سرآغاز

انسان شناسی معماری

معنا در معماری غرب

گروه کتاب
A0417009.jpg

نوربرگ- شولتس، کریستیان،1393 ، معنا در معماری غرب، ترجمه‌ی؛ قیومی بیدهندی، مهرداد، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر(متن)، چاپ پنجم، 580 صفحه
پیش گفتار نویسنده
این کتابی درباره ی معماری است. معماری پدیده ای است ملموس. معماری شامل منظرها، سکونتگاهها، بناها، و پرداخت بیان کننده ی؛ شخصیت آنهاست؛ پس معماری واقعیتی زنده است.

وقتی انسان‌ها به درکی مشترک از یک کالبد می‌رسند: کدام شهر، کدام حافظه

ناصر فکوهی
1.jpg

از منظر انسان‌شناسی شهری و معماری، بحث اساسی درباره یادمان‌ها یا مکان‌های حافظه، نقشی است که این فضا‌ها در ایجاد و تقویت، یا برعکس در تخریب و تضعیف هویت‌های جمعی بازی می‌کنند. چنین نگاهی را پیش و بیش از هر چیز باید در انسان‌شناسی و درک اجتماعیِ فرایندی ردیابی کرد که تلاش می‌کند کالبد فردی-زیستی را به کالبد جمعی-فرهنگی تبدیل کند. منشاء این امر از یک واقعیت آغازین که در انسان‌شناسی شناخت بر آن تاکید می‌شود، قابل پیگیری است: شناخت انسان (Human Cognition) از جهان بیرون به مثابه «هاویه»‌ای (Chaos) است که برای دستگاه حسی-عصبی او غیرقابل درک است. 

مطالعه معماری پل محمد حسن خان قاجار بابل

فاطمه امیدبخش و احمد پیرزاد
Untitled1.jpg
هدف از ارایه این مقاله معرفی پل محمد حسن خان قاجار در شهر بابل می باشد. در منطقه مازندران پلهای تاریخی فراوانی قرار دارد که در یکی دو دهه اخیر توجه بیشتری به این پلها شده است. پل محمد حسن قاجار در محور مواصلاتی جاده قدیم بابل به آمل بر روی رودخانه بابلرود قرار دارد. این پل یکی از اصیل ترین پلهای تاریخی منطقه مازندران می باشد که هنوز مورد بهره داری قرار می گیرد.

پیوست: 

کارت پستال های صد ساله (3): خانه‌سازی با گِل- سیرالئون

برگردان فاطمه سیارپور
3marc1.jpg

توضیح تصویر: خانه‌سازی با گِل- سیرالئون

«تو به من گِل هدیه دادی و من آن را به طلا  بدل کردم.» شارل بودریار، شاعر فرانسوی(1867-1821 )

ساختمان دانشگاه کوپر یونیون در نیویرک: تام مین، برساختن یک زیست ماشین شهری کامل و فتح پارادایم پیچیدگی

جین مرکل برگردان آرش بصیرت
Cooper_Union_New_Academic_Bldg_from_south.jpg

از خیابان، ساختمان دانشگاه کوپر یونیون، که دانشکده های علوم انسانی و علوم اجتماعی و همچنین مدرسه مهندسی عمران البرت نرکون را در خود جای داده است، شبیه به حجمی از وسط برش خورده، نامنظم و پر از گوشه و تا اندازه ای تاریک به نظر می اید، چرا که کلیت این حجم درونِ پوسته استنلس استیل الگودار ولی پر حفره ای محاط شده است که روی فضاهای داخلی پوشیده در دیوارهای شیشه ای و حجمی که به واسطه چندین برش بد منظر و غیر مترقبه تکه تکه شده، به سمت درون و بیرون تا خورده است...

این خانه کلنگی است،گفت‌وگوی مکتوب با دکتر همایون کاتوزیان در نسبت فرسودگی و نوسازی و فرسوده‌سازی

علی رنجی پور
ed6aea2d0f70212ad230ca61a6a91970.jpg

من اصطلاح «جامعه کلنگی» را بدل از «جامعه کوتاه‌مدت» به کار بردم که دو کار کرده باشم؛ یکی اینکه با مأنوس بودن اصطلاح «کلنگی» و «ساختمان کلنگی» توجه خوانندگانم را به کوتاه‌مدت بودن بسیاری از وجوه جامعه جلب کرده باشم، چنانکه دلایل و شواهد آن را در بسیاری از نوشته‌هایم آورده‌ام. دیگر اینکه دقیقا توجه جامعه ایران را به این خرابکاری که ظاهرا هیچ‌کس کوچک‌ترین توجهی به آن نداشت و به راحتی می‌گفت «این ساختمان کلنگی است» جلب کرده باشم...

بیوگرافی و فهرست فیلم‌های مستند حمید سهیلی مظفر

حمید سهیلی
image-1400917732hkg11vmy6nl9.jpg

30  بهمن ماه 1327 در تهران متولد شدم .اصلیتم از طرف پدر تفرشی و از طرف مادر قمی است . از همان سالهای تحصیل درمدرسه ، به ادبیات وهنرعلاقه داشتم . سال 1348 در رشته طبیعی  دیپلم گرفتم اما بنا به دلایلی نتوانستم ادامه تحصیل دهم . البته، شوق بسیاری برای آموختن داشتم. از سال 1349 به خاطر آشنایی با هنرسینما وعلاقمند شدن به آن، برای تماشای فیلم به کانون های مختلف فیلم می رفتم . نظیر کانون فیلم وزارت فرهنگ و هنر(فیلمخانه ملی ایران)، کانون فیلم آلمان، سینمای آزاد و سایر مراکز نمایش فیلم .  و هم زمان در یک شرکت تبلیغاتی مشغول به کار شدم 

از فرادانش تا بی‌زمانی و ناانسانی

علی اکبری
no-time.jpg

در آغاز قرن بیست‌ویک، هر چه پیشرفت انسان در عمق دانش بیش‌تر می‌شود، پرسش از مقام انسان اهمیت بیش‌تری می‌یابد. به‌راستی با توسعة علم مقام انسان در عالم، والاتر و متعالی‌تر شده یا افول کرده است؟ مخاطب پرسش حاضر در وهلة اول، شاید نه مردم عادی، که جامعة علمی است. محققان، اندیشمندان و دانشمندان، به قید صداقت و تعهد، باید پاسخ دهند

چارلز کوریا؛ بزرگْ معمار هند

روان مور برگردان آرش بصیرت
 کوریا.jpg

خانه نواری در احمدآباد را می توان مدلی از یک طراحی معاصر و پایدار دانست؛ حجم کلی بنا به قراری شکل و جهت گرفته است که هوای خنک بتواند به طور طبیعی وارد ان شود و از طریق دریچه ای که نزدیکی سقف تعبیه گردیده خارج گردد. این خانه پیش نمونه ای است از خانه ارزان قیمت، از همین روست که ابعاد بازشوها ـ که غالبا از عناصر گران قیمت طرح محسوب می شوند ـ..

می‎کوبیم، می‌سازیم!

گفتگو با مرضیه/ سعیده بوغیری
old home

مرضیه هم نسل ماست، شوخ و سرزنده. اولین حسی که از صحبت با او به من دست می دهد، یاد اصفهان و اصالت دلپذیر آنست. شاید دلیل آن خونگرمی اجداد اصفهانی اوست که حالا به صورت ودیعه ای موروثی، در کلام و منش او خود را نشان می دهد.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.