سرآغاز

فرهنگ مازندران

برگردانِ داستان «داش‌آکل» صادق هدایت به مازندرانی (گونه‌ی آملی)

علی فرشیدفر
40754473083875134339.jpg

دِشتِ شیرازِ چَک‌بنه‌زَن، دونسنه که داش‌آکِلا، کاکا رسّم، دیرِ سائه‌ سه، پائه‌چو ایاردنه. اتّا روز داش‌آکل، دِمیلِ قَوه‌خنه‌ی رَفِکْ‌سر، چَک‌چَکی نِیشت بیه، هَمون جِه که همیشه نِیشت بیه. وَرْدهِ قَوِسه رِ که وِنه سَر، قِرمز جِل دَکشی بیه، شِه پَلی بِشت بیه، سه اَنگیسی، یخ رِ، اوِ بادوکِ دِله، هی زوئه. ناخَلبتی کاکارسّم، دَرْ دِله بِمو. تَرزْ حِساب وِره هارشیه. هَم‌تی که وِنه بال، شالِ کَش دَیّه، بورده، دِیاری، رَفِک‌سر، هِنیشته. قَوه‌چیه شاگرد رِ

آخرین پالان‌دوزهای مازندرانی

امیر هاشمی مقدم
1.jpg

پالان‌دوزی، از مشاغل و حرفه‌هایی است که دیگر کمتر کسی را می‌توان مشغول به آن کار دید. در مازندران به‌دلیل محیط روستایی و جنگلی که حضور چارپایان در کارهای کشاورزی و... را ضروری می‌کند، هنوز به پالان تا حدودی نیاز است. بنابراین چند پالان‌دوز همچنان فعال‌اند. آنگونه که مصاحبه‌شوندگان به من گفتند، فقط دو نفر در نور و دو نفر در نوشهر این حرفه را زنده نگه داشته‌اند. اینها که در نور فعالیت می‌کنند

درباب هنر تصویری هزاره دوم پیش از مسیح، میان مازندران و دریاجه وان با تکیه بر گور پیکره ای در موزه آستارا

آندراس شاخنر برگردان عباسعلی صالحی کهریزسنگی
65058957352208439078.jpg

آدربایجان به عنوان سرزمین میانه در انسوی قفقاز شرقی، ارتباط طبیعی میان مناطق بیابانی اوراسیا در جنوب روسیه  و قفقازستان در  شمال و نیز آناتولی شرقی، ایران مرکزی و لرستان در جنوب را ایجاد می کند، به عنوان بخشی  از منطقه ای  که به صورت تقریبی بوسیله دریاچه وان  در غرب، دریاچه ارومیه در جنوب، دریاچه  سیون و رشته کوههای  قفقازستان در شمال و دریای مازندران  در شرق در بر گرفته می شود.، فرهنگها در این منطقه  در معرض تاثیرات  شمالی قرار گرفته اند.

پیوست: 

زلزله‌سال: یادمان زلزلۀ تیرماه سال 1336 شمسی مازندران

علی ذبیحی
 آمل.jpg

یازدهم تیرماه 1336 شمسی برای مردم کوهستان‌های مرکزی مازندران سالی فراموش نشدنی است. سالی که با رخ داد زلزلۀ مهیب و مصیبت بار، خاطرۀ تلخ آن برای همیشه در دل مردمانش جای گرفت و به عنوان بنیادی برای سالشمارشان تبدیل شد. در این گفتار سعی شد از چگونگی و عواقب بروز زلزله مزبور- که از منابع مکتوب بدست آمده- مطالبی ذکر گردد.

