سرآغاز

انسان شناسی معماری

انسان شناسی سیبورگ و تفسیری نوایین از محیط؛ جستاری بر معماری هرنان دیاز آلونسو

آرش بصیرت
Hernan Diaz Alonso and Cyborg anthropology-Anthropology-Arash Basirat.jpg

هرنان دیاز آلونسو را می توان در یک چارچوب گفتمانی کنار امثال گِرِگ لین، هانی رشید، پاتریک شوماخر و بنیامین براتون تحت شمول موج دوم معماران دیجیتال صورت بندی نمود، معمارانی که نسل اول ان ها در اوایل دهه 1990 شکل گرفتند و ایده ال طراحی شان را سبکی برامده از خطوط ممتد و پوسته های نرم منحنی قرار دادند، ان ها با مطالعه بر تاریخ تحول فرم؛ گذر از فرم های ساده هندسی و ره یافتن به اشکال منحنی واجد پوسته های منقطع را در دستور کار خود قرار دادند.

مساجد پنهان؛ نمایشگاه عکسی همراه با چند نشست تخصصی

روابط عمومی
 نشست دکتر ناصر فکوهی.jpg

«مساجد پنهان»، عنوان نمایشگاه عکسی از محمدحسین خوشنویس، دانشجوی دکتری دانشگاه تکنیکال وین با موضوع شکل‌گیری مخفیانه‌ فضاهای عبادی در جوامع غربی است که از 8-2 آبان ماه 1393 در دفتر کانون معماران معاصر برپاست. افتتاحیه این نمایشگاه، روز 2 آبان ماه، ساعت 21-16 بوده و ساعت بازدید از آن نیز همه روزه 20-17 است. همچنین به بهانه این نمایشگاه و در حاشیه آن، هر روز یک سخنران، در رابطه با موضوع مساجد و فضاهای قدسی از منظر تخصص خود صحبت خواهد کرد.

گریز از تهران یا گریز از اعتیاد : بررسی فیلم خون بازی

نسرین ریاحی پور
wyq8ygsruzhn65qotgee.jpg

خون بازی ( 1385) به کارگردانی رخشان بنی اعتماد تمرکز اصلی خود را بر مسئله ی اعتیاد گذاشته است. فیلم درگیری طبقات فرو دست و فرادست را در رابطه با مواد مخدر نشان می دهد. اعتیاد آن چنان در جان پایتخت نفوذ کرده و قدرت گرفته که نظارت شدید پلیس نیز موفقیتی در پی ندارد. خون بازی فیلم تکان دهنده ایست. شاید کسی این نکته را به خوبی درک کند که درگیری نزدیکی با آن داشته است.

معماری یادمان برج های تجارت جهانی؛ معماری سکوت در ترکیبی از خاطره و فضای منفی

آرش بصیرت
World Trade Center Memorial-1.jpg

معماری بخش یادمانی محوطه مرکز تجارت جهانی چه بارزه هایی دارد، که به گمان بسیاری جز موفق ترین قسمت های طرح جامع احیای این محوطه ارزیابی شده است؟ طراحی این بخش از مجموعه دارای چه روحیه ایست؟ طراحان این بخش که در عمل ارتباطی مستقیم با خاطره جمعی ساکنین نیویورک و مخاطبان مجموعه دارد چه رویکردی پیش گرفته اند که توانسته اند به تعبیری از معماری سکوت در همهمه نیویورک دست یابند؟ این طرح چه اورده ای برای آینده معماری یادمانی دارد؟ نوشتار از پی امده تلاش دارد به این پرسش ها پاسخی درخور دهد...

زنان و زبان معماری معاصر

آرش بصیرت
Women and Language of Contemporary Architecture-1.jpg

زنان آن جا نسبت به تاریخنگاری معماری معاصر واکنش نشان می دهند که به دنبال کشف مجدد معماران زنی همچون ایلین گِـــرِی، تروس شرودرـ شرادرمی باشند؛ معمارانی که با اثارشان تصویر ارائه شده از خانواده سنتی در خانه های سنتی را به چالش کشیدند. البته این بازخوانی صرفا به معماران زن محدود نمی شود، معمارانی همچون لوکوربوزیه و ادلف لوش نیز در برخی اثارشان بارزه هایی را به عینیت رسانده اند که بر اساس ان ها می توان به راست ازمایی مجدد معماری به واسطه زنانگی نشست...

