سرآغاز

فرهنگ مازندران

تصاویر سنگ قبرهای تاریخی سفید چاه، کلید رمز زندگی و مرگ

شکوفه آذر
0021.jpg
سنگ قبرهای محرابی گورستان تاریخی سفید چاه، دارای تصاویر نمادین ایرانی است که مفاهیم پیچیده زندگی، مرگ و رستاخیز را در خود نشان می دهد. گورستان سفید چاه، که از سوی پژوهشکده زبان و گویش شهرستان ساری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته ، در بخش «یانه سر» استان مازندران واقع است.

نگاهی بر چالش‌های اجتماعی توسعه توریسم در جزیره آشوراده

سحر جعفرصالحی
jpg.

جزیره آشوراده با وسعتی در حدود ۶۷۰ کیلومتر مربع به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای مازندران (کاسپین) و یکی از با اهمیت‌ترین پناهگاه‌های حیات‌وحش تحت مدیریت و حفاظت سازمان محیط‌زیست، در شرقی‌ترین بخش جزیره میانکاله واقع شده است. تالاب ساحلی آن جزء کنوانسیون رامسر و ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شده در یونسکو است.

سفرنامه‌های مازندران (2) سفرنامه شمال نوشته چارلز فرانسیس مکنزی

نرجس حیدری
jpg.

کاپیتان چازلر فرانسیس مکنزی، در سال 1845، با سمت پرچمدار وارد کمپانی هند شرقی شد و در سال 9-1848 طی جنگ های پنجاب در پیاده نظام هنگ 28 سنگال خدمت می کرد. در سال 1850 تحت فرمان پیشاور لرد کلاید بود و سپس در سال 1852 با سمت معاون کمسیر انگلیس در منطقه ارکان مشغول گشت  و در سال 1855 به درجه سروانی رسید و در جنگ های کریمه شرکت کرد. د

سفرنامه‌های مازندران (1) گزارش کیت ادوراد ابوت

نرجس حیدری
_شناسی_در_مازندران-_Dieulafoy.jpg

بریتانیا در دوران قاجاریه به رغم نداشتن اتباع و بازرگانانی در ایالات جنوبی دریای مازندران، یک کنسولگری در رشت و یک نمایندگی کنسولی در استرآباد تاسیس کرده بود که صرفاً هدف سیاسی در برداشت. از جمله رقابت دو امپراتوری توسعه طلب روسیه و بریتانیا در قرن نوزدهم برای حکمرانی بر سرزمین های آسیای مرکزی بود که ایران را ناخواسته درگیر آن کرد. از پیامدهای این رقابت تاسیس نمایندگی های سیاسی و

تاثیر گردشگری بر رونق صنایع دستی استان مازندران: دایی ذوالفقار میراث‌دار هنر کهن لاک‌تراشی

مجتبی صفری
Dai zolfaghar.jpg

بررسی آمارهای مربوط به بازدید گردشگران از مراکز تولید صنایع دستی، نشانگر آن است که صنایع دستی یا هنرهای صناعی که یکی از مظاهر فرهنگی و هنری محسوب می‌شود، می‌تواند عامل مهم و حتی موجبی برای جلب و جذب گردشگران به حساب آید، همچنین رونق گردشگری در منطقه موجب احیای صنایع دستی گردد. چرا که هر اثر صنایع دستی بازگوکننده‌ی خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور و حتی منطقه و محل تولید است و می‌تواند

مقدمه‌ای بر انسان‌شناسی ساحلی

نسرین سیدنژاد
IMG20212325.jpg

مقدمه: انسان­شناسی ساحلی چه سهمی در مطالعات مربوط به انسان­شناسی داشته است؟ برخی از انسان‌شناسان معتقدند که هیچ موردی نمی‌توان یافت و اینکه چنین نوشتارهایی هیچ چیز مشترکی جز آب در بررسی‌های مربوط به انسان‌شناسی ساحلی نداشته‌اند (اسمیت، 1977: 3). برنارد معتقد است که «مردم‌شناسی ساحلی» امری بعید و غیرواقع است؛ به این علت که هیچ کانون فعالیتی را نمی‌توان در آن مشاهده کرد و

شواهدی کهن از نام بابل

علی ذبیحی
Harot maroot.jpg

(تصویر: هاروت و ماروت در یکی از تفاسیر قدیمی قرآن)

تاکنون حداقل شواهد ارائه شده دربارة نام بابُل، مربوط به منابع مکتوب کهن غیرقرآنی بوده که در مقالة حاضر سعی شد شواهدی از متون کهن فارسی در زمینة تفسیر آیات و قصص قرآن کریم آورده شود. نگاهی به این متون- در تفسیر آیة 102 سوره بقره که مربوط به قصة دو فرشتة الهی

موسیقی و جشن در فرهنگ‏های ایرانی‏ (بررسی نمونه‏ هایی از ایران،آسیای میانه،قفقاز و افغانستان)

ساسان فاطمی
Sound&music12.jpg

چکیده
جشن و موسیقی شبیه به هم‏اند.هر دو براساس طرحی کلی که اجازه بداهه‏پردازی در یک چارچوب‏ از پیش تعیین شده را می‏دهد"اجرا"می‏شوند.هر دو نقاط اوج و فرود و نقاط تنش و آرامش دارند و در زمان رخ می‏دهند.در ضمن،جشن،به عنوان محل عالی ارایه و اجرای موسیقی،یک کنسرواتوار

درباره مستند «سیاه چاله»

مهدی چلانی
image-f186b9cab5307c86baf985d1aff9e015b23db27593290e579f4c90c57e376d8d-V.jpg

سیاه چاله داستان باید ها و نبایدها و کوتاهی ها و بلند‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍پروازی هاست. سیاه چاله مستندی است ۶۰  دقیقه ای و فاقد موسیقی متن و گوینده، که در طول شش ماه زندگی در میان مردم حاشیه دریای خزر در استان مازندران و در چهار منطقه سرخرود، ازباران، فریدونکنار و پناهگاه حیات وحش میانکاله ساخته شده است. این فیلم بصورت کاملا مستقل و بدون وابستگی به گروه و یا افراد خاص ساخته شده است و تلاش دارد تا با اتخاذ یک

برگردانِ داستان «داش‌آکل» صادق هدایت به مازندرانی (گونه‌ی آملی)

علی فرشیدفر
40754473083875134339.jpg

دِشتِ شیرازِ چَک‌بنه‌زَن، دونسنه که داش‌آکِلا، کاکا رسّم، دیرِ سائه‌ سه، پائه‌چو ایاردنه. اتّا روز داش‌آکل، دِمیلِ قَوه‌خنه‌ی رَفِکْ‌سر، چَک‌چَکی نِیشت بیه، هَمون جِه که همیشه نِیشت بیه. وَرْدهِ قَوِسه رِ که وِنه سَر، قِرمز جِل دَکشی بیه، شِه پَلی بِشت بیه، سه اَنگیسی، یخ رِ، اوِ بادوکِ دِله، هی زوئه. ناخَلبتی کاکارسّم، دَرْ دِله بِمو. تَرزْ حِساب وِره هارشیه. هَم‌تی که وِنه بال، شالِ کَش دَیّه، بورده، دِیاری، رَفِک‌سر، هِنیشته. قَوه‌چیه شاگرد رِ

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.