سرآغاز

فرهنگ مازندران

مقدمه‌ای بر انسان‌شناسی ساحلی

نسرین سیدنژاد
IMG20212325.jpg

مقدمه: انسان­شناسی ساحلی چه سهمی در مطالعات مربوط به انسان­شناسی داشته است؟ برخی از انسان‌شناسان معتقدند که هیچ موردی نمی‌توان یافت و اینکه چنین نوشتارهایی هیچ چیز مشترکی جز آب در بررسی‌های مربوط به انسان‌شناسی ساحلی نداشته‌اند (اسمیت، 1977: 3). برنارد معتقد است که «مردم‌شناسی ساحلی» امری بعید و غیرواقع است؛ به این علت که هیچ کانون فعالیتی را نمی‌توان در آن مشاهده کرد و

شواهدی کهن از نام بابل

علی ذبیحی
Harot maroot.jpg

(تصویر: هاروت و ماروت در یکی از تفاسیر قدیمی قرآن)

تاکنون حداقل شواهد ارائه شده دربارة نام بابُل، مربوط به منابع مکتوب کهن غیرقرآنی بوده که در مقالة حاضر سعی شد شواهدی از متون کهن فارسی در زمینة تفسیر آیات و قصص قرآن کریم آورده شود. نگاهی به این متون- در تفسیر آیة 102 سوره بقره که مربوط به قصة دو فرشتة الهی

موسیقی و جشن در فرهنگ‏های ایرانی‏ (بررسی نمونه‏ هایی از ایران،آسیای میانه،قفقاز و افغانستان)

ساسان فاطمی
Sound&music12.jpg

چکیده
جشن و موسیقی شبیه به هم‏اند.هر دو براساس طرحی کلی که اجازه بداهه‏پردازی در یک چارچوب‏ از پیش تعیین شده را می‏دهد"اجرا"می‏شوند.هر دو نقاط اوج و فرود و نقاط تنش و آرامش دارند و در زمان رخ می‏دهند.در ضمن،جشن،به عنوان محل عالی ارایه و اجرای موسیقی،یک کنسرواتوار

درباره مستند «سیاه چاله»

مهدی چلانی
image-f186b9cab5307c86baf985d1aff9e015b23db27593290e579f4c90c57e376d8d-V.jpg

سیاه چاله داستان باید ها و نبایدها و کوتاهی ها و بلند‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍پروازی هاست. سیاه چاله مستندی است ۶۰  دقیقه ای و فاقد موسیقی متن و گوینده، که در طول شش ماه زندگی در میان مردم حاشیه دریای خزر در استان مازندران و در چهار منطقه سرخرود، ازباران، فریدونکنار و پناهگاه حیات وحش میانکاله ساخته شده است. این فیلم بصورت کاملا مستقل و بدون وابستگی به گروه و یا افراد خاص ساخته شده است و تلاش دارد تا با اتخاذ یک

برگردانِ داستان «داش‌آکل» صادق هدایت به مازندرانی (گونه‌ی آملی)

علی فرشیدفر
40754473083875134339.jpg

دِشتِ شیرازِ چَک‌بنه‌زَن، دونسنه که داش‌آکِلا، کاکا رسّم، دیرِ سائه‌ سه، پائه‌چو ایاردنه. اتّا روز داش‌آکل، دِمیلِ قَوه‌خنه‌ی رَفِکْ‌سر، چَک‌چَکی نِیشت بیه، هَمون جِه که همیشه نِیشت بیه. وَرْدهِ قَوِسه رِ که وِنه سَر، قِرمز جِل دَکشی بیه، شِه پَلی بِشت بیه، سه اَنگیسی، یخ رِ، اوِ بادوکِ دِله، هی زوئه. ناخَلبتی کاکارسّم، دَرْ دِله بِمو. تَرزْ حِساب وِره هارشیه. هَم‌تی که وِنه بال، شالِ کَش دَیّه، بورده، دِیاری، رَفِک‌سر، هِنیشته. قَوه‌چیه شاگرد رِ

