سرآغاز

انسان شناسی معماری

معماری پس ار 1940 ـ برهه ایی که کمتر، بیشـــتر بود؛ تاریخ نگاری معماری مدرن

جین مرکل برگردان آرش بصیرت
1-When Less Was More.jpg

متاسفانه، امروز بسیاری از خانه های کوچک، معمار سازِ پس از جنگ جهانی دوم تخریب و جای خودشان را به مـَـک مَــنشِــن ها دادند، اما از ان هایی که باقی مانده اند یا به واسطه تصاویر و نقشه هایشان قابل تحلیل می باشند، می توان نکته های بسیاری مانند استفاده بهینه از فضا برای تعبیه و جانمایی انباری، چگونگی ترکیب کردن فضای بیرونی و داخلی و تاثیر طراحی دقیق بر ایجاد تهویه طبیعی اموخت، ...

ادراک جنسیتی از فضاهای شهری و احساس ناامنی

لادن رهبری
20141117_095523[1].jpg

شهر مجموعه ای از فضاهاست. فضاهایی که یکی از وجوه تمایز محیط شهری با محیط غیرشهری (روستایی، طبیعی، دست نخورده و واژگان دیگری که می توان در مقابل شهر قرار داد) است. فضا نیز مفهومی ادراک شونده است. ادارک از فضا را نمی­توان به عنوان عنصری یکپارچه در نظر گرفت که در تمامی افراد یکسان است. فضا می­تواند بسته به سن، جنسیت، قومیت، طبقه­ی اجتماعی و متغیرهای دیگر به اشکال متفاوتی ادارک شود...

مروری بر مستند «مهمانِ خانه عذرا»؛ یک یادداشت و گفتگویی با فرشاد فدائیان

منیژه غزنویان
png.

«مهمانِ خانه عذرا» عنوان مستندی حدوداً ۴۰ دقیقه‌ای ساخته ی  فرشاد فدائیان است که معرفی کالبد معمارانه یک خانه قدیمی را موضوع خود قرار داده است؛ خانه‌ای که مسکن آخرین فرد بازمانده از یک گروه فرهنگی مهاجر است: عذرا عنایت‌الهی، زنی ۶۶ ساله همسر  خانواده ای  گرجی‌ که اکنون به تنهایی در خانه خود در محله «دربند گرجی» زندگی می‌کند. خانه‌ای که ۳۳ سال از ۴۵ سال متاهلی خود را در آن گذرانده ولی قدمت

رم دور از کلیزه (لوموند دیپلماتیک: اکتبر 2014)

لوسی ژووفروا برگردان نگین شریف سکانوسکی
Roman_Colosseum_With_Moon.jpg

در سال ۲۰۱۳، سینمای ایتالیا دو فیلم چنان متفاوتی را از چهره شهر رم ارائه کرد که سعی‌ ما بر این است که مفهومی‌ برای این قضیه پیدا کنیم. اولین فیلم گراند بلزا(۱) اثر پالو سرنتینو و بعد ساکرو گرا(۲) اثر جیانفرانکو روزی است. اولین فیلم رمی تاریخی، اسطوره ای، بور ژ وا و در شکوهی ثابت را به تصویر می‌‌کشد. فیلم دوم حاشیه رم بزرگ در طول مسیر گراندراکوردو انولار ( گرا) بزرگراه کمربندی عظیمی‌ که پایتخت را

هنر در توسعه ی شهری (2)

مالکوم میلز برگردان ملیحه درگاهی
newcastle-arts-center-carftshop.gif

صنایع فرهنگی:
اهمیت صنایع فرهنگی، بویژه هنرهای نمایشی، در حیات یا بازسازی اقتصادی در گزارش سال 1988 جان مایرزکاف (John Myerscough) با عنوان اهمیت اقتصادی هنر در انگلستان ذکر شده است، این گزارش بر مبنای مطالعه و بررسی مناطق ایپسویچ، گلاسکو و مرزساید به جهت ایجاد یک نمایه فرهنگی

