سرآغاز

فرهنگ عرب

سوریه، بحرین، مصر، تونس، چهار سرنوشت بسوی انقلاب: «بهار عرب»، حرف آخرش را نگفته است (لوموند دیپلماتیک: فوریه 2014)

حشام بن عبداله ال علوی برگردان باقر جهانبانی
th4.jpg

سه سال پس از آغاز جنبشی که دو رئیس جمهور، زین العابدین بن علی و حسنی مبارک را سرنگون کرد، با وجود مخاطره دخالتهای خارجی و دودستگی فرقه ای، چالش ها در جهان عرب، در پی جهشی تازه است. اگر چه سوریه بدترین سناریو را می گذراند، تونس تاکید بر آن دارد که میل به مردم سالاری و جستجوی توافق می تواند به پیشرفت واقعی منجر شود.

۲۰۱۳، سال «آرام» در فلسطین (لوموند دیپلماتیک: فوریه 2014)

آلن گرش برگردان بهروز عارفی
th2.jpg

در فلسطین اشغالی، گوئی آب از آب تکان نمی خورد. جبهه آرام است، حتی اگر برخی از نزدیکی درگیری  انتفاضه سوم صحبت می کنند، (امیره هس در روزنامه هآرتص، ۱۱ دسامبر ۲۰۱۳) (۱) و البته رهبری فلسطین با چنین رویدادی مخالف است.  مذاکرات اسرائیل-فلسطین  (۲) در خفای کامل ادامه دارد و جان کری وزیر خارجه آمریکا مرتبا برای نزدیکی طرفین تلاش می کند که به زبان دیپلماتیک ایالات متحده

مستند انقلاب های عربی ازنگاه خوزستانی: نگاهی به مستند بیداری سینما، ساخته ی حبیب باوی ساجد

عدنان حسين أحمد / الجزیره مستند / لندن
DSC03609.jpg

تصویر: باوی ساجد
چه بسیار فیلم های مستندی که درباره ی انقلاب های عربی معروف به"بهارعربی" ساخته شده اند. اما این فیلم "بیداری سینما" دارای نکات خاصی هست. شاید برای این که کارگردان این فیلم از عرب های خوزستان درجنوب ایران است، ودر نتیجه نگاه خاص خودش را به انقلاب های عربی دارد که این نگاه را سایر فیلم سازان در این زمینه نداشته اند.  مستند بیداری سینما از سینمای عرب سخن می گوید وازدیگرسو انقلاب های عربی را مورد کنکاش قرار می دهد.

گفت و گو با محسن حجاریان: درباره اتنو موزیکولوژی

علیرضا حسن‌زاده
Mohsen-Hajarian-Ethnomusicologist.jpg

در سال 1974 درجه کارشناسی ارشد را در رشته حقوق کیفری از آمریکا گرفتم. پیش و پس از این زمان همیشه به جامعه‌شناسی و فلسفه و تاریخ علاقه وافری داشتم و از این جهت در همان سال برای ادامه تحصیل در رشته جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی به دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی در شهر بروکینگز رفتم.

گفتمان «جامعه‌ مدنی» در جنبش‌های اخیر اسلامی

زهره روحی
th.jpg

«نقد و بررسی اسلام و جامعه مدنی در خاورمیانه/ جان اسپوزیتو (1998)، ترجمه محمد تقی دلفروز»
جنبش‌های رهایی‌بخشِ اخیر اسلامی در خاورمیانه و نیز موضع‌گیری‌های غرب نسبت به این جنبش‌ها ـ که اتفاقاً متکی بر آراءعمومی و مشارکت سیاسی مردم بوده است ـ ، برخی از متفکرین غربی را بر آن داشت تا در اعتراض به موضع‌گیریِ غرب، به حمایت از جنبش‌ها برآیند.

شکاف در بین نویسندگان مصری (لوموند دیپلماتیک: دسامبر 2013)

کلر تالون و فادی عواد برگردان نگین شریف سکانوسکی ، آریا نوری
e01_08967231.jpg

نویستدگان جوان مصری در برابر بزرگترهایشان ، ارتش و اخوان المسلمین قرار میگیرند
در حالی که به نام مبارزه با تروریست ، سرکوب در مصر شدت میگیرد ، شخصیت های بزرگی از روشنفکران مصری ، متعلق به دوران ناصر و اکثرا چپ گرا ، حمایت خود از ارتش را اعلام کرده اند. نویسندگان و هنرمندانی دیگر که بازگشت دولت سرکوب و خیانت به تفکرات انقلاب را رد میکنند ، در برابر آنها می ایستند.

مناسک شبیه خوانی در تاسوعا و عاشورای روستای سیدمحمد تفاخ (2)

قاسم منصور آل کثیر
14.jpg

تصویر: علی هویسی و مصطفی غلام نژاد
پیش از این گزارش تصویری از یکی از روستاهای خوزستان با محوریت آئین های مردم در حاشیه مراسم شبیه خوانی در انسان شناسی و فرهنگ برای ثبت داده های مردم نگاری تعزیه منتشر شد. گزارش پیش رو توسط علی هویسی و مصطفی غلام نژاد از عکاسان برجسته خوزستانی و پس از دو روز مستقر شدن در روستای سید محمد تفاخ تهیه شده است. در این گزارش ها به حاشیه های آئین شبیه خوانی تمرکز

فی رثاء العلامات؛ الى الملا فاضل السکرانی (یادبودی از ملا فاضل سکرانی)

عبدالقادر سواری
5ff8nn1990o7403q959q.jpg

-لنبدأ بالذکریات... ما دمنا نرید ان نکتب شیئا فی تخلید ذکراه فلنبدأ من الذکریات... تلک التی اصبح منها الآن؛  و سوف نصبح جمیعنا منها ذات یوم...
کنا قد نوینا إقامة جائزة للشعر فی الأهواز... جائزة لم تر الطریق الى النور بسبب من الأسباب... اجتمعنا فی بیت احد الأصدقاء لنتکلم فی

گفتگو با تورج دریایی: ساسانیان ایرانشهری فرهنگی داشتند نه جغرافیایی

قاسم منصور آل کثیر و آرش امامی
دکتر تورج دریایی
ایرانشهر کجاست؟ آیا این واژه مصداقی جغرافیایی و زیستی در عهد ساسانی دارد یا مقوله ای افسانه ای است که به گذر زمان جامه زمینی بر تن می کند؟ همچنین نام ایران از چه زمانی بر جغرافیایی خاص اتلاق شد؟ چرا با همه گفته هایی که می شود اما منابع عربی و غربی ساکنان سرزمین ایران را ایرانی نمی دانستند؟

الاعمدة المبتورة ١ (ستون های ناتمام)

عبدالقادر سواری
files_blogSystem_blogs_nazari__201680311[w730xhmresizeByMaxSize].jpg

۱. ربما لا نخطئ اذا قلنا إن من أقدم القضایا التی بحث فیها المفکرون هی مدنیة الطبع الانسانی ام فردیته. القضیة بشکل مختصر تدور حول الدوافع التی دفعت الانسان الی تکوین المجتمع. هل الانسان فی طبعه میال الى المجتمع و الى الحیاة الاجتماعیة؟ ام انه یمیل فی طبیعته و فطرته الى العیش بمفرده. بعبارة اخرى هل الانسان حیوان تًَمَدْیَن رغما عن طبعه الحیوانی ام ان لدیه ما یمیزه عن الطبع الحیوانی؟ بسیط الکلام ان

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.