سرآغاز

فرهنگ عرب

چه دل انگیز و چه جانگداز است زن بودن / درباره ی مستند "من زن نیستم"

طالب پورمُسلمی
DD.jpg

مستندِ پنجاه و دو دقیقه ای"من زن نیستم" ساخته ی حسین عباسی که پیش تر در جشنواره ی پروین اعتصامی، سینما حقیقت  و نخستین جشنواره ی بین المللی فیلم های علمی اهواز به نمایش درآمده بود (که البته منهای جشنواره پروین اعتصامی در دیگر جشنواره های یاد شده با حذف چهار دقیقه نشان داده شد) با تصویرِ فلو پیرمردی آغاز می شود که در تالاب پارو می زند. در پیش زمینه، آتشی شعله ور است.

تنها چیزی که به آن باور داریم! (لوموند دیپلماتیک: فوریه 2015)

پیر سوشون برگردان شهباز نخعی
kou.jpg

ویسن و نبیل که هردو فرزند کارگران الجزایری هستند، در محله ای بزرگ شدند که درآن زندگی پرخطر و خطایی را می گذراندند.  اما در نهایت یکی به طرف مذهب رفت و دیگری به سوی سندیکالیسم.  بازگشت به داستان های موازی.
«دو روز.  آنها در مدت دو روز برادران کواشی را یافتند و آنان را به گلوله بستند».  آفتاب درخشان زمستانی بر بزرگراهی می تابد که ویسن درآن بین خودروها به چپ و راست می رود (۱).  او می گوید: «می بینی، من به برادرانم فکر می کنم؟».  می بینم، می بینم که ویسن در افکاری تیره

کدام یک غلبه می کند؟ رقابت شوم بین القاعده و داعش (لوموند دیپلماتیک : فوریه 2015)

ژولین ترون برگردان شهباز نخعی
e5f0ea8d46b7bc555e470d30e727b96978aab1b3_preview.jpg

خواست مطرح شده در کشتار «شارلی ابدو» به وسیله شاخه القاعده در شبه جزیره عربستان، جنبشی را به پیش صحنه رسانه ها می آورد که به خاطر موفقیت های نظامی سازمان «خلافت اسلامی» [داعش] به پس رانده شده بود.  با این حال، این دو با وجود هدف ها و رفتار بیرحمانه مشابه، راهبردهایی متفاوت دارند.

مطالعات زنان در اسلام و غرب:یک کتاب شناسی منتخب

ویون حداد برگردان نیلوفر انسان، مارال فرخی
gensiyat  - hadad.png

مسلمانان در غرب ، اعم از اینکه زن یا مرد ، مهاجر یا بومی ، سکولار یا تازه مذهب باشند ، به گونه ای اجتناب ناپذیر به عنوان بخشی از تاریخچه زندگی شان ، تجربه هایی از حضور در فضای اسلام و غرب دارند که بخش مهمی از فرآیندهای کنونی خود شناسی را تشکیل می دهد .فرآیند مستعمره سازی نواحی اسلامی توسط کشورهای غربی ،

اسلام هراسی یا ترس از پرولتاریا: سؤ قصدهای پاریس، پس لرزه های دهشت (لوموند دیپلماتیک: فوریه 2015)

بنووا بروویل برگردان منوچهر مرزبانیان
islamophobie 270813.jpg

به دنبال سؤ قصدهائی که در آغاز ماه ژانویه، بیست کشته در پاریس برجای نهادند، بیش از چهار میلیون تن به نام آزادی بیان به آرامی در خیابان های شهرهای فرانسه راهپیمائی کردند. پس از دهشت آغازین و سپس اضطراب و پریشانی پیامدش، اینک عزم و اراده ای برای درک مسئله روی نموده است. این رویدادهای بی سابقه، ضرورت مبرم گشودن کلاف سر در گم ستیزه های منطقه ای را برجسته ساخته که به جنبش های اجتماعی

