زنان و مردان چگونه از اینترنت استفاده می کنند؟

دبورا فالوز ترجمه زهره محمدیان مغایر

خلاصه یافته ها:
تغییر آمارهای جمعیتی زنان و مردان در اینترنت : زنان مقامی هم پایه مردان به دست آورده اند. زنان جوانتر و زنان سیاه پوست هم اکنون از همتایان مرد خود پیشتر افتاده اند. زنان مسن تر اما بسیار عقب تراند.

      اینترنت از روزهای آغازینش در تسلط مردان بوده است، اما از سال 2000 جمعیت استفاده کنندگان به طور مساوی بین زنان و مردان تقسیم شده اند. به علاوه نسبت زنان آنلاین تقریبا با مردان آنلاین برابر است. بررسی یافته های پیمایش اینترنت و زندگی آمریکایی مه توسط موسسه پوThe pew internet and American life survey  (مترجم: این پروژه شامل یک سری تحقیقات پیمایشی و گزارش های هدفدار با موضوع دیدگاه های عمومی مردم جهان و برای درک این دیدگاه ها است که در قالب مقالات متنوعی ارائه گردیده اند.) بین مارس2000 تا سپتامبر 2005 انجام شده، روندها و همبستگی های جالبی را  نمایان می کند :  زنان جوان بیشتر از مردان جوان احتمال دارد که آنلاین باشند و تعداد  زنان سیاه پوستی که آنلاین بوده اند ، در سه سال اخیر به شدت افزایش یافته است..

      نخستین زمینه یابی ها در پروژه Pew internrt که از ژانویه تا جون سال 2005 انجام شد نشان داد که 67% از جمعیت بزرگسالان آمریکایی با اینترنت سر و کار دارند. از این جمعیت 68% آنان مردنند و 66% زنان اما زنان در کل اندکی از حیث تعداد برتری دارند چرا که در کل جمعیت آمریکا تعداد زنان اندکی بیش از مردان است.

  • احتمال حضور زنان جوانتر در اینترنت بیشتر از مردان جوانتر است اما درمورد بزرگسالان، احتمال حضور مردان بیش از زنان است : از بین جمعیت آنلاین در سنین 18 تا 29 سال، 86% آنان را زنان تشکیل می دهند در مقایسه با 80% از مردان در همین سن. در مورد بزرگسالان اما  34% از مردان 65 سال به بالا از اینترنت استفاده می کنند در مقایسه با 21% از زنان در این سن.
  • احتمال حضور زنان سیاه پوست در اینترنت بیشتر از مردان سیاه پوست است : از روی مقایسه،  60% از زنان سیاه پوست و 50% از مردان سیاه پوست کاربر اینترنتند .
  • مردان مجرد بیش از زنان مجرد احتمال دارد که کاربر اینترنت باشند : 62% از مردان مجرد در مقابل 56%از زنان مجرد .در مورد مردان و زنان متاهل اما ، احتمال حضور زنان متاهل اندکی بیش از مردان متاهل است : 75% از زنان متاهل  در مقابل72% از مردان متاهل .

      احتمال دارد مردانی که فرزند بالای 18 سال دارند بیش از زنان با همین شرایط در اینترنت حضور داشته باشند اما 61% از مردان بدون فرزند در مقایسه با 57% از زنان بدون فرزند آنلاین هستند. احتمال حضور مردان و زنان با فرزندان خردسال در اینترنت یکسان است ؛ نیز 81% از مردان دارای فرزند و 80% زنان دارای فرزند آنلاین هستند .

الگوهای استفاده از اینترنت: مردان کاربر اینترنت اندکی بیش از زنان،  مشتاق استفاده از اینترنت اند.

      اندازه گیری های متفاوت از میزان تمایل کاربران در استفاده از اینترنت نشانگر آنند که مردان اندکی بیش از زنان تمایل دارند از اینترنت  استفاده کنند.

  • در یک روز معمولی، احتمال آنلاین بودن مردان بیشتر از زنان است: 61% از مردان در مقابل 57%  از زنان آنلاین هستند.
  • تعداد دفعاتی که مردان در هر روز وارد اینترنت می شوند بیش از زنان است. بنا بر آمار 44% مردان حداقل روزی چند بار وارد اینترنت می شوند، اما آمار زنان 39% است.
  • احتمال دارد مردان بیش از زنان مایل باشند به وسیله اینترنت پرسرعت از خانه هایشان به شبکه متصل شوند. 52% از مردان و 48% از زنان با اینترنت پرسرعت از خانه هایشان به شبکه متصلند.
  • مردان و زنان به یکسان تقریبا با درصدهای یکسان از طریق خانه هایشان به اینترنت دسترسی دارند. 89% مردان و 87% زنان در خانه به اینترنت دسترسی دارند.
  • مردان و زنان از نظر دسترسی به اینترنت در محل کار نیز یکسانند. در میان کاربران اینترنت که مشاغل تمام وقت یا پاره وقت دارند 65% مردان و 66%  زنان ار محل کارشان به شبکه متصلند.

