سرآغاز

فرهنگ فرانسه

حملات پاریس: من شارلی نیستم!

روولوشن نیوز برگردان رضا اسکندری
1420733297778.jpg

در سراسر جهان، مردم اقدامات تروریستی سلفی ها در پاریس را محکوم کردند و  بسیاری فریاد «آزادی بیان» سر داده‌اند، دیگران –عموما مخالفین
نژادپرستی، قربانیان تجاوزات جنسی، فمینیست‌ها، و گروه‌ها مذهبی- در اعلام همدردی با مردمانی که زندگیشان را با تمسخر مبارزات این گروه‌ها
می‌گذرانده‌اند، تامل بیشتری دارند. حامیان شارلی ابدو در بسیاری از موارد کسانی هستند که اگر این قتل‌ها اتفاق نمی‌افتاد شیوه  و مطالب آن مجله را

بازی های کامپیوتری، علاقه یا اعتیاد؟

جاستین کانن برگردان آریا نوری
Jeux-videos_ados.jpg

آیا احتمال وابستگی به بازی های کامپیوتری وجود دارد؟ با وجود اینکه گروهی بیش از حد مجاز به انجام این بازی ها می پردازند اما سایرین به آن ها تنها به جنبه ی تفریح می نگرند. علاقه یا اعتیاد؟ بعضا بازی های کامپیوتری را به این مساله متهم می کنند که موجبات اعتیاد نوجوانان را فراهم می آورند، به خصوص پسران که زمان بسیار بیشتری را نسبت به دختران جلوی کامپیوتر یا کنسول های بازی خود سپری می کنند. بازی

عاطفه نوارچی: جایی که باید بگذریم، می ایستیم و آنجا که باید بایستیم، به سرعت می گذریم

سعیده بوغیری
زبان و دانشگاه

عاطفه نوارچی، استادیار آموزش زبان فرانسه در دانشگاه الزهرا است و این گفتگو با ایشان جهت بررسی برخی مسائل مربوط به آموزش زبان و فرهنگ فرانسه در محیط آکادمیک، صورت گرفته است.
از زمانی که به خاطر می آورم، به معلم بودن فکر هم نمی کردم. زمان انتخاب رشته در دبیرستان، اینکه شاید در آینده شاغل نباشم، در مخیله ام می گنجید، اما اینکه روزی معلم باشم، در رویاهای صورتی فردایم جایی نداشت...

دشمن داخلی (لوموند دیپلماتیک: دسامبر 2014)

سرژ حلیمی برگردان شهباز نخعي
1674585_3_c8ae_des-membres-du-raid-apres-l-assaut-donne-a_045acc521eb8dc15029a9f8d332e980f.jpg

شامگاه ۲۵ به ۲۶ اکتبر، یک نارنجک انفجاری ژاندارمری، رمی فرس یک تظاهرکننده ۲۱ ساله را کشت.  دولت فرانسه برای نشان دادن واکنش دو روز صبر کرد و بیشتر ترجیح داد به گرامیداشت رییس یک شرکت نفتی که دریک سانحه هواپیمایی درگذشته بود بپردازد.  رییس سوسیالیست شورای عمومی قانون اساسی هم به نوبه خود مردن برای ایده را کاملا «احمقانه و ابلهانه» توصیف کرد.  درواقع، ایده خود او – به انجام رساندن

شارلی ابدو و شبح ویشی: از لاوال تا اولاند

ژوزف کیشور و آلکس لانتی‌یر برگردان مهرداد امامی
vichy government.jpg

وقایع هفته‌ی گذشته در فرانسه- ترویج نظام‌مند تبلیغات نژادپرستانه توسط دولت، دعوت پرزیدنت فرانسوا اولاند از رهبر حزب فاشیست جبهه ملی (FN)، مارین لو پن به کاخ الیزه و تجدید حیات جبهه ملی در نتیجه‌ی حمله‌ی تروریستی به شارلی ابدو- طنین آزاردهنده‌ی عصر پیشین تاریخ فرانسه را در بر دارد: دوران رژیم ویشی.
در ژوئن 1940، کمتر از دو ماه پس از اِشغال فرانسه، آلمان نازی قوای نظامی فرانسه را درهم شکست و موفق شد وارد پاریس بی‌دفاع شود. در 22 ژوئن، فرانسه و آلمان پیمان متارکه‌ی جنگ را امضا و کشور فرانسه را به دو قسمت شمال و غرب تحت تصرف نازی‌ها به مرکزیت پاریس، و بخشی ظاهراً اِشغال‌نشده اما با رژیمی دست‌نشانده در جنوب، به مرکزیت ویشی تقسیم کردند.

