زنان پیشگام در انسان شناسی(4): السی کلوز پارسونز

فرشته انصاری

1941-1875 السی کلوز پارسونزElsie Clews Parsons یکی از برجسته ترین پیشگامان انسان شناسی است . او جامعه شناس ، فولکلور شناس ، فمینیستی رک گو ، زنی پر کار و موفق و یک منتقد اجتماعی صریح بود . با عزمی راسخ و آزاد و به دور از هر تعصبی فعالیت های اجتماعی خویش را هدایت می کرد . وی به دلیل کار بر روی فرهنگ هوپی Hopi و پوئبلوPueblo کاملاً شناخته شده است . السی در 27 نوامبر سال 1875 در شهر نیویورک و در یک خانواده مرفه و از نظر اجتماعی برجسته و وابسته به حزب محافظه کار به دنیا آمد . او بزرگ ترین فرزند خانواده از سه فرزند و تنها دختر هنری کلوز Henry Clews بود . پدرش پسر یکی از کارکنان دولت بود که به ایالات متحده مهاجرت کرده بود . او یعنی پدربزرگ السی که لوسی مادیسون ورتینگتونLucy Madison Worthington نام داشت یک بانک را در نیویورک پایه گذاری کرد و فرزند خلف جیمر مادیسون James Madison بود . خانواده السی تاکید داشتند که او باید یک هنر پیشه تئاتر شود و یک زندگی سطح بالا را تجربه کند ولی او با توجه به استقلال شخصیتی خاصش نظر خانواده را نپذیرفت و رفتن به دانشگاه و کسب تحصیل را برگزید . وارد کالج بارنارد شد و در سال 1896 با کسب مدرک لیسانس از این دانشگاه فارغ التحصیل شد سپس مطالعاتش را در دانشگاه کلمبیا ادامه داد و در سال 1897 درجه فوق لیسانس و پس از آن دکترای خود را در رشته جامعه شناسی در سال 1899 اخذ کرد . پایان نامه دوره دکتری اش با عنوان "قوانین و سرپرستی آموزش مستعمره ها" در اولین کتابش منتشر شد . در سال 1900 با وکیلی نیویورکی به نام هربرت پارسونز ازدواج کرد . شوهرش بعداً (1920-1916) عضو کمیته ملی جمهوری خواه شد . آن ها 6 فرزند داشتند که فقط 4 نفر از آن ها زنده ماندند به نام های : لیزا در سال 1901 ، جان ادوارد 1903 ، هربرت 1909 و هنری مکیل وین Henry Macilvaine معروف به مک که در سال 1911 متولد شد . السی پارسونز در سال 1902-1899 در دپارتمان جامعه شناسی در دانشکده بارنارد جامعه شناسی تدریس می کرد و از سال 1905-1902 مربی آن دانشکده بود . او برای دانش جویان دوره لیسانس درس های خانواده و نقش های جنسی را تدریس می کرد . اوقاتش را با دانش جویان و روشن فکران جوان صرف می کرد و گاه گاهی برای توده مردم می نوشت هم چنین با هیترودوکسیHeterodoxy که یک شبکه فمینیستی در روستای گرین ویچ بود هم کاری می کرد . وی از سال 1905 به بعد دیگر در دانشگاه تدریس نکرد گر چه کارهای میدانی چندین انسان شناس جوان را راهنمایی می کرد و تلاش می نمود حتی هزینه و سرمایه مالی چنین فعالیت هایی را تامین کند ولی پس از آن تمام انرژی اش را صرف تحقیق و نوشتن کرد و بنیان گذار مکتب جدیدی در حوزه تحقیق اجتماعی در شهر نیویورک شد . برخی از پست های حرفه ای او عبارتند از : 1.رئیس انجمن فولکلور شناسی آمریکا 1920-1919 ، 2.معاون سردبیر ژورنال فولکلور شناسی آمریکا از سال 1918 تا پایان عمرش 3. خزانه دار انجمن انسان شناسی آمریکا 1922-1916 ، 4.رئیس انجمن انسان شناسی امریکا 1925-1923 5.