جایگاه مخاطب در مقابل تصاویر تبلیغاتی

و. دوغان گونای مهديه اسفندياري

چکیده: امروزه، اغلب این گفته را می‌شنویم که ما در دنیای تصاویر زندگی می‌کنیم. تصویر دست‌مایه‌ی انواع مختلفی از پژوهش ها از قبیل جامعه شناسی، اقتصاد، روان‌شناسی و غیره است. در هر روز، با انواع مختلفی از تصاویر مواجه می‌شویم. پوسترهای تبلیغاتی یکی از انواع آن است که جایگاه مهمی در عرصه‌ی وسیع تصاویر دارد. در این مقاله، برآنیم به مفاهیم پوسترهای تبلیغاتی و جایگاه مخاطب در مقابل این دسته از تصاویر بپردازیم. با طرح این سوال که تصویر چیست، انواع تصاویر، به ویژه پوسترهای تبلیغاتی و ساختارشان را تحلیل کرده و به این امر می‌پردازیم که مخاطب چگونه به درک آن‌ها نائل می‌آید. از آنجا که رابطه‌ی میان مخاطب و تصویر جز به مدد مشاهده و توضیح معنای آن تصویر امکان‌پذیر نیست، سعی می‌کنیم تا با ارائه‌ی مثال‌هایی از پوستر‌های تبلیغاتی و تحلیل اجزاء قابل مشاهده و معنی‌دار آن، موضوع مورد بحث را بیش از پیش ملموس کنیم.
کلمات کلیدی : تصویر ثابت ، تبلیغات، ادراک ، معنی ، معناشناسی .
مقدمه
امروزه، اغلب این گفته را می‌شنویم که ما در دنیای تصاویر زندگی می‌کنیم. ما با انواع مختلف تصاویر احاطه شده‌ایم و به نظر می‌رسد که بدون آن‌ها زندگی در جهان غیر ممکن است. این مفهوم در حوزه‌های مختلف مرتبط با فناوری به کار گرفته شده است. تصویر به خاطر دارا بودن طبیعت چند‌بعدی، موضوع پژوهش‌های مختلفی قرار گرفته است. اصالت آن در شیوه‌ی استفاده‌اش نهفته و با استفاده از تصویر، بیان و یا نشان دادن چیزی آسان‌ است. تصویر نشانه‌ای بسیار رایج است. سهولت و فراوانی استفاده از تصویر، فضایی چند بعدی در اختیار آن قرار می‌دهد. می توانیم بگوییم که تصویردارای ابعاد زیبایی‌شناختی ، شناختی ، اطلاع‌رسانی  و ابعاد دیگری از این دست است. به بیان دیگر، رشته‌هایی که به مطالعه‌ی این ابعاد می‌پردازند از جمله زیبایی شناسی ، معناشناسی ، گرافیک ، بلاغت  و ... تصویر را از نقطه نظر خودشان تحلیل می‌کنند. این مطلب دال بر این است که می‌بایست ازمعناشناسی، بلاغت، صنایع ادبی ، ادراک دیداری  و... برای فهم چیستی تصویر، استفاده کرد. اما به نظر می‌رسد که پرداختن به تمامی این جنبه‌ها، در چارچوب یک مقاله‌ی علمی غیر ممکن است. بنابراین می‌بایست برای ارائه‌ی هر چه بهتر مطالب، دامنه‌ی کار را محدود نمود.
 

برای خواندن این مطلب در زیر کلیک کنید :

 

پرونده «تبلیغات» در انسان شناسی و فرهنگ
http://anthropology.ir/node/7611

پیوستاندازه
فایل 14618.docx458.26 KB

دوست و همکار گرامی


چنانکه از ​فعالیت های داوطلبانه کانون ​«انسان شناسی و فرهنگ» و ​مطالب منتشر شده​ در سایت آن​ ​بهره می برید و انتشار آزاد این اطلاعات ​و استمرار این فعالیت ها را مفید می دانید، لطفا در نظر داشته باشید که در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان نیز وجود دارد. کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند.

لطفا کمک های خود را به حساب زیر واریز کنید و در صورت دلخواه با ایمیل به ما اطلاع دهید.

شماره حساب بانک ملت: 117360766


شماره شبا: IR98 0120 0000 0000 0117 3607 66


شماره کارت: 7634-4916-3372-6104


به نام آقای رضا رجبی