سرآغاز

انسان شناسی معماری

مذاکره بر سر فضا در خانه خانوادگی (2)

مویرا مونرو و روث مادیگان برگردان منیژه غزنویان
27_HealthyEatingOptionsforBusyFamilies.jpg

پژوهش ما بر نمونه‌‌ای از خانوارهای متوسط با ترکیبی از مالکان و مستاجران در منطقه گلاسکو[1] در دوره پس از جنگ مبتنی بود. در انتخاب نمونه، عمدا به دنبال مسکن‌های میانه بودیم و برای همین از افراد درآمدهای بالا و مساکن با سبک خوب و نیز مساکن کاملا بی‌کیفیت مناطق غیرجذاب از سوی دیگر صرف نظر کردیم. از منظر فضای داخلی، بیشتر خانه‌ها به لحاظ کالبدی، در دو دسته گسترده قرار می‌گیرند:

مرگ و زندگی:خوانشی از مهم‌ترین کتاب جین جیکوبز

نِد بومن برگردان آرش بصیرت
مرگ و زندگی

دونالد بارتلمی در داستان کوتاهی به نام «شهر کوچکی میخرم» (1974)، از مردی میگوید که روزی تصمیم میگیرد شهر گالوستون در ایالت تگزاس را بخرد، تعدادی از خانهها را تخریب میکند، 6000 سگ خیابانی را میکشد و آنچه از شهر باقی مانده را در قامت جورچین بزرگی از مونالیزا از نو سامان میدهد، دونالد انتریم در مورد این داستان کوتاه معتقد است: «نویسنده حین نگارش داستان به نوعی نقش خدا را ایفا میکند».

درون و بیرون هال؛ یک مثال پاریسی (2)

سلین روزلین برگردان محسن صف‌شکن
1024px-Mezuzah-RS.jpg

تصویر: مزوزا چسبیده به قاب درب در خیابان جنوبی فیلادلفیا

آستانه بودن، یک محدوده حاشیه‌ای فضایی است که کنترل‌هایی مثل تعیین هویت میهمانان در آن اتفاق می‌افتد. در عین حال، این فضا به محافظت بیشتری نیاز دارد. موضوعات استفاده شده برای شناسایی یک مهمان، ارتباط نزدیکی با ضرورت حفاظت و پاسداری از حریم خصوصی ساکنان در

معماری آمریکا

برگردان ملیحه درگاهی
 ابتکاری شهر کانزاس.jpg

معماری آمریکایی، معماری است که در کشورهای مستعمره ی اروپایی در آمریکا و متعاقب آن در ایالات متحده گسترش یافت.  چنین توسعه ای دوره ی زمانی در حدود 5 قرن را پوشش می دهد که در سال 1565 با تأسیس کلیسای سنت آگوستین در فلوریدا، استقرار انگلیسی ها بر امتداد ساحل آتلانتیک در 1585 و سکونت اسپانیایی ها در نیومکزیکو در سال 1589، آغاز می شود. ساکنین فرانسوی، سوئدی، هلندی، آلمانی

لویی کان؛ باستان شناسی امر اوانگارد، درک نوهایدگری از معماری و یوتوپیای تکنولوژی

آرش بصیرت
لویی کان

لویی کان (1901-1974) خیلی دیر خود را در جامعه معماری تثبیت کرد، در انتهای دهه چهارم زندگی اش دفتر معماری خود را تاسیس و "در 50 سالگی اش بود که توانست سبک معماری اش را پیدا کند." (جنسن. ه.و، 1388: 1060) و البته این بازه زمانی مصادف تغییر و تحولات عظیمی در جامعه جهانی نیز بود، از یک سو شاهد تلاش جامعه بشری برای خروج از شُک جنگ جهانی دوم هستیم و تردید در کارکردهای ...

درون و بیرون هال؛ یک مثال پاریسی (1)

سلین روزلین برگردان محسن صف‌شکن
hallway at Dr. True's house.jpg

تصویر: سالن ورودی خانه دکتر ناتانیل ترو در آمریکا (1885)
اراده و صبر، الزامات ضروری برای مهمانی هستند که می‌خواهد از درب جلو به ساختمان آپارتمان پاریسی نفوذ کند. جلوی ورودی اصلی ساختمان، میهمان باید یک شماره را وارد کند تا در باز شود. ساکنین باید این شماره را به مهمانانی که دعوت کرده‌اند بگویند. به محض اینکه درب

خانه و فرهنگ

مریم حسین یزدی
q.jpg

وقتی گفته می‌‌‌شود که فرهنگ مجموعه عواملی است که شامل امور مادی و غیر مادی می‌‌‌شود، فرهنگ پهنه­ی‌‌‌‌ وسیعی را در بر می‌‌‌گیرد که همه چیز را می‌‌‌تواند شامل بشود. یکی از این امور مادی، معماری است. ابنیه و معماری به طرز ویژه­ای با فرهنگ عجین می‌‌‌باشند و با یکدیگر رابطه­ی‌‌‌‌ پیچیده و درهم تنیده­ای دارند. خانه و مسکن نیز، به عنوان یک بنای معماری بیشترین تجلیات فرهنگ یک سرزمین را هویدا می‌‌‌سازد.

مذاکره بر سر فضا در خانه خانوادگی (1)

مویرا مونرو و روث مادیگان برگردان منیژه غزنویان
communication-leads-more-equal-roles.jpg

شرح تصویر: خانه یک خانواده در کشور هندوراس واقع در شمال آمریکای مرکزی

مفهوم خانه (home) هر دو جنبه کالبدی و اجتماعی را دربرمی‌گیرد. به کالبد ‌خانه (house) نیز هنگامی که روابط اجتماعی‌ را درون خود جای دهد خانه گفته می‌شود. علاوه بر این، مفهوم خانه یک بارِ ایدئولوژیک سنگین را حمل می‌کند و می‌تواند به عنوان بخشی از تثلیث خانه،

معماری بیارکه اینگلس؛ داروینیسم تیپولوژیک و ضد انقلابی در محیط آزمایشگاهی

آرش بصیرت
Bjarke Ingels.jpg

محیط های ازمایشگاهی رشته معماری غالبا مملو از پروژه هایی اند که در حد ایده باقی مانده اند، همچنین شاهد تعداد زیادی از پروژه هایی هستند که مفهوم پردازی شده، مرحله کانسپچوالیزیشن را پشت سر گذاشته اند، اما پس از دیجیتالیزه کامپیوتری بایگانی شده اند، این محیط ها البته شاهد حضور پروژه هایی نیز می باشند که تبدیل به پیش نمونه های تولیدی می شوند، اگرچه هیچ گاه روی مرحله صنعتی و ساخت در مقیاس واقعی را ...

زندگی خانگی در مناقشه؛ تجدیدنظری در منابع (5)

هایدی د.مر/ برگردان: محسن صف‌شکن
12bW92Q605P-2U912.jpg

شرح تصویر: ازمجموعه  نقاشی‌های خانگی یان استین

نشان داده شد که در طول قرن هفدهم، خانه، مرکز علاقندی‌ها در حداقل سه حوزه معماری، ادبیات و نقاشی بود. هدف اصلی در معماری، داشتن ارتباطی مثبت و مناسب بین خانه و شهر بود. ادبیات متعهد با نظم، احترام و تجارت عمومی مسکن سروکار داشت و نقاشی نیز تلاش می‌کرد خانه

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.