لاک‌تراشی در مازندران به روایت فرهنگستان هنر

رجبعلی مختارپور
a9c6638e4e842cac78428376629c6e70.jpg

چوتاشی، لاک‌تراشی یا قاشق‌تراشی، نام یکی از هنرهای صناعی اصیل بومی است که از گذشته‌ای نامعلوم در شمال ایران وجود داشت. لاک‌تراشی را هنر گالش‌ها (دامداران جنگل‌نشین) نامیده‌اند، نیازی که این گروه به ظروف و ابزارهای خاص داشتند و شناخت عمیقشان از درختان جنگلی، باعث شکل‌گیری لاک‌تراشی و تکامل آن شد. در واقع لاک‌تراشان حجم لاک (ظرفی شبیه تشت با کارکردهای متنوع) و انواع ظروف و ابزارشان را از

چادرشب‌بافی: هنری رو به فراموشی در روستای جوربند مازندران

خدیجه پارسایی
 شب.jpg

بافندگی و نساجی یکی از قدیمی­ترین و مهم­ترین هنرها و صنایع در سرزمین ایران است. چنانکه باستان‌شناسان همراه با قدیمی­ترین نشانه‌های زندگی در فلات ایران، نشانه‌هایی از فن بافندگی را نیز به دست آورده­اند که نشان می­دهد، چند هزار سال پیش ایرانیان با فن ریسندگی و بافندگی آشنا بودند و از انواع دستباف‌ها به عنوان زیرانداز، روانداز و لباس استفاده می­کردند. در این میان استان مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و داشتن

محمدرضا لطفی رفت

...
10245561_768185316527901_740660131296659201_n.jpg

تصویر:  لطفی
موسیقی دان
1393-1325
محمدرضا لطفی استاد موسیقی ایرانی و نوازنده چیره دست تار و سه تار دیروز صبح ( دوازهم اردیبهشت 1393) در سن 68 سالگی درگذشت. درگذشت او در روز معلم حادثه ای معنادار است، تا نقش بی مانند او را در تربیت نوازندگان و موسیقی دانان بسیاری در این مرز و بوم ستایش کنیم. لطفی خالق آثاری است که هیچ

ورف‌چال، زن‌شاهی و طرد گردشگران

امیر هاشمی مقدم
11.jpg

دوشنبه این هفته مراسم ورف‌چال و زن‌شاهی در روستای آب‌اسک مازندران برگزار شد. درباره‌اش زیاد خوانده و شنیده بودم. می‌دانستم اهالی چندان رغبتی به حضور گردشگران ندارند و همین موضوع، بهانه‌ای شده بود برای نوشتن یک مقاله. حتی چند سالی است روز برگزاری مراسم را هم پنهان نگه می‌دارند و حتی گاهی جابجا بیان می‌کنند. مثلاً شایعه می‌کنند جمعه هفته دیگر، اما همین هفته برگزار می‌شود. دلیل اصلی‌اش هم اخلالی

اولین شماره ماهنامه علمی و فرهنگی پارپیرار منتشر شد

گروه اخبار
jeldha-1.jpg

اولین شماره ماهنامه علمی و فرهنگی پارپیرار منتشر شد. این شماره با نشر مقالات انساشناختی در زمینه نوروز و فرهنگ مردم مازندران و دیگر نواحی شمال ایران همراه است. سردیبری این نشریه را شاعر و محقق مازندرانی فرهود جلالی بر عهده دارد و در هر شماره از این نشریه ، مباحث فرهنگی مرتبط با ادبیات و انسان شناسی مطرح خواهد شد.  در شماره نخست این ماهنامه مقالاتی چون تاویل ساحت زیبایی شناختی و اجتماعی هنر

دیوان مکتوب امیرپازواری

علی ذبیحی
jpg.

اشاره: دست یافتن به دیوان امیر پازواری که ظاهراً نسخه‌ای از آن در قرن سیزدهم هجری وجود داشت آرزویی است که فعلاً دست‌نیافتنی است و تمامی احتمالات بر سر وجود آن از گمانه‌زنی‌های گوناگون پژوهشگران حاصل شده است. چرا که وقتی سندی موجود نیست باید با منطق به پرسش‌ها پاسخ داد. مجال حاضر نیز از همین روش باب سخن گشوده است.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.