سرآغاز

انسان شناسی معماری

نیویرک پس از یازدهم سپتامبر؛ ادیپوس شهری: استراتژی فضای منفی، عدالت فرمی و بازگشت به خیابان

آرش بصیرت
Architecture against architecture-Arash Basirat_0.jpg

یک ماشین هـیـبــریدیِ عصر سیلیکـُن در حال تخریب یک سازه سمبولیکِ عصر برنز(3500 تا 1300 پیش از میلاد) است، ماشین هایی شبیه به ربوت های گِرِگ لیــنGreg Lynn ، در حال تخریب اهرام مجموعه گیزا(2550 پیش از میلاد) در مصر هستند، معماری سمبولیک، طعمه معماری آیکُـنیـک شده است، سکانس های پایانی فیلم "ترنسفرمرز 2 : انتقام از فالن" در یک چنین اتمسفری شکل می گیرد.

معماری به زبان سینما از منظر رئالیست جادویی

معصومه ارشد
استودیوی فیلمسازی بابلزبرگ

  

شرح تصویر: خیابان های تاریخی بدل از گتوی ورشو، ساخته شده در استودیو فیلمسازی بابلزبرگ، برای فیلم "پیانیست" پولانسکی، سال 2001 "به لطـفِ سینمـاسـت که ما نخستیـن بـار با نیـویـورک و پـاریس و لنـدن و دیگـر شهـرهایِ جهـان آشنـا می شـویـم، در صـدها جنـگ شـرکت می کنیـم، با شمشیـر به مصـافِ سپـاهیـانِ رم و سلحشـورانِ قـرون وسطی می رویـم، در ریـنگ بـوکس مشـت می زنیـم، در کـوچه پس کـوچه هایِ تـاریک

پنجره‌های هلندی؛ پاکدامنی زنانه و هرزگی زنانه (4)

آیرن سی‌یراد برگردان: محسن صف شکن
sept15_MetsuDublin.jpg

شرح نقاشی: مرد در حال نوشتن نامه، اثر گابریل متسو

در بسیاری از نقاشی‌های داخلی هلندی قرن هفدهم یک زن با حضورش پنجره را "دکور" (مزین) می‌کند. در کنار پنجره نشسته و  مشغول خواندن [کتاب] یا دوختن است. به نظر می‌رسد این نوع از فعالیت، حضور او اطراف پنجره تضمین می‌کند. علاوه بر تعبیر کارکردی، یک تفسیر نمادین از

پیوست: 

پروژه دوخانگی فرانسوی؛ تحقق هویت خانوادگی (2)

سوفی شوالیه برگردان نازنین دلنواز
modele_grand-127.jpg

پدیده ی دو خانگی شهرنشینان، مشابه آنچه در انگلستان اتفاق افتاده، با دوران صنعتی شدن اخیر فرانسه مرتبط است. پایان جنگ جهانی اول با پایان دوره دهقانان فرانسه مقارن است و به عنوان آغاز فرایند کاهش جمعیت حومه نشین فرانسه نشانه گذاری شده و بعد از جنگ جهانی دوم سرعت آن افزایش یافته است. اگرچه این دگرگونی اجتماعی، مستلزم سقوط دارایی زمین داران کوچک به نفع ملاکان نبود. فرانسه یک سنت طولانی در

میشل فوکو؛ جغرافیا، مکان و فضا

کریـس فیلو برگردان آرش بصیرت
میشل فوکو

متولد 1926 در پُوآتیه، فرانسه، اموزش میشل فوکو، در وضعیتی مایوس کننده، در یک مدرسه محلی دولتی اغاز شد، جایی که یافته هایش اشکارا حسرت بر دل پدرش گذاشت. اگرچه متاثر از این قرار که اموزش فلسفه "رازِ تمام رازهای سر به مهر "(Sheridan:1980:2) را بر او اشکار خواهد ساخت، همه همتش را در یک مدرسه کاتولیک بر اموختن انچه نیاموخته بود نهاد و نهایتا توانست مدرک دیپلم متوسطه اش را با رتبه عالی

درآمدی بر مشترکات جهان سینما و معماری: در معرفی و تحلیل کتاب «معماری سلولوید»

معصومه ارشد
1.jpg

شرح تصویر: طرح جلد کتاب
... موجی که برای دریافت مرزهای مشترک سینما و معماری در جهان آغاز شده، گرایش هایی متنوع و توجهی ستایش بر انگیز به جزئیات را نشان می دهد. بیشتر این جریان ها دانشگاهی و با حمایت نهادهای سینمایی دولتی همراه است. در این چند سال کتاب های زیادی درباره ابعاد مختلف

یوتوپیایی در اسمان؛ تاریخ نگاری مختصر شهر فشرده و عمودی

آرش بصیرت
Vertical City-Arash Basirat.jpg

مسئله فشردگی و رشد عمودی، در بلندای تاریخ، همیشه مشغله معماران و شهرسازان بوده است، برج بابل تبلور فیزیکی چنین ایده ایست. مروری بر اثار توصیفی و بعضا ترسیمی ارمان شهرگرایان ماقبل قرن نوزدهم نیز توجه به این دو بارزه را به خوبی نشان می دهد، در تمامی این اثار با بافتی فشرده مواجه هستیم که غالبا توسط دیواری از پیرامون جدا شده است و در مرکز ان بعضا شاهد تعریف یک عنصر عمودی می باشیم

مذاکره بر سر فضا در خانه خانوادگی (4)

مویرا مونرو و روث مادیگان برگردان منیژه غزنویان
woman_home_1364801c.jpg

مسئولیت سنتی زنان در مورد نظم خانگی به معنای آنست که آن‌ها همیشه قادر به لذت بردن از خانه به عنوان یک «پناهگاه» راحت، به طوری که برای بقیه اعضای خانوار مقدور است، نیستند. همان طور که در بالا دیدیم، این در رابطه با مسئولیت آن‌ها در قبال بچه‌ها پابرجاست اما همچنین به طور ضمنی در رابطه با همسرشان نیز آشکار می‌شود: «اگر همسرم یک شب بیرون برود، چیزی که اغلب ماهی یک شب اتفاق می‌افتد... آن شب

پنجره‌های هلندی؛ پاکدامنی زنانه و هرزگی زنانه (3)

آیرن سی‌یراد برگردان: محسن صف شکن
stock-photodutch_0.jpg

تصویر: پنجره جلو آمده یک ساختمان اویل دهه 1900، به عنوان یک نمونه معماری شهری مرغوب هلندی
اسناد به جا مانده از مسافران اواخر قرن نوزدهم هلند، چارچوب‌ پنجره‌ آپارتمان‌ها را در بین طبقات درآمدی پایین و متوسط، به اصطلاح آینه‌های جاسوسی می‌نامند. آینه های جاسوسی برای کنترل مخفیانه زندگی خیابان و نیز اجتناب از عمل خودنمایانه و ننگ‌آمیز خم شدن به بیرون از پنجره

پیوست: 

داعیه ی فضای عمومی: مادران میدان می

سوزانا توره برگردان آرش بصیرن
سوزانا توره

سال 2000 انتشارات راتلج اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان" معماری فضای جنسیتی" از مجموعه ی Architext  اش نمود، کتاب به ویراستاری جین رندل، باربارا پنر و یان بردن به چاپ رسیده است و مجموعه مقالاتی در سه سر فصل: 1- جنسیت 2- جنسیت، فضا 3- جنسیت، فضا، معماری را در بردارد ، نوشتار پی امده نوشته ی سوزانا توره برگرفته از بخش "جنسیت، فضا" ی کتاب است، تکه روایت های پی امده بیش ـ

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.