او اولین زنی بود که در سال 1940 به عنوان رئیس نهاد انسان شناسی آمریکا برگزیده شد . جهت گرامی داشتش انجمن انسان شناسی آمریکا یک بورس تحصیلی افتخاری را در سال های 1980-1970 برقرار کرد این بورس دوباره در سال 1999 توسط همین انجمن تجدید شد . اولین کارهای پارسونز در میدان جامعه شناسی شکل گرفت و بیشتر مبتنی بر نقش های جنسی ، آداب و رسوم جامعه و تاثیر فشارهای جامعه بر افراد بود . تالیفات او در این دوره عبارتند از : 1.خانواده 1906 ، او در این کتاب علیه محدودیت هایی که جامعه برای افراد ایجاد می کرد و آزادی شخصیت را از آن ها سلب می نمود ایستاد حتی درباره مسائل تحریک آمیز مثل ازدواج های آزمایشی نیز نکاتی را نوشت . این کتاب از مجموعه سخنرانی های او در دانشگاه کلمبیا گردآوری شد که مبتنی برمباحث فمینیستی بود . تالیف این کتاب مخالفت های زیادی را برانگیخت به طوری که وعاظ او را از منبر رفتن برحذر داشتند ، روزنامه ها در صدر نوشته هایشان وی را به باد انتقاد گرفتند و بایگانی اجتماعی نام او را از فهرستش حذف کرد . 2.پاکی مذهب 1913 3.زن قدیمی تربیت شده 1913 4.ترس و سنت گرایی 1914 5.آزادی اجتماعی 1915 6.قانون اجتماعی 1916 او هم چنین تعداد زیادی مقاله با رویکرد فمینیسم و صلح طلبی در روزنامه ها و مجله ها نوشت . علیرغم تمام تلاش های پارسونز کارهای جامعه شناختی اولیه اش برعکس نوشته های انسان شناسی بعدی اش به عنوان آثاری برجسته در علم شناخته نشدند و شایستگی چنین کارهایی فقط توسط تعداد معدودی خبره مورد تحسین قرار گرفت . یکی از منتقدین وی فردی به نام اچ.ال.منکن H.L.Menkenدرباره کارهای او گفت : "پیشنهاد می شود آن چه که مورد مشاهده قرار می گیرد آن قدر دقیق شود تا از هر گونه فرضیه سازی ، پیش داوری ، تعاملات غریزی ، احساسات نژادی و جمود فکری که در تفکر روزانه همه ما به وفور وارد می شود دوری گزید" . علیرغم تمام توجه لازم در مورد چاپ اولین کتاب های پارسونز ، آن ها خوب فروخته نشدند و آن از روی نامه نگاری های پارسونز به ناشر کتاب هایش معلوم بود . کتاب خانواده در 31 ژانویه 1918 در حدود 3904 نسخه ، زن قدیمی 1193 ، ترس و سنت گرایی 690 ، آزادی 427 و قانون اجتماعی در 281 نسخه به فروش رسیدند . موقعی که پارسونز نسخه دست نویس آزادی اجتماعی را ارائه کرد آقای پوتنام Putnam وی را به آرامش دعوت کرد و گفت که احتمالاً این کتاب برای دانش جویان و مخاطبان عام خوشایند نخواهد بود . پارسونز بعد از سفر به جنوب غربی آمریکا به همراه همسرش در 1910 به انسان شناسی علاقه مند شد . او در یکی از سفرهایش به منطقه مزبور با انسان شناسی به نام فرانتس بواس Franz Boas دیدار کرد . وی به کار میدانی در میان بومیان آمریکا علاقه مند شد و خیلی زود آن را بدل به یک کار حرفه ای بلند مدت 25 ساله کرد . او تحت تاثیر دوستش فرانس بواس موشکافانه داده های مفصلی را از سازمان اجتماعی ، اعمال مذهبی و دانش عامیانه (فولکلور) سرخ پوستان جنوب غربی ثبت کرد و هم زمان با پژوهش در مورد فولکلور ، بر مطالعه و جمع آوری داستان های مردم سیاه پوست آمریکایی و مردم کارائیبی متمرکز شد . او به کارولیناس Carolinas ، جزایر کیپ وردCape Verde و جزایر کارائیب سفر کرد تا داستان ها را جمع آوری کند . در طول این فعالیت ها وی هزینه مالی دانش جویان انسان شناسی که وی را در جمع آوری داده ها کمک می کردند تامین می کرد . از جمله تالیفات او در این زمینه عبارتند از : 1.دانش عامیانه جزایر کیپ ورد 1923 2.