سرآغاز

انسان شناسی معماری

یوتوپیایی در اسمان؛ تاریخ نگاری مختصر شهر فشرده و عمودی

آرش بصیرت
Vertical City-Arash Basirat.jpg

مسئله فشردگی و رشد عمودی، در بلندای تاریخ، همیشه مشغله معماران و شهرسازان بوده است، برج بابل تبلور فیزیکی چنین ایده ایست. مروری بر اثار توصیفی و بعضا ترسیمی ارمان شهرگرایان ماقبل قرن نوزدهم نیز توجه به این دو بارزه را به خوبی نشان می دهد، در تمامی این اثار با بافتی فشرده مواجه هستیم که غالبا توسط دیواری از پیرامون جدا شده است و در مرکز ان بعضا شاهد تعریف یک عنصر عمودی می باشیم

پنجره‌های هلندی؛ پاکدامنی زنانه و هرزگی زنانه (4)

آیرن سی‌یراد برگردان: محسن صف شکن
dutch_window_glass.jpg

منظر خیابان یک شهر هلندی قرن هفدهمی، ردیف‌های نسبتأ باریک نماهای آجری بلند با سنتوری‌های پلکانی را نشان می‌داد.هر طبقه حداقل دو پنجره داشت که در کنار آن کرکره‌ها قرار داشتند. یک پنجره به صورت صلیبی به دو قسمت بالایی ثابت و دو قسمت پایینی که می‌توانست باز شود و به سمت داخل حرکت کند تقسیم می‌شد. کرکره‌های چوبی خارجی، بخش‌های پایینی پنجره را در شب و گاهی در طول روز می‌پوشاندند.

مذاکره بر سر فضا در خانه خانوادگی (4)

مویرا مونرو و روث مادیگان برگردان منیژه غزنویان
woman_home_1364801c.jpg

مسئولیت سنتی زنان در مورد نظم خانگی به معنای آنست که آن‌ها همیشه قادر به لذت بردن از خانه به عنوان یک «پناهگاه» راحت، به طوری که برای بقیه اعضای خانوار مقدور است، نیستند. همان طور که در بالا دیدیم، این در رابطه با مسئولیت آن‌ها در قبال بچه‌ها پابرجاست اما همچنین به طور ضمنی در رابطه با همسرشان نیز آشکار می‌شود: «اگر همسرم یک شب بیرون برود، چیزی که اغلب ماهی یک شب اتفاق می‌افتد... آن شب

پنجره‌های هلندی؛ پاکدامنی زنانه و هرزگی زنانه (3)

آیرن سی‌یراد برگردان: محسن صف شکن
stock-photodutch_0.jpg

تصویر: پنجره جلو آمده یک ساختمان اویل دهه 1900، به عنوان یک نمونه معماری شهری مرغوب هلندی
اسناد به جا مانده از مسافران اواخر قرن نوزدهم هلند، چارچوب‌ پنجره‌ آپارتمان‌ها را در بین طبقات درآمدی پایین و متوسط، به اصطلاح آینه‌های جاسوسی می‌نامند. آینه های جاسوسی برای کنترل مخفیانه زندگی خیابان و نیز اجتناب از عمل خودنمایانه و ننگ‌آمیز خم شدن به بیرون از پنجره

پیوست: 

داعیه ی فضای عمومی: مادران میدان می

سوزانا توره برگردان آرش بصیرن
سوزانا توره

سال 2000 انتشارات راتلج اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان" معماری فضای جنسیتی" از مجموعه ی Architext  اش نمود، کتاب به ویراستاری جین رندل، باربارا پنر و یان بردن به چاپ رسیده است و مجموعه مقالاتی در سه سر فصل: 1- جنسیت 2- جنسیت، فضا 3- جنسیت، فضا، معماری را در بردارد ، نوشتار پی امده نوشته ی سوزانا توره برگرفته از بخش "جنسیت، فضا" ی کتاب است، تکه روایت های پی امده بیش ـ