آخرین پالان‌دوزهای مازندرانی

امیر هاشمی مقدم
1.jpg

پالان‌دوزی، از مشاغل و حرفه‌هایی است که دیگر کمتر کسی را می‌توان مشغول به آن کار دید. در مازندران به‌دلیل محیط روستایی و جنگلی که حضور چارپایان در کارهای کشاورزی و... را ضروری می‌کند، هنوز به پالان تا حدودی نیاز است. بنابراین چند پالان‌دوز همچنان فعال‌اند. آنگونه که مصاحبه‌شوندگان به من گفتند، فقط دو نفر در نور و دو نفر در نوشهر این حرفه را زنده نگه داشته‌اند. اینها که در نور فعالیت می‌کنند

درباب هنر تصویری هزاره دوم پیش از مسیح، میان مازندران و دریاجه وان با تکیه بر گور پیکره ای در موزه آستارا

آندراس شاخنر برگردان عباسعلی صالحی کهریزسنگی
65058957352208439078.jpg

آدربایجان به عنوان سرزمین میانه در انسوی قفقاز شرقی، ارتباط طبیعی میان مناطق بیابانی اوراسیا در جنوب روسیه  و قفقازستان در  شمال و نیز آناتولی شرقی، ایران مرکزی و لرستان در جنوب را ایجاد می کند، به عنوان بخشی  از منطقه ای  که به صورت تقریبی بوسیله دریاچه وان  در غرب، دریاچه ارومیه در جنوب، دریاچه  سیون و رشته کوههای  قفقازستان در شمال و دریای مازندران  در شرق در بر گرفته می شود.، فرهنگها در این منطقه  در معرض تاثیرات  شمالی قرار گرفته اند.

پیوست: 

زلزله‌سال: یادمان زلزلۀ تیرماه سال 1336 شمسی مازندران

علی ذبیحی
 آمل.jpg

یازدهم تیرماه 1336 شمسی برای مردم کوهستان‌های مرکزی مازندران سالی فراموش نشدنی است. سالی که با رخ داد زلزلۀ مهیب و مصیبت بار، خاطرۀ تلخ آن برای همیشه در دل مردمانش جای گرفت و به عنوان بنیادی برای سالشمارشان تبدیل شد. در این گفتار سعی شد از چگونگی و عواقب بروز زلزله مزبور- که از منابع مکتوب بدست آمده- مطالبی ذکر گردد.

لاک‌تراشی در مازندران به روایت فرهنگستان هنر

رجبعلی مختارپور
a9c6638e4e842cac78428376629c6e70.jpg

چوتاشی، لاک‌تراشی یا قاشق‌تراشی، نام یکی از هنرهای صناعی اصیل بومی است که از گذشته‌ای نامعلوم در شمال ایران وجود داشت. لاک‌تراشی را هنر گالش‌ها (دامداران جنگل‌نشین) نامیده‌اند، نیازی که این گروه به ظروف و ابزارهای خاص داشتند و شناخت عمیقشان از درختان جنگلی، باعث شکل‌گیری لاک‌تراشی و تکامل آن شد. در واقع لاک‌تراشان حجم لاک (ظرفی شبیه تشت با کارکردهای متنوع) و انواع ظروف و ابزارشان را از

چادرشب‌بافی: هنری رو به فراموشی در روستای جوربند مازندران

خدیجه پارسایی
 شب.jpg

بافندگی و نساجی یکی از قدیمی­ترین و مهم­ترین هنرها و صنایع در سرزمین ایران است. چنانکه باستان‌شناسان همراه با قدیمی­ترین نشانه‌های زندگی در فلات ایران، نشانه‌هایی از فن بافندگی را نیز به دست آورده­اند که نشان می­دهد، چند هزار سال پیش ایرانیان با فن ریسندگی و بافندگی آشنا بودند و از انواع دستباف‌ها به عنوان زیرانداز، روانداز و لباس استفاده می­کردند. در این میان استان مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و داشتن

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.