سرآغاز

انسان شناسی معماری

هنر در توسعه ی شهری (6)

مالکوم میلز برگردان ملیحه درگاهی
London Docklands.jpg

لندن داکلندز: لندن داکلندز نیز همچون باتری پارک سیتی یک شهر جدید است، اگرچه در مکانی با تاریخ و سابقه ی طولانی ساخته شده؛ تفاوتهای دیگری نیز بین این دو شهر وجود دارد: داکلندز به علاوه شهری تک کاربردی است ( یک منطقه ی یکپارچه متشکل از 12 میلیون فوت مربع فضای اداری در اسکله ی قناری، در نزدیکی داکلند منطقه ی مسکونی حفاظت شده و مرفه نشین قرار دارد) و آثار هنری آن مرسوم تر هستند.

معماری پست مدرن؛[نا] معماری بحران و [نا]سازه وضع موجود

آرش بصیرت
4-PoMo power.jpg

حضور پست مدرنیسم در فضای تئوریک بسیار مدیون اکادمیسین هایی است که این مفهوم را برجسته کرده و ان را وارد صورت بندی های کلامی نمودند، بر این ره  می توانیم به سال 1979 و کتاب ژان فرانسوا لیوتار "وضعیت پست مدرن" اشاره کرد یا نظریه پرداز ادبی؛ فردریک جیمسن را مد نظر اورد که در سال 1984 مقاله ایی منتشر کرد با عنوان "پست مدرنیسم یا منطق فرهنگی سرمایه داری متاخر"،

خوشا آن کس که در پس هر رویداد، فاجعه را می‌بیند! (درباره پل ویریلیو)

جاويد سرايي
leadImage.jpg

   پل ویریلیو مردی 82 ساله است که ماشین و تلویزیون ندارد، کامپیوتر و موبایل ندارد، و در خانه‌ای دنج و ساکت زندگی می‌کند. مانوئل کاستلز او را باستان‌شناس آینده می‌خواند، ساسکیا ساسن او را «بزرگ‌ترین متفکر زندة اروپا» می‌نامد، و برخی از نظریه‌پردازان جامعة اطلاعاتی به‌خصوص در ایالات متحده او را منتقد کم‌اهمیت فناوری ارتباطات می‌دانند که ایده‌هایی جالب و نامربوط را به هم ربط می‌دهد و با نثری پیچیده و غیرقابل فهم چیزهایی می‌نویسد که خودش هم نمی‌فهمد.

درسگفتارهایی درباره فرهنگ و تمدن ایران

روابط عمومی
jpg.

موسسه معماری برای ـانجمن علمی فضای معماری نو ایران»  دومین  دوره از «درسگفتارهایی در زمینه فرهنگ و تمدن ایران زمین در هزاره های پیشین و پسین میلادی»  را برگزار می کند. این درسگفتارها به وسیله گروهی از اساتید دانشگاهی عرضه می شوند که هیئت علمی انجمن  فضای معماری نو برگزیده اند...

برگزاری همایش جریان شناسی معماری معاصر در شیراز

روابط عمومی
 جریان شناسی معماری معاصر.jpg

پس از اوج گیری نگاه انتقادی به ره یافت های مدرنیستی معماری در پایان دهه 60، با انفجاری از نظریه پردازی ها برای برون رفت از بحران مدرنیته مواجه شدیم. این نظریه پردازی ها بعضا توانسته اند جریان های نسبتا پایداری در معماری را پایه ریزی نمایند، جریان هایی که علی رغم داشتن ابشخوری مشابه به مرور زمان از یکدیگر فاصله های انتقادی گرفته اند. از این رو جریان شناسی معماری معاصر و رقم زدن تخمین هایی منطقی از چشم اندازهای پیش روی این جریان ها می تواند حائز اهمیت باشد.

