سرآغاز

انسان شناسی معماری

تام ویسکامب در گفت و گو با ساکرپانچ دیلی ـ معماری به مثابه کشف مجدد ابژه

برگردان آرش بصیرت
WISCOMBE.jpg

تام ویسکامب متولد 1970 در لاهولای کالیفرنیاست و اکنون ساکن لس آنجلس است، او موسس دفتر معماری امرجنت است و به واسطه همکاری با دفاتر معماری ای همچون کوپــْـهیملابـ(ـلــ)ا و تدریس در موسسات معتبر و پیش روی معماری همچون سای آرک در سطح جهانی شناخته شده است...

ظرفیت های آبنما در طراحی معماری داخلی ایرانی

پروین بابایی
نمایی از آبنما در خانه مرتضی قلی خان اقبال السلطنه در ماکو

زیستگاه انسان همواره حول منابع آب شکل گرفته ­است و اصطلاح «آبادانی» حکایت از رابطه بلافصل و ضروری آب با تشکیل جوامع بشری دارد. در ایران با توجه به جایگاه آب و ارزش ­های مادی و معنوی آن – که سابقه در دوران باستان دارد و در دوره اسلامی نیز از منظر دینی اهمیتی خاص می ­یابد- این عنصر حیات­ بخش به معماری داخلی بناهای مسکونی نیز راه یافته و حتی مکانی را به خود اختصاص داده­ است که اصطلاحاً

برگزاری کارگاه انسان شناسی عکس و عکاسی

روابط عمومی
 عکاسی-ناصر فکوهی-کانون معماران معاصر.jpg

انسان شناسی و فرهنگ  و انجمن معماران معاصر، در چارچوب برنامه های مشترک خود،  کارگاه «انسان شناسی، عکس و عکاسی»  را در دو روز (7 و 21 اسفند) از ساعت 10 تا 18 ، به مدت 16 ساعت برگزار می کنند. برنامه عمومی  این کارگاه که  شرکت کنندگان در آن  گواهی  آموزشی دریافت خواهند کرد در زیر به اطلاع می رسد. مدرس این کارگاه، ناصر فکوهی، استاد انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدیر «انسان شناسی و فرهنگ» است.

تفکر مارتین هایدگر بر معماری ـ بخش سوم ـ معماری و بود و باشِ متفکرانه هستنده ها

کریستین نوربرگ ـشولتز برگردان آرش بصیرت
Heideggers Thinking on Architecture-3- Anthropology Edition.jpg

هایدگر در یکی از اخرین مقاله هایش تحت عنوان هنر و مکان با جزییات بیشتری به ماهیت دووجهی مکانیت می پردازد.  او ابتدا بر این نکته تاکید می گذارد که واژه آلمانی ا مکان از واژه raumen ریشه گرفته است که به معنای "ازاد کردن جاها برای سکونت انسان  می باشد. "یک جای خاص، با گرد اوردن چیزهایی که در اینجا به هم تعلق دارند، [رازِ هستیِ] قلمرویی را می گشاید."   "ما باید بیاموزیم، درک کنیم که چیزها فی نفسه جاهایند و صرفا به جایی خاص تعلق ندارند...

قدرت، سوژگی و فضا

گروه نویسندگان (1) برگردان زهره دودانگه
Untitled.jpg

عکس: یک نوازنده و خواننده در خیابان استقلال استانبول، مهر 1393، زهره دودانگه
مساله قدرت و سوژگی بر شیوه‌هایی تاکید می‌کند که ما از طریق آن‌ها فضا و مکان را درک می‌کنیم. قدرت، در شکل ثروت و تصمیم‌گیری، به شیوه طراحی و ساخت مکان‌ها شکل می‌دهد. محرک‌های قدرت از طریق قوانین و قراردادهای اجتماعی اجازه دسترسی به فضا را می‌دهند یا از آن ممانعت می‌کنند و

برگزاری نشست با موضوع تفکر حسی و خلق فضای معماری

روابط عمومی
FINAL (2)1.jpg

نشست تفکر حسی و خلق فضای معماری توسط دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه سوره با همکاری مرکز معماری حوزه هنری در روز سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ (روز مهندس) در سالن مهر به آدرس میدان فردوسی/ خیابان نجات الهی (ویلا) /خیابان سمیه / ساختمان حوزه هنری برگزار خواهد شد.در این نشست که از ساعت ۱۲/۳۰ تا ساعت ۱۵/۳۰ ادامه دارد، اساتید محترم آقای دکتر فلامکی با موضوع «ابزارهای خلق فضای معماری» و آقای دکتر فکوهی با موضوع «شهر حسی: درآمدی به شهر به مثابه دستگاه خاطره و فراموشی» و آقای دکتر علی اکبری با موضوع «تفکر حسی و خلق فضای معماری» صحبت خواهند نمود...