دانش عامیانه جزایر دریا 1924 3.دانش عامیانه مردم آنتیلز ، فرانسوی ها و انگلیسی ها 1943-1933 . این کتاب خیلی مورد توجه قرار گرفت . پارسونز مطالعه فرهنگ عامه و شناخت در مورد آن را کلیدی مهم برای فهم فرهنگ و منبعی برای فهم اشاعه فرهنگی می دانست . او انسان شناسی را راه شناخت فرهنگ عامه و وسیله ای برای تغییر اجتماعی قلمداد می کرد . بخشی از اولین کارهای انسان شناسی اش منجر به گردآوری فرهنگ عامه سیاه پوستان نیز شد . یکی از انسان شناسان به نام ملویل هرسکویتس Melville Herskovits درباره او چنین نوشت :"سهم مطالعه و کارهای میدانی السی کلوز پارسونز در خصوص فهم فرهنگ عامه مردم نگرو Negro به قدری وسیع است که هیچ کار مهم دیگری در این زمینه را نمی توان در آینده انجام داد مگر آن که با استناد و استفاده از چنین کارهای مبنایی صورت پذیرد" . یکی از مهم ترین علاقه های پارسونز به عنوان یک انسان شناس مطالعه درباره فرهنگ سرخ پوستان پوئبلو در جنوب غربی آمریکا بود . او پس از 25 سال انجام تحقیقات وسیع و انتشار تعداد زیادی مقاله و تک نگاری در مورد پوئبلوها کتاب دو جلدی "مذهب سرخ پوستان پوئبلو" را در سال 1939 منتشر کرد . به دلیل اهمیت زیاد این کتاب انتشارات دانشگاه شیکاگو بعدها آن را تجدید چاپ نمود . ارزش آن تا بدان جاست که فرانز بواس درباره آن می گوید : "این گردآوری پربار خلاصه ای از تمام دروس عملی است که ما درباره مذهب پوئبلو می شناسیم و مرجعی ضروری برای هر دانش جویی است که به مطالعه زندگی سرخ پوستان می پردازد" . دیگر مطالعه میدانی پارسونز که جهت آن را از کار قبلی یعنی مطالعه فرهنگ پوئبلوها گرفته بود مردم نگاری ها و پژوهش های مردم شناسی میدانی در مکزیک و اکوادر بود که نتیجه آن را می توان در این کتابش یعنی "میتلا:شهر ارواح" 1936 ملاحظه نمود . این تحقیق بزرگ ترین سهم او در کنار کتاب مذهب سرخ پوستان پوئبلو شناخته شد . آثاردیگرش عبارتند از: 1.سازمان اجتماعی تیوا در نیومکزیکو 1929 2.رسم گرایی هوپی و زونی 1933 3.پیگوئیچ Peguche 1945 یک انسان شناس معروف از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به نام آلفرد کروبر Alfred Krober درباره اش چنین می گوید : "جامعه علیه پارسونز برخاست اما او به جای حمله علیه چنین جامعه ای آن را مطالعه کرد" . تمام کاغذها و نوشته هایی که از السی پارسونز باقی ماند شامل نامه نگاری ها ، سخن رانی ها ، دست نوشته های چاپ شده و نشده ، یادداشت های تحقیقی ، دفترچه های یادداشت و عکس هایی بود که زندگی یک انسان شناس را نمایش می داد . در کنار این موارد دفترچه یادداشت فرانک همیلتونFrank Hamilton که به واژگان زونی 1880 اختصاص داشت نیز دیده شد . در کلکسیون نامه های شخصی او بخشی از نامه ها تاریخ گذاری نشده بودند ... برخی از نوشته های او چون داستان ها ، ضرب المثل ها و فرهنگ عامیانه سرخ پوستان غرب و نیز ضرب المثل های مردمان نگرو جامائیکایی توسط فردی به نام جرج درینک واتر George R. Drinkwater در سال 1892 جمع آوری شد . دیگر نوشته های او چون خاطرات مربوط به روستای فیلیپبنو Filipino ، چیستان ها ، داستان های مردمی ، اشعار ، موضوعات مربوط به کنترل موالید ، بررسی ویژگی های سرخ پوستان ، دفترچه یادداشت های مربوط به هوپی و مردم نگاری و فولکلورشناسی