سرآغاز

فرهنگ کرد

رقص کردی در گذر تاریخ

ملیحه درگاهی
kurdish dance.jpg

پیوند میان هنر و انسان شناسی پیوندی عمیق است به طوریکه بخشی از فرهنگ را نمی توان یافت که به گونه ای با هنر عجین نشده باشد. اگر دو جنبه برای فرهنگ در نظر بگیریم و آن را به صورت فرهنگ مادی و معنوی تقسیم کنیم، فرهنگ مادی شامل همه ی ابزار و ادواتی می شود که ساخته ی مستقیم و غیر مستقیم انسان است و در زندگی او به کار می رود، بگذریم از اینکه در حال حاضر ابزار و وسایل به ندرت به شکل دستی

پیوست: 

کرکوک، «بیت المقدس» کردها (لوموند دیپلماتیک: ژوییه 2014)

آلن کاوال برگردان شهباز نخعی
Iraq_demography.jpg

کردها می توانند نخستین کسانی باشند که از هرج و مرج عراق حاصلی داشته باشند.  آنها از درگیری ها برای تصرف کرکوک، که آن را پایتخت تاریخی خود می دانند، بهره بردند.  ولی رویای حکومت یک پارچه [کرد] هنوز در دوردست است زیرا آنها نمی توانند خود را از تلاطم های شدیدی که منطقه دستخوش آن است برکنار نگهدارند و درعراق مانند کشورهای همسایه آن، به شدت دچار تفرقه و نفاق هستند.

تحلیل جامعه‌شناسانه فیلم لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند با استناد به نظریه جنبش اجتماعی نیل اسملسر

خسرو سینا
1234563.jpg

تحلیل جامعه‌شناسانه فیلم یکی از شاخه‌های نوبنیاد در علوم اجتماعی است. این مطالعه با بهره‌گیری از شیوه نقد برون‌نگر و با رویکرد شکل‌دهی، به بررسی و تحلیل فیلم لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند می‌پردازد و به همین منظور ضمن بررسی آرای اندیشمندان مختلف در بحث جنبش‌های اجتماعی، با محور قرار دادن نظریه‌ی نوسازی نیل اسملسر، جهان فیلم را مورد کنکاش و تحلیل قرار داده و با تطبیق حوادث فیلم با نظریه‌ی شش مرحله‌ای

پیوست: 

باورهای اعتقادی و اندیشه چپ در کردستان ایران

محسن عبادی
22_17_176.jpg

در کردستان ایران امروز می توان جریانهای مذهبی متفاوتی را مشاهده کرد: از سلفیها ، جماعت دعوت و اصلاح  تا مکتب قرآن. همچنین جریانات سکولار متفاوتی نیز حضور دارند، از ناسیونالیست ها گرفته تا کمونیست ها که عمدتاً هژمونی اندیشه چپ بر آنها غالب است. البته جریانی نیز وجود دارد که خود را صرفاً دموکراسی خواه می داند. این جریان اخیر که در داخل کردستان فعال است سابقه چندانی ندارد ضمن اینکه تشکل و

مرۆڤناسی سیاسی باس لە چی دەکات؟

ساماڵ عرفانی
politics.jpg

مرۆڤناسی سیاسی[i]، یەکێکە لە لقەکانی زانستی مرۆڤناسی کەلتووری[ii]. خۆی باس کردن لە سیاسەت و رامیاری، لە باسە کۆنەکانی زانستی مرۆڤناسییە، بەڵام وەک لقێکی دیاریکراو لە ساڵانی ٤٠ و ٥٠ دروست­بوو. واتە بواری رامیاری، لە یەکەم بوارەکانە کە مرۆڤناسەکان لێکۆڵینەوەی لەسەر دەکەن، و هۆکارەکەشی دەگەڕێتەوە بۆ دیاردەی دەسەڵاتداری بەسەر وڵاتانی ژێرەدەس[iii]. ولاتە داگیرکارەکانی رۆژاوا،

شازاێه بۊچگڵه(شازده کوچولو)

منصور منصوری مقدم
شازاێه بۊچگڵه

یه کێ له کاره ییل ئه دبی که له زووانه یل بێگانه(زووان فرانسه) وه زووان کوردی که ڵهری ئه ڵگردیاسه و، چیروک شازاێه بۊچگڵه س. ئێ کاره وه ده س موحسن ئه مینی انجام گرتگه وه ئراێ چاپ ناسه ێ له ئختێار ئنتشارات دانشگاێ کوردستان. وه قسیه خوه ێ له سال 84 ده س کردگه سه ئه ڵگردانن ئێ کتاوه یه ێ راس له نسخه ێ حه قه تی فرانسه ێ ک یه ێ سال تمام وه پێ چێه. چاپ ئوه ڵێ له سال 88 بۊه ک 1500گڵه لێ ...

از لیموها متنفرم!

ناصر فکوهی
13920408000492_PhotoL.jpg

هفتم تیر ماه 1366، است. شهر سردشت. چند هواپیما، صدای گنگ چند انفجار و دودی که به هوا بلند می شود: بوی ترش لیمویی که هوا را پر می کند.  جنگی ناخواسته، مرگی که گویی نباید هر گز از راه برسد، اما حالا درست زمانی که در انتظارش نیستی، از راه می رسد؛ اما نه برای آنکه زندگی ات را بگیرد و یک بار برای همیشه خلاصت کند.

آسمان در باورهای عامیانه مردم کرمانشاه

شهلا جواهري
519702CK142.jpg

 در میان مردم شهرها و مناطق مختلف کرمانشاه عقاید و باورهای متفاوتی در مورد آسمان وجود دارد. آسمان نام ایزد نگهدارنده سپهر است، آسمانی که وظیفه­ ی دشوارش زندانی ساختن اهریمن است. در میان روستاییان گیلان غرب اهالی بر این باورند که در ابتدا آسمان و زمین نزدیک یکدیگر بوده ­اند و این نزدیکی به ­قدری بوده است که انسان می­توانسته است آسمان را لمس کند

گزارش تصویری از مراسم عاشورا در روستای زاویه کرد در استان اردبیل

رضا بیات
IMG_0294.JPG

مقدمه: کشف و ثبت تنوع­های فرهنگی در جوامع انسانی یکی از دغدغه­های اصلی مردم­شناسان در طول تاریخ این علم بوده است. امروزه علاوه بر کشف این تنوع­ها،   تحلیل و کشف چرایی آنها نیز تا حد زیادی مورد بحث است. همانطور که پیش از این نیز بیان شد، مراسم عاشورا نیز به عنوان یکی از جنبه­ های فرهنگی و عناصر هویت­بخش دینی ایرانیان، تنوعات زیادی در شکل، محتوا و کارکرد را در نواحی گوناگون داراست. با وجود عناصر مشترک،

گیاهان بهاری و نقش آن در تغذیه مردمان کردستان

بیان علایی حسینی
Untitled1.jpg

مردم استان کردستان بواسطه طبیعت و محیط زیست شان همواره از انواع گیاهان منطقه ای و بومی بهره مند بوده، و با روییدن این گیاهان خودرو در فصلهایی از سال، چه به صورت خام و چه به صورت پخته از آنها در تهیه انواع غذاها و خوراک ها استفاده کرده اند. غذا و خوراک هر منطقه ای نشان دهنده یکی از ویژگی های فرهنگی آن دیار و سرزمین است. بطوریکه از نحوه تغذیه می توان با محیط زیست، اقتصاد و فرهنگ آن سرزمین آشنایی پیدا کرد.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.