سرآغاز

فرهنگ تهران

گریز از تهران یا گریز از اعتیاد : بررسی فیلم خون بازی

نسرین ریاحی پور
wyq8ygsruzhn65qotgee.jpg

خون بازی ( 1385) به کارگردانی رخشان بنی اعتماد تمرکز اصلی خود را بر مسئله ی اعتیاد گذاشته است. فیلم درگیری طبقات فرو دست و فرادست را در رابطه با مواد مخدر نشان می دهد. اعتیاد آن چنان در جان پایتخت نفوذ کرده و قدرت گرفته که نظارت شدید پلیس نیز موفقیتی در پی ندارد. خون بازی فیلم تکان دهنده ایست. شاید کسی این نکته را به خوبی درک کند که درگیری نزدیکی با آن داشته است.

موسیقی و جشن در فرهنگ‏های ایرانی‏ (بررسی نمونه‏ هایی از ایران،آسیای میانه،قفقاز و افغانستان)

ساسان فاطمی
Sound&music12.jpg

چکیده
جشن و موسیقی شبیه به هم‏اند.هر دو براساس طرحی کلی که اجازه بداهه‏پردازی در یک چارچوب‏ از پیش تعیین شده را می‏دهد"اجرا"می‏شوند.هر دو نقاط اوج و فرود و نقاط تنش و آرامش دارند و در زمان رخ می‏دهند.در ضمن،جشن،به عنوان محل عالی ارایه و اجرای موسیقی،یک کنسرواتوار

مردم نگاری ایستگاه متروی شهید کلاهدوز

ملیحه درگاهی
 سفالی ایستگاه.jpg

مقدمه: در دوران معاصر، فضای ایستگاه های پایانه ای مترو از جمله فضاهایی است که بستری برای وقوع بخشی از فعالیتهای اجتماعی محسوب می شود. ایستگاه پایانه ای مترو نقطه ی اتصال و ارتباط یکی از مهم ترین و با صرفه ترین انواع سامانه حمل و نقل عمومی به نقاط مختلف شهر است که در بیشتر موارد به عنوان دروازه ی ورودی یک شهر نیز به ایفای نقش می پردازد. ایستگاههای پایانه ای که جزئی از سیسستم حمل و نقل ریلی به شمار می آیند

تهران ، جنگ ، گیلانه

نسرین ریاحی پور
Gilaneh_2.jpg

 گیلانه ( 1383 ) به کارگردانی رخشان بنی اعتماد راوی آخرین روزهای سال 66 است. داستان خانواده ی کوچکی در مواجهه با جنگ . هدف دفاع از هویت سرزمینی است، هویت و منفعت فردی در راستای دفاع از منافع گروهی نادیده گرفته می شود. اسماعیل ( پسر گیلانه ) در آستانه ى ازدواج ، با نامزدش ( ستاره) ، مادر و خواهرش  وداع مى کند و به جبهه مى رود. مى گل ( خواهر اسماعیل) باردار است.

تهران به‌مثابه متن

آرش اخوت
86903317655536039308.jpg

  روایت تهران در واقع جُنگی‌ست از 25 مطلب و بیش از 40 تصویر (عکس و نقاشی) که در پنج فصل دسته‌بندی شده است. این دسته‌بندی هم البته به کلِ مجموعه ساختاری منسجم و متشکل داده؛ آن‌گونه که کلِ مجموعه، در عینِ تشخص و استقلالِ اجزای آن، خوانشی‌ست از تهران: تهران به‌مثابه «متن». موضوعِ کلیِ «فضاهای عمومی»، این مجموعه را انسجامی مضاعف بخشیده و برخلافِ پُرگوییِ رایجِ مطالعاتِ تاریخی/شهری‌، تهران را از زاویه یا در قابِ یک پروفایل یا برشِ مشخص بررسیده است

نشریه “کاغذ اخبار” ویژه زنان دربار قاجار

گروه اخبار
No.6.jpg

ششمین شماره نشریه کاغذ اخبار به کوشش دفتر پژوهش کاخ گلستان ویژه زنان در دربار قاجار  انتشار یافت.
این شماره کاغذ اخبار با رویکرد پژوهشی به معرفی بانوانی می پردازد که در کشاکش تحولات شتابناک سیاسی و اجتماعی دوره قاجار توانستند با هنر خود از فضای کوچک و بسته اندرون دربار راهی به جهان بیرون باز کنند و آثار ارزشمند هنری- تاریخی به یادگار بگذارند.

توزیع مکانی هویت‌های «فضایی/جنسیتی» در شهر تهران

مینوش صدوقیان‌زاده
news64491_16782.jpg

مقاله حاضر چکیده‌ی بسیار کوتاه از نتایج پژوهشی است کیفی در چهارچوب یک پایان نامه‌ی دکترا. این پِژوهش رابطه میان "فضا" و "جنسیت" را در پیوندی بررسی می کند که "هویت فضایی" را به "هویت جنسیتی" مرتبط می سازد و این واقعیت را مطرح می‌سازد که ارزش‌ها و باورهای جنسیتی انسان – هویت جنسیتی –  در نگرش او نسبت به فضا و شیوه تعامل او با فضای ساخته‌شده – هویت فضایی – تجسم می‌یابد.

"زیر پوست شهر " نگاهی به زندگی طبقه ی فرودست

نسرین ریاحی پور
FullImage.jpg

زیر پوست شهر به کارگردانی رخشان بنی اعتماد در سال 1379 ساخته شده است . تمرکز اصلی فیلم بر ناامنی اجتماعی است. تضاد طبقاتی، اعتیاد، فقر، تبعیض جنسیتی، بحران اشتغال، قاچاق مواد مخدر، سرقت، زمین خواری وعدم حمایت نهادهای قانونی مسائلی است که این فیلم به آن ها پرداخته است .

درآمدی بر روایت زنانه از شهر کاوشی نظری در خوانش تجربه‌های زنانه از شهر

گروه کتاب و رسانه
images.jpg

نادری،سارا،1392،درآمدی بر روایت زنانه از شهر،کاوشی نظری در خوانش تجربه‌های زنانه از شهر،تهران: تیسا،250 صفحه
در ابتدای این نوشتار لازم است به دلایل اولیه‌ای بپردازم که مرا به نگارش سطور پیشِ ‌رو مشتاق ساخت. منظورم از دلایل اولیه نه پرسش‌های اولیه‌ای است که هر پژوهشگر را به وادی پرمخاطره جست‌وجوی علمی می‌راند و نه طرح مسئله ابتدایی برای آغاز بحث به شیوه و روش‌های همیشگی درگزارش پژوهش؛

مصاحبه با یک بازاری سرشناس ( بازار بزرگ تهران، راسته فرش فروشان)

زهره نظام محله
conversation.jpg

وقتی به عنوان یک انسان شناس در میدان پژوهش قدم می گذاریم اغلب به این فکر کرده که تنها، حضور و نوشتن مجموعه ای از اطلاعات درباره میدان تحقیق کافی است اما در واقع در انتهای پژوهش درمی یابیم که با حجم عظیم و انباشت زیادی از اطلاعات مواجه شدیم که هیچ چهارچوب مشخصی ندارند. درنتیجه نمی -دانیم با آنها چه کنیم؟

پیوست: 
تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.