سرآغاز

فرهنگ کرد

موزیکی فۆلکلۆری (بەشی دووهەم)

بابەک ئەحمەدی، وەرگێڕان: ساماڵ عرفانی
IMAGE634652608118927500.jpg

یەکێک لە ئیشە بەناوبانگەکان لە بواری گواستنەوەی موزیکی فۆلکلۆری بۆ ناو داوێنی موزیکی کلاسیک، ئیشی کەسێکە بە ناو ژۆزێف کانتێلۆب، کە مێلۆدییە فۆلکلۆرییەکانی ناوچەی شاخاوی ئووڤێرن لە فەڕانسای کۆ کردەوە و ناوی نا " گۆرانییەکانی ئووڤێرن (٥٤- ١٩٢٣) و بۆ سووپێرانۆ و ئۆرکێسترا، دابەشی­کرد. گۆرانییەکانی ئووڤێرن، لە بەرهەمە هەرە گرینگە مۆسیقاییەکانی فەڕانسا، ئەژماردەکرێ کە رێگەی نەک

موزیکی فۆلکلۆر

بابەک ئەحمەدی، وەرگێڕان: ساماڵ عرفانی
IMAGE634652608118927500.jpg

موزیکی فولکلۆری بە مانای <<موزیکی بومی>> یان <<موزیکی خەڵک>>، ترادیشنێکی مۆسیقاییە ( کە زۆرتر بناغەیێکی لادێیی، شوانی و قەرەچی هەیە) کە نەنووسراوەتەوە و لە کۆمەڵگەگەلێک کە  گۆڕانکارییەکی چاندی ئەوتۆ بە خۆوە نابینن، بە شێوازێکی پراکتیک (بە بێ بایەخ­دان بە لایەنە تیۆرییەکەی)، لە نەوەیێک بۆ نەوەیێکی­تر دەگوازرێتەوە.

تغییر برنامه نشست بیست و یکم «یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ»

گروه اخبار
logo - Copie-last.jpg

بیست و یکمین نشست «یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ»  با موضوع «آیین های نوروزی» با نمایش مستند «نوروز در بلوچستان» به کارگردانی محمدعلی هاشم زهی روز یکشنبه 17 فروردین ماه 1393، در زمان و مکان همیشگی (میدان ولیعصر، ابتدای بلوار کشاورز، مرکز مشارکت های فرهنگی هنری شهرداری تهران) از ساعت 4 تا 7 بعد از ظهر با سخنرانی دکتر علی بلوکباشی و دکتر مهرداد عربستانی برگزار خواهد شد.  موضوع قبلی به دلیل آماده نشدن نسخه فارسی فیلم جلسه به تعویق افتاد و پس از آماده شدن در یکی از جلسات آینده نمایش داده خواهد شد.

بیۆموزیکۆلۆجی زۆرتر بناسین (بەشی یەکەم)

وەرگێران و کورتکردنەوە: ساماڵ عرفانی
images.jpg

موزیکناسی گەشەکردن، باس دەکات لە سەرەتای دروست­بوونی موزیک، دەنگی ئاژەڵەکان، هەڵبژاردنی ئەو زەختانەی کە بوونە هۆی گۆڕانکاری لە موزیک­دا و هەروەها باس لە گۆڕانکارییەکانی موزیک و گۆرانکارییەکانی دەنگی مرۆڤ دەکات. دەمارموزیکناسی، شرۆڤەکەی لەسەر ئەو بەشانەی مێشکە کە پێوەندییان بە شیکاری موزیکەوە هەیە و هەروەتر ئانالایزی ئەو دەمارانەی پێوەندییان بە موزیک و توانای گەشەکردنی موزیک و تەلێنتی موزیکەوە هەیە.

