سرآغاز

فرهنگ فرانسه

نشست تخصصی درباره «جهان نابسامان...» امین معلوف

گروه اخبار
Amin-Maalouf.jpg

تصویر: معلوف
امین معلوف، نویسنده فرانسوی لبنانی تبار، عضو آکادمی فرانسه، یکی از مهم ترین اندیشمندان  معاصر است که با آثار خود توانسته است در سال های اخیر  رویکردی جدید را  نسبت به رابطه کهن میان تمدن های  غرب و شرق بگشاید. دکتر عبدالحسین نیک گهر، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و  مشاور ارشد علمی انسان شناسی و فرهنگ،  بیشترین سهم را در شناساندن این متفکر پر اهمیت  در این سال ها داشته است که از آن جمله می توان

هدیه دولت فرانسه به کارفرمایان (لوموند دیپلماتیک: سپتامبر 2014)

مارتین بولار برگردان آیدین خلیلی
passassionpouvoirsarko.jpeg

 «رقیب اصلی من دستمزد است.»* قطعا چنین نظری علنا اعلام نمیشود، رییس جمهوری فرانسه نیز چنین نکرد. برای بردن انتخابات در جناح چپ، بهتر بود مخالفتش با [سرمایه] مالی را اعلام کند. ولی وقتی آرا شمرده شد، اصل جزمی «هزینه کار» در سطح بسیار بالایی تعیین کننده تصمیمات آ. فرانسوا اولاند بود، خواه نخست وزیرش شخص روراستی چون آ.ژان مارک ارو باشد، خواه لیبرال با اعتماد به نفسی چون آ. مانوئل والس.

پیگیری «انقلاب» یا نبرد با جدائی طلبی؟ شبه نظامیان اوکرائینی بر سر دوراهی (لوموند دیپلماتیک: سپتامبر 2014)

هلن ریشار برگردان منوچهر مرزبانیان
Neonazis-Ukraine-400x266.jpg

روز ۱۸ اوت ”پترو پروشنکو“ رئیس جمهور اوکرائین از ارتش و گردان های داوطلبان طرفدار دولت خواسته بود دست به دست هم دهند تا سنگرهای شورشیان هوادار روسیه را در شرق کشور در محاصره گیرند. از آغاز بهار، تهاجم ”کی یف“ دو هزار کشته برجای نهاده است. دولت بر رگ غیرت میهن پرستی معترضان زمستان گذشته دست گذاشته تا آنان را به جبهه ”دونباس“ بکشاند.

آسیب شناسی پدیده ی خشونت در محیط مدرسه ( قسمت چهارم)

اریک دباربیو برگردان آریا نوری
Debarbieux.jpg

بسیج عمومی کارکنان مدرسه
حال باید به مساله ی بسیج مسئولان و کارکنان مدرسه برای جلوگیری از گسترش   پدیده ی خشونت در محیط مدرسه و راه های مقابله با آن بپردازیم ، بسیجی که متاسفانه اصلا در آن حد که شایسته ی آن است در مدارس ما ظهور نکرده.شاید در مثالی که ذکر شد همه ی تقصیر بر عهده ی خود نهاد مدرسه و مسئولان آن نبوده باشد اما بدون شک نقشی که آن ها در این میان ایفا کرده اند به هیچ وجه من الوجوه کم رنگ نیست.

اسطوره چیست؟ لوی-استروس درباره ی اسطوره چه می گوید؟

بهار مختاریان
images.jpg

یک اسطوره چیست؟ آیا اسطوره بیانی رمزگونه دارد؟  آیا اسطوره دارای زبانی تصویری است؟ اگر چنین است چگونه می توان زبان تصویری اسطوره را دریافت؟
اینها نمونه ای از پرسشهایی است که در تاریخ پژوهش های اسطوره شناسی و مطالعات اسطوره ای درباره اسطوره مطرح است.

بازگشت به آینده ( ژیل دلوز، آنتونیو نگری و مایکل هارت)

فرشاد اسماعیلی
deleuze.jpg

تصو.یر: دولوز
یادداشت پیش رو شامل مجموعه‌ای از گفت‌و‌گوها و یادداشت‌ها پیرامون عبور از “ جامعه انضباطی” به “ جامعه کنترلی” می‌باشد. در این کتاب  به اندیشه های « دلوز»،« هارت » و « آنتنیو نگری» پیرامون جامعه مدنی، اشکال نوین قدرت و کنترلی شدن جوامع اشاره می‌شود، که با ترجمه رضا نجف زاده و به همت انتشارات گام نو در سال 1386 وارد بازار کتاب شد.

تولد نوجوانی

مارتین فورنیه برگردان آریا نوری
crise-adolescence-3972194ojbwl.jpg

اولین برداشت ها و مفاهیم نسبتا متضاد از دوران نوجوانی در اوایل قرن چهارده میلادی شکل پذیرفت. در این زمان بود که نوجوانی را در عین حال دوران بحرانی و دورانی که همه چیز از فراز آن میسر می شود دانستند.

منطق بر آن حکم می کرد که دوران نوجوانی همیشه وجود داشته ولی با این وجود این دوران هیجان انگیز زندگی برای مدت های مدیدی زیر تیغ

صدائی از کمون پاریس (لوموند دیپلماتیک: اوت 2014)

ژاک کی رسنر برگردان باقر جهانبانی
20528-1-05791.jpg

این خاطرات از تیر اندازی ژوئن ۱۸۴۸ که جمهوری دوم، سه ماه پس از بروی کار آمدنش دستور به تیر اندازی به سوی کارگران شورشی می دهد تا ماه مه ۱۸۷۱ زمانیکه که حکومت بر آمده از شکست در برابر پروس(آلمان)، کمون پاریس را منهدم می کند. داستان نسلی مبارز، برای به چالش کشیدن مشکلات فراوان وبهبود زخمهای سیاسی و سعی در گشودن راهی به جلو است.

آسیب شناسی پدیده ی خشونت در محیط مدرسه ( قسمت سوم)

اریک دباربیو برگردان آریا نوری
اریک دباربیو

تحولات پدیده ی خشونت در محیط مدرسه

تحولات پدیده ی خشونت در مدارس از اوایل دهه ی 90 میلادی چه تحولاتی در خصوص پدیده ی خشونت در محیط مدرسه در فرانسه رخ داده است؟ در سال 1990 زمانی که به دنبال تظاهرات گسترده ی دانش آموزان دبیرستانی که به دنبال امنیت در مدارس خود بودند ، بحث به مطبوعات راه پیدا کرد جامعه به مساله ی مهمی پی برد : بی اطلاعی در خصوص پدیده ی خشونت در مدرسه ، تا آن زمان محققان به میزان کافی به این مساله

پروژه دوخانگی فرانسوی؛ تحقق هویت خانوادگی (بخش آخر)

سوفی شوالیه برگردان الهام نظری
article-2348768-1A836C20000005DC-160_634x447.jpg

پروژه دو خانه ای فرانسوی راهی را نشان می دهد که در آن به اصطلاح شهرنشینان بیگانه  شده، جهانی معنی دار را نه تنها در آپارتمان هایی که اجاره کرده اند، بلکه توسط سرمایه گذاری در یک اقامتگاه خانوادگی در حومه شهر، در پاسخ به ریشه های روستایی شان، می سازند. ساکنین لس فونتلس فضای آپارتمان هایشان را از طریق به کارگیری کاهالای تولید انبوه شده به "خانه" تبدیل می کنند. آنها دکوراسیون معنی دار خودشان را به

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.