تفکر هایدگر بر معماری ـ بخش دوم ـ هستی شناسی مکان، شعروارگی سکونت و خاطره جمعی

کریستین نوربرگ شولتز برگردان از آرش بصیرت
Heideggers Thinking on Architecture-2- Anthropology Edition.jpg

زمانی که هایدگر، سراغاز کار هنری را نوشت هنوز مفهوم چهارْپوش را تدقیق نکرده بود، اگرچه در توصیف معبد یونانی همه عناصر حضور دارند: ایزدان، میرایان، زمین و تلویحا اسمان. معبد در قامت یک چیز با تمامی این چهار پوش گره می خورد و ان ها را انگونه که هستند اشکار می سازد و هم زمان ان ها را در قالب "پوشی ساده" به وحدت می رساند...

گروه معماری انسان شناسی و فرهنگ و کانون معماران معاصر، برگزار می کنند: چهار گفتار در نسبت معماری و زمینه

روابط عمومی
Untitled-3_001 - Copy (2).jpg

زمینه، بافت یا بستر در گفتمان معماری و رشته های مرتبط با معماری جایگاه موکد و ویژه ای دارد، این جایگاه در برخی سیستم های فکری به مثابه یک خط قرمز تعریف شده و تضاد با آن عملا گفتمان حامی تضاد را به حاشیه رانده است، به فراخور این جایگاه هر ره یافتی در طراحی به ناچار با این مفهوم مواجه خواهد شد و آن را جزیی ناگزیر از ماتریس تصمیم خود تعریف خواهد کرد.

پیوست: 

تفکر هایدگر بر معماری، بخش اول:جهان، چیزها و زبان هستی

کریستین نوربرگ شولتز برگردان آرش بصیرت
heidegger.jpg

یک بنا، معبدی یونانی، منعکس کننده چیزی نیست. صاف و ساده در میان صخرهْ دره ای پرشکن و شکاف ایستاده است. بنا چهره خدا را در برگرفته است و می گذارد تا پوشیدگی چهره از میان تالار بازِ پرستون، در حریم و حوزه قدسی درایستد. به واسطه معبد، خدا در معبد حضور دارد. اما معبد و حریم ان در بی کرانگی ناپیدید نمی شود. معبد گرداگرد خود، رشته و سلسله نسبت هایی را سامان و وحدت می دهد که از ان ها انسان شمایل تقدیر خود را، از زایش و مرگ، شکر و شکایت، پیروزی و شکست، پایندگی و فروپاشی، نصیب می برد. گستره این نسبت های باز عبارت است از عالم این قوم تاریخی. در این عالم و از این عالم است که این قوم به خود باز می اید تا نقش خود را تمام ایفا کند...

بِرنو زِوی؛ فیلسوفْ معماری که با شیاطین کلاسیسیزم جنگید

توماس مُیرهِد برگردان آرش بصیرت
Bruno Zevi- Anthropoloy Edition1.jpg

اگر زمانه ی ما زمانه ی تکه سازی در موسیقی، رمان و هنر است، نظریه پرداز این رهـ یافت در معماری برنو زوی ایتالیایی است؛ نظریه پرداز سوسیالیستی که بعدها مشی لیبرال پیشه کرد. او که تمامی اثارش عمق تاثیر تجربه هایش از دوره ی موسُلینی را باز می نمایانند، با اشاره به ساختمان های پرطمطرق مارچلو پیاسنتینی، در شمایل معمار رسمی ان دوره، بر این باور است که تمام ایده های منبعث از نظم، سامان و سادگی و محقق در معماری، خسران هایی اند فرهنگی، مغایر با زیبایی شناسیِ به ذات ایده هایی همـ چون بیـ نظمی، اشوب و انفکاک...

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.