دو لوکوربوزیه؛ از باستان شناسی اینده تا باستان شناسی خود، از پرومِتِـئوس تا اورفئوس

آرش بصیرت
Le Corbusier-From Prometheus to Orpheus-A.Basirat.jpg

برایند تمام این گزاره ارایی ها بر خلاف شبهات پیش امده بیانی پیچیده اما منسجم رقم زده است؛ لوکوربوزیه چه ان جا که متاثر از انتزاع ریاضی گون و ساده سازی های پیوریستی است و چه ان جایی که پیچیدگی های حجم واره های بروتال را دنبال می کند، چه ان جایی که با آندره آ پالادیو[4] قیاس می شود و چه ان جایی که با اوانگاردهای نو آمده، چه ان جا که ترکیبی از کارکردگرایی، انگاره ماشین و نظم کلاسیک را تعقیب می کند و چه ان جا که بدبینی هلنیستی به جهان و اندیشه تراژیک را ماخذ روی کرد خود برای تولید فرم های معنا ـ...

نشانه ها و کاربری بناها : مطالعه میدانی میدان بهارستان

شیرین حسینی ، نسرین ریاحی پور
DSC01139.jpg

واژه «نشانه شناسی (سیمیولوژی) از "سه مه یون "یونانی به معنای نشانه می آید.» (گیرو،14:1380)«نشانه شناسی علمی است که هدف خود را شناخت و تحلیل نشانه ها و نمادها چه آنها که به صورت زبان گفتاری یا نوشتاری در آمده­اند و چه آنهایی که صورت های غیر زبانی دارند ، اعم از نشانه های فیزیولوژیک ، بیولوژیک ، نظام های معنایی ، نظام های ارزشی ، نمادهای نمادین

هنر در توسعه ی شهری (1)

مالکوم میلز برگردان ملیحه درگاهی
urban art.jpg

مقدمه: توسعه ی شهری در زمینه های ابتکاری بخش خصوصی و عمومی، یکی از سه بازار اصلی محسوب می شود (به همراه حمل و نقل عمومی و خدمات بهداشت و سلامت) که در آن نقش هنر عمومی گسترش یافته است. اما توسعه ی شهری اشکال مختلفی دارد و فقط محدود به سودمندی اجتماعی نمی شود یا تماما مترادف با احیاء و بازسازی اقتصاد محلی نیست. انجمن های حمایت از هنر عمومی به دنبال فرصتهایی برای ادغام هنر

لوکوربوزیه؛ شهر در قامت ماشین کنترل سرمایه داری و [باز] شکست [پروژه ی ] مدرنیته در مواجه با شرق

فرانسیسکو مارُلو برگردان آرش بصیرت
Architecture and Revolution-Le Corbusier, Politics and Architecture 1930-1942-1.jpg

لوکوربوزیه در پلان اُبوس، ضمن در نظر گرفتن وجوه اجتماعی و زیبایی شناسانه طرح، نگره ای سندیکالیستی را در قالبی خوشایند و تحت شمول استعاره ای ارگانیک، به جهان بینی ای کپیتالیستی تبدیل می کند. تالم با تمرکز بر ریشه ها و دلایلش، به عاملی خنثی بدل شده به حاشیه می رود و بر بدین رو ماتریالیسم زمخت دمیده شده در طرح زیر پرداختی زیبا پنهان می گردد...

گزارش نشست سی و دوم: خانه و فضاهای درونی

نگار شیخان
IMG_1852.JPG

نشست سی و دوم و اولین نشست از سری دوم «یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ»، در روز ۴ آبان ماه ۱۳۹۳، در مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر ناصر فکوهی، استاد دانشگاه تهران و مدیر انسان‌شناسی و فرهنگ برنامه‌های دوره آتی انسان‌شناسی و فرهنگ را بیان داشتند. در ادامه کلیپی مربوط به یکشنبه‌های انسان‌شناسی در دوره گذشته پخش شد. همچنین فیلم «پیدایش» به کارگردانی حمید سهیلی نمایش داده شد.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.