پیوست: 

گفت و گو با یک زن عراقی : فقدان آرامش در سرزمین داعش

فرزانه سجادپور
images.jpg

زنی سفید روی با چشمانی مهربان اما بر آشفته پیش رویم می نشیند . قرار مصاحبه با شرط و شروط های فراوان گذاشته شده است :عکس نگیر ، صدایم را ضبط نکن ، اسم واقعی ام را ننویس ، به نکاتی که می تواند برایم دردسرساز شود اشاره نکن و.... . همه شرایطش را پذیرفته ام زیرا می توان حدس زد این همه اضطراب از کجا سرچشمه گرفته است. روی میز روبرو می نشیند و مختصری در مورد خود می گوید:

وضوح اخلاقی

آدام شاتز برگردان هما مداح
Adam Shatz photo for web.jpg

بعد از واقعۀ یازده سپتامبر، روزنامۀ لوموند نوشت:" ما همه آمریکایی هستیم". اما عمر این رابطۀ عاشقانه کوتاه بود: به محض اینکه فرانسه حاضر به شرکت در جنگ عراق نشد، کارشناسان آمریکایی آنها را "میمونهایی که کنار گود نشسته اند و پنیرشان را می خورند" نامیدند و اسم سیب زمینی سرخ شده(2) به "آزادی سرخ شده" تغییر پیدا کرد. زمانی که اوباما به مقام ریاست جمهوری رسید، روابط بهبود یافت اما جاها هم عوض شد:

صابئین: گامی در راستای همگرائی ادیان توحیدی

عباس امام
jpg.

به مناسبت درگذشت شیخ جبار طاووسی؛ رهبر صابئین مندائی بهتر است این نوشتار را با کلامی مرتبط از قرآن کریم آغاز کنیم که در آیه 62 از سوره بقره میفرماید: إن الذین آمنوا والذین هادوا والنصارى والصابئین من آمن بالله والیوم الآخر وعمل صالحا فلهم أجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون (در حقیقت کسانی که به اسلام ایمان آوردند، و کسانی که یهودی شدهاند و مسیحیان و صابئین هر کسی که به خدا و روز بازپسین ایمان آورد و کار شایسته انجام دهد، پس اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهناک خواهند) همچنانکه از معنای

فرهنگ رجال و خاندان‌های معاصر عراق

مجید رهبانی
-رجال-و-خاندان‌های-معاصر-عراق.jpg

پس از پایان جنگ جهانی اول و شکست امپراتوری عثمانی، منطقة بین‌النهرین تحت قیمومیت بریتانیا درآمد. پیش‌تر موافقت‌نامة محرمانة سایکس ـ پیکو (1916)، سرزمین‌های عراق، سوریه، لبنان و فلسطین را میان فرانسه و بریتانیا تقسیم کرده بود. تقسیم بر مبنای خطوط مرزی مستقیمی که بی‌توجه به ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی و قومی مردمان این سرزمین‌ها و خواسته‌های رهبران سیاسی‌شان رسم شده بود و زمینه‌ساز برآمدن تنش‌ها و بحران‌هایی شد که برخی همچنان ادامه دارد.

گفتگو با اسکات آتران درباره ماجرای شارلی ابدو

سارا ریردن برگردان مهسا صباغی خامنه
Charlie-Hebdo-13.jpg

اسکات آتران انسان‌شناس،مصاحبه‌های میدانی عظیمی با کسانی که در پی تروریسم هستند و همچنین مجرمان تروریست فعلی انجام داده است.
همزمان با آغاز حملات تروریستی هفته پیش به مجله طنز «شارلی ابدو» و یک سوپرمارکت در پاریس،جهان تلاش کرده است که به درکی از آمیزش دین و فرهنگ اروپایی و تاثیرپذیری آن از نهاد‌های تروریستی که باعث تحریک مردان مسلح می‌شود، دست یابد.«اسکات آترن»،انسان‌شناس

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.