فعالیت های آنلاین : احتمال دارد تنوع فعالیت های مردان در اینترنت  بیش از زنان باشد اما زنان نیز در حال متنوع کردن فعالیت های اینترنتی شان و رسیدن به جایگاه مردان  هستند.

      احتمال اینکه زنان و مردان به یکسان برای انجام طیف وسیعی از فعالیت های آنلاین وارد اینترنت شوند بسیار زیاد است. تنوع فعالیت های اینترنتی کسب اطلاعات در مورد تورهای مسافرتی تا انجام امور بانکی و جستجوی آدرس و شماره تلفن مورد نظر کاربر را شامل می شود .

      فغالیت های مردان در اینترنت گسترده تر و متنوع تر است از زنان اما دایره فعالیت هایشان پراکنده است. زنان نیز در بعضی حوزه ها به ویژه در حوزه های مرتبط با سلامتی ، پزشکی و درمان و مذهب از مردان پیشی گرفته اند، دران واحد زنان تلاش می کنند تا شکاف های بین خود و مردان را در حیطه فعالیت های آنلاین از بین ببرند. در مقایسه بین جایگاه زنان و مردان در اینترنت از سال 2002 تا اکنون نتایج زیر به دست آمده است :

  • در مقایسه با زنان، مردان احتمال دارد که بیشتر برای چک کردن وضعیت آب و هوا، اطلاع یافتن از اخبار روز، رسیدگی به لیست کارهای روزانه، دنبال کردن اخبار ورزشی و اطلاعات سیاسی و اقتصادی، تحقیقاتی در راستای شغلشان ، دانلود نرم افزار، دانلود کردن و گوش کردن موزیک، پیگیری نرخ گذاری محصولات و سرویس های خدمات قابل پرداخت از طریق سرویس های اعتباری، استفاده از دوربین تحت وب و شرکت در کلاس های آنلاین وارد اینترنت شوند.
  • در مقایسه با مردان، احتمال دارد زنان در اینترنت بیشتر در این حوضه ها فعال باشند : ایمیل می گیرند و می فرستند، به دنبال نقشه ها و اطلاعات مسیر یابی می روند، اطلاعات در مورد سلامتی و دارو و درمان را جستجو می کنند، از سایت هایی که اطلاعاتی در مورد سلامتی و مشاوره و حل مشکلات شخصی را پشتیبانی می کنند دیدن می کنند و اطلاعات مذهبی را جستجو می کنند.
  • رشد نرخ مشارکت زنان در این دسته از فعالیت های آنلاین از رشد نرخ مشارکت مردان بیشتر است: رجوع به سایت های دولتی، سایت اطلاعات مذهبی، تماشای ویدئو ها یا گوش کردن به کلیپ های صوتی، دنبال کردن اخبار و اطلاعات نقشه ها و جهت یابی و جستجو برای محصولات و فرآورده های مورد نیاز.

ارتباطات اینترنتی و مجازی: بیشتر از مردان، این زنان اند که مشتاق ارتباطات آنلاین اند. زنان در استفاده از  ایمیل تواناترند.

      زنان بیش از مردان ایمیل می فرستند و می گیرند و در کل زنان از ایمیل به صورتی گسترده تر و حرفه ای تر استفاده می کنند. احتمال دارد زنان بیش از مردان برای دوستان و خانواده شان ایمیل بفرستند و در مورد موضوعات مختلفی با آنان صحبت می کنند مثل دادن اخبار و اظهار نگرانی در مورد اتفاقاتی که برای آن ها می افتد و یا ارسال مطالب فکاهی و داستان های جالب. مردان و زنان هر دو از ایمیل به خاطر بازدهی خوب و تسهیلات بالا و طریقه استفاده آسانش بسیار راضی اند اما زنان از نقشی که ایمیل در زندگی شان ایفاء می کند بیشتر احساس رضایت می کنند به ویژه زمانی که روابط (مجازیشان) عمیق تر و گسترده تر می شود.

