سرآغاز

انسان شناسی معماری

اتووود و همْ کناری معماران ایرانی در"معماران و چالش انتخاب معماری"

آرش بصیرت
Etoood-Architects Choose Architecture.jpg

رم کولهاس و هانس اولریش ابریست در سال 2011، کتابی منتشر کردند به نام پروژه ژاپن ـ تاریخ شفاهی جنبش متابولیسم، در بخشی از کتاب به گفت و گو با کیشو کوروکاوا نشسته اند، رم کولهاس از او می پرسد:چرا تو این چنین بی خستگی می نویسی؟ [نقل به مضمون] کوروکاوا پاسخ می دهد: تمام این بناها محو می شوند، اما نوشته ها همیشگی اند.

مطالعه بینامتنی سه حجم میدانی ساخته شده توسط شرکت کیمیای خاک

سارا اسد فلسفی زاده، پروین بابایی
- میدان زائران کربلا.jpg

تصاویر مورد بحث چند کار حجم از تولیدات شرکت کیمیای خاک می باشد که برای نصب در میدان ها طراحی و ساخته شده اند. طراحان  این شرکت که همه فارغ التحصیلان رشته صنایع دستی می باشند ؛ سعی در نمایش عناصر دیگر هنرها (بویژه هنرهای سنتی) در متن جدید (حجم شهری) داشته اند که این حضور گاه آشکار بوده است؛ مانند نقش ضریح یا خط کتیبه ای و گاه پنهان مانند فرم ها و قوس هایی که در ساختار طرح ها بکار رفته است.

پیوست: 

جنبش متابولیسم و زایش تکنوتوپیا؛ از اپیستمه تا تعرض یا چگونه تکنولوژی از خود عبور کرد - قسمت اول

آرش بصیرت
Metabolism-1.jpg

"غیریت"، "استقلال فرهنگی"، "منطقهْ شمولی" در برابر جهانْ شمولی، تدقیق منزلت "انسان" در مواجه با هستی، "مرکز" و "محور"، این واژه ها و عبارات از چه زمانی و چرا وارد گفتمان رسمی معماری شدند؟ تاثیرشان بر سپهر عمومـــــــــــی معماری چه بود؟ ایا جریان های فکری برامده از این گفتمان توانستند به حدوث جنبش های معماری در مقیاس محلی یا منطقه ای بیانجامند؟ ایا معماری به ذات این ظرفیت را داشت یا دارد تا در...

تام ویسکامب در گفت و گو با ساکرپانچ دیلی ـ معماری به مثابه کشف مجدد ابژه

برگردان آرش بصیرت
WISCOMBE.jpg

تام ویسکامب متولد 1970 در لاهولای کالیفرنیاست و اکنون ساکن لس آنجلس است، او موسس دفتر معماری امرجنت است و به واسطه همکاری با دفاتر معماری ای همچون کوپــْـهیملابـ(ـلــ)ا و تدریس در موسسات معتبر و پیش روی معماری همچون سای آرک در سطح جهانی شناخته شده است...

ظرفیت های آبنما در طراحی معماری داخلی ایرانی

پروین بابایی
نمایی از آبنما در خانه مرتضی قلی خان اقبال السلطنه در ماکو

زیستگاه انسان همواره حول منابع آب شکل گرفته ­است و اصطلاح «آبادانی» حکایت از رابطه بلافصل و ضروری آب با تشکیل جوامع بشری دارد. در ایران با توجه به جایگاه آب و ارزش ­های مادی و معنوی آن – که سابقه در دوران باستان دارد و در دوره اسلامی نیز از منظر دینی اهمیتی خاص می ­یابد- این عنصر حیات­ بخش به معماری داخلی بناهای مسکونی نیز راه یافته و حتی مکانی را به خود اختصاص داده­ است که اصطلاحاً

برگزاری کارگاه انسان شناسی عکس و عکاسی

روابط عمومی
 عکاسی-ناصر فکوهی-کانون معماران معاصر.jpg

انسان شناسی و فرهنگ  و انجمن معماران معاصر، در چارچوب برنامه های مشترک خود،  کارگاه «انسان شناسی، عکس و عکاسی»  را در دو روز (7 و 21 اسفند) از ساعت 10 تا 18 ، به مدت 16 ساعت برگزار می کنند. برنامه عمومی  این کارگاه که  شرکت کنندگان در آن  گواهی  آموزشی دریافت خواهند کرد در زیر به اطلاع می رسد. مدرس این کارگاه، ناصر فکوهی، استاد انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدیر «انسان شناسی و فرهنگ» است.