هنر در توسعه ی شهری (5)

مالکوم میلز برگردان ملیحه درگاهی
Battery_Park_City.JPG

برودگیت: اگر بخش تامسدون یک مدل از اجرای طرح پراکنده و بیرمنگام نمونه ی راه اندازی مرکزی باشد، مقایسه با بیزینس پارک برودگیت (Broadgate Business Park) نزدیکی مدل بیرمنگام با شرکتهای بزرگ را آشکار می سازد. برودگیت که در مجاورت منطقه ی خیابان لیورپولِ لندن ( یک بخش خصوصی ابتکاری متشکل از 3.5 میلیون فوت مربع اداره، ساختار ویکتوریایی منطقه طی فرایند توسعه بازسازی شد)، که در آن تعداد سی اثر هنری یا بیشتر

معماری پس از 1990؛ زرق و برق اینده گرایانه

جین مرکل برگردان آرش بصیرت
3-Irrational Exuberance Comes Home.jpg

رشد بدون منطقِ اقتصادیِ دهه 1990 و سال های اولیه قرن بیست و یکم بدان سبب که زمینه ساز بازارهای داغ و سرمایه گذاری اقتصادی بیش از توان سرمایه گذاران، مخصوصا، در بازار مسکن گردید، به درستی، مورد انتقاد قرار می گیرد. این حجم عظیم پول تزریق شده به بازار، که بخش عظیمی از ان به سمت سرمایه گذاری در برج های اپارتمانی لوکس سوق یافت، نام گروهی از طراحان ـ که غالبشان در سپیده دمان پست مدرنیسم نضج گرفته بودند و حجم غیرقابل باوری زرق و برق اینده گرایانه به سبک های زندگی خانوادگی وارد کردند ـ را سر زبان ها انداخت؛ معمارانی مانند فرنک گـِـری، ژان نوول و هرتزوگ د ِمورِن، که مردم ـ چه شوخی، چه جدی ـ از ان ها به عنوان معماران اسمی یاد می کنند...

هنر در توسعه ی شهری (4)

مالکوم میلز برگردان ملیحه درگاهی
by Raymond Mason.jpg

هنر عمومی در نواحی عمومی و خصوصی؛ بیرمنگام:
شورای شهر بیرمنگام هنر و طراحی شهری را در توسعه ی مجدد مجموعه ای از فضاهای عمومی ادغام کرده است – خیابان جدید مخصوص عابران پیاده، میدان چمبرلین، میدان سده و میدان ویکتوریا – بدین ترتیب مرکز جدید مجمع بین المللی (ICC)، تئاتر رپرتواری (Repertory Theatre)، کتابخانه عمومی، موزه شهر، گالری هنر

معماری پس از 1940 ـ پست مدرنیسم؛ فهم ناگونی وضعیت های ضدگون

جین مرکل برگردان آرش بصیرت
2-When Less Was No Longer More.jpg

کمی پس از پایان پر فراز  ونشیب و دهشت بار جنگ ویتنام، اسمان خراش هایی با سرهای نوک تیز، دیواره های بتنی شبه سنگی و ته ستون های تزیینی مرمری ـ به بیان دیگر، ساختمان هایی که ساخته می شدند تا شبیه به سلف هایشان به نظر ایندـ مثل قارچ در شهرهای امریکایی رویید...

بی مکانی در شهر

مریم حسین یزدی
jahan1.jpg

کافی است در بلندترین نقطه از شهر قرار بگیریم و منظر شهری را از بالا بنگریم. ساختمانهای بلند و سر به فلک کشیده شهرهای متروپل، جعبه های کوچکی بیش نیستند که روی هم سوار شده اند. جعبه هایی کوچک که به بلندای قد خود فخر می فروشند. این ساختمان ها نه تنها از فاصله ای دور، کوچک به نظر می رسند بلکه از نزدیک و حتی در درونشان نیز کوچک هستند. کوچک نه به معنای وسعت متراژِآن، بلکه به

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.