آیا به "پایان معماری" رسیده ایم؟

ادوین هیت کات برگردان معصومه ارشد
پاویون اندونزی در دوسالانه ی معماری ونیز 2014

شرح تصویر: پاویون اندونزی در دوسالانه ی معماری ونیز 2014

امسال، دو سالانه ی معماری ونیز[1]، به سرپرستی رم کولهاس[2] –معمار هلندی و یکی از بنیان گذاران شرکت OMA- برگزار شد. "زنده کردن الگو های بدیهی –که کنار گذاشته شده اند- و توجه به واقعیت های فراموش شده"، عنوان موضوعی است که کولهاس برای این دوسالانه اعلام کرد.

پیوست: 

گزارشی مردم‌نگارانه از نمازجمعه اهل سنت زاهدان

امیر هاشمی مقدم
 مکی.jpg

در میانه مرداد امسال، برای انجام یک پژوهش به استان سیستان و بلوچستان رفتم (و البته برخلاف باور و تصورتان، آب و هوایش دست‌کم از تهران خیلی بهتر بود). چند روز ابتدایی را در زاهدان به سر بردم. روز جمعه صبح موفق شدم یک مصاحبه و یک بازدید میدانی داشته باشم؛ اما برنامه ظهر خالی بود و بنابراین تصمیم گرفتم به نمازجمعه اهل سنت این شهر بروم. پیش از این در افغانستان در نمازهای جماعت اهل سنت شرکت کرده بودم، اما نمازجمعه اهل سنت زاهدان، بزرگترین نماز سنی‌های ایران است. سنی‌های این استان تقریباً همگی بلوچ و عمدتاً اهل منطقه بلوچستان (بخش جنوبی این استان) هستند

پنجره‌های هلندی؛ پاکدامنی زنانه و هرزگی زنانه (2)

آیرن سی‌یراد برگردان: محسن صف شکن
800px-Metsu_lady_reading_a_letter_(1665)..jpg

شرح تصویر: نقاشی خانمی در حال خواندن یک نامه، 1665، اثر گابریل متسو

منظر خیابان یک شهر هلندی قرن هفدهمی ردیف‌های نسبتأ نازک، نماهای آجری بلند با سنتوری‌های پلکانی را نشان می‌دهد. هر طبقه حداقل دو پنجره دارد که در کنار آن کرکره‌ها قرار گرفته‌اند. یک پنجره به صورت صلیبی به دو قسمت بالایی ثابت و دو قسمت پایینی که می‌تواند باز شود و

منطقه گرایی انتقادی و معماریِ توسعه؛ خوانش اجمالی تجربه مصر و هند

آرش بصیرت
Critical Regionalism and Architecture of Development-Arash Basirat.jpg

به موازات پایان جنگ دوم جهانی و اغاز دهه 50، شاهد ظهور دو گرایش عمده در گفتمان حاکم بر ادبیات ژئوپلتیک و ژئواکنمیک می باشیم، این گرایش های نوظهور علی رغم حوزه های تاثیر متفاوت، ارتباطی ارگانیک با یکدیگر دارند، یکی از گرایش ها بر تغییر عمیق در تفکر توسعه متمرکز است و دیگری گذر به جهان پساْاستعماری را پی می گیرد و البته هر دوی این روندها "منطقه" را ثقل تحلیل ...

معماری توتالیتر؛ فیزیک کنترل کنش، تهی سازی فرم و تعلیق تفسیر

آرش بصیرت
Nazism and Architecture-Arash Basirat.jpg

شاید رسانه ای و البته به یادماندنی ترین عکس از نمایشگاه جهانی 1937 پاریس، عکسی باشد که برج ایفل (1889) و دو پاویون روسیه و آلمان را در یک منظر شهری و در تعاملی فضایی و البته تقابل و شاید هم تخاصم سیاسی با یکدیگر نشان می دهد، برج ایفل در میانه این کمپوزیسیون فضایی قرار دارد و پاویون المان، طراحی شده توسط آلبرت اسپیر؛ معمارِ رایش سوم در سمت چپ و پاویون روسیه، ...

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.