معلمی در مدرسه ای در شمال مارسی

مارتین فورنیه برگردان آریا نوری
A_6012_1.jpg

یکی از معلمان مدرسه ای یکی از محله های محروم شمال مارسی ، برای آنکه بتواند اندکی با دشواری های حرفه ی خود فاصله بگیرد ، در کتابی با نثری طنز آمیز ، به تشریح شرایط خود در مدرسه پرداخته است.
« معلمی یک حرفه نیست ، یک رشته ی ورزشی است ، یک ماراتون» این طرز دید نسبت به این حرفه از چند سال پیش تا کنون تبدیل به مساله

مصایب «شارلی» در فرانسه‌ ای بحران زده

ناصر فکوهی
183846_574.jpg

آدام الیک و لیز آلدرمن، در نیویورک تایمز 14 ژانویه 2015 (24 دی 1393) مقاله‌ای با عنوان «بحران فرانسه به مثابه نشانه‌ای از زخم‌هایی کهنه» نوشته‌اند که به خوبی گویای موقعیت بحرانی فرانسه پس از شوک تروریستی هفته گذشته است. این مقاله می تواند زوایای زیادی را از زندگی  مسلمانان در فرانسه امروز روشن کند و بسیاری از توهماتی را که نوعی ساده اندیشی درباره ماجرای تروریستی شارلی ابدو می تواند بر انگیزد در موقعیت  خود قرار دهد. رویکرد مقاله در واقع بسیار به رویکرد عمومی مطبوعات و رسانه های غربی نزدیک است که در عین محکوم کردن به خق عملیات تروریستی حاضر نیستند بپذیرند که تز «آزادی بی خدو مرز رسانه ای»  با واقعیت انطباق دارد.

شارلی ابدو و حدّ و مرزهای جمهوری

آرتور آسراف برگردان محمودرضا عبداللهی
2510229-manifestation-charlie-hebdo-les-100-images-du-rassemblement-a-paris-et-ailleurs.jpg

به محض اینکه در دفتر مجلۀ شارلی ابدو آن آدمکشی رخ داد، مفسران آن را به مثابه حمله ای بر ضد «غرب و دموکراسی» و نیز «ارزش های بنیادین جمهوری فرانسه» محکوم کردند. مردم در همه جای فرانسه به خاطر این به ظاهر ارزش های خالص و بی مسئلۀ «جمهوری فرانسه» تظاهرات برپا ساختند. از مسلمانان نیز بسیار درخواست شد تا نشان دهند در حفظ ارزش های مهم سکولاریسم و آزادی بیان شریک اند.  طنز تلخ

چرا من شارلی نیستم؟

برگردان عاطفه اولیایی
Why I am not Charlie main pix..png

هیچ راهی نه سریع است و نه آسان. هیچ همبستگی امن نیست. من از آزادی بیان دفاع می کنم. با هر گونه سانسور مخالفم. از کشتار ها بیزارم در عزای از دست رفتگانم. من شارلی نیستم.
آن چه  در شارلی ابدو اتفاق افتاد «ولی و اما» ندارد. واژه ها با خشونت فیزیکی در یک کفه ی ترازو قرار نمی گیرند، حال  چه بخواهید آن کفه را معنوی، خیالی و یا فرهنگی تعبیر کنید.  پاسخگویی  با خشونت، حمله ای است علیه روح، قوه ی تخیل و فرهنگی که انسان ها را از یکدیگر متمایز می کند.

هر روز و روزمرگی

هانری لوفبور / کریستین لویچ برگردان سولماز حسینیون
lefevbre.jpg

پیش از اینکه که سلسه انقلاب هایی که منجر به بوجود آمدن آنچه دوران مدرن خوانده می شود، رخ دهند،مسکن، انواع پوشش، روش های خوردن وآشامیدن وبه طورخلاصه" زندگی"، نمایشگرتنوع خارق العاده ای بودند.این سبک زندگی که زیرمجموعه هیچ نظام واحدی نبود، بسته به کشور، ناحیه جغرافیایی ،طبقات و سطوح جمعیت (مردم) ،دسترسی به منابع طبیعی ،فصول ،اقلیم ،شغل ،سن و جمعیت متفاوت بود.

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.