سرآغاز

فرهنگ فرانسه

سیاست های آموزشی، مقاومت مدرسه

مجله ی علوم انسانی فرانسه برگردان آریا نوری
A.jpg

دولت های سر کار در فرانسه ، از بیست سال پیش تا کنون ، سعی کرده اند تا با توجه به درخواست جامعه از نهاد آموزش و پرورش سیاست های آموزشی مناسبی را پیش بگیرند. اما روش هایی که توسط این دولت ها انتخاب می شوند با مقاومت نهاد آموزشی رو به رو می شود. « مدرسه چگونه باید به بهترین نحو ممکن از امکاناتی که دراختیار آن قرار داده می شود بهره ببرد؟ چه رابطه ای باید بین کنشگران عرصه ی آموزشی

زنان چه کسانی هستند؟ نگاهی به آرای ژولیا کریستوا

سپیده ثقفیان
JuliaKristeva_ENS_phSophieZhang.jpg

از زمان شروع نوشتار، با تعاریفی از اینکه زنان کیستند مواجه بوده‌ایم. «زنان مرد نیستند.» «زن کمبود است.» «مادر/زن» «زنان ابژه‌های جنسی‌اند.» «زنان خالص‌اند.» و.... این تعاریف بسیار متنوع و گسترده‌اند اما تلاش‌های تئوریک برای جواب دادن به این سؤال کماکان ادامه دارد و این لیست هر روز طولانی‌تر می‌شود.
در این مقاله نگاهی اجمالی به نظریات کریستوا درباره‌ی مفهوم زن می‌اندازیم.

آلبوم تصاویری از فیلم های ژان روش

مرکز اسناد تاریخی و فرهنگی انسان شناسی و فرهنگ
Rouch 3.jpg

در این آلبوم ، تصاویری از صحنه های فیلم ها و پوستر فیلم های ژان روش را  که از سایت ژان روش (http://www.maitres-fous.net/home.html) برگرفته شده و به مجموعه فرانسواز فوکو دستیار وفادار روش متعلق است، را می بینیم.

پیوست: 

سیاست های آموزشی در فرانسه : موفقیت یا عدم موفقیت اصلاحات بین سال ها 1990-2005

آندره روبر برگردان آریا نوری
Rythmes-scolaires_article_main.jpg

از سال ها پیش تا کنون ، اصلاحات بزرک یا کوچکی برای بهبودی وضعیت مدارس فرانسه در مقاطع تحصیلی متفاوت و همچنین دانشگاه های این کشور به اجرا درامده است. هدف اصلی این تغییرات به وجود آوردن امکان برخورداری از تحصیل برای همه است. اما با تمام این اوصاف ، چه مساله ای باعث می شود که سیاست های آموزشی در این کشور ، چه سیاست هایی که توسط چپ گراها به عرصه در می آیند و چه سیاست هایی که توسط جناح راست ، تاثیر کمی در بهبودی وضعیت آموزشی این کشور دارد؟

پروژه دوخانگی فرانسوی؛ تحقق هویت خانوادگی (3)

سوفی شوالیه برگردان الهام نظری
batiment3.JPG

موارد ارایه شده در این قسمت، در یک دوره زمانی دو ساله بین سال های 1988 تا 1990، در زمانی که من کار میدانی قوم نگارانه ای را در منطقه ای مسکونی از ساختمان های برج انجمن به نام لس فونتلس، جایی در حومه ی پاریسی نانتره، هدایت می کردم، گردآوری شده است. ساکنان آن، جمعیت به لحاظ قومی درهم آمیخته ای از کارگران عمدتا یقه آبی هستند. بیشتر مطلعین قدیمی تر من متعلق به دوره ی اول بعد

سیاست های آموزشی در قرن جدید

مجله ی علوم انسانی برگردان آریا نوری
1.jpg

اصول جدید آموزشی امروزه در قالبی بسیار پیشرفته ارائه می شوند : آموزشی پویا که به نیازها ، منفعت و در عین حال آزادی کودکان احترام می گذارد. آلیس و الیزابت در حال ورود به سن 7 سالگی هستند. امروز هردوی آن ها با خوشحالی در حال آماده کردن داستانی هستند که قرار است با خودشان سر کلاس ببرند. این رسم مدرسه ی آن هاست : یک روز در هفته ، هر دانش آموز یک داستان با خودش می آورد ، داستانی که بیشترین

تصاویر گذشته: بنیامین و بارت؛ درباره­ ی عکاسی و تاریخ

تیم دنت و گرم گیلک برگردان علی مراد عناصری
1002812-Roland_Barthes.jpg

در این نوشتار، بخش های بنیادین نوشته های بارت و بنیامین درباره ی دلالت های فرهنگی عکس بررسی شده است. برای بنیامین، این بحش ها عبارتند از: ناخودآگاه تصویری (تصویرهای برگرفته از واقعیت)، نورافشانی، بازنمایی وضعیت فرهنگی و سیاسی دوران، و خوانش سیاسی و تفسیر سوررئالیستی آن. برای بارت، این بخش ها عبارتند از: شیوه هایی که عکاس به کار می برد، استودیوم، پونکتوم، و سرمست کنندگی تصویر.

تئوریِ زیادی(2)

اَنی لو بِرَن برگردان بهروز صفدری
postmodernism.jpeg

بخش دوم و نهایی
این‌که پس ‌از دوره‌یی سی‌ساله، جاری‌شدنِ این نوع از قاعده‌گی‌های متنی اندکی فروکش کرده باشد نباید کسی را شگفت‌زده کند. بااین‌حال، نئوفمینیست‌ها، که در مکتبِ ساخت‌شکنی آموزش دیده‌اند، به‌هیچ‌رو غافلگیر نشدند. تا بدان‌جاکه، سیزده‌سال بعد، با انتشار مجددِ نقدی که در سال ۱۹۷۷ در کتابِ همه‌چیز را ول کنید (Lâchez tout)، درباره‌ی این جریان نوشته بودم، مجبور شدم پیش‌درآمدی بر آن بیافزایم با عنوانِ «تغییرِ دامن»  تا نشان دهم

پروژه دوخانگی فرانسوی؛ تحقق هویت خانوادگی (2)

سوفی شوالیه برگردان نازنین دلنواز
modele_grand-127.jpg

پدیده ی دو خانگی شهرنشینان، مشابه آنچه در انگلستان اتفاق افتاده، با دوران صنعتی شدن اخیر فرانسه مرتبط است. پایان جنگ جهانی اول با پایان دوره دهقانان فرانسه مقارن است و به عنوان آغاز فرایند کاهش جمعیت حومه نشین فرانسه نشانه گذاری شده و بعد از جنگ جهانی دوم سرعت آن افزایش یافته است. اگرچه این دگرگونی اجتماعی، مستلزم سقوط دارایی زمین داران کوچک به نفع ملاکان نبود. فرانسه یک سنت طولانی در

سیاست های آموزشی ، انتقاد سازنده یا تخریب؟

مجله ی علوم انسانی برگردان آریا نوری
Primary school class.jpg

چه مسائلی باعث شده است که از مدت ها پیش انتقاداتی یکسان به نهاد مدرسه در فرانسه وارد می شود ؟ اتهاماتی مثل عدم ارتباط لازم با دنیای خارج ، حجم سنگین ضوابط و مقررات و . . . امروزه مجموعه ی عظیمی از انتقادات به نهاد مدرسه در فرانسه وارد است.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.