      در زندگی کاری کاربران ایمیل، زنان بیش از مردان به ارزش تاثیرات مثبت ایمیل در توسعه و گسترش روابطشان معترفن. این تاثیرات شامل افزودن به تعداد همکارانشان و ترغیب آن ها به کار گروهی است. زنان اغلب به ایمیل به خاطر تاثیراتی که در ملایمتر و راحتتر کردن آتمسفر محیط های کاری دارد ارزش می دهند و معتقدند ایمیل با تاثیرات مثبت و تسهیل کننده خود قادر به ایفای نقشی این چنینی است.

      احتمالا مردان بیش از زنان به گروه های مختلف مورد علاقه شان در اینترنت می پیوندند، مثل گروه هوادارن کلوپ ها و گروه های اجتماعی دیگر. مردان و زنان هر دو به این گرو ها برای حل مشکلات سخت در زندگی شان و دسترسی به اخبار متعهدند اما این  زنان اند که نسبت به مردان ارزش بیشتری برای ایمیل قائلند به خاطر نقشی که ایمیل در روابط آن ها در گروه های آنلاین ایفاء می کند.

* زنان بیش از مردان ایمیل می فرستند و دریافت می دارند. تقریبا 94% از زنان آنلاین و 88% مردان آنلاین از ایمیل استفاده می کنند.

* زنان بیشتر ایمیل های شخصی برای دوستان و خانواده شان می فرستند. آنان بیش از مردان در مورد خبرهای جدید یا مشکلات و نگرانی هایشان و نیز راهکارها و برنامه هایشان ایمیل می فرستند.

* احتمالا زنان بیش از مردان به ایمیل هایی که به دوستان و خانواده و همکارانشان می فرستند یا دریافت می کنند اهمیت می دهند. زنان می گویند ایمیل روابط شان را با دوستان، خانواده و همکارانشان گسترش می دهد اما مردان کمتر به این کارکرد ایمیل معترفند. همچنین آن ها بیش از مردان ایمیل را در بهبود آتمسفر در محیط های کاریشان موثر می دانند.

* ارتباطات آنلاین مردان بیشتر با گروه های خاص موردعلاقه شان است.

استفاده از اینترنت برای معاملات : مردان بیش از زنان معاملات آنلاین انجام می دهند اگرچه اشتیاق هردو گروه برای به کارگیری اینترنت به عنوان ابزاری برای انجام امور بازرگانی و تجارت رو به افزایش است .

      مردان و زنان به یکسان از اینترنت برای انجام معاملات استاندارد و شناخته شده آنلاین مدد      می جویند. اینگونه معاملات استاندارد آنلاین شامل خرید محصولات و فرآورده ها، برنامه ریزی برای مسافرت و امور بانکی اند. مردان بیش از زنان در اینترنت به انجام معاملات غیرقابل پیش بینی و گاهی پرخطر از قبیل شرکت درحراج ها یا معاملات سهام  دست می زنند.

      معاملات آنلاین میان زنان و مردان به تساوی سریعترین رشد در میان فعالیت های اینترنتی را دارا بوده است ، سرمایه گذاری های بانکی نیز در 5 سال اخیر بیش از دوبرابر رشد داشته است و در پی آن خرید تورهای مسافرتی آنلاین ومزایده و مناقصه نیز به سرعت رو به پیشرفتند. زنان و مردان، هر دو، در حیطه معاملات و بازرگانی آنلاین ارزش اینترنت را در سرعت بخشیدن به معاملات و آسان کردن امور بازرگانی و بانکی می دانند.

استفاده از اینترنت برای کسب اطلاعات: مردان بسیار بیش از زنان در اینترنت در پی یافتن اطلاعات مورد نیازشان هستند و از آن اطلاعات به صورتی کاربردی استفاده نیز می کنند.

      مردان در اینترنت سرفصل ها و موضوعات متنوع تری را به نسبت زنان جستجو می کنند. جستجوی آن ها  شامل یافتن محصولاتی است که قصد خرید آن را دارند، سرگرمی های تازه و پیگیری اخبار سیاسی روز است. گاهی نیز مردان و زنان، هر دو در جستجوی اطلاعات متفاوت تری برمی آیند؛ به عنوان نمونه بعد از حادثه یازده سپتامبر مردان به جستجوی سایت هایی رو آوردند که به آن ها می گفت چه پیش آمده است در حالی که زنان می گفتند اینترنت به آن ها در یافتن اشخاص و ایجاد روابط اجتماعی در این حادثه کمک کرده است.

