سرآغاز

فرهنگ فرانسه

نوجوانی: زمان تحول

مجله ی علوم انسانی فرانسه،برگردان آریا نوری
adolparenting.jpg

نوجوانی (Adolescence) در زبان لاتین به معنای رشد کردن است. گذار از دوران کودکی به بزرگ‌سالی چندین مرحله دارد و به‌واسطه‌ی تغییرات بدنی (رشد)، به دست آوردن توانایی تولیدمثل (بلوغ) و درنهایت تغییراتی که رفتار و شخصیت شخص شکل می‌گیرد مشخص می‌شود. این تغییرات به‌واسطه‌ی فرایندهای جدا شدن از سایرین و فردی سازی شکل می‌پذیرند.

دانش آموز خوب،دانش آموز بد؟

پاسکال اوگه برگردان آریا نوری
22_classroom-students-hands-up.jpg

نحوه‌ی عملکرد یک دانش‌آموز بستگی دارد به شرایط و نیز تصویری که او از خود در ذهنش پرورانده. فعالان حوزه‌ی روانشناسی اجتماعی دانش آموزان از مدتی پیش تا به الآن سعی کرده‌اند تا تأثیر همکاری یا رقابت و نیز جنسیت را در موفقیت تحصیلی دانش آموزان به تصویر بکشند.

نگاهی فرهنگ ورزانه به نوجوانی

مجله ی علوم انسانی فرانسه، برگردان آریا نوری
adolparenting.jpg

مارگاره مید ، در کتاب خود تحت عنوان نوجوانی در ساموئا (۱۹۲۸) که کتاب دوم از مجموعه‌ی اخلاق و جنسیت در اقیانوسیه محسوب می‌شود، می‌نویسد: «من وقتی وارد ساموئا شدم، سعی کردم پاسخی برای این پرسشم پیدا کند: آیا ریشه‌ی مشکلاتی که نوجوانان ما از آن‌ها رنج می‌برند، ماهیت خود ایشان است و یا خیر، تأثیر محیط اطراف؟» مید در کتاب خود این مسئله را عنوان می‌کند که نوجوانی مرحله‌ای ضروری بین دوران

همه چیز اجتماعی است! گفت و گو با پیر بوردیو

پیر مارک دو بیازی برگردان ناصر فکوهی
bourdieu-1.jpg

این گفتگو در سال ۱۹۹۲ توسط پیر مارک دو بیازی (Pierre Marc de Biasi)، متخصص ادبیات فلوبر با بوردیو انجام شده و در مجله ادبی فرانسه در اکتبر همین سال شماره ۳۰۳ منتشر شده است.
پیر بوردیو را باید به نوعی کودک شرور علوم اجتماعی به حساب آورد. او در عین حال پژوهشگری بسیار جدی است («حس عملی») و دقیق («درسی درباره درس»)، اما هر اندازه وی را بیشتر تقدیس می‌کنند، بیشتر تمایل به آن دارد که

انقلاب اوسمانی: دگرگونی پاریس در زمان امپراطوری دوم

سعیده بوغیری
paris

انقلاب اوسمانی{Hausmann} به مدرن سازی مجموعه پایتخت فرانسه اطلاق می شود که بین سال های 1852 تا 1870 توسط ناپلئون سوم و اوسمن، فرماندار پاریس صورت گرفت. این پروژه تمام زمینه های شهرسازی را هم در پاریس و هم در محله های بیرونی آن شامل می شد: خیابان ها و بلوارها، تنظیم نماها، فضا های سبز، اسباب و لوازم شهری، فاضلاب و شبکه های آبرسانی، تجهیزات و بناهای عمومی.

پیوست: 

درس های آتن برای ما

ناصر فکوهی
14-8-27-71541crise-grecque.jpg

پیامدهای همه‌پرسی اخیر یونان درباره پذیرش یا عدم پذیرش درخواست‌های اتحادیه اروپا و تحمیل سخت‌گیری اقتصادی به‌مثابه شرط ادامه مذاکرات بر سر وام‌های این کشور، پاسخ گسترده منفی به این همه‌پرسی و شادمانی یونانیان و اکثریت مردم؛ گروه‌های متوسط و کم‌درآمد از این پاسخ و دستاوردهای آن برای اروپا و برای هان بی‌شمارند. در چندین ماه، اگر نگوییم چندین سال، نهادهای قدرت سرمایه‌داری نولیبرال اروپایی و شرکای آمریکایی‌شان، در گفتارهای سیاسی و در رسانه‌های گسترده ملی و بین‌المللی‌ای که در یونان و در سراسر جهان در اختیار دارند،

ساز کار نظام آموزشی فرانسه

مجله ی علوم انسانی فرانسه برگردان آریا نوری
951264_3_ed21_des-eleves-se-deplacent-dans-les-couloirs-d-un_0_0.jpg

تا قبل از اصلاحاتی که در جمهوری پنجم صورت گرفت، دانش آموزان مسیر تحصیلی خود را پس از دوران ابتدایی انتخاب می‌کردند. برای ورود به مدارس راهنمایی و به دنبال آن دبیرستان، چه در رشته‌های عمومی و چه فنی-حرفه ای، آزمون برگزار می‌شد و دانش آموزان باید در رقابت شرکت می‌کردند. دانش آموزان این امکان را نیز داشتند که پس از پایان مدرسه‌ی ابتدایی، در دوره‌های تکمیلی شرکت کنند و مدرک تحصیلات تکمیلی ابتدایی به دست آورند.

بخش چهارم بت ستیزی چیست؟.... گروه بندی تقریبی برخورد های بت شکنانه

برونو لاتور برگردان عاطفه اولیایی
Bruno-Icono-4

 هدف،  باز ـ تعریف بت دوستی [1] و بت شکنی به منظور ایجاد  عدم اطمینان  در تشخیص نوع  تصویر پرستی / تصویر ویرانی است... راستی آزمایی  طیف تفسیر  چگونه ممکن است؟  


پاره های هنر (5): مرلو پونتی: احساس پایان نایافتگی

برگردان ناصر فکوهی
maurice-merleau-ponty-43aae0a.jpg

یکی ازبزرگترین دستاوردهای  اندیشه و هنر مدرن در آن بوده که پیوندهای  میان دو مفهوم  «اثر ارزشمند» و «اثر پایان یافته» را از میان بردارند. زیرا دریافت [حسی] هرگز  پایان نمی یابد، این دریافت جهانی را به ما عرضه می کند برای به بیان در آوردن و اندیشیدن از خلال چشم اندازهایی که به صورتی گسترده از آن فراتر می روند. در این جهان ما با امری بدیهی و قاطع به مثابه چیزی که تصاحب کرده ایم، روبرو نیستیم  و

72 سال زندگی پیر بوردیو

ویژه نامه بوردیو
Bourdieu-3.jpg

در واقع، حضور بوردیو در فضای عمومی چهره او را از یک متفکر صرفاً دانشگاهی خارج کرده و به یکی از روشنفکران بزرگ فرانسه نیمه دوم قرن بیستم، در کنار میشل فوکو و ژاک دریدا، بدل می‌کند.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.