سرآغاز

انسان شناسی معماری

نشانه شناسی اجتماعی مکان

بنیامین انصاری نسب
Untitled.jpg

مسجد گله‌داری واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این مسجد در سال ۱۲۹۶ هجری قمری در شهر بندرعباس ساخته‌شده و به شماره 1595/3 در سال 1357به‌عنوان اثر تاریخی در فهرست آثار میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. این مسجد دارای صحن، شبستان و مناره و منبر زیباست . شبستان بزرگ مسجد دارای ۳۶ ستون مزین به گچ‌بری و پایه مربع شکل است.

بازخوانی سرچشمه اثر هنری در دیدگاه مارتین هایدگر

علی اکبری و آرمان حیدری
heidegger2.jpg

رساله‌ای که امروز به نام سرچشمة اثر هنری مشهور است، همان است که هایدگر در ۱۹۵۰ در کتاب بی‌راهه‌های جنگلی منتشر کرد. هایدگر در ۱۳ نوامبر ۱۹۳۵ در (انجمن علم و هنر) فرایبورگ خطابه‌ای با عنوان «دربارة سرچشمه اثر هنری» ارائه کرد و در ژانویه ۱۹۳۶ بر اساس متن نوشته‌شدة خطابه، یک‌بار دیگر به دعوت دانشگاه زوریخ سخنرانی خود را تکرار کرد.

انقلاب اوسمانی: دگرگونی پاریس در زمان امپراطوری دوم

سعیده بوغیری
paris

انقلاب اوسمانی{Hausmann} به مدرن سازی مجموعه پایتخت فرانسه اطلاق می شود که بین سال های 1852 تا 1870 توسط ناپلئون سوم و اوسمن، فرماندار پاریس صورت گرفت. این پروژه تمام زمینه های شهرسازی را هم در پاریس و هم در محله های بیرونی آن شامل می شد: خیابان ها و بلوارها، تنظیم نماها، فضا های سبز، اسباب و لوازم شهری، فاضلاب و شبکه های آبرسانی، تجهیزات و بناهای عمومی.

پیوست: 

معماری پیوستار و عظمت تکینکی

تام مین برگردان آرش بصیرت
thom_mayne.jpg

من علاقه زیادی هم به مناسک روزمره دارم؛ برای مثال، در بلیدز هاوس مکانیسم استحمامی طراحی کردیم که هم عمیقا درگیر استفاده روز به روز از محیط پیرامونی بود و هم تعاملی خوب با دیگر عناصر عادی و فضاهای معمول ساختمان برقرار کرده بود. در پروژه هایی شبیه به این، معماری بیش از انکه بر قرار مفهوم سازی های بصری و فکری تدقیق شود، به مثابه مجموعه ای از مناسبات بی نهایت نزدیک به روحیات انسانی، به مثابه تجربه ای ملموس، که می توان در ان غرق شد، درک می شود...

سهل و ممتنع نوسازی بافت‌های فرسوده شهر، عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی

علی رنجی پور
1421048440646_32363.jpg

صحبت از نوسازی و بافت فرسوده بحثی است سهل و ممتنع چنان که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های شهرهای معاصر ایران به شمار می‌آید که به شکل‌های مختلف کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ و کوچکمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ظاهر موضوع، اما بسیار ساده و چه‌بسا پیش پا افتاده است. اما صحبت سر خانه و کاشانه مردمی است که روی نواری پرخطر از عالم هستی شب را به روز و روز را به شب می‌رسانند.

معنا در معماری غرب

گروه کتاب
A0417009.jpg

نوربرگ- شولتس، کریستیان،1393 ، معنا در معماری غرب، ترجمه‌ی؛ قیومی بیدهندی، مهرداد، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر(متن)، چاپ پنجم، 580 صفحه
پیش گفتار نویسنده
این کتابی درباره ی معماری است. معماری پدیده ای است ملموس. معماری شامل منظرها، سکونتگاهها، بناها، و پرداخت بیان کننده ی؛ شخصیت آنهاست؛ پس معماری واقعیتی زنده است.

وقتی انسان‌ها به درکی مشترک از یک کالبد می‌رسند: کدام شهر، کدام حافظه

ناصر فکوهی
1.jpg

از منظر انسان‌شناسی شهری و معماری، بحث اساسی درباره یادمان‌ها یا مکان‌های حافظه، نقشی است که این فضا‌ها در ایجاد و تقویت، یا برعکس در تخریب و تضعیف هویت‌های جمعی بازی می‌کنند. چنین نگاهی را پیش و بیش از هر چیز باید در انسان‌شناسی و درک اجتماعیِ فرایندی ردیابی کرد که تلاش می‌کند کالبد فردی-زیستی را به کالبد جمعی-فرهنگی تبدیل کند. منشاء این امر از یک واقعیت آغازین که در انسان‌شناسی شناخت بر آن تاکید می‌شود، قابل پیگیری است: شناخت انسان (Human Cognition) از جهان بیرون به مثابه «هاویه»‌ای (Chaos) است که برای دستگاه حسی-عصبی او غیرقابل درک است. 

مطالعه معماری پل محمد حسن خان قاجار بابل

فاطمه امیدبخش و احمد پیرزاد
Untitled1.jpg
هدف از ارایه این مقاله معرفی پل محمد حسن خان قاجار در شهر بابل می باشد. در منطقه مازندران پلهای تاریخی فراوانی قرار دارد که در یکی دو دهه اخیر توجه بیشتری به این پلها شده است. پل محمد حسن قاجار در محور مواصلاتی جاده قدیم بابل به آمل بر روی رودخانه بابلرود قرار دارد. این پل یکی از اصیل ترین پلهای تاریخی منطقه مازندران می باشد که هنوز مورد بهره داری قرار می گیرد.

پیوست: 

کارت پستال های صد ساله (3): خانه‌سازی با گِل- سیرالئون

برگردان فاطمه سیارپور
3marc1.jpg

توضیح تصویر: خانه‌سازی با گِل- سیرالئون

«تو به من گِل هدیه دادی و من آن را به طلا  بدل کردم.» شارل بودریار، شاعر فرانسوی(1867-1821 )

ساختمان دانشگاه کوپر یونیون در نیویرک: تام مین، برساختن یک زیست ماشین شهری کامل و فتح پارادایم پیچیدگی

جین مرکل برگردان آرش بصیرت
Cooper_Union_New_Academic_Bldg_from_south.jpg

از خیابان، ساختمان دانشگاه کوپر یونیون، که دانشکده های علوم انسانی و علوم اجتماعی و همچنین مدرسه مهندسی عمران البرت نرکون را در خود جای داده است، شبیه به حجمی از وسط برش خورده، نامنظم و پر از گوشه و تا اندازه ای تاریک به نظر می اید، چرا که کلیت این حجم درونِ پوسته استنلس استیل الگودار ولی پر حفره ای محاط شده است که روی فضاهای داخلی پوشیده در دیوارهای شیشه ای و حجمی که به واسطه چندین برش بد منظر و غیر مترقبه تکه تکه شده، به سمت درون و بیرون تا خورده است...

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.