      به هر حال اینترنت در نقش ابزاری برای یافتن اطلاعات مورد نیاز و یا یک موتور جستجو هم در میان زنان و هم در میان مردان طرفداران بسیار دارد. حدود 90% از مردان و زنانی که آنلاین هستند از موتورهای جستجو استفاده می کننند و در حدود 40% این افراد به طور روتین و روزانه به این ابزار رجوع می کنند. مردان و زنان به طور معمول از راه هایی تقریبا مشابه به جستجوی اطلاعات مورد نیازشان می پردازند و با این هدف استفاده از موتورهای جستجو بسیار معمول و همه گیر است. تحقیقات حاکی است  جستجوها اغلب در سایت های آشنا و وبسایت های شخصی فرد یا پیروی از لینک هایی که دیگران پیشنهاد داده اند آغاز می شود.

      اگر چه مردان و زنان هر دو معترفند که توانسته اند اطلاعاتی را که در اینترنت به دنبال آن بوده اند را  بیابند اما مردان به عنوان یک جستجوگر اعتماد به نفس بیشتری به خودشان دارند. آن ها بیش از زنان همان اطلاعاتی را که دقیقا مدنظرشان بوده یافته اند.

  • مردان و زنان هر دو از موتورهای جستجو به نحو چشمگیر و گسترده ای استفاده می کنند. آمارها می گویند 90% از مردان آنلاین و 91% از زنان آنلاین از این موتورها استفاده می کنند؛ برای 43% از این مردان و 39% از  زنان کار با موتورهای جستجو امری روزانه و روتین است.
  • هم زنان و هم مردان از کار با موتورهای جستجو راضی اند اما تحقیقات نشان می دهد مردان بیش از زنان از نتیجه جستجوهایشان راضی اند و معتقدند اطلاعات دلخواهشان را یافته اند. در میان کل جستجوگران 88%  از مردان و 86% از زنان معتقدند همان اطلاعاتی را که در پی یافتنش بوده اند به دست آورده اند اما 54% از مردان در مقابل 40% از زنان با اعتماد به نفس خود را یک جستجوگر موفق می دانند.
  • زنان احساس می کنند که بیش از مردان اطلاعات اضافی و غیرضروری به هنگام جستجو به دست آورده اند گرچه هر دو گروه زنان و مردان مایلند اطلاعات کاربردی بیشتری از جهان اطراف شان داشته باشند اما 24% از زنان در مقابل 19% از مردان احساس می کنند اطلاعاتی که از موضوع مورد جستجو دارند اضافی و بی مورد بوده است.

استفاده از اینترنت برای سرگرمی: مردان بیش از زنان از اینترنت با هدف تفریح و سرگرمی استفاده می کنند.

      مردان بیش از زنان از اینترنت به عنوان یکی از راه های سرگرمی و در جهت تفریح استفاده می کنند. این امر در موارد معدودی استثنائاتی دارد. زنان به همان تعداد مردان طرفدار بازی های اینترنی اند،  به کلیپ های صوتی گوش می دهند، موزیک و فایل های تصویری دانلود می کنند اما مردان سرگرمی را به همان جدیتی که سایر فعالیت های اینترنتی را تعقیب می کنند دنبال می کنند.

  • احتمالا مردان بیش از زنان در اینترنت به سراغ فعالیت های سرگرم کننده و نشاط آور می روند ، برای نمونه آن ها بیش از زنان در اینترنت سرگرمی های شان را دنبال می کنند یا بازی تیم های ورزشی مورد علاقه شان را و یا موزیک و فیلم دانلود می کنند. آن ها به این فعالیت ها به  اندازه بقیه فعالیت های سرگرم کننده شان اهمیت می دهند مثلا به اندازه  مطالعه در اوقات فراغت و یا شرکت در کلاس های آموزشی.

دریافت ها در مورد جنسیت و اینترنت: مردان بیش از زنان به تکنولوژی علاقه دارند و معمولا ادراک فنی بیشتر و بهتری نیز دارند. مردان ارزش اینترنت را به گستردگی تجربیاتی می دانند که پیش روی آنان می نهد؛ زنان اما  اینترنت را به خاطر امکاناتی که در حوزه روابط اجتماعی و بسط شبکه روابط مجازی در اختیار انها می نهد باارزش می دانند و در عین حال نگران خطرات این گونه روابط نیز هستند.

 

      پروژه تحقیقاتیthe pew internet  نشان داد که در مقایسه بین زنان و مردان، مردان بیشتر به جهان تکنولوژی علاقمندند و نیز مایلند بدانند که ابزارها و سیستم های اطرافشان چطور کار می کنند. مردان بیش از زنان تکنولوژی های جدید را امتحان می کنند از سخت افزار گرفته تا نرم افزار. نتیجه طبیعی این گرایش این است که مردان بیش از زنان در تعامل با دنیای تکنولوژی چیره دستند از نصب فیلترها گرفته تاتعمیر و برطرف کردن مشکلات سیستم ها. آنان بیشتر از زنان در نقش شان به عنوان یک انسان فنی و چیره دست به خود اطمینان دارند.

