سرآغاز

فرهنگ هند

رقص هند (2): بهاراتاناتیام

مریم قرسو
Untitled.png

بهاراتاناتیام یکی از رقص های کلاسیک هندی است که خاستگاه آن، منطقه ی تامیل نادو واقع در جنوب شرقی هند است. تامیل نادو، یکی از قدیمی ترین بخش های هند بوده و شواهد باستان شناختی یافت شده در این منطقه نشان می دهد که انسان های کشاورز، بیش از3800 سال پیش از میلاد در این جا ساکن بوده اند. این منطقه از دیر باز مرکز آموزش های فرهنگی و هنری بوده و از حدود 3 یا 4 قرن پیش از میلاد مسیح، سنت های رقصان بسیاری را در فرهنگ خود پرورش داده است.

رقص در هند

مریم قرسو
2_1_1_1ab2e7d3-8056-40c2-96cd-f64700f5ed16.jpg

هند خاستگاه و بستر یکی از کهن سال ترین تمدن های بشر است که، جهان بینی و فرهنگ اجتماعی ساکنان آن همواره با هنرهای گوناگون درآمیخته بوده و هست. یکی از فراگیرترین و شناخته شده ترین هنرهای هند، هنر رقص است که همواره با اعتقادات مذهبی و دینی بسیار عمیق هندی ها درآمیخته است. در این سرزمین رقص از آن روی اهمیت بسیار زیادی دارد.

معرّفی خانه موزه های هنرمندان در جهان

شیرین مستغاثی
خانه موزه نیما

(تصویر: خانه موزه نیما یوشیج)
بر اساس گروه بندی انجام شده از سوی انجمن بین المللی خانه موزه های تاریخی (DemHist)، خانه های تاریخی و مشهور در یازده گروه مشخص قرار گرفته اند که خانه های شخصیت ها به عنوان اوّلین گروه این تقسیم بندی شناخته شده است. در خانه موزه های شخصیت ها که با هدف

آیا مارکسیسم اروپامدار است؟

لانس سلفا برگردان مهرداد امامی
marx.jpg

مقدمه‌ی مترجم: ترجمه متن پیش رو از آن جهت اهمیت دارد که در قرن بیستم به دلیل در دسترس نبودن بخش عظیمی از کارهای پژوهشی متأخر مارکس به زبان‌های مرجع علمی به‌‌ویژه انگلیسی، اتهامات بسیاری از جانب انسان‌شناسان و جامعه‌شناسان و فرهنگ‌پژوهان جریان اصلی درباره‌ی «اروپامداری»، «تک‌راستاباوری» و «جبرگرایی» در اندیشه‌ی مارکس و به طور کلی مارکسیسم مطرح شده است.

شِبلیِ شعرسَنج (در صدمین سال درگذشت او)

كاميار عابدي
13920306000623_PhotoA.jpg

آثار شبلی را شاید بتوان به دو گروه عمدة تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اسلام و ادوار اسلامی، و نقد و بررسی شعر فارسی تقسیم کرد. در گروه عمده‌تر ِنخست، وی به تألیف زندگی‌نامه‌هایی از پیامبر اسلام، عمربن خطّاب، ابوحنیفه نُعمان بن‌ثابت، مأمون عبّاسی، ابوحامد محمّد غزّالی و مولانا جلال‌الدّین بلخی (از نظر فکری) و نیز کاوش در موضوع‌هایی نظیر جزیه، تعلیم و تربیت و علم کلام پرداخته است.

آشنایی با رقص های جهان:کاتاکالی ـ هند

مریم قرسو
Untitled.png

در فرهنگ هندی، رقص یکی از  رفتارهای جدایی ناپذیر از بدنه ی اصلی ِ حیات ِفرهنگی افراد و جامعه است و یکی از نمادین ترین این رقص ها، نمایش ِرقصان کاتاکالی است. در هند به طور کلی شش مکتب متفاوت در رقص کلاسیک وجود دارد : بهارات نات یام، کاتاک، کاتاکالی، مانیپوری، کوچیپودی و اُدیسی؛ که البته در کنار این شش مکتب اصلی، رقص های دیگری نیز وجود دارد. این رقص ها اغلب برگرفته از فرهنگ ودایی و بر مبنای رمزپردازی دراماتیک و اسطوره ای تمدن هند هستند و بنابراین در آن ها مبانی و باورهای مذهبی ِبسیاری وجود دارد.

