سرآغاز

فرهنگ عرب

گفت و گو با یک زن عراقی : فقدان آرامش در سرزمین داعش

فرزانه سجادپور
images.jpg

زنی سفید روی با چشمانی مهربان اما بر آشفته پیش رویم می نشیند . قرار مصاحبه با شرط و شروط های فراوان گذاشته شده است :عکس نگیر ، صدایم را ضبط نکن ، اسم واقعی ام را ننویس ، به نکاتی که می تواند برایم دردسرساز شود اشاره نکن و.... . همه شرایطش را پذیرفته ام زیرا می توان حدس زد این همه اضطراب از کجا سرچشمه گرفته است. روی میز روبرو می نشیند و مختصری در مورد خود می گوید:

وضوح اخلاقی

آدام شاتز برگردان هما مداح
Adam Shatz photo for web.jpg

بعد از واقعۀ یازده سپتامبر، روزنامۀ لوموند نوشت:" ما همه آمریکایی هستیم". اما عمر این رابطۀ عاشقانه کوتاه بود: به محض اینکه فرانسه حاضر به شرکت در جنگ عراق نشد، کارشناسان آمریکایی آنها را "میمونهایی که کنار گود نشسته اند و پنیرشان را می خورند" نامیدند و اسم سیب زمینی سرخ شده(2) به "آزادی سرخ شده" تغییر پیدا کرد. زمانی که اوباما به مقام ریاست جمهوری رسید، روابط بهبود یافت اما جاها هم عوض شد:

صابئین: گامی در راستای همگرائی ادیان توحیدی

عباس امام
jpg.

به مناسبت درگذشت شیخ جبار طاووسی؛ رهبر صابئین مندائی بهتر است این نوشتار را با کلامی مرتبط از قرآن کریم آغاز کنیم که در آیه 62 از سوره بقره میفرماید: إن الذین آمنوا والذین هادوا والنصارى والصابئین من آمن بالله والیوم الآخر وعمل صالحا فلهم أجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون (در حقیقت کسانی که به اسلام ایمان آوردند، و کسانی که یهودی شدهاند و مسیحیان و صابئین هر کسی که به خدا و روز بازپسین ایمان آورد و کار شایسته انجام دهد، پس اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهناک خواهند) همچنانکه از معنای

فرهنگ رجال و خاندان‌های معاصر عراق

مجید رهبانی
-رجال-و-خاندان‌های-معاصر-عراق.jpg

پس از پایان جنگ جهانی اول و شکست امپراتوری عثمانی، منطقة بین‌النهرین تحت قیمومیت بریتانیا درآمد. پیش‌تر موافقت‌نامة محرمانة سایکس ـ پیکو (1916)، سرزمین‌های عراق، سوریه، لبنان و فلسطین را میان فرانسه و بریتانیا تقسیم کرده بود. تقسیم بر مبنای خطوط مرزی مستقیمی که بی‌توجه به ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی و قومی مردمان این سرزمین‌ها و خواسته‌های رهبران سیاسی‌شان رسم شده بود و زمینه‌ساز برآمدن تنش‌ها و بحران‌هایی شد که برخی همچنان ادامه دارد.

گفتگو با اسکات آتران درباره ماجرای شارلی ابدو

سارا ریردن برگردان مهسا صباغی خامنه
Charlie-Hebdo-13.jpg

اسکات آتران انسان‌شناس،مصاحبه‌های میدانی عظیمی با کسانی که در پی تروریسم هستند و همچنین مجرمان تروریست فعلی انجام داده است.
همزمان با آغاز حملات تروریستی هفته پیش به مجله طنز «شارلی ابدو» و یک سوپرمارکت در پاریس،جهان تلاش کرده است که به درکی از آمیزش دین و فرهنگ اروپایی و تاثیرپذیری آن از نهاد‌های تروریستی که باعث تحریک مردان مسلح می‌شود، دست یابد.«اسکات آترن»،انسان‌شناس

مصاحبه ی اشپیگل[1] با اlمبرتو اکو: «فهرست را دوست داریم چون نمی خواهیم بمیریم»

امبرتو اکو برگردان عاطفه اولیایی
list_Eco

مصاحبه ی اشپیگل[1] با ابرتو اکو: « فهرست را دوست داریم چون نمی خواهیم بمیریم»  ......  «اگر تغییری نباشد، احمقی بیش نیستید» نویسنده و نشانه شناس ایتالیایی، امبرتو اکو که در حال حاضر سرپرستی  نمایشگاهی جدید را در موزه ی لوور پاریس بر عهده دارد، در مصاحبه ای با اشپیگل  در باره ی اهمیت فهرست در تاریخ فرهنگ، اجتناب از تفکر در باره ی مرگ، و خطر گوگل برای جوانان صحبت می کند.

