سرآغاز

فرهنگ تهران

تهران به‌مثابه متن

آرش اخوت
86903317655536039308.jpg

  روایت تهران در واقع جُنگی‌ست از 25 مطلب و بیش از 40 تصویر (عکس و نقاشی) که در پنج فصل دسته‌بندی شده است. این دسته‌بندی هم البته به کلِ مجموعه ساختاری منسجم و متشکل داده؛ آن‌گونه که کلِ مجموعه، در عینِ تشخص و استقلالِ اجزای آن، خوانشی‌ست از تهران: تهران به‌مثابه «متن». موضوعِ کلیِ «فضاهای عمومی»، این مجموعه را انسجامی مضاعف بخشیده و برخلافِ پُرگوییِ رایجِ مطالعاتِ تاریخی/شهری‌، تهران را از زاویه یا در قابِ یک پروفایل یا برشِ مشخص بررسیده است

نشریه “کاغذ اخبار” ویژه زنان دربار قاجار

گروه اخبار
No.6.jpg

ششمین شماره نشریه کاغذ اخبار به کوشش دفتر پژوهش کاخ گلستان ویژه زنان در دربار قاجار  انتشار یافت.
این شماره کاغذ اخبار با رویکرد پژوهشی به معرفی بانوانی می پردازد که در کشاکش تحولات شتابناک سیاسی و اجتماعی دوره قاجار توانستند با هنر خود از فضای کوچک و بسته اندرون دربار راهی به جهان بیرون باز کنند و آثار ارزشمند هنری- تاریخی به یادگار بگذارند.

توزیع مکانی هویت‌های «فضایی/جنسیتی» در شهر تهران

مینوش صدوقیان‌زاده
news64491_16782.jpg

مقاله حاضر چکیده‌ی بسیار کوتاه از نتایج پژوهشی است کیفی در چهارچوب یک پایان نامه‌ی دکترا. این پِژوهش رابطه میان "فضا" و "جنسیت" را در پیوندی بررسی می کند که "هویت فضایی" را به "هویت جنسیتی" مرتبط می سازد و این واقعیت را مطرح می‌سازد که ارزش‌ها و باورهای جنسیتی انسان – هویت جنسیتی –  در نگرش او نسبت به فضا و شیوه تعامل او با فضای ساخته‌شده – هویت فضایی – تجسم می‌یابد.

"زیر پوست شهر " نگاهی به زندگی طبقه ی فرودست

نسرین ریاحی پور
FullImage.jpg

زیر پوست شهر به کارگردانی رخشان بنی اعتماد در سال 1379 ساخته شده است . تمرکز اصلی فیلم بر ناامنی اجتماعی است. تضاد طبقاتی، اعتیاد، فقر، تبعیض جنسیتی، بحران اشتغال، قاچاق مواد مخدر، سرقت، زمین خواری وعدم حمایت نهادهای قانونی مسائلی است که این فیلم به آن ها پرداخته است .

درآمدی بر روایت زنانه از شهر کاوشی نظری در خوانش تجربه‌های زنانه از شهر

گروه کتاب و رسانه
images.jpg

نادری،سارا،1392،درآمدی بر روایت زنانه از شهر،کاوشی نظری در خوانش تجربه‌های زنانه از شهر،تهران: تیسا،250 صفحه
در ابتدای این نوشتار لازم است به دلایل اولیه‌ای بپردازم که مرا به نگارش سطور پیشِ ‌رو مشتاق ساخت. منظورم از دلایل اولیه نه پرسش‌های اولیه‌ای است که هر پژوهشگر را به وادی پرمخاطره جست‌وجوی علمی می‌راند و نه طرح مسئله ابتدایی برای آغاز بحث به شیوه و روش‌های همیشگی درگزارش پژوهش؛

مصاحبه با یک بازاری سرشناس ( بازار بزرگ تهران، راسته فرش فروشان)

زهره نظام محله
conversation.jpg

وقتی به عنوان یک انسان شناس در میدان پژوهش قدم می گذاریم اغلب به این فکر کرده که تنها، حضور و نوشتن مجموعه ای از اطلاعات درباره میدان تحقیق کافی است اما در واقع در انتهای پژوهش درمی یابیم که با حجم عظیم و انباشت زیادی از اطلاعات مواجه شدیم که هیچ چهارچوب مشخصی ندارند. درنتیجه نمی -دانیم با آنها چه کنیم؟

پیوست: 

رنگارنگ مثل جمعه بازار

زینب مریخ پور
جمعه بازار

همه جا جمعه ها بازار تعطیل است، جمعه بازار اما جمعه ها باز است.

جمعه که می شود ، از صبح زود قسمتی از خیابان جمهوری اسلامی که پاساژ پروانه ها در آن واقع است شلوغ و پر از ماشین و آدم می شود، جمعه بازار اینجاست، تهران، خیابان جمهوری، پارکینگ چند طبقه ی پاساژ پروانه ها.به جمعه بازار که میروی باید صبح زودِ زود از خواب بیدار...

پیوست: 

جمعه بازار تهران به روایت تصویر

فاطمه رضائیان
Picture1.jpg

جمعه بازار تهران هر جمعه در پارکینگ طبقاتی پروانه واقع در خیابان جمهوری؛ بین خیابان های سعدی و لاله زار برگزار می شود. این بازار که در سه طبقه ی ابتدایی پارکینگ مذکور دائر می شود فضایی ست شلوغ، نیمه تاریک  و فاقد تهویه ی مناسب، که با این وجود هر هفته مردم زیادی را برای خرید اجناس ارائه شده در بازار و گاهن گذران اوقات فراغت و تماشای فضای دلنشین و سنتی بازار به این مکان می کشاند. بعد از چند مرتبه بازدید از

پیوست: 

خانه و فرهنگ

مریم حسین یزدی
q.jpg

وقتی گفته می‌‌‌شود که فرهنگ مجموعه عواملی است که شامل امور مادی و غیر مادی می‌‌‌شود، فرهنگ پهنه­ی‌‌‌‌ وسیعی را در بر می‌‌‌گیرد که همه چیز را می‌‌‌تواند شامل بشود. یکی از این امور مادی، معماری است. ابنیه و معماری به طرز ویژه­ای با فرهنگ عجین می‌‌‌باشند و با یکدیگر رابطه­ی‌‌‌‌ پیچیده و درهم تنیده­ای دارند. خانه و مسکن نیز، به عنوان یک بنای معماری بیشترین تجلیات فرهنگ یک سرزمین را هویدا می‌‌‌سازد.

در نسبت برج و اقتدار ، تــهرانِ زیــر پا

سیـدعـلی میـرفتاح
tehran.jpg

اصطلاحی بین بنگاهیها رایج شده که قبلا نبود: «تهران زیر پاته!». راست میگویند؛ خیلی از آپارتمانها را جاهایی ساختهاند که از پنجرهشان تهران، زیر پاست. ما از تهران مینالیم و دائم بدیاش را میگوییم، معذلک دوست داریم این تهران را زیر پا بکشیم و از عرش به فرشش نگاه کنیم. این میل به ارتفاع جدید نیست، اگرچه تعبیر «تهرانِ زیر پا» جدید است... من فکر میکنم میل به بلندی و آسمانخراشی نسبتی با قدرت و اعمال ...

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.