ئامێرناسی کەلتووری

مەنیژە ‌غەزنەویان وەرگێڕان لە فارسییەوە: ساماڵ عرفانی
20130707112510-9192612d.jpg

ئامێرەکانی موزیک، نەک تەنها دەنگ دروست دەکەن، بەڵکوو بەوێنەکردنی و بەمادەکردنی هەست، ئەرکێکیتریانە. هەربۆیە هەرلەسەرەتای ئێتنۆموزیکۆلۆجی­دا، لێکۆڵینەوە لە ئامێرەکان، لە بابەتە گرینگی پێدراوەکانی ئێتنۆموزیکۆلۆجی بووە.

علی‌آباد؛ یادمان هزاره‌ها

نادر فرجی، یوسف حسن زاده
Bukan .jpg

کاوش باستان‌شناسی محوطه پیش‌ازتاریخی علی‌آباد بوکان با قدمتی بیش از پنج هزار سال در بوکان در حال انجام است. این محوطه باستانی در یکی از محله‌های شهر بوکان به همین نام [علی‌آباد] در جانب شمالی این شهرستان واقع شده است. این محوطه در زیر بافت مسکونی منطقه علی‌آباد قرار گرفته است و به طور کامل از دید محو شده است و در اثر چاه‌های آبی که توسط اهالی علی‌آباد حفر شده بود، اطلاعاتی

اول بهار کردی

مینو سلیمی
SAM_5401.JPG

بر اساس تقویم کردی ومحلی فردا اول بهمن ماه خورشیدی مصادف با اولین روز بهار کردی است. این مراسم در بین مردم مناطق گرمسیری استان­های کردنشین­غرب کشورمانند قصرشیرین،گیلانغرب، سرپل ذهاب، مناطقی از ایلام و کردستان ولرستان با شکوه خاصی برگزار می شود. این مراسم ریشه در فرهنگ مردم این مناطق دارد وبا خود آداب وسنن خاصی را از گذشته دور تا به امروز آورده است گرچه مانند

روزمره شدن جنگ در جنگ

مینو سلیمی
Dieppe_Canadian_War_Cemetery.jpg

جنگ ایجاب می کند فرد برای کشتن و کشته شدن تربیت شود. در واقع او به طور مداوم میان دو فضا در رفت و آمد است که در هر دو، ‌مسئله مرگ جایگاه محوری دارد.او می تواند هم قاتل و هم مقتول باشد،‌ بکشد یا کشته شود. پس بایستی چنان شرایطی‌،به ویژه لحاظ اخلاقی،‌فراهم گردد که فرد تنش های ناشی از این دوگانگی را رفع کند و با روی گشاده هم جسارت کشتن و هم آمادگی برای کشته شدن را

مراسم سنتی پیر شالیار، نماد قدیمی از مشارکت اجتماعی و آیینی

شیلان حسنی فرد
pc53bb057eeadf5f477a90c34e6a865717_616553_orig.jpg
 

مراسم پیر شالیار در میان مردم اورامان تخت یکی از همان باورهایی است که پس از هزاره های پیچ در پیچ توانسته خودش را به دنیای امروز برساند تا بخشی از تاریخ نانوشته ایرانی را بازگو کند.جشن پیر شالیار یکی ازآیینهای کهنی است که هنوز رگه های باستانی در آن دیده میشود این مراسم نماد عینی از مشارکت های فعال مردم در مناسبتهای مختلف اجتماعی وفرهنگی و سابقه ای به قدمت تاریخ دارد هر

پیوست: 

ترجمه "مه م و زین " به زبان هلندی

ترجمه و تلخیص: محمد خضری اقدم
Mum-û-Zîn-Ehmedê-Xanî.jpg

شاهکار"مه م و زین" توسط احمد خانی(/Ehmedê Xanî1650م) در سال 1695  به صورت شعر  و در حجم 2700 بیت نوشته شده  است .این کتاب یکی ازآثار مهم در حوزه  زبان و ادبیات کردی است.احمد خانی حماسه سرایی که عارفانه و عاشقانه، مثنوی مم و زین را براساس اسطوره ی" مه م ئالان "که در قرن "چهار قبل از میلاد" اتفاق افتاده را تنظیم و به رشته تحریر درآورده است.این کتاب داستانی است عاشقانه که

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.