پوئبلو و مطالعات او در اکساکا Oaxaca در مکزیک ، اکوادر ، سفر به یونان و دیگر دست نوشته ها همگی با تلاش های برخی از افراد و نیز انجمن فولکلور شناسی آمریکا و نهاد انسان شناسی آمریکا جمع آوری شد . نامه هایی که از پارسونز به جا مانده نشان می دهد که او با افرادی که اکثراً انسان شناسانی بزرگ و برجسته بودند مکاتبه می کرد چون : روث بندیکت ، فرانز بواس ، فی کوپر کل Fay-Cooper Cole ، فرد اگان Fred Eggan ، جون گورل Juan Gorrell ، ایروینگ هالول A.Irving Hallowell ، ملویل هرسکویتس Melville Herskovits ، آلفرد وی کیدر Alfred V.Kidder ، آلفرد ال کروبر Alfred L.Kroeber ، الیور لافارگ Oliver Lafarge ، روبرت اچ لووی Robert H.Lowie ، جان ای پارسونز John E.Parsons ، روبرت ردفیلد Robert Redfield ، گلادیز ریچارد Gladys Richard ، ادوارد ساپیر Edward Sapir ، استیس تامپسون Stith Thampson و بالاخره لسلی ای وایت Leslie A.White . در کلکسیون نوشته های پارسونز حداقل 4 نوشته چاپ نشده به چشم می خورد : 1.در جنوب غربی(یک راهنمای کامل سفر) 2.معشوقه خیالی 3.مجله یک فمینیست 4.مجله یک صلح دوست در میان این نوشته ها منبعی جالب در مورد خاطرات گذشته با پارسونز وجود دارد که آن را رالف بیلز Ralph Beals نوشته بود . غالب مطالعات اخیر درباره پارسونز توسط فردی به نام پیتر هیر Peter Hare البته با کسب اجازه از خانواده السی گردآوری شد . این مجموعه اطلاعات توسط پیتر هیر در کتابی به نام "جستجوی زنی برای علم" که یک بیوگرافی کامل درباره پارسونز است به رشته تحریر درآمد . السی کلوز پارسونز یک فمینیست منتقد و صریح بود تلاش می کرد تا زنان را نسبت به حقوقشان آشنا سازد او هرگز از این مسیر باز نگشت و به صورت یک قهرمان در جهت حقوق زنان و مسائل جنسیتی تلاش نمود او رکنی قوی برای مردم جامعه و زنان محسوب می شد . گرچه یک فمینسیت بود اما نقش خود را در قالب یک زن خانه به خوبی ایفا می کرد بخشی از اوقاتش را صرف فرزندان و همسر خود می نمود . چند نمونه از آثار برگزیده درباره او : 1.دیکون ، دیزلی 1997 ، "الزی کلوز پارسونز" ، شیکاگو : انتشارات دانشگاه شیکاگو گلد فرانک ، ایستر 2.هیر ، پیتر 1985 ، "جستجوی زنی برای علم:تصویری از الیس کلوز پارسونز" ، نیویورک : کتاب های پرمتوس 3. 1922 ، "مجموعه رقص های تابستانی و زمستانی در زونی در سال 1918 ، انتشارات دانشگاه کالیفرنیا در: مردم شناسی و باستان شناسی آمریکایی روی اینترنت: کلوز پارسونز در ویکیپدیا زندگینامه پارسونز در سایت دانشگاه مینه سوتا روزنامه یک فمینیست پارسونز در سایت انجمن فلسفه آمریکا

دوست و همکار گرامی


چنانکه از ​فعالیت های داوطلبانه کانون ​«انسان شناسی و فرهنگ» و ​مطالب منتشر شده​ در سایت آن​ ​بهره می برید و انتشار آزاد این اطلاعات ​و استمرار این فعالیت ها را مفید می دانید، لطفا در نظر داشته باشید که در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان نیز وجود دارد. کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند.

لطفا کمک های خود را به حساب زیر واریز کنید و در صورت دلخواه با ایمیل به ما اطلاع دهید.

شماره حساب بانک ملت: 117360766


شماره شبا: IR98 0120 0000 0000 0117 3607 66


شماره کارت: 7634-4916-3372-6104


به نام آقای رضا رجبی