«شیفتگی سرخ – قهوه ای » برنار هانری لوی (لوموند دیپلماتیک: مارس ٢٠١٤)

بنوآ برِويل برگردان بهروز عارفي

تصویر: لوی
برنار هانری لوی از ضیافت سفیر فرانسه در دانمارک، در اوایل فوریه  مات و مبهوت برگشته بود.(١) دانمارک که او خیلی سرد «سرزمین کی یرکِگارد*» می نامد، «سرزمین شاه  کریستیان»  نیز است که در دوران جنگ دوم جهانی نپذیرفت که یهودیان «ستاره زرد» بر سینه بزنند. دانمارک همچنین سرزمین «خلبانان جنگ لیبی» است که در سال ٢٠١١ به یاری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شتافتند. دولتی که او نماد «مصالحه آزادی و برابری» می خواند.

افسوس که ابرها آسمان این دیار جادوئی را کبود کرده اند. چرا که دانمارکی ها با ورود بانک امریکائی گُلدمَن ساکس در سرمایهء شرکت ملی انرژی دونگ مخالفت می کنند. به رغم عرض حالی که بیش از دویست هزار نفر امضا کرده اند (یک نفر از سی نفر  اهالی) و گرد هم آئی های متعدد، پارلمان دانمارک در روز ٣٠ ژانویه این طرح را به تصویب رساند و در پی آن، شش وزیر سوسیالیست حکومت ائتلافی استعفا دادند. موسسه بانکی نیویورک ١٩ درصد سهام شرکت دولتی دانمارک را زیر کنترل داشته و دارای حق وِتو در مورد تصمیم های استراتژیکی نظیر شراکت با شرکت های جدید یا سرمایه داری در زمینه ایجاد برق از انرژی باد  خواهد بود.

برنارهانری لوی گله می کند که «بیهوده است که گفت و تکرار کرد که در این جا، با سرمایه گذاری حداقل روبرو هستیم. بیهوده است بگوئیم و تکرار کنیم که گُلدمن ساکس در زمینه کاردانی و سرمایه گذاری بهتر از دیگران بود. هیچ فایده ای ندارد.» لِوی جنبش اعتراضی را به منزلهء «موج ضد آمریکائی» تلقی می کند که با «شیفتگی سرخ-قهوه ای» تزئین یافته است. بنابراین، در پشت مخالفت  با خواسته های گُلدمَن ساکس بازتاب یهودستیزی خفته است...

این موضوع هیچ ربطی به اُکراین ندارد که فیلسوف فرانسوی چند روز پیش از سورچرانی دانمارک ، از آن  دیدار کرد. او به خبرنگار «اورو نیوز» اظهار داشت که «[در اکراین] نئو نازی ندیدم و [در میان مخالفان میدان در کیف] «شعارهای یهود ستیزانه» نشنیدم. بر عکس جنبشی دیدم که به طور شگفت آمیزی سنجیده و مصمم بود و به طور بسیار ژرف، لیبرال»(٢).  به یقین، حضور اعضای حزب راست افراطی اِسوُبودا Svoboda – که پرچمش در جلو چشمان او در میدان تکان می خورد- ونیز رقیب راست گرا تر آن حزب یعنی پراویی سِکتور Praviy Sektor از نظر او کاملا پنهان مانده اند. می توان این کوری را درک کرد: در کیف، تظاهرکنندگان با یک بانک بزرگ مالی مبارزه نمی کنند، بلکه به خاطر «بخشیدن جان تازه ای به رویای اروپائی».

* اشاره به Kierkgaard فیلسوف و استاد الهیات دانمارکی است که  در ضمن مبتکر نوع ابتدائی اگزیستانسیالیسم نیز می باشد.

١-

Bernard Henri Lévy, « Crayonné à Copenhague », Le Point, Paris, 13 février 2014

٢-

Euronews, 9 février 2014

 

 

پرونده «لوموند دیپلماتیک» در انسان شناسی و فرهنگ
http://anthropology.ir/node/15007

ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ» 
http://www.anthropology.ir/node/21139

ویژه نامه ی نوروز 1393
http://www.anthropology.ir/node/22280
 

 

دوست و همکار گرامی


چنانکه از ​فعالیت های داوطلبانه کانون ​«انسان شناسی و فرهنگ» و ​مطالب منتشر شده​ در سایت آن​ ​بهره می برید و انتشار آزاد این اطلاعات ​و استمرار این فعالیت ها را مفید می دانید، لطفا در نظر داشته باشید که در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان نیز وجود دارد. کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند.

لطفا کمک های خود را به حساب زیر واریز کنید و در صورت دلخواه با ایمیل به ما اطلاع دهید.

شماره حساب بانک ملت: 117360766


شماره شبا: IR98 0120 0000 0000 0117 3607 66


شماره کارت: 7634-4916-3372-6104


به نام آقای رضا رجبی