شکست تازه اخوان المسلمین: بازگشت شیعیان در صحنه یمن (لوموند دیپلماتیک: نوامبر 2015)

لوران بونفووا برگردان شهباز نخعی
myemen.gif

 تصرف صنعا توسط شورشیان حوثی در ۲۱ سپتامبر گذشته، بر سلطه اخوان المسلمین و متحدان عشیره ای آن برنظام سیاسی به وجودآمده از قیام انقلابی سال ۲۰۱۱ نقطه پایان نهاد.  سقوط ناگهانی پایتخت یمن دربرابر نیروهای شیعه، بدون مقاومتی مهم ازسوی ارتش، موجب شگفت زدگی بسیاری شده و تفسیر و تحلیل های متناقضی پدید آورده است.

داعش و جنگجویان خارجی: جهادگرانی از آسیای مرکزی

راجیشواری کریشنامورتی برگردان افشین اشکور کیایی
0914DCE0-9737-49CD-BF56-98211CB98957_mw1024_s_n.png

در حین اینکه فعالیت‌های جهادی خشن در سوریه و عراق شدت می‌گیرد، شماری از اتباع خارجی ثبت‌نام می‌کنند که برای داعش بجنگند، گواهی برافزایش توانای آن دارد. وضعیت جهادی‌های آسیای مرکزی-جنگجویان اتباع تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکمنستان- که به داعش می‌پیوندند با توجه به تاریخ سیاسی منطقه جالب‌توجه است. باوجود همکاری ریشه‌ی مردم آسیا مرکزی در شورش افغانستان طی چند سال گذشته،

خنده پادشاه: «گربه قشنگی پشت سرم راه می رود»، اثر یوسف فاضل (لوموند دیپلماتیک: نوامبر 2014)

ژول کرتووا برگردان منوچهر مرزبانیان
4428432_3_9fb9_un-joli-chat-blanc-marche-derriere-moi-de_e1fde15ae834fe331a7353e6e85ddd08.jpg

”حسن“ دوست دارد، صحنه گردان پیش پرده هائی باشد که علیه مقامات قدرتمند نظام می نویسد و بازی می کند. اما آنقدرها هم آدمی انقلابی نیست، فقط رعیت روشن بین و دلزده اعلیحضرت ملک حسن دوم پادشاه مراکش است. ”بالوت“، پدر او هم، که از دیر زمانی پیش محفل خانوادگی را ترک کرده، بازیگر است. پس از سال ها سرگرم کردن رهگذران ”ساحة جامع الفناء“ مراکش، معیادگاه سنتی نقالان و هنرمندان دوره گرد، حالا دلقک سلطانی شده که

یلدا و بازتعریف هویت ایرانی

قاسم منصور آل کثیر
files_blogSystem_blogs_nazari__350[w730xhmresizeByMaxSize].jpg

در یادداشتی با عنوان "یلدا و هویت ایرانی" در روزنامه شرق که سال گذشته (1392) به قلم ناصر فکوهی منتشر شد،  نویسنده یلدا (انقلاب زمستان) را به عنوان یکی از عوامل وحدت هویت ایرانی معرفی می کند و در نهایت آن را الگوی مناسبی برای ایجاد انسجام هویت ملی می داند. وی معتقد است که از یلدا همچون سایر جشن های باستانی می توان به عنوان پدیده ای مدرن برای بازآفرینی جهان مدرن استفاده کرد. از دیگر سو در این یادداشت تاکید شده که "همسازی، راز موفقیت فرهنگ ایرانی برای بقای آن در طول هزاران سال است".

تمامی حقوق این پایگاه برای «انسان شناسی و فرهنگ» محفوظ است.