مرز میان واقعیت و خیال در حوزه ی طراحی صحنه ی سینما

معصومه ارشد
پاویون سوئیس در دوسالانه ی معماری ونیز سال 2014

شرح تصویر: پاویون سوئیس در دوسالانه ی معماری ونیز سال 2014
چیزی به نام معماری در سینما وجود ندارد؛ دروغ محض است. به سرزمین اُز خوش آمدید، جایی که هیچ چیز آن طور که به نظر می رسد، نیست. شهر شگفت انگیز اِمِرالد در جادوگر اُز (1939) به مثابه ی نمادی از سرزمین رویایی که همه آرزوی تحقق آن را داریم، صرفا نگاره ای بر بوم است. به رغم آن که شهر اِمِرالد بر پرده ی سینما کاملا واقعی به نظر می رسد، پایه و پیکره و حجمی ندارد، پله هایش به هیچ جا نمی رسند و

شورش صامت ـ فضای اعتراض: وقتی سخن منطقه بندی شده است

سارا وايتينگ برگردان آرش بصیرت
Quiet Riot- PROTEST SPACE When Speech is Zoned, is it Free.jpg

تصویر رسانه ای اجلاس سران جی هشت جولای ۲۰۰۱ نمی توانست از این آمرانه تر و استیلاطلبانه تر باشد. فنس های خاردار فولادی ای به ارتفاع سیزده فوت بخش مرکزی جنوای ایتالیا را به دو بخش تقسیم کرده بودند، قرمز، که به ساکنان بخش مرکزی شهر و نمایندگان شرکت کننده در اجلاس اختصاص یافته بود و زرد که تحت کنترل نیروهای امنیتی بود و به معترضین تعلق داشت...

نا مکان؛ شکل جدید سازماندهی فضا

رویا آسیایی
nonplaces_360.jpg

فضا یکی از عرصه های مطالعه ی انسان شناسی است.  تعریف فضا، چگونگی تقسیم بندی های فضایی، رابطه ی فضا و زمان و به طور کلی تأثیر متقابل فضا و فرهنگ یکی از دغدغه های اصلی انسان شناسان فرهنگی به خصوص در حوزه هایی چون انسان شناسی شهری بوده است...

رم کولهاس و هستی شناسی معماری؛ پاردایم بازگشت و بازخوانی مدرنیسم متقدم

آرش بصیرت
Rem Koolhaas-Ontological Approach.jpg

سال 1988؛ هفت معمار ـ برنارد چومی، فرانک اُ گری، پیتر آیزنمن، وُلف پریکس، زاها حدید، دانیل لیبسکیند و رم کولهاس ـ در موزه ی هنرهای معاصر نیویرک ـ مُما ـ نمایشگاهی برپاکردند به نام دیکانستراکتیویست آرکیتکتچر، دانیل لیبسکیند در حاشیه ی این نمایشگاه در مصاحبه ای می گوید: "ما در یک وضعیت استانه ای قرار داریم، سراغازی که می گوید مدرنیسم واقعا چیست، ما به انتهای مدرنیسم، انگونه که پست مدرنیسم ادعا می کند ـ گونه ای از پایان رستاخیزوار امپراتوری معماری ـ نرسیده ایم، برخلافْ انچه در اینده اتفاق خواهد افتاد بازگشتی خواهد بود به عمیق ترین پی ایندهای مدرنیزاسیون...

ضرورت دستیابی به روشهای نوینِ طراحی صحنه ی سینما از منظر معماری

معصومه ارشد
پاویون اسپانیا در دوسالانه ی معماری ونیز سال 2014

شرح تصویر: پاویون اسپانیا در دوسالانه ی معماری ونیز سال 2014

امروزه، گرداگرد ما هرج و مرج برقرار است، اتلاف منابع انسانی و مادی و به بن بست کشیده شدن نزدیک به تمامی نیروهای خلاقه، حاکی از نبود هماهنگی در زندگی روزانه ماست.در مرکز کانونی این کسوفها، انسان که سلامت و موجودیتش را از هم گسیختگی دنیای بی شکل او به مخاطره افکنده است، ناتوان از هماهنگ ساختن نیازهای جسمی و روانی اش، ایستاده است.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.