity-2

 منحصر به فرد بودن ما بدین معناست که ما دو روش مجزا برای خلق و تولید کردن داریم- که ساختار ما را رازگونه ساخته است . لوفبور بیان می کند که این دو روش به ندرت با یکدیگر منطبق هستند: یک روش خودانگیخته- ارگانیک و روش دیگر انتزاع،‌ رویکرد پیشرویی از برنامه ریزی برای روزهای بارانی پیشِ رو. خوب مسئله ای که مطرح می شود این است که خودانگیختگی چگونه عمل می کند؟ چگونه شکلی از زندگی

میراث فرهنگ و معماری ایرانی در هند: "بهشت باغ"

حمیدرضا سروری
Hend.jpg

دروازه بنا در جنوب همراه با حوضی است که به یک حمام می پیوندد که دو اتاق دارد و تاقهای روزنه دار و اتاقهای مجاوری که دارای مخزنهای آب گرم و سردند .با تاقهای آجری هموارو سالم،هرچند که تیرهای چوبی را دزدیده اند.در پانصد متری جنوب این بخش کوشکی زیر زمینی وجود دارد که بادگیری غیر عادی هم دارد و تنها نمونه از این دست در فلات دکن است.

شهرسازی در دیدگاه هانری لوفبور (بخش اول)

اندی مرفیلد برگردان ملیحه درگاهی
Henri Lefebvre

هانری لوفبور در پیش درآمد هفتم از کتاب " مقدمه ای بر مدرنیته" ، بخش نقطه نظراتی در مورد شهر جدید، آنچه را که دیده، آنچیزی که اشتباه بود و آنچه را که ممکن است درست باشد را برای ما عنوان می کند. لوفبور می گوید: "هر زمان که در مورنکس قدم می گذارم، آکنده از بیم و ترس می شوم". مورنکس از انواع کهن الگویی، یک شهر جدید فرانسوی مانند دیگر شهرهای جدید بوده

اطاقِ نوجوان؛ دگردیسیِ یک «تبعیدگاه»

منیژه غزنویان
 اطاق نوجوان.jpg

خانم جو کرافت در تحلیل اطاق نوجوان به عنوان یکی از بخش‌های فضای خانگی که به خوبی ویژگی‌های فرهنگی دوره بلوغ را منعکس می‌کند از ویژگی‌های مختلفی نام می‌برد. از جمله اینکه اطاق خواب نوجوان، نماد بارز اشتیاق او به «محرمانگی» و فضاهای پوشیده به منظور کشف و فهم بدن خود است. همچنین مفهوم «بازی» در اطاق نوجوان، از مقوله‌ای جسمانی و بیرونی به مقوله‌ای ذهنی، انتزاعی و درونی تغییر می‌یابد

پرونده اینترنتی معماری (1)

مریم حسین یزدی
File1913.jpg

مطالعه تاریخی اجتماعی معماری ایران، دوره های مهمی را در بر دارد که از آن جمله می توان به  دوره  پنجاه ساله پیش از انقلاب اسلامی ، اشاره کرد. از این رو انسان شناسی و فرهنگ از امروز  نخستی بخش از انی پرونده را  می گشاید. در  پرونده کنونی  تلاش شده است  تا مقالاتی که راجع به معماری دوران پهلوی اول و دوم هست، گرد آوری شود.

شهر اروپایی: اسطوره و واقعیت، دیتر هاسنفلاگ، 2002

ملیحه درگاهی
 Hassenpflug_european city

 آیا ایده یا اصطلاحی در مورد "شهر اروپایی" وجود دارد؟ آیا کسی قادر است در مورد برنامه ریزی شهری "اروپایی" صحبت کند بدون پذیرش این ریسک که درباره ی "آنچه موجود نیست، سخن می گوید (p. 251)؟ اگر کسی با این گفته موافق باشد، چنین شهری چگونه به نظر می رسد و در آینده چطور خواهد بود؟ این سؤالات در چندین بخش از کتاب هاسنفلاگ مورد بحث قرار گرفته اند، کتاب بر اساس یک سری از سخنرانیهای دانشگاه

شهرهای تاریخی جهان اسلام (4): یزد (بخش سوم)

آ.لمبتون برگردان ملیحه درگاهی
L00865104040.jpg

یزد شهری در ایران مرکزی و پایتخت استانی با همین نام است. این شهر بر فلات ایران و در عرض جغرافیایی 31 درجه و 54 دقیقه شمالی و طول جغرافیایی 54 درجه و 24 دقیقه شرقی، ارتفاع 1230 متری و در یک حوزه ی آبگیر داخلی که از حوالی کاشان تا بافق امتداد یافته و دشت کویر را در مجاورت خود دارد، استقرار یافته است. طی دوران اولیه شهر با عنوان کَثه شناخته می شد که بعد از قلعه و زندانی واقع شده بود که

خانه، اطاق و بازی نوجوانی

منیژه غزنویان
best-idea-teenage-bedroom-interior.jpg

اولین ویژگی‌ای که جو کرافت در مقاله «عمری با حسرت، پشت در اطاق خواب: فضای نوجوانی و ساخت‌های هویت‌های خصوصی» برای اطاق نوجوان، نام می‌برد «محرمانگی» است که پیشتر در یادداشتی مورد بررسی قرار گرفت. دومین بحث او درباره ارتباط نوجوان و اطاقش، مفهوم «بازی» است که موضوع این یادداشت را به خود اختصاص داده است.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.