تفکر مارتین هایدگر بر معماری ـ بخش سوم ـ معماری و بود و باشِ متفکرانه هستنده ها

کریستین نوربرگ ـشولتز برگردان آرش بصیرت
Heideggers Thinking on Architecture-3- Anthropology Edition.jpg

هایدگر در یکی از اخرین مقاله هایش تحت عنوان هنر و مکان با جزییات بیشتری به ماهیت دووجهی مکانیت می پردازد.  او ابتدا بر این نکته تاکید می گذارد که واژه آلمانی ا مکان از واژه raumen ریشه گرفته است که به معنای "ازاد کردن جاها برای سکونت انسان  می باشد. "یک جای خاص، با گرد اوردن چیزهایی که در اینجا به هم تعلق دارند، [رازِ هستیِ] قلمرویی را می گشاید."   "ما باید بیاموزیم، درک کنیم که چیزها فی نفسه جاهایند و صرفا به جایی خاص تعلق ندارند...

قدرت، سوژگی و فضا

گروه نویسندگان (1) برگردان زهره دودانگه
Untitled.jpg

عکس: یک نوازنده و خواننده در خیابان استقلال استانبول، مهر 1393، زهره دودانگه
مساله قدرت و سوژگی بر شیوه‌هایی تاکید می‌کند که ما از طریق آن‌ها فضا و مکان را درک می‌کنیم. قدرت، در شکل ثروت و تصمیم‌گیری، به شیوه طراحی و ساخت مکان‌ها شکل می‌دهد. محرک‌های قدرت از طریق قوانین و قراردادهای اجتماعی اجازه دسترسی به فضا را می‌دهند یا از آن ممانعت می‌کنند و

برگزاری نشست با موضوع تفکر حسی و خلق فضای معماری

روابط عمومی
FINAL (2)1.jpg

نشست تفکر حسی و خلق فضای معماری توسط دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه سوره با همکاری مرکز معماری حوزه هنری در روز سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ (روز مهندس) در سالن مهر به آدرس میدان فردوسی/ خیابان نجات الهی (ویلا) /خیابان سمیه / ساختمان حوزه هنری برگزار خواهد شد.در این نشست که از ساعت ۱۲/۳۰ تا ساعت ۱۵/۳۰ ادامه دارد، اساتید محترم آقای دکتر فلامکی با موضوع «ابزارهای خلق فضای معماری» و آقای دکتر فکوهی با موضوع «شهر حسی: درآمدی به شهر به مثابه دستگاه خاطره و فراموشی» و آقای دکتر علی اکبری با موضوع «تفکر حسی و خلق فضای معماری» صحبت خواهند نمود...

تفکر هایدگر بر معماری ـ بخش دوم ـ هستی شناسی مکان، شعروارگی سکونت و خاطره جمعی

کریستین نوربرگ شولتز برگردان از آرش بصیرت
Heideggers Thinking on Architecture-2- Anthropology Edition.jpg

زمانی که هایدگر، سراغاز کار هنری را نوشت هنوز مفهوم چهارْپوش را تدقیق نکرده بود، اگرچه در توصیف معبد یونانی همه عناصر حضور دارند: ایزدان، میرایان، زمین و تلویحا اسمان. معبد در قامت یک چیز با تمامی این چهار پوش گره می خورد و ان ها را انگونه که هستند اشکار می سازد و هم زمان ان ها را در قالب "پوشی ساده" به وحدت می رساند...

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.