نقدی بر تاملی بر مبانی نظری کتاب «پژوهشی در خرقه ی درویشان و دلق صوفیان»

بهار مختاریان
109618-500x500.jpg

در متن منتشر شده در سایت انسان شناسی و فرهنگ با عنوان «تاملی بر مبانی نظری کتاب «پژوهشی در خرقه ی درویشان و دلق صوفیان» که بخشی از آن ترجمه ی مقاله مشروح گئو ویدن گرن با عنوان « جامه ی هارلکن و جامه ی رهبانی، کلاه دلقک ها و درویشان» است و بخشی توضیح و افزوده هایی بر داده های این مقاله در فضای منابع ایرانی توسط راقم، دکتر جبار رحمانی نقد ارزشمندی نوشته است و نکات قابل توجه ای بیان کرده است. در اینجا ضمن سپاس از ایشان به نکاتی چند اشاره می شود تا این بحث ارزشمند  در راستای نقد راهگشای شناخت حوزه و فضای این گونه پژوهشها گردد...

لباس‌ها و پارچه‌های سنتی قبایل مگالایا

‏ آنجلی کارولیا و بیاهونلانگ لَدیا برگردان سارا اسد فلسفی زاده، پروین بابایی
1.Jambili Athan.jpg

گنجینه‌ ی صنایع ‌دستی و هنری در قبایل شمال شرقی هندوستان یعنی سرزمینی که مردم و فرهنگ ‌های بی شماری دارد، فراوان است و دارای زیبایی، تنوع و دامنه‌ حیرت ‌انگیزی است. شمال شرقی هندوستان دارای تمایز منحصر به فردی از بیش از 100 جامعه ‌ی قبیله ‌ای است که بر کل جمعیت مسلط می ‌باشند. مگالایا یکی از هفت ایالت خواهر و وابسته به هم در ناحیه ‌ی شمال شرقی است که با گنجینه ی نفیسی از منسوجات سنتی،

رابطه اسلام و هندویسم: نگاهی به دیدگاه‌های هندشناسی اکتاویو پاز

جبار رحمانی
Octavio-Paz.jpg

 "من هم ، مانند همه کسان دیگر، در نخستین برخورد با هند بیش از هر چیز از تنوع و گوناگونی آن، که از تضادهای شدید ناشی می گردد، شگف زده شدم: تجدد و بدویت، تجمل و فقر، شهوت پرستی و ریاضت کشی، لاابالیگری و کارآیی، ملاطفت و خشونت" (پاز، 521378:). یکی از مهمترین ویژگی های سرزمین و فرهنگ هند برای محققان بیرونی، تنوعی درونی و در عین حال متضادی است که در بین این اشکال مختلف حیات در وهله اول به ذهن می آید.

بازی بزرگ همپیمانی ها؛ تلخکامی های زوج هند ـ افغانستان (لوموند دیپلماتیک، اکتبر 2014)

جین لوکراسین برگردان منوچهر مرزبانیان
3-India-Afghanistan-IndiaInk-blog480.jpg

در میان همه بازیگران منطقه در افغانستان ــ از پاکستان و چین گرفته تا ایران ــ هند کمتر از دیگران به چشم می آید. با اینهمه، مناسبات دیرینی میان این دو کشور وجود داشته که گرچه همواره دوستانه نبوده، با اینهمه پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ نزدیک تر از گذشته هم گشته است. ”دهلی نو“ در آن سرزمین به سرمایه گذاری های سیاسی و اقتصادی چشمگیری دست زده. زمامداری رئیس جمهور جدیدی در ”کابل“، به جانشینی

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.