      مردان و زنان هردو اینترنت را در مورد تاثیری که در زندگی شان دارد تحسین می کنند و از این بابت قدردان این تکنولوژی اند، به ویژه به این دلیل که معتقدند اینترنت در زندگی شان بسیار اثربخش بوده و اطلاعاتشان را فزونی بخشیده است. مردان ارزش اینترنت را بیشتر به خاطر قدرت و تاثیرگذاری آن در بافت فعالیت های زندگی شان می دانند، چه از لحاظ تاثیری که در شغل و موقعیت شان گذاشته تا شکل دهی به نحوه گذران اوقات فراغت شان درحالی که زنان ارزش اینترنت را بیشتر به دلیل تاثیر آن در بافت روابط اجتماعی شان با خانواده، دوستان، همکاران و انجمن ها می دانند.

      مردان و زنان مشترکا در مورد خطراتی که آنلاین بودن اطلاعات شخصی شان را تهدید می کند آگاهند از سرقت اطلاعات محرمانه کارت های اعتباری تا آلوده شدن با ویروس های کامپیوتری اما زنان این  ترس را که اینترنت در سطح ملی یا جهانی می تواند به وجود بیاورد را بیش از مردان بیان می کنند. این ترس شامل استفاده از اینترنت در جرائم عمومی، تروریسم سازمان یافته، تصاویر جنسی از کودکان و افشا شدن اطلاعات محرمانه دولتی است.در مورد گفتگوهای آنلاین و گروه های مباحثه نیز زنان نگرانی فزاینده ای در مورد سوء رفتار در اتاق ها و تالارهای گفتگو دارند.

  • مردان به طور معناداری بیش از زنان از آخرین واژه های جدید در حیطه تکنولوژی آگاهند، مثلا از RSS feed(مترجم:قابلیتی برای کاربران اینترنت تا سایت های موردعلاقه شان را پیگیری کنند) تا)phishing مترجم:سرقت اطلاعات مالی و بانکی کاربران از طریق ایمیل).آنان در مورد آخرین مطالب مربوط به تکنولوژی یا خوب می دانند یا حداقل چیزهایی شنیده اند.
  • مردان باز هم به طور معنادار بیش از زنان از کامپیوترهایشان نگهداری می کنند یا دست به تعمیر آن می زنند.
  • مردان بیش از زنان مایلند ابزارها، برنامه های کاربردی و نرم افزارهای جدید را امتحان کنند.
  • مردان به طور معنا داری بیش از زنان به خودشان به عنوان جستجوگر اطلاعات و صاحب مهارت های تکنولوژیکی اعتماد  دارند.
  • زنان بیش از مردان در مورد جرائم شایع در اینترنت نگرانند.

 

 

یادداشت ها:

در سراسر این گزارش به مردان و زنان رفرنس داده می شود. در بیشتر موارد این رفرنس ها به مردان و زنانی برمی گردد که از اینترنت استفاده می کنند و نه به همه زنان یا مردان.

پروژه زندگی آمریکایی و مرکز تحقیقات اینترنت Pew یکی از هفت پروژه ای است که این مرکز آن را انجام داده است. این مرکز توسط موسسه خیریه The Pew Charitable Trustحمایت می شود.

 

 

 

منبع: How Women and Men Use the Internet

Dec 28, 2005by Deborah Fallows


file:///C:/Users/Fakouhi/AppData/Local/Temp/Summary%20of%20Findings%20%20Pew%20Internet%20&%20American%20Life%20Project.htm

 

دوست و همکار گرامی


چنانکه از ​فعالیت های داوطلبانه کانون ​«انسان شناسی و فرهنگ» و ​مطالب منتشر شده​ در سایت آن​ ​بهره می برید و انتشار آزاد این اطلاعات ​و استمرار این فعالیت ها را مفید می دانید، لطفا در نظر داشته باشید که در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان نیز وجود دارد. کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند.

لطفا کمک های خود را به حساب زیر واریز کنید و در صورت دلخواه با ایمیل به ما اطلاع دهید.

شماره حساب بانک ملت: 117360766


شماره شبا: IR98 0120 0000 0000 0117 3607 66


شماره کارت: 7634-4916-3372